علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید کدامند؟

23

طول عمر واشر سرسیلندر خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر می‌خواهید از هزینه‌های سنگین تعمیر و تعویض این قطعه جلوگیری به عمل آورید، باید نسبت به علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید و نیز علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید آگاهی داشته باشید. با شناخت این علائم و عیب‌یابی به موقع، می‌توانید از وارد آمدن صدمات بیشتر و ایجاد هزینه افزون‌تر جلوگیری نمایید. از اصلی‌ترین علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید، باید به مواردی چون کم شدن سطح روغن، جوش آوردن موتور و کارکرد معیوب آن اشاره کرد که هر یک به نوعی قابل ردیابی هستند.

همچنین اگر علاقه مندید در مورد نحوه تعویض واشر سرسیلندر پراید بیشتر بدانید می توانید مقاله بعدی ما را بخوانید .

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و باعث می‌شود این روغن و سایر محتویات موتور به بیرون نشت پیدا نکند. این قطعه عمدتا به دلیل بالا رفتن دما، مقاومت خود را از دست داده و آسیب می بیند. البته این افزایش دما در یک لحظه مهم نبوده و با تداوم آن، واشر سرسیلندر معیوب خواهد شد. به این ترتیب در صورتی که روغن یا مایع خنک‌کننده کسری داشته باشند، احتمال سوختن یا نیم سوز شدن واشر سرسیلندر وجود دارد.

واشر سرسیلندر قطعه ای است که بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و از نشت روغن موتور به بیرون جلوگیری به عمل می آورد.
واشر سرسیلندر قطعه ای است که بین سرسیلندر و سیلندر قرار گرفته و از نشت روغن موتور به بیرون جلوگیری به عمل می آورد.

علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کم شدن سطح آب و روغن از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین علائم سوختن واشر سرسیلندر، کم شدن بی‌منطق سطح آب و روغن است. در شرایطی که واشر سرسیلندر قادر به انجام وظیفه خود که همان آب‌بندی موتور است، نباشد؛ باید انتظار نشت آب و روغن را داشته باشیم. در این صورت سطح آب و روغن زودتر از زمان مورد انتظار کاهش می‌یابد. به علاوه با بررسی‌های لازم، احتمالا می‌توانید محل نشتی را در بخش بالایی موتور نیز تشخیص دهید.

البته در صورتی که نشتی کاملا داخلی باشد، دیگر رویت آن برای شما به این سادگی میسر نخواهد بود. در این صورت باید نشتی آب و روغن را از روی شواهد آن که در زیر آورده‌ایم، تشخیص دهید:

وارد شدن روغن به سیستم خنک‌کننده: به مخزن ذخیره آب رادیاتور نگاه کنید. اگر در این مخزن اثری از مایعی کرم رنگ یا به رنگ قهوه‌ای بسیار کمرنگ می‌بینید، به احتمال زیاد روغن به سیستم خنک کننده نشتی دارد. این به معنای سوختن واشر سرسیلندر پراید خواهد بود. البته چنین مایع رنگی را باید در درب رادیاتور نیز مشاهده نمایید.

بیشتر بدانید راهنمای تصویری نصب دزدگیر ماشین

در صورتی که روغن به سیستم خنک کننده پراید وارد شده و در مخزن آب آن، مایعی قهوه ای رنگ دیده شود، احتمالا واشر سرسیلندر سوخته و نیاز به تعویض دارد.
در صورتی که روغن به سیستم خنک کننده پراید وارد شده و در مخزن آب آن، مایعی قهوه ای رنگ دیده شود، احتمالا واشر سرسیلندر سوخته و نیاز به تعویض دارد.

وارد شدن مایع خنک‌کننده به لوله‌های روغن: اگر با باز کردن درب موتور پراید، مایعی شکلاتی رنگ مشاهده می‌کنید، باید گفت که مایع خنک‌کننده به سیستم جریانی روغن موتور وارد شده است.
وارد شدن گازهای سیلندر به سیستم خنک‌کننده: اگر مشاهده می‌کنید که موتور خودروی شما داغ کار می‌کند و در آب رادیاتور نیز حباب‌هایی دیده می‌شود، باید خود را برای واشر سرسیلندر پراید سوخته آماده کنید.

