صافکاری بدون رنگ چگونه انجام می‌شود؟

1

صافکاری بدون رنگ چگونه انجام می‌شود و آیا به طور کلی امکان پذیر است؟ برای ارائه پاسخ در خصوص این پرسش، لازم است ابتدا درباره حرفه صافکاری اطلاعاتی را ارائه دهیم تا با این حوزه بیشتر آشنا شویم و بدانیم که چه زمان می‌توان از این فن برای رفع آسیب‌های وارد شده به خودرو، بهره گرفت.

صافکاری چیست و صافکاری بدون رنگ چگونه انجام می‌شود؟

زمانی که خودروی ما با خودرو یا جسمی دیگر برخورد یا تصادف داشته باشد، بسته به نوع و شدت این تصادف، صدماتی به بدنه اتومبیل وارد می‌شود. به عنوان مثال اتومبیل قسمتی از رنگ خود را از دست می‌دهد، دچار خراشیدگی می شود و یا قسمت‌هایی از آن فرو رفتگی پیدا می‌کنند. برای این که بتوانیم ظاهر قبلی خودرو را به آن بازگردانیم، ناگزیر هستیم که به روش صافکاری ماشین متوسل شویم و ماشین را صافکاری کنیم.

البته اگر تصادف اتومبیل ما سطحی بوده و یک تصادف جدی و عمیق نباشد، برطرف کردن خراشیدگی‌ها و فرورفتگی‌های جزئی نیازی به صافکاری ندارد و با روشی تحت عنوان “پولیش کردن” می‌توان تغییر رنگ بدنه اتومبیل که جنسی فلزی دارد را ترمیم نمود.

نکته قابل توجه: وقتی بدنه اتومبیل ما در اثر تصادف دچار نقص شد و برای ترمیم آسیب‌های وارد آمده ناچار به انجام فرایند صافکاری بودیم، باید به این نکته توجه کنیم که عمل صافکاری را در چه مکان و تحت نظارت چه فردی انجام می‌دهیم. شخصی که عمل صافکاری را انجام می‌دهد باید مجرب و کارکشته باشد و محل کار او نیز باید مجهز به انواع لوازم مورد نیاز برای انجام مراحل صافکاری ماشین باشد.

چه بسا ممکن است اتومبیل ما دچار ایرادات سطحی باشد و بتوان این مشکلات را در زمانی اندک و با هزینه‌ای معقول و انجام یک صافکاری سطحی انجام داد، اما با سپردن این کار به افرادی که تخصص کافی ندارند، چهره اتومبیل به چهره‌ای نامطلوب مبدل شود.

در صورتی که بدنه اتومبیل به هر دلیلی صدمه دیده و بخشی از رنگ آن تخریب شده باشد، به صافکاری بدنه اتومبیل در سطوح مختلف نیاز خواهیم داشت.
در صورتی که بدنه اتومبیل به هر دلیلی صدمه دیده و بخشی از رنگ آن تخریب شده باشد، به صافکاری بدنه اتومبیل در سطوح مختلف نیاز خواهیم داشت.

علاوه بر این‌ها باید مراقب خطرات فیزیکی و شیمیایی ناشی از صافکاری هم باشیم و این کار را به دست صاحبان فن بسپاریم.

اغلب اتومبیل‌ها دارای لایه‌های فلزی چند ورقه در بدنه خود هستند و در صورت وارد آمدن آسیب به این نواحی و از بین رفتن و تغییر شکل این پوشش، ابتدا به میزان صدمه‌های وارد شده، شدت ضربات ایجاد شده و همچنین قطعه مورد نظر و آن بخش از اتومبیل که دچار نقص شده، دقت می‌شود و سپس صافکار با در نظر گرفتن تمام این‌ها، عمل صافکاری را آغاز می‌کند.

گاهی صافکار قطعات و اجزای آسیب دیده را از بدنه ماشین جدا کرده و بعد عمل صافکاری را انجام می‌دهد و گاهی نیز این کار را هنگامی که قطعات به ماشین متصل هستند صورت می‌دهد. در هر صورت سرعت عمل و دقت عملی که باید در این کار لحاظ شود و همچنین کیفیت و طریقه انجام مراحل، مشخص می‌کند که این کار چه امتیازی دارد و تا چه حد می‌تواند بی‌نقص و قابل قبول باشد.

بیشتر بدانید مشکلات رایج و چگونگی تعمیر پراید انژکتوری

صافکاری بدنه خودرو به اشکال مختلفی انجام می شود و نوع صافکاری بستگی به صدمه ای دارد که به رنگ بدنه خودرو وارد شده است.
صافکاری بدنه خودرو به اشکال مختلفی انجام می شود و نوع صافکاری بستگی به صدمه ای دارد که به رنگ بدنه خودرو وارد شده است.

