نحوه صحیح استارت زدن خودرو و گرفتن کلاچ هنگام استارت زدن

0

هر راننده ای برای رانندگی کردن شیوه‌ای دارد، مخصوصا زمان فرمان زدن و یا حتی پارک کردن آن! اما برخی از راننده‌ها، حین استارت زدن عادات عجیبی دارند. برخی از آنها اقدام به تعویض دنده بدون کلاچ می‌کنند و یا به موقع استارت زدن پای خود را روی کلاچ خودرو قرار می‌دهند، اما آیا به راستی این کار لازم است؟ با ما باشید چرا که قصد داریم به بررسی الزام بودن یا نبودن گرفتن کلاچ موقع استارت زدن بپردازیم.

گرفتن کلاچ موقع استارت زدن

در میان رانندگان، برخی‌ها به گرفتن کلاچ موقع استارت زدن عادت دارند. به گمان این افراد، این کار برای شروع رانندگی لازم است. اما این موضوع صحت دارد؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست که در ابتدا وظیفه کلاچ را با هم بررسی کنیم تا بدانیم آیا گرفتن آن حین استارت زدن لازم است یا خیر؟

وظیفه کلاچ چیست؟

همان‌طور که می‌دانید نحوه استارت زدن در هر خودرو با خودرویی دیگر متفاوت بوده، اما باید بگوییم که عملکرد این کار در تمامی این خودروها به یک شکل است. بدین معنی که با استارت زدن، موتور الکتریکی درون خودرو، به کمک چرخ دنده‌هایی، موتور را می‌چرخاند که در نهایت این کار سبب حرکت خودرو می‌شود.
در دنده خلاص، پینیون و دنده‌های هرزگرد می‌توانند به طور آزادانه بچرخند و اما هنگامی که خودرو در دنده قرار می‌گیرد، ماهک‌ها جا به جا می‌شوند، دنده‌ها وارد کار شذه و از این طریق جعبه دنده که وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها هست، وارد عمل می‌شود.

کلاچ در اتومبیل قرار گرفته است تا قدرت را از موتور به گیربکس منتقل کند. همچنین می‌تواند از انتقال قدرت بین این دو قطعه مهم جلوگیری کند. برخی از افراد بر این باورند که خلاص بودن کلاچ سبب کاهش نیروی وارد شده به موتور می‌شود، چرا که نیرویی از خود به موتور وارد نمی‌کند. اما این تفکر اشتباه است، زیرا حین خلاص بودن دنده‌ها، باری از نیرو به موتور منتقل می‌شود. با این اوصاف، آیا گرفتن کلاچ موقع استارت زدن لازم است؟

بیشتر بدانید نحوه تنظیم و رگلاژ کلاچ پراید و دیگر خودرو ها

گرفتن کلاچ در استارت زدن
گرفتن کلاچ حین استارت زدن ضروری نیست اما آسیبی به اتومبیل وارد نمی کند

باید بگوییم که درست است که در صورت خلاص بودن خودرو، نیروی چندانی به موتور وارد نمی‌شود و احتیاج به گرفتن کلاچ حین استارت زدن نیست، اما بهتر است در هوای سرد، برای استارت خودرو، پایتان را روی پدال کلاچ قرار دهید.

در هوای سرد، غلظت روغن‌هایی که در مسیر انتقال نیرو قرار می‌گیرد، افزایش میابد و از سویی هم ممکن است باتری خودرو نیز ضعیف شود، لذا خوب است برای بهتر روشن شدن خودروهای دستی در هوای سرد، گرفتن کلاچ موقع استارت زدن را فراموش نکنید.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

البته لازم به ذکر است که اگر خودروی شما باتری سالمی دارد و از نظر سلامت موتور، فاقد مشکل است، هیچ احتیاجی به فشردن پدال کلاچ برای استارت زدن نخواهید داشت. پس خوب است این عادت را کنار بگذارید و پای خود را خسته نکنید، چرا که به اندازه کافی در شهر نیاز به کلاچ گرفتن را احساس خواهید کرد.
شاید بهتر است بگوییم که این عادت از خودروهای قدیم و از زمان های دورتر به برخی از رانندگان به ارث رسیده است. چرا که پیش‌تر برای آنکه اتومبیل‌های قدیمی که فاقد موتورهای قدرتمندی بودند، را روشن کنند، پای خود را حین استارت زدن روی کلاچ قرار می‌دادند تا عمل روشن شدن ماشین به خوبی و بدون مشکل در هوای سرد، رخ دهد. اما اکنون عمر آن خودروها به پایان رسیده است و نیازی به گرفتن کلاچ موقع استارت زدن نیست.

گرفتن گلاچ قبل از استارت زدن
قبل از استارت زدن، دنده خودرو را بررسی کنید

نکته: بهتر است قبل از استارت زدن، دستی بر دنده گرفته و وضعیت آن را بررسی نمایید. اگر خودرو شما در حالت دنده قرار دارد، دو راه برای استارت زدن خودرو پیش رو دارید:

۱٫ پای خود را روی کلاچ قرار داده، خودرو را از حالت دنده خلاص کرده و بعد استارت بزنید.
۲٫ پای خود را روی کلاچ قرار دهید و در همان وضعیت استارت بزنید.

توجه باشید در صورتی که خودروی شما به اصلاح در دنده باشد و شما استارت بزنید، خودرو‌تان جهشی رو به جلو خواهد داشت که اگر رو به روی دیواری قرار گرفته باشید، احتمالا اتومبیل خود را به آن دیوار خواهید کوبید.

آیا گرفتن کلاچ موقع استارت زدن به خودرو ضرر می رساند؟

پاسخ به این سوال یک خیر است. گرفتن کلاچ از فشار حین استارت زدن می‌کاهد و آسیبی به اتومبیل وارد نمی‌کند.

در نهایت باید بگوییم که گرفتن کلاچ به هیچ عنوان در خودروهای سالم با داشتن باتری خودرو مناسب مورد نیاز نیست، اما اگر شما از دسته رانندگانی هستید که معمولا خودرو را در حالت دنده خاموش می‌کنند، بهتر است عادت گرفتن کلاچ موقع استارت زدن را ترک نکنید تا آسیبی به خودرو و یا عابری که احتمالا از رو به روی اتومبیلتان می‌گذرد، وارد نسازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + هفت =