ورود مایع خنک‌کننده به سیستم سیلندر: در این صورت از اگزوز خودرو، دودی سفید رنگ خارج می‌شود. برای بررسی این مورد، بلافاصله پس از استارت زدن خودرو، به محل اگزوز و خروج دود دقت نمایید. (در این زمان بیشترین غلظت دود سفید رنگ را باید مشاهده کنید.)

خروج دود سفید رنگ از اگزوز پراید، یکی از علائم سوختن واشر سرسیلندر است که باید مورد توجه و عیب یابی قرار بگیرد.
خروج دود سفید رنگ از اگزوز پراید، یکی از علائم سوختن واشر سرسیلندر است که باید مورد توجه و عیب یابی قرار بگیرد.

جوش آوردن موتور خودرو

در شرایطی که واشر سرسیلندر پراید سوخته باشد، درجه آمپر از حد میانی بالاتر رفته و شاهد جوش آوردن خودرو خواهید بود. در این شرایط لازم است که خودرو را روشن نگه داشته و به آرامی روی درب رادیاتور آب بریزید و صبر کنید تا موتور خنک شود. سپس خودروی خود را به نخستین تعمیرگاه برسانید.

مشکل در کارکرد موتور خودرو از علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

با سوختن واشر سرسیلندر پراید، عملکرد موتور نیز افت پیدا کرده و احتمالا حین رانندگی متوجه این مورد خواهید شد. شدت و ضعف این مورد بستگی به آن دارد که واشر سرسیلندر کامل سوخته و یا تنها نیم سوز شده باشد. به هر حال ادامه پیدا کردن این وضعیت، مخارج سنگینی برای مالک خودرو در پی خواهد داشت.

بیشتر بدانید فشنگی آب چیست و چرا خراب می‌شود؟

مشکل در کارکرد موتور و نقص فنی آن، به دلایل مختلفی می تواند باشد که سوختن واشر سرسیلندر یکی از آن ها است.
مشکل در کارکرد موتور و نقص فنی آن، به دلایل مختلفی می تواند باشد که سوختن واشر سرسیلندر یکی از آن ها است.

علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید

از علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید نیز باید به موارد زیر اشاره کنیم:

• بالا رفتن دمای موتور: ممکن است سریعا دمای موتور به نقطه جوش نرسد، اما شما متوجه تغییر رفتار آن خواهید شد. موتور ماشین بیش از گذشته گرم شده و این می‌تواند یک نشانه از نیم سوز شدن واشر سرسیلندر پراید باشد.
• دیر روشن شدن خودرو: در این حالت خودرو بد استارت خورده و ممکن است مجبور به تجدید استارت زدن شوید. اما در نهایت ماشین روشن می‌شود و واشر سرسیلندر نیم سوز شده، برای این کار همچنان توان لازم را دارد.

بسته به این که میزان جوش آوردن و داغ کردن موتور خودرو چه قدر باشد، می توان نیم سوز شدن یا سوختن کامل واشر سرسیلندر پراید را تخمین زد.
بسته به این که میزان جوش آوردن و داغ کردن موتور خودرو چه قدر باشد، می توان نیم سوز شدن یا سوختن کامل واشر سرسیلندر پراید را تخمین زد.

هیدرولاک شدن موتور

توجه داشته باشید که با از بین رفتن کامل واشر سرسیلندر پراید، می‌توانیم انتظار هیدرولاک موتور که یک آسیب جدی و بسیار پرهزینه است را داشته باشیم. در این حالت مایع خنک‌کننده در حجم زیادی به سیلندر ماشین وارد شده و این سکته یا قفل هیدرواستاتیکی ایجاد می‌کند. به همین دلیل نیاز است که نسبت به علائم نیم سوز شدن واشر سرسیلندر، توجه و دقت کافی نشان دهید تا به موقع از پیشرفت عوارض و خرابی‌ها جلوگیری به عمل آید.

تعویض واشر سرسیلندر پراید

لازم به ذکر است که برای تعویض واشر سرسیلندر پراید، باید تعدادی از لایه‌های موتور باز شوند. به این صورت که لازم است بخش تایمینگ موتور پراید، منیفولد، اگزوز، سرسیلندر و حتی سیلندر پراید نیز باید باز شده و سپس واشر سرسیلندر تعویض گردد. درست به همین دلیل است که هزینه‌های تعویض واشر سرسیلندر پراید یا واشر سرسیلندر هر خودروی دیگری زیاد خواهد شد.

