علائم خرابی واترپمپ پراید و دیگر ماشین ها + روش تعویض واترپمپ

2

واترپمپ، همان طور که از نام آن می‌توان حدس زد؛ آب و ضدیخ را در موتور به چرخش درآورده و به این صورت از داغ کار کردن موتور خودرو، پیشگیری می‌کند. اگر تصمیم گرفته‌اید برای تعویض واترپمپ ماشین خود دست به کار شده و خودتان این کار را انجام دهید، دنبال کردن دستورالعملی که در زیر آمده است‌‌‌ برایتان کارآمد خواهد بود.

در ادامه با استادکار همراه باشید.

واترپمپ خودرو چیست؟

واترپمپ یکی از اجزای بسیار مهم در عملکرد موتور خودرو است که عملکرد نادرست آن، موجب داغ کار کردن موتور شده و رفته رفته به آن صدمه خواهد زد. این قطعه آب و ضدیخ یا ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور رسانده و سپس این مایعات به وسیله همان واترپمپ به رادیاتور خودرو بازگردانده می‌شوند.

واترپمپ یکی از اجزای مهم در خنک کردن خودرو است که خرابی آن به داغ کردن موتور منجر شده و خرابی های زیادی به بار می آورد.
واترپمپ یکی از اجزای مهم در خنک کردن خودرو است که خرابی آن به داغ کردن موتور