آموزش کامل طرز صحیح باتری به باتری کردن خودرو

2

هیچ‌ چیز بدتر از اینکه عجله داشته باشید و به‌سرعت خود را آماده کرده باشید و ماشینتان روشن نشود نیست! تلاش دوباره و دوباره فایده ندارد، باتری خودروی شما دشارژ شده یا اصطلاحاً باتری مرده است. دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد، ممکن است مدت‌زمان طولانی از آن استفاده نکرده باشید، بسیاری عقیده دارند باطری به باطری هرگز انجام ندهیم اما اگر طرز صحیح باتری به باتری و مشخصات کابل رابط باطری به باطری را بدانید ضرری برای باتری نخواهد داشت .

دمای هوای محیط زیر صفر درجه بوده باشد و یا چراغ جلویی ماشین را درآورده باشید. این‌ها عمده عواملی هستند که باعث کاهش طول عمر باتری ماشین می‌شوند؛ اما برای احیای باتری ماشین چه‌کاری باید انجام دهید؟ اگر قبلاً پاور بانک تهیه‌کرده باشید کار شما ساده است در غیر این صورت باید با امداد خودرو تماس بگیرید اما درصورتی‌که می‌خواهید خودتان باتری ماشین را احیا کنید لازم است روش صحیح باتری به باتری کردن خودرو را بلد باشید. همراه استادکار باشید با آموزش باتری به باتری کردن خودرو.

بیشتر بدانید علائم و نشانه های خرابی باتری ماشین

لوازم موردنیاز برای باتری به باتری کردن خودرو

قبل از شروع کار باید ضمن همراه داشتن وسایل لازم، چند مورد را نیز بررسی کنید:

  • وضعیت ظاهری باتری خودرو را چک کنید.
  • باتری خودرو نباید نشتی داشته باشد و یا ترک‌خورده باشد
  • اگر نشتی باتری را می‌بینید خودرو استارت نزنید و با امداد خودرو تماس بگیرید.
  • سعی کنید از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • استفاده از دستکش ایمنی شمارا در برابر اسیدسولفوریک موجود در باتری و نیز اتصالاتی که قرار است برقرار کنید ایمن نگاه می‌دارد.
  • از سالم بودن کابل باطری به باطری ماشین و پوسیده و خوردگی نداشتن آن اطمینان حاصل کنید
قطر کابل باطری به باطری سایز کابل مناسب برای باطری به باطری
قبل از شروع کار وضعیت کابل باطری به باطری ماشین را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که گیره‌ها محکم هستند، پوسیدگی و پارگی در کابل وجود ندارد و طول آن مناسب است. بیشتر کابل‌های باطری به باطری ماشین توان ۸۰۰ میلی‌آمپری دارند که به این معنی است که تمامی خودروهای در این رنج را پوشش می‌دهند.