برای تعویض واشر سرسیلندر پراید باید قطعات زیادی از موتور باز شوند و این دستمزد تعویض را بالا خواهد برد.
برای تعویض واشر سرسیلندر پراید باید قطعات زیادی از موتور باز شوند و این دستمزد تعویض را بالا خواهد برد.

نتیجه‌گیری

همان طور که در بالا بررسی کردیم، دیده شدن حباب در رادیاتور، خروج دود سفید رنگ از اگزوز خودرو، جوش آوردن موتور، نشی، کم کردن بی‌دلیل آب و … از علائم اصلی سوختن واشر سرسیلندر پراید هستند. شما چه تجربه‌ای از سوختن واشر سرسیلندر خودروی خود و یا بررسی علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید دارید؟

منابع: z4car | pardiskhodro

23 نظرات
  1. بهزاد می گوید

    سلام ماشینم پرایده و یکی دو سال پیش سوکت فن رادیات خراب بود و قطعی داشت و هیچ مکانیکی هم نتونست متوجه بشه و خودم شانسی دستم خورد به سوکت و دیدم سیمش کنده شد، خلاصه همین یه سوکت باعث شد که چند بار فن کار نکنه و ماشین داغ بشه و همین داغ کردنه به مرور چند جای ماشینمو خراب کرد، و الانم از در رادیات آب میریزه تو قمقمه ذخیره و از اونجام سرریز میکنه رو زمین و آب کم میکنه، یکی دوبارم درب رادیات تعویض کردم که کمی بهتر شد ولی بازم نشتی میده ولی الان با خوندن مقاله بالا متوجه میشم که واشر سرسیلندر سوزوندم.

    1. حس می گوید

      خسته نباشی

  2. افشین می گوید

    سلام .خیلی ممنونم از اینکه وقت کذاشتین و توضیح دادین . ماشینم درجه حرارتش تقریبا نرمال هستش . ترموستات ۷۶ انداختم از اول . به خاطر گاز cng . منبع ماشین خالی میشه هر وقت پر میکنم ، منبع نشتی نداره . اما موقعی که ماشین سرده اب رادیات در یک اندازه هستش ، اما ماشین که گرم میشه ، شلنگ بعد ترموستات سفت میشه ، پراید هم هواگیری میخواد یا نه ؟ و اینکه نکنه واشر ترسونده و نیمسوز شده ؟
    زد یخ هم با اب رادیات بازاری ریختم ، چجوری تمیز بودن کانل ها موتور و سوراخ های ریز داخل رادیات به اطمینان برسم . زد یخ چهار ماهه ریختم .
    لطفا توضیح بدین . میترسم مشکلی باشه و بعدا مشکل اساسی بشه

    1. حس می گوید

      پراید هواگیری نداره

  3. محمد می گوید

    س پرایددارم روی شمع ۲اب بود که من مشکوک به سوختن واشرهستم صبح بعدروشن میکنه باچنداستارت

  4. مرتضی می گوید

    سلام ، من ده ساله که پراید دارم ، تا الانم شکر خدا واشر سرسیلندر مشکلی پیدا نکرده.
    یه بار تو بیست کیلومتری کاشان بودم که هوا داغ بود ، دیدم چراغ آمپر حرارت موتور به رنگ قرمز روشن شده ، از سرعت کم کردم تا رسیدم مکانیک گفت واشر در رادیاتور خراب شده ، بعد نگاهی به واشر سرسیلندر کرد گفت مشکلی پیدا نکرده.
    اگه ماشینم 405 بود حتما واشر سرسیلندرش می‌سوخت. پراید تو واشر سرسیلندر حرف نداره ، محشره ، پراید تنها مشکلی که داره اینه که امنیت نداره و بدنه ضعیفی داره همین.

  5. محمد می گوید

    سلام پراید ۱۱۱مدل ۹۰ دارم ماشینم صدتا کار کرده!اینم بگم که خیلی رو ماشین حساسم!ماشینم آب کم نمیکنه هیچ اثریم از مایع تو رادیاتو و در روغن نمیبینم!ولی از وقتی ریل سوخت سوزن انژکتورو باز کردم ماشینم نیش استارت نمیگیره تو حالت سرد استارت میکشه ی خورده ی ریپ ۱ثانیه هم میزنه!ولی وقتی خاموش میکنم با نیش استارت روشنه!ب نظرتون عیبش چی میتونه باشه ربطی ب واشر داره؟؟؟۲۰تا مکانیکم دیدن نتونستن عیبو بفهمن!

