خودکفا شویم؛ طرز تهیه شیشه شور ماشین در خانه

13

شیشه شور ماشین همیشه مورد نیاز است و بدون داشتن شیشه شوی خودرو حتما حین رانندگی آزار زیادی را متحمل خواهید شد. کافی ست گرد و غباری برخاسته و یا به هر دلیل شیشه خودروی شما کثیف و لک دار شود، تا قدر شیشه شور را بدانید! اگر چه شیشه شور خودرو چندان گران قیمت نیست، اما اگر بتوانیم آن را در منزل و با دست های خود تهیه کنیم، چرا از این لذت خودکفایی دور بمانیم؟

اگر یک بار به تهیه شیشه شوی ماشین در منزل بپردازید و از آن با لذت استفاده نمایید، متوجه خواهید شد که تا به حال چه هزینه بیهوده‌ای بابت خرید شیشه شور خودرو پرداخت کرده‌اید. حتی ممکن است سفارشات داخلی دریافت کرده و دیگر اعضای خانواده و فامیل نیز مایل باشند از شیشه شورهای دست ساز شما برای خودروی خود استفاده نمایند! (این هم یک کسب و کار خانگی!)

نظافت شیشه ماشین در بالا بردن دقت راننده حین رانندگی، تاثیر زیادی دارد. شیشه شورهای صنعتی قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار تومان (کمی بالاتر یا پایین‌تر) دارند و اگر قرار باشد مرتبا از این محلول روی شیشه خودروی خود اسپری کنید، حتما هزینه ماهیانه‌ای برای شما ایجاد خواهند کرد.

طرز تهیه شیشه شور ماشین خانگی

برای ساخت شیشه شور ماشین در منزل نیاز به مواد خاص یا پیچیده‌ای ندارید. مواد تشکیل دهنده آن در دسترس و ارزان قیمت هستند.

مواد لازم برای تهیه شیشه شور خودرو

– آب مقطر
– سرکه سفید

نسبت این مواد در ترکیب شیشه شوی باید ۳ به ۱ باشد. یعنی به ازای هر ۳ لیتر آب مقطر، به ۱ لیتر سرکه سفید احتیاج خواهید داشت. بهتر است ابتدا یک بطری تهیه کرده و در صورت رضایت و موفقیت آمیز بودن طرح، مقادیر بیشتری آماده کنید.

شاید بپرسید چرا به جای استفاده از آب معمولی، باید از آب مقطر در این ترکیب به کار بریم؟ به این دلیل مهم که آب معمولی به دلیل داشتن سختی‌ها، در مدت زمانی نه چندان طولانی، رسوبات خود را در مخزن و لوله‌های باریک آن برجای می‌گذارد. این پس از مدتی موجب گرفتن مسیر شده و اسپری شیشه شوی روی شیشه خودرو با کیفیت کمتر انجام می‌شود.

ساخت شیشه شور ماشین در منزل
چطور در منزل شیشه شور ماشین تهیه کنیم؟

البته لازم به ذکر است که با افزودن تنها چند قطره مایع ظرف شویی رقیق به داخل بطری شیشه شوی و حل کردن آن، عملکرد فوق العاده موثرتری دریافت می کنید. این شیشه شور علاوه بر پاکیزه ساختن شیشه خودرو و زدودن لک‌ها و آلودگی‌ها، موجب برق افتادن شیشه نیز می شود.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

نکته ۱: به یاد داشته باشید که تهیه شیشه شور در منزل را باید با توجه به دمای عمومی منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، انجام دهید. برای مناطق خیلی سرد، اضافه کردن یک پنجم ایزوپروپیل الکل کمک خواهد کرد.

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل را به نام الکل پروپانول نیز می‌شناسند. این مایع بدون رنگ بوده و به یاد داشته باشید که کاملا اشتعال پذیر است. ایزوپروپیل الکل غالبا در مواد شوینده و ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد. (به خاطر داشته باشید که از تنفس مستقیم الکل پروپانول خودداری نمایید، زیرا ممکن است تنگی نفس یا تحریکات ریوی را تجربه کنید.)