روش صحیح باتری به باتری کردن خودرو

  1. خودروی دوم را که باتری سالم و شارژ شده دارد را بافاصله مناسب در کنار ماشین خود قرار دهید (بهترین حالت این است که ماشین دوم روبروی خودروی شما باشد طوری که برای طول کابل کافی باشد).
 بهترین کابل باطری به باطری ساخت کابل باطری به باطری
فاصله مناسب دو خودرو به هنگام باتری به باتری کردن خودرو باید به‌قدری باشد که کابل کشیده نشود و درعین‌حال دو خودرو فاصله لازم را از هم داشته باشند.
  1. کابل باتری به باتری مناسب را که قبلاً تهیه‌کرده‌اید را آماده کنید.
کابل اتصال باتری خودرو باطری به باطری هرگز
وضعیت کابل را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که گیره‌ها محکم هستند، پوسیدگی و پارگی در کابل وجود ندارد و طول آن مناسب است.
  1. خودروی دوم را که شارژ دارد خاموش‌کنید و بسته به محل قرارگیری باتری در کاپوت یا صندوق‌عقب آن را باز بگذارید.
باطری به باطری سیار
در این مرحله خودروی سالم را خاموش‌کنید و کاپوت را بازکنید.
  1. قطب ها یا پایانه‌های باتری را شناسایی کنید. قطب مثبت با نماد + و قطب منفی با نماد – روی باطری مشخص شده‌اند.
کاهش مضرات باتری به باتری خودرو
قطب مثبت و منفی باتری را مشخص کنید از علامت‌های درج‌شده رو باتری کمک بگیرید.
  1. حال می‌بایست یک‌طرف کابل مثبت را که معمولاً قرمزرنگ است به قطب مثب خودروی خود که باتری آن شارژ ندارد متصل کنید و طرف دیگر را نیز به قطب مثبت باتری خودروی سالم متصل کنید.
کابل رابط باطری به باطری چگونه است
دو سرکابل قرمز را ازیک‌طرف به قطب مثبت باتری مرده خودروی خودتان و از سر دیگر به دیگر خودرو متصل کنید.
  1. برای قطب منفی می‌بایست کابل باتری به باتری آن را که معمولاً به رنگ سیاه است به قطب منفی باتری خودرو سالم و دارای شارژ متصل کنید ولی سر دیگر آن را می‌بایست به قسمتی فلزی از ماشین خود که باتری مرده دارد وصل کنید.
انبر و رابط مخصوص باتری به باتری ماشین اتومات
دو سرکابل سیاه را ازیک‌طرف به قطب منفی باتری خودروی سالم و انتهای دیگر کابل منفی را به قسمت فلزی ماشینی که باتری مرده دارد وصل کنید
  1. اتصالات را دوباره چک کنید و در صورت صحیح بودن خودروی سالم را روشن کنید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه روشن بماند تا باتری خودروی دیگر شارژ شود.
چگونه باتری به باتری ماشین اتومات را انجام دهیم
خودروی سالم را روشن کنید و حداقل به مدت ۵ دقیق اجازه دهید باتری خودروی شما شارژ شود
  1. بعدازاین مدت می‌توانید خودروی شارژ شده را امتحان کنید. معمولاً همین مدت‌زمان برای روشن شدن موتور خودروی شما کافی است اما اگر روشن نشد ۵ دقیقه دیگر نیز اجازه دهید باتری ماشین شما شارژ شود.
اصول صحیح باطری به باطری ماشین اتوماتیک
خودروی شارژ شده را امتحان کنید، اگر روشن نشد ۵ دقیقه دیگر نیز اجازه دهید باتری ماشین شما شارژ شود.
  1. در پایان ابتدا کابل سایه متصل به بدنه را جدا کنید و سپس سمت دیگر آن را روی خودروی سالم نیز جدا کنید. برای کابل قرمز نیز به همین ترتیب هر دو کابل را از خودروها جدا کنید و اجازه دهید خودرو حداقل برای ۵ دقیقه روشن بماند.
باطری به باطری ماشین اتوماتیک
بعدازاینکه ماشین استارت خورد، کابل باتری به باتری را از ماشین جدا کنید.

درصورتی‌که برای مدت طولانی است که از ماشین خود استفاده نکرده‌اید احتمالاً فقط باتری شام خالی‌شده یا اصطلاحاً دشارژ شده است. کافی است نیم ساعت با خودروی خود رانندگی کنید تا باتری کاملاً شارژ شود؛ اما در غیر این صورت اگر ماشین شما روشن نشد می‌بایست باتری خودرو را تعویض کنید.

توجه کنید که اتصال قطب منفی دو خودرو به یکدیگر می‌تواند موجب خرابی ECU خودرو شود، همچنین هرگز قطب مثبت و منفی را برعکس متصل نکنید چون در این صورت احتمال آتش‌سوزی باتری ماشین وجود خواهد داشت.

بیشتر بدانید علائم خرابی شمع خودرو

سخن پایانی

در این مطلب نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو را مرور کردیم. سعی کنید به مدت طولانی ماشین خود را خاموش نگه ندارید. اگر قصد سفر دارید می‌توانید از فرد قابل‌اعتمادی بخواهید ضمن سر زدن به خانه و محل زندگی شما هرچند وقت یک‌بار خودرو را برای چند دقیقه روشن نگاه دارد، مخصوصاً در فصل زمستان که احتمال دشارژ شدن باتری بیشتر است. شما چه روشی برای شارژ باتری مرده می‌شناسید؟ منتظر نظرات شما درباره این مطلب هستیم. همچنین در انتها به شما پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه تشخیص برق دزدی در خودرو را نیز مطالعه کنید .

منبع: meineke

2 نظرات
  1. تینا حاجی رحمتی می گوید

    سیستم برق خودرو، خیلی پیچیدگی داره، توصیه میشه کارای تعمیراتی خودروهای خودتونو به افراد ماهر بسپارید به نظر من.

  2. مهندس وحدتی می گوید

    بنظر من برای یادگیری باتری سازی اقدام کنید بهتر هست، اینطوری کارو به صورت حرفه ای یاد میگیرید. به این وب سایت یه سری بزنید ببینید به دردتون میخوره یا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =