چرا برخی اوقات بخاری خودرو خوب گرم نمی کند؛ راهنمای عیب یابی
بخاری خودرو در فصول سرد سال یکی از ملزومات سواری با هر خودرو است. هر گونه نقص یا مشکل در این دستگاه مهم می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری شود. رفع عیب بخاری ماشین حتی ممکن است در شرایطی خاص باعث نجات جان افراد شود. حالتی را فرض کنید که در هوای برفی ناگهان جاده به هر دلیلی بسته شود، در این شرایط تا باز شدن جاده اگر بخاری خودرو دارای نقص باشد و یا اصلاً روشن نشود می تواند بسیار فاجعه بار باشد. بنابراین همان طور که متوجه شدیم بررسی سالیانه بخاری خودرو (در خودروهای جدیدتر سیستم کنترل دمای آب و هوا Climate Control) قبل از شروع فصل سرما از لحاظ عدم وجود هرگونه نقص بسیار ضروری است.
مشکلات معمول بخاری خودرو کدامند
در این بخش سعی می کنیم با علت به وجود آمدن برخی مشکلات معمول در بخاری ماشین ها و راه حل رفع آن ها آشنا شویم.
بخاری خودرو به آهستگی گرم می شود
بخاری خودرو و یا بخاری ماشین گرمای خود را از پیشرانه (موتور) خودرو دریافت می کند. بنابراین تا زمانی که پیشرانه خودرو گرم نشده بخاری خودرو نیز گرم نخواهد شد.
هسته اصلی بخاری خودرو (رادیاتور بخاری) همچنین به عنوان رادیاتور دوم خودرو عمل می کند و در واقع از گرم شدن بیش از اندازه پیشرانه خودرو شما نیز جلوگیری می کند. بنابراین برای دریافت هر چه سریع تر هوای گرم بخاری بهتر است قبل از روشن نمودن بخاری خودرو تا گرم شدن موتور ماشین صبر کنیم.
نکته: در خودروهای الکتریکی گرمای بخاری به وسیله الکتریسیته تولید شود.
بخاری خودرو گرم نمی کند در صورتی که پیشرانه گرم شده است
اگر بخاری خودرو از پیشرانه مایع خنک کننده (آب داخل موتور) دریافت نکند نمی تواند هوای گرم تولید کند. بنابراین اگر میزان مایع خنک کننده کم باشد با این که پیشرانه کاملاً گرم شده ولی بخاری نمی تواند گرمای لازم را تولید کند.
بنابراین خودرو را متوقف کنید و پیشرانه آن را خاموش کنید – حال سطح مایع خنک کننده آن را بررسی کنید:
بر روی مخزن مایع خنک کننده (قمقمه آب) اکثر خودروها نشانگرهای کم ترین و بیش ترین حد سطح این مایع به صورت برجسته وجود دارد.
برخی دیگر از انواع خودروها داخل مخزن مایع خنک کننده دارای میله نشانگری (مشابه گیج روغن) قرار داده شده که می توان با استفاده از نشانگرهای حک شده روی آن سطح مایع را بررسی کرد.
اگر سطح این مایع کم تر از کمینه min نشانگر بود بنابراین می بایست کمی مایع خنک کننده تا رسیدن به بالاترین حد max به مخزن خود اضافه کنید. (بهتر است به جای آب آشامیدنی از آب مقطر و یا مایع های خنک کننده آماده موجود در بازار استفاده شود).
ضمناً با توجه به کم بودن کلی آب داخل پیشرانه (در حالت فوق) در نزدیک ترین زمان اقدام به پیگیری نشتی آب نمائید. کفی داخل اتاق خودرو سمت کمک راننده (شاگرد) را بررسی کنید؛ اگر نمناک شده بود نتیجه می گیریم که رادیاتور بخاری خودرو دارای نشتی است.
با این که هم پیشرانه گرم شده و هم سطح مایع خنک کننده مناسب است باز هم بخاری خودرو گرم نمی کند
اگر پیشرانه خودرو گرم شده و حتی سطح مایع خنک کننده نیز مناسب است ولی باز هم بخاری ماشین هوای سرد تولید می کند، احتمالاً مایع خنک کننده به خوبی در سیستم گردش نمی کند.
در این حالت دو نقص می تواند به وجود آمده باشد:
- واترپمپ پیشرانه شما دارای نقص است؛ چرا که مسئول گردش آب در موتور می باشد.
- اشکال از ترموستات خودرو باشد. ترموستات در واقع یک شیر است که مقدار عبور مایع خنک کننده در پیشرانه خودرو را تنظیم می کند. ممکن است ترموستات در حالت بسته گیر کرده باشد و یا احتیاج به تعویض این قطعه با قطعه ای جدید باشد.
هوای گرمی وجود ندارد و موتور سرد است
اگر با حرکت خودرو پس از مدتی پیشرانه گرم نمی شود، ممکن است ترموستات در حالت باز گیر کرده باشد که این حالت با تعویض این قطعه با قطعه ای جدید برطرف خواهد شد.
پیشرانه دمای معمولی دارد و سطح مایع خنک کننده نیز مناسب است اما بخاری خودرو هوای گرم تولید نمی کند
در این حالت دریچه اصلی بخاری که وظیفه آن رساندن هوای گرم به دریچه های جلوداشبورد است گیر کرده است.
هوای بخاری خودرو کاملاً گرم است ولی مقدار هوا با وجود استفاده از آخرین درجه فن بسیار کم و یا حتی قطع است
فن دمنده شما خراب است و در این حالت کولر خودرو نیز تا موقعی که فن دمنده رفع عیب و یا جایگزین نشده باشد کار نخواهد کرد.
منبع: acprocold
سخن پایانی مترجم
تمامی توصیه های فوق که برای رفع عیب ذکر شده اند با این که به نظر ساده می آیند ولی پروسه ای بسیار پیچیده در پی خواهند داشت. چرا که بسیاری قطعات جلوداشبورد و غیره نیاز به با احتیاط باز شدن خواهند داشت.
بنابراین به این خاطر و به خاطر اهمیت سیستم بخاری ماشین که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، در صورت وقوع هر یک از اشکالات فوق (به خصوص اگر دست به آچار نیستید) رفع عیب را به یک مکانیک با تجربه بسپارید.