دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین و راه‌حل رفع آن‌ها

10

روشن شدن چراغ چک یا مواجه‌ شدن با روشن شدن چراغ چک ماشین گاهی با تنظیم کردن موتور یا برق خودزو با دیاگ رفع چراغ چک و راه حل این موضوع است ولی در برخی موارد می‌تواند نگران‌کننده باشد چرا که در حداقلِ ماجرا گاه این روشن شدن به سبب مشکلی پر هزینه است. اما در کل روشن شدن چراغ چک ماشین مشکلی است که نباید از کنار آن گذشت بلکه باید در اولین فرصت آن را مورد نظر قرار داده و در راستای آن، خودرو را به دست متخصص جهت بررسی و عیب‌یابی سپرد.

با این حال، حضور شما در این صفحه به معنای آن است که به دنبال آن هستید که فارغ از مراجعه به متخصص بدانید که واقعاً چه عواملی موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شوند و آیا این چراغ همواره نشان‌گر وضعیتی بغرنج و یا پر هزینه است؟ در ادامه‌ی این متن به این پرسش پاسخ خواهیم داد و خواهیم گفت که چه مواردی می‌توانند دلیلی برای روشن شدن چراغ چک ماشین باشند.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

در ادامه به بررسی دلایل این مشکل می پردازیم . با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

۱- مشکل در سنسور اکسیژن

به جرأت می‌توان گفت که شایع‌ترین موردی که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود وجود مشکل در سنسور اکسیژن است. البته تعمیر سنسور اکسیژن موردی نیست که هزینه‌ی زیادی روی دست شما بگذارد، اما اگر نسبت به تعمیر آن اقدام نکنید اولین عارضه‌ی هزینه‌آوری که نصیب‌تان می‌شود این است که مصرف سوخت خودروی‌تان تا نزدیک به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد و این به معنای افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های شما جهت خرید سوخت است.

افزون بر این، خراب بودن سنسور اکسیژن می‌تواند در طولانی مدت خرابی کاتالیزورها را نیز در پی داشته باشد. می توانید در مورد لنت ترمز و روغن ترمز خودرو اطلاعات بیشتری کسب کنید .

دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین و راه‌حل رفع آن‌ها
روشن شدن چراغ چک خودرو

۲- مشکل در مبدل کاتالیستی (کاتالیزور)

مورد دیگری که می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک خودرو شود وجود مشکل در کاتالیزور خودرو است. متأسفانه بر خلاف مورد قبلی رفع این مشکل هزینه‌ی زیادی می‌طلبد. ضمناً هر چه مدل خودرو بالاتر باشد هزینه‌ی تعویض کاتالیزور آن نیز بالاتر است.

نقش کاتالیزور در خودرو تبدیل گازهای سمی مانند مونواکسیدکربن به گازهای غیر سمی مانند دی اکسید کربن است.

۳- بسته نبودن درب باک خودرو

بی‌خطرترین عامل روشن شدن چراغ چک خودرو نسبت به سایر عوامل همین عامل شماره سوم است. برای‌تان جالب است اگر بدانید که گاه چراغ چک خودرو روشن می‌شود اگر درب باک یا همان درپوش باک به درستی بسته نشده باشد.

بنابراین بهتر است هر زمان که این چراغ را روشن‌شده دیدید اولین کاری که انجام دهید چک کردن درب باک خودرو باشد. به خاطر داشته باشید که در صورت شل بودن درب باک و البته سفت کردن آن توسط شما باز هم چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا چراغ چک خاموش شود و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از بستن و سفت کردن درب باک خودرو چراغ چک نیز خاموش شود. در مورد اصول نگهداری کولر خودرو بیشتر بدانید .

۴- مشکل در کوئل و شمع‌ها

هم مشکل در کوئل به تنهایی و البته هم مشکل در کوئل و شمع‌ها با هم هر یک می‌توانند عاملی برای روشن شدن چراغ چک ماشین باشند. در واقع اگر کوئل خراب باشد احتمالاً شمع‌ها نیز با مشکل مواجه خواهند شد. اگر نمی‌دانید که کوئل چه نقشی در خودرو دارد به طور ساده می‌توان گفت که کوئل عهده‌دار تأمین الکتریسیته‌ی لازم جهت روشن شدن یا به عبارت بهتر جرقه زدن شمع‌ها است.