همین طور در مناطق گرم به جای استفاده از سرکه سفید، از آمونیاک در همان مقیاس استفاده نمایید.

نکته ۲: اگر خیلی علاقه مند هستید که ظاهر شیشه شور ماشین که در خانه تهیه کرده‌اید، شبیه به انواع تجاری آن باشد؛ می‌توانید از رنگ خوراکی برای جلوه بخشیدن به آن استفاده نمایید. به علاوه این رنگ خوراکی مانع از آن می‌شود که احیانا شیشه شوی ماشین با آب نوشیدنی اشتباه گرفته شود. از یاد نبریم که کودکان کنجکاو ما همیشه به سراغ هر چیزی رفته و ممکن است این مایع را به جای آب بنوشند. به همین علت استفاده از رنگ خوراکی ایده خوبی محسوب می‌شود.

چطور در منزل شیشه شور ماشین تهیه کنیم؟
شیشه شوی خودرو، دوستدار محیط زیست

توصیه: در صورتی که برای نخستین بار دست به چنین کاری می‌زنید، پیشنهاد می‌دهیم که ابتدا محلول دست ساز خود را در بخشی از شیشه خودرو تست کرده و پس از اطمینان از عملکرد مناسب آن، داخل مخزن شیشه شور اتومبیل بریزید.

شیشه شور خانگی دوستدار محیط زیست

از آن جایی که شیشه شور خانگی با موادی به سادگی بالا تهیه می‌شود، این محلول دوستدار محیط زیست خواهد بود. با این حساب به جز لذت ساخت خانگی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و در دسترس بودن همیشگی؛ از احساس خوب کمک به حفظ محیط زیست نیز برخوردار می‌شوید.

13 نظرات
  1. کمال می گوید

    بسیار مطلب مفیدی برایم بود . خدا خیرتون دهد . به خصوص اینکه دوستدار محیط زیست می باشد .

  2. محسن می گوید

    ممنون از پست آموزشی.

    برام مفید بود

  3. علیرضا نقیبی می گوید

    سلام ممنون از مطلب خوبتون.فقط برای رفع بوی سرکه چه کنیم

  4. میثم می گوید

    ممنون

  5. مسعود کوثر می گوید

    استفاده از آمونیاک قطعا عمل خطرناکی هستش و اصلا توصیه نمیشود. لطفاً تصحیح بفرمایید.

  6. (m.m) می گوید

    سلام ببخشید از هر جایی پرسیدم جواب درستی بهم ندادن می خواستم بدونم سرکه رنگ ماشینو خراب یا کدر میکنه؟

  7. جعفر از تبریز می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود مرسی

  8. جواد طارمی می گوید

    سلام خسته نباشید
    ببخشید می خواستم ببینم چند لیتر آب تو مخزن شیشه شور پراید جا میشه؟؟

  9. حجت اله می گوید

    درود خوب این ترکیب در چند درجه یخ خواهد زد؟
    ایزوپروپیل الکل ۲۰درصد عدد بالایی هست. این محصول حدودا لیتری ۵۰ تومنه
    الان تو بازار ۴ لیتری اش ۱۵ تومنه

  10. شهاب می گوید

    فکر میکنم ایزوپروپیل که اضافه بشه خاصیت آبگریزی میگیره محلول

  11. احسان می گوید

    سلام.ممنون میشم بگین چیکار کنیم تو منفی 23 درجه یخ نرنه.چون اینایی که گفتین تست کردیم یخ زدن.ترانزیت داریم مناطق سردسیر یخ میزنه

  12. کامران می گوید

    سلام عالی بود ممنون از وقتی که گذاشتین. درود و سپاس

  13. اشکان می گوید

    سلام سپاسگزارم
    بوی سرکه چطور از بین میرود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 8 =