انواع صافکاری خودرو

صافکاری‌ها در دو نوع صافکاری با رنگ و صافکاری بدون رنگ صورت می‌گیرند و انجام هر یک از آن‌ها بسته به صلاح دید متخصص صافکار است که چه برآوردی را نسبت به میزان و شدت آسیب‌های وارده داشته باشد و استفاده از کدام نوع صافکاری را ترجیح دهد.

در صورتی که ترمیم اجزای آسیب دیده به صافکاری بدون رنگ نیاز داشته باشند، صافکاری بدون استفاده از رنگ صورت می‌گیرد و این قطعات تعمیر یا تعویض می‌شوند. اما گاهی نیز بهتر است صافکاری خودروها با رنگ انجام شوند و قطعه آسیب دیده با رنگ پوشیده شود؛ از آن جا که عمل صافکاری بدون رنگ دارای پیچیدگی‌ها و سختی‌های فراوان است و به دقت و ظرافت زیادی نیاز دارد، لذا سپردن این کار به افراد زبده و با تجربه، ضرورت دارد.

 در برخی مواقع صدمه وارد آمده به بدنه خودرو به شکلی است که امکان صافکاری بدون رنگ وجود دارد و صافکار می تواند بدون رنگ زدن بدنه، به صافکاری و اصلاح آن بپردازد.
در برخی مواقع صدمه وارد آمده به بدنه خودرو به شکلی است که امکان صافکاری بدون رنگ وجود دارد و صافکار می تواند بدون رنگ زدن بدنه، به صافکاری و اصلاح آن بپردازد.

نحوه صافکاری بدون رنگ نیز می‌تواند در مراحلی شرح داده شود که در اینجا قصد ارائه آن را داریم:

مراحل صافکاری بدون رنگ

  • مرحله ۱: در گام اول یک صافکار باید با حذف قطعات اضافی از روی بدنه خودرو تمام توجه خود را به نواحی صدمه دیده معطوف کند و به طور کامل به این بخش‌ها دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال اجزایی نظیر قطعاتی که روی درب اتومبیل هستند و یا قسمت پخش کننده گل که روی گلگیر ماشین موجود است را از آن ها جدا کند.
  • مرحله ۲: به صاف و صیقلی کردن بخش درونی بدنه اتومبیل بپردازد تا ضربه‌هایی که برای صاف شدن و هم سطح شدن قسمت‌های آسیب دیده، به بدنه اتومبیل وارد می‌شوند، دقیقا همان محل مورد نظر را نشانه بگیرند.
  • مرحله ۳: آن قسمت از بدنه که دچار آسیب و تغییر شکل شده باید به واسطه حرارت مناسب، گرم و نرم‌تر شود تا بهتر و ساده‌تر بتوان به وسیله ضربه‌های چکش به آن شکل داد و آن را صاف کرد.
  • مرحله ۴: نور خورشید باید به بدنه اتومبیل ساطع شود و امواج آن توسط بدنه فلزی جذب شود و قسمت‌های خمیده و فرو رفته و تغییر شکل داده شده به واسطه اشکال مختلفی از فنرها و مشتی‌های گوناگون صاف می‌شوند.
  • مرحله ۵: سپس باید به تعمیر و صاف کردن آن قسمت‌ها و قطعات خودرو که با وارد آمدن ضربه‌های ناشی از عملیات صافکاری کج و وارون شده‌اند، پرداخته شود‌.
در صافکاری بدون رنگ، صافکار بخش های فرو رفته یا برآمده شده بدنه خودرو را با ابزار خود صاف کرده و این قسمت ها را به حالت اولیه بازمی گرداند.
در صافکاری بدون رنگ، صافکار بخش های فرو رفته یا برآمده شده بدنه خودرو را با ابزار خود صاف کرده و این قسمت ها را به حالت اولیه بازمی گرداند.

تفاوت صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ

عمق و شدت صدمه وارد شده به بدنه ماشین مشخص می‌کند که خودرو به کدام یک از دو نوع صافکاری نیاز دارد. بنابراین تفاوت صافکاری بدون رنگ و صافکاری با رنگ به نوع آسیب و شدت آن وابسته است.
اگر برخورد اتومبیل با اشیای دیگر یا همان تصادف رانندگی به قدری جدی باشد که قطعات بلااستفاده شوند، ناگزیر به تعویض آن‌ها هستیم و باید اجزای جدیدی تهیه نماییم؛ اما اگر این قطعات قابلیت ترمیم‌پذیری داشته باشند می‌توان به عی‌ یابی جزئی و تعمیر آن‌ها پرداخت.

گرچه با تعویض این اجزا و جایگزین کردنشان با قطعه‌های دیگر، سلسله مراتب کوتاه‌تر و کم دردسرتری را پیش رو خواهیم ، اما عده‌ای صافکاری بدون رنگ و طی کردن این روند را که با تنش‌های بیشتری از قبیل پیدا کردن صافکار با تجربه و پرداخت هزینه‌های بالاتر، همراه است، ترجیح می دهند تا اتومبیلشان ظاهر بهتر و طبیعی‌تری به خود بگیرد.