بیشتر بدانید روش های تشخیص کثیف بودن فیلتر بنزین

دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین

۵- مشکل در سنسور هوا

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش داشته باشد مشکل در سنسور هوا است. این سنسور با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور دیتاهای لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. بهتر است همواره مراقب این سنسور باشید، خصوصاً اگر در تهرانِ آلوده به سر می‌برید.

۶- مشکل در وایر شمع

وایر شمع متصل‌کننده‌ی کوئل و شمع‌ها است و همانطور که مشکل در کوئل می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک خودرو شود مشکل در این قطعه نیز روشن شدن چراغ چک ماشین را در پی خواهد داشت. البته واقعاً می‌توان گفت که خرابی وایر شمع در موارد کمی می‌تواند علت روشنی چراغ چک باشد چرا که واقعاً کم‌تر راننده‌ای وجود دارد که شمع‌ها و قطعات آن را آن‌قدر به حال خود بگذارد که دچار خرابی شوند.

به خاطر داشته باشید که خرابی شمع‌ها و موارد مربوط به آن اگر مدتی دراز به طول بینجامد می‌تواند موجب خرابی کوئل و از آن بدتر موجب خرابی کاتالیزور نیز شود. درباره ی مشکلات و خرابی ترمز دستی را بیشتر بدانید ،

۷- مشکلات مربوط به سیستم EGR

سیستم EGR یا همان سیستم گردش گازهای اگزوز موجب کاهش سطح گاز اکسید نیتروژن در خروجی خودرو شده و همچنین در افزایش بازدهی موتور خودرو نیز نقش دارد. خرابی این سیستم نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌توانند روشن شدن چراغ چک ماشین را سبب شوند.

معمولاً این سیستم در قسمت شیر دچار مشکل می‌شود که عمدتاً برای رفع مشکل یا آن را، یعنی شیر را، تمیز می‌کنند و یا آن که اقدام به تعویض آن می‌نمایند. ضمناً این مشکل از آن مشکلاتی است که اگر بروز کند هزینه‌ی زیادی روی دست راننده می‌گذارد.

دلایل دیگر برای روشن شدن چراغ چک

البته جز موارد بالا می‌توان از مواردی دیگر نیز به عنوان دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین نام برد، اما تفاوت این موارد با مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در این است که این موارد، یعنی موارد زیر، کم‌تر موجب روشن شدن چراغ چک می‌شوند و در اغلب موارد یکی از موارد بالا است که روشنی این چراغ را در پی دارد.

موارد دیگری که می‌توانند در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش داشت باشند عبارت اند از:

  • خرابی ترموستات
  • مشکل در انژکتور
  • مشکل در باتری
  • مشکل در دزدگیر

پیش از آن که بحث در مورد دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین را به اتمام برسانیم ذکر چند نکته لازم است:

  • یکی از این نکات، که در بالا نیز به آن اشاره شد، این است که که نخستین کاری که باید پس از مواجه شدن با روشنی چراغ چک انجام دهید این است که درپوش باک را بررسی کنید. اگر شل یا باز بود آن را سفت کرده و ببندید. همچنین به خاطر داشته باشید که بلافاصله پس از بستن درب، چراغ خاموش نمی‌شود. یعنی حتی اگر روشنی چراغ به سبب شل بودن درب باشد نیز باز چند دقیقه طول می‌کشد که چراغ خاموش شود.
  • مورد دیگر آن که همواره هم روشن شدن چراغ چک خودرو به سبب مشکلی نیست و دیده شده، البته نه خیلی زیاد، که این چراغ بدون وجود مشکلی جدی در خودرو روشن شده است. مثلاً ممکن است تغییر در رطوبت هوا گاه موجب روشن شدن این چراغ شود. در چنین شرایطی روشنی چراغ موقتی بوده و پس از مدتی کوتاه خاموش خواهد شد.
  • اما نکته‌ی آخر و البته مهم‌ترین نکته این است که با مواجه شدن با روشن شدن چراغ چک خودرو نباید آن را سرسری بگیرید، بلکه باید حتماً نسبت به بررسی علل آن اقدام نمایید.

همچنین مقاله قبلی ما که در مورد علائم یاتاقان زدن خودرو می باشد را می توانید مطالعه کنید .

در آخر آن که اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید می‌توانید آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

10 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    سلام,خسته نباشیدپاژرو۲۷ ساله مدل۱۹۹۲چراغ چک انجین روشن وخاموش میشه,همه آنچه فرمودیدچک وسرویس کردم آخریEGRخیلی کثیف راکاملاتمیزکردم ولی مشکل رفع نشد؟!آیالوله ایی که ازچدنی به سرسیلندرارتباط داردنیازبه پاکسازی داره؟دیاگ چون کامپیوترتعمیری هست ارورمیدهد,لطفا راهنمایی فرمایید.سپاسگزارم

  2. زهره می گوید

    سلام
    من از ماشین اصلاااا سر در نمیارم چند روز بود که چراغ چک ماشینم روشن میشه مثلا بعد از ده دقیقه حرکت روشن میشد الان مطلب شما را خوندم درب باک ماشینم درست بسته نشده بود که الان درست بستمش امیدوارم مشکل رفع شده باشه خیلییییی نگرانم. دلیل نگرانی من هم بی اطلاع بودنم از ملشین هست

  3. زاهد شیرزاد می گوید

    دقیقا یک روز غروب هم چراغ چک خودرو بنده روشن شد بعد از خوندن این مطلب بلافاصله درب باک رو باز و بسته کردم البته خیلی محکم تر از حالت قبل بستم و بعد از یکی دو دقیقه چراغ خاموش شد

  4. احمد می گوید

    سلام دوستان
    من پخش تمامی قطعات موتوری و بدنه نو و استوک فابریک خودرو های ایرانی و خارجی و دارم و با ارزان ترین قیمت و ارسال به سراسر ایران
    ۰۹۱۰۷****۶۰
    هرقطعه ای که بخوایید براتون ارسال میکنم
    پیامک و تماس پاسخگو هستم

  5. محمد می گوید

    سلام دوستان
    من پخش تمامی قطعات موتوری و بدنه نو و استوک فابریک خودرو های ایرانی و خارجی و دارم و با ارزان ترین قیمت و ارسال به سراسر ایران
    ۰۹۱۰۷****۶۰
    هرقطعه ای که بخوایید براتون ارسال میکنم
    پیامک و تماس پاسخگو هستم

  6. حامد می گوید

    سلام خسته نباشید
    ماشینم پژو پارس امروز چند بار چراغ چک روشن شد بعد ی مدت خاموش شد چند مرتبه اینجوری شد میخواستم ببینم مشکلش چیه بنظرتون خودش روشن میشه دوباره بعد از مثلا ی ربع خاموش میشه

  7. داوود می گوید

    یکی از دلایل آن نیز کار نکردن یا ایراد در فن رادیاتور است
    دلایل دیگر کار سوز کردن دستی خودرو است

  8. نظر می گوید

    چراغ چک چثبل از روشن شدن ماشین روشن میمونه و بعد از استارت خاموش میشه مشکلی نداره

  9. محند می گوید

    سلام بنده ماشینم ۳ ماه خواب بوده وبعداز ۳ روشن کردم البته روغنش کم ود رفتن یک دفعه ماشین خاموش و چراغ چکش روشن شد این را هم بگم ک باتری اش خوابیده بود و شارژ کردم الان استارت را رد میکنه

  10. عباس می گوید

    سلام دیروز چراغ موتور ماشینم که ال 90 به مدت سی ثانیه به صورت چشمک زن روشن و خاموش میشد و بعدش کلا خاموش شد….ایا مساله مهمی است و دلیل ان چه میتواند باشد…ممنونم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + نوزده =