  6. علی ،ازشیراز می گوید

    سلام پراید۸۳کاربراتی دارم،توحرکت مخصوصاسرعت بالابیشترجوش میاره حرکت پایین مخصوصاسلوجوش نمیاره،رادیات سیخ زدم فیلرگرفتم،فنومستقیم به باطری وصل کردم،چندجااتصال بدنه گرفتم،ترموستاتوبرداشتم،ساعت۵صبح توهوای شیرازجوش میاره،فنم امتحان کردم دورش برعکس نیست،ازکارکردن فن هم مطمینم

    1. رضا می گوید

      داداش واتر پمپ رو چک کن احتمالا از اونه با توجه به اینکه میگی تو سرعت بالا جوش میاره احتمالا سرعت چرخش آب کمه ،چک کن خبر بده

  7. sepehr می گوید

    ماشین من صبا هستش چند روزی هست ک یکم باهاش حرکت میکنم امپر اب میره بالا حتی وقتی یکمم گرم باشه هوا میره رو خط قرمز حتی یه بارم خط قرمزم یکم رد کرد ولی چراغ قرمز روشن نشد مشکل از کجاس وقتیم کولر میگیرم میره بالا ولی خب چراغ قرمزش روشن نمیشه

  8. راستین می گوید

    سلام من پراید صبا هستش خطای سنسور دمای حرارت آب داره امروز عصر درجه آب بین وسط و بالایی بود چراغ روغن هم دوبار روشن شد چشمک زد ولی ماشین جوش نیاورد،یعنی واشر سرسیلندر سوخته؟

  9. سعید می گوید

    سلام خدمت دوستان بنده چند وقته آب از قمقمه پرایدم میریزه بیرون چند بار بردم پیش مکانیک گفت درب رادیاتت هوامیکشه عوضکردم چند روزی خوب بود ولی امروز دوباره نشتی داشت ۱۲۰ تا بیشتر کار نکرده بردمش پیش مکانیک دیگه ای وقتی فن خاموش شد درب رادیات باز کرد و گاز داد آب رادیات میپاشید بیرون گفت واشر نیم سوز شده ولی اصلا چوش نمیاره آب روغنم قاطی نکرده فقط یه کوچولو صبحا بد روشن میشه خواستم از دوستان اهل فن بپرسم که آیا واقعا بیچاره شدم واشر خودم و ماشینم سوخته یا نه

  10. شهاب جودت می گوید

    سلام دوست عزیز..پراید دارم مدل ۸۵…صبح ها بد روشن میشه…ولی با چندبارتلاش روشن میشه..الان بعدیه مدت به همین روال واینکه هیچ مکانیکی تو شهرمون نتونست تشخیص بده چشه …تا اینکه جدیدا استارت میزنم دودسفید داره بعد از چند دیقه کارکردن قطع میشه..دمای ماشین بیش از حد نرمال بالا میره ..مصرف سوختمم بالاست ..کارایی که من کردم ترموستات خراب بود عوض کردم …رادیات رو سیخ زدم …انژکتوراشو شستم…دستگاه دیاگ زدم …مشکل به غیراز دما به مدت یک روز حل شد ولی از فرداش برگشت سرجاش ..روغن کم نمیکنه …آبم کم نمیکنه …مشکل کجاست و من چیکارباید بکنم ممنون از راهنمایتون..

  11. محمد می گوید

    سلام
    سعید جان منم همین مصکل داشتم درب رادیات و اون قسمت پلاستیکی بالای رادیات عوض کن احتما دهنه درب رادیاتت بیضی و یامشکل دار شده من تااون رویه بالای رادیات عوض نکردم دائم همینطوربود هزینشم پنجاه تومنه و بابت بدروشنی درصبح سوزنهایه انژکتورببر شست شو بده منم مدتی صبح روشن میشد ریپ میزد وگاهابدروشنی میکرد موتورکه داغ میشد اوکی میشد سوزنهارو شست شو دادم همهچی حل شد اکثرامکانیکها یا ناوارد هستن ویا بهرحال نظرشون میگن ولی تجربه بهترازمکانیک جواب میده دقیقا واسه منم گفتن واشر ترسونده ولی قسمت رویه رادیات عوض کردم درب رادیات نوخریدم و سوزنهارو شست شودادم همه چی حل شد امیدوارم مصکلت حل بشه لطفابهم بگو ماشین من گاهی بدروشنی میکردو یاسه کارمیکردوقتی داغ میشد میزون بود و گاهی در هنگام پرکردن دنده ها کم میاورد باشست شو سوزنها حل شد توضیح کاملدادم اگه مشکل منو داریچیز خاصی نیست ولی کلا اکثرا کارکرد بدموتور ازسوزنهاست اگه روی گاز میزونه روبنزین مشکل داری از سوزنه ولی اگه روی هردو مشکل داره از واشره