در صورتی که ضربات ناشی از تصادف سبب تغییر شکل زیاد و عدم رنگ پریدگی بیش از حد خودرو نشده باشد، با استناد به مهارت و استعداد صافکار، می‌توان بدون رنگ آمیزی، شکل ظاهری خودرو را به حالت اولیه خود مشابه کرد.

اما وقتی آسیب وارد آمده در روند تصادف به حدی باشد که قطعات بدنه تغییر شکل اساسی بدهند و رنگ خودرو نیز تا حد زیادی از بین برود، ناچاریم به منظور هماهنگی رنگ قسمت آسیب دیده با دیگر قسمت‌های خودرو، به صافکاری با رنگ بپردازیم.

در صورتی که صدمات وارد شده به بدنه خودرو زیاد باشد و بخش زیادی از رنگ آن آسیب دیده باشد، صافکاری بدون رنگ بدنه امکان پذیر نیست و با انجام آن ظاهر مطلوبی در خودرو ایجاد نمی شود.
در صورتی که صدمات وارد شده به بدنه خودرو زیاد باشد و بخش زیادی از رنگ آن آسیب دیده باشد، صافکاری بدون رنگ بدنه امکان پذیر نیست و با انجام آن ظاهر مطلوبی در خودرو ایجاد نمی شود.

ضخامت لایه رنگ خودرو و کیفیت آن، نقشی تعیین کننده در میزان مقاومت آن در برابر ضربات مختلف دارد، هر چقدر کیفیت و قطر لایه‌های رنگی که بدنه را پوشش داده‌اند بیشتر و بالاتر باشد، به همان میزان نیز می‌توانیم از خودرو برای عدم تغییر رنگ انتظار داشته باشیم و پس از صدمه‌های وارد شده، قطعات بتوانند بدون صافکاری با رنگ یعنی صافکاری به واسطه استفاده از رنگ‌ها، ترمیم شوند.

لوازم صافکاری بدون رنگ

ابزار صافکاری بدون رنگ هم ابزاری به خصوص و حرفه‌ای هستند که صافکاری به واسطه بهره‎گیری از آن‌ها انجام می شود و صافکار به تک تک آن‌ها نیاز دارد.

قطعات میله مانندی به نام PDR

  • فلزاتی از جنس فولاد هستند.
  • کار کردن با آن ‌آسان است و مهارت آنچنانی نمی طلبد.
  • استفاده از آن ها سبب می شود که فرورفتگی‌های موجود بر سطح بدنه اتومبیل را بدون نیاز به ضربه‌های چکش ترمیم و صاف کنیم.
  • از بین بردن فرو رفتگی‌ها با این قطعات به این شکل انجام می‌شود که قسمت‌های خمیده شکل این ابزار باعث می‌شود آن را در دست جا به جا کرده و فرو رفتگی‌ها را از بین ببریم.

دستگاه‌های مکنده

  •  این ابزارها به دو نوع ساده و تخصصی موجودند.
  • استفاده از نمونه ساده آن برای اکثر افراد امکان پذیر است.
  • استفاده از نمونه تخصصی آن، عمل صافکاری را با کیفیت و دقت عمل بالاتری همراه می‌کند.
  • چسب‌هایی که جنس سیلیکونی دارند، در روند استفاده از این دستگاه‌ها دخیل هستند.
دستگاه مکنده یکی از ابزار اصلی صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو است که به کمک آن فرورفتگی های بدنه بدون استفاده از ضربه و ریختگی رنگ، بیرون کشیده می شوند.
دستگاه مکنده یکی از ابزار اصلی صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو است که به کمک آن فرورفتگی های بدنه بدون استفاده از ضربه و ریختگی رنگ، بیرون کشیده می شوند.

سخن آخر

ابزارهای دیگری هم برای صافکاری بدون رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرند که قدمتشان از مکنده‌ها و PDRها بیشتر است؛ انواع چکش، اشکال مختلفی از سوهان، سندان‌هایی در اندازه‌های مختلف و همچنین اهرم‌هایی که به صورت دستی کاربرد دارند، نمونه‌هایی از این ابزارها به شمار می‌آیند. توجه داشته باشید که صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو، تنها زمانی موضوعیت دارد که بخش زیادی از رنگ سطح بدنه، آسیب ندیده باشد؛ در غیر این صورت چنین کاری عبث خواهد بود.

منابع: lucapro | otex

1 نظر
  1. محمد می گوید

    سلام
    مطلب جالبی بود اما یه موضوع مهم وقتیه که می خوای ماشینی بخری که ممکنه صافکاری خیلی چیزارو از تو پنهون کنه؛ این وسط واقعا نیاز به کارشناسیه که بتونه از هر نظر ماشینو بررسی کنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − هشت =