  12. رسول می گوید

    سلام من ۱۱۱ مدل ۸۹ دارم چند روزی هست فول روغن رو میکشم بالای فول کمی روغن شیری رنگ هست
    ولی نه ماشین بد کار میکنه نه اب کم میکنه.
    سر قاب سر سیلندر رو که باز میکنم روغن تمیز تمیزه دود سفید از اگزوزم نمیاد

  13. مهرداد زارعی می گوید

    سلام
    پراید ۱۳۱ مدل ۹۵ دارم جدیدا ک هوا سرد شده فقط تو درب روغنش ی حالت کف جمع میشه ولی نه اب کم میکنه ن روغن ن تو رادیات روغن هست ن تو روغن آب اومده
    رنگ روغن هم طبیعیه
    فقط تو درب روغن ی حالت نسکافه ای میزنه کف جمع میشه
    درجه حرارت کاردرد همه چی نرماله
    ممنون میشم نظرتونو بگید

  14. رضا فرزین می گوید

    سلام من پراید مدل88 دوگانه کارخانه دارم. متاسفانه درجه حرارت موتور خیلی پایینه. ترموستات و رادیاتور بخاری و کلیه شیلنگ ها و… تعویض کردم ولی بخاری در حین حرکت کمی گرم ولی موقع توقف بخاری سرد میشه. الان هم دو سه روزه ماشین حدود روزی یک لیوان آب کم میکنه ولی روغن کم نمیکنه. به نظر شما واشر سرسیلندر سوخته یا نه. چه عیبی داره

  15. پوریا مال میر می گوید

    سلام
    پراید ۱۳۱ مدل۹8 دارم جدیدا ک هوا سرد شده فقط تو درب روغنش ی حالت کف جمع میشه ولی نه اب کم میکنه ن روغن ن تو رادیات روغن هست ن تو روغن آب اومده
    رنگ روغن هم طبیعیه
    فقط تو درب روغن ی حالت نسکافه ای میزنه کف جمع میشه
    درجه حرارت کاردرد همه چی نرماله
    ممنون میشم نظرتونو بگید

  16. پوریا مال میر می گوید

    سلام
    پراید ۱۳۱ مدل ۹8 دارم جدیدا ک هوا سرد شده فقط تو درب روغنش ی حالت کف جمع میشه ولی نه اب کم میکنه ن روغن ن تو رادیات روغن هست ن تو روغن آب اومده
    رنگ روغن هم طبیعیه
    فقط تو درب روغن ی حالت نسکافه ای میزنه کف جمع میشه
    درجه حرارت کاردرد همه چی نرماله
    ممنون میشم نظرتونو بگید

  17. ن می گوید

    سلام پراید132 دارم ماشین ظاهرا مشکلی نداره راحت روشن میشه و دمای آب هم عادی اصلا داغ نمیکنه روغن کم نمیکنه ولی به شدت آب کم میکنه خیلی گشتم حتی مکانیک بردم اثری از نشتی نیست کسی چیزی سرش میشه لطفا راهنمایی کنید

  18. علی رحیمی می گوید

    پراید ۱۳۱ مدل۹۷ دارم جدیدا ک هوا سرد شده بد استارت میخوره و تو درب روغنش ی حالت نسکافه ای میشه ولی نه اب کم میکنه ن روغن
    رنگ روغن هم طبیعیه

  19. عطا می گوید

    سلام من ماشین مدل 97دارم که با عوض کردن لوله آب تخلیه رادیاتور ماشین آب کم می‌کنه قبل از عوض کردن لوله آب رادیاتور اصلا کم نمی کرد ماشین زمانی که سرد است بد استارت میخورد دوستان راهنمایی کنید

    1. تورج می گوید

      قبل از هرکاری از نشت آب از اتصالات مطمعن شوید پیداکردن نشتیهای کوچک خصوصا لوله فلزی بسیار مشکل است .دریک شب سرد وقتی موتور گرم است استفاده از چراغ قوه بخار اندک نشتیهای ریز را نشان میدهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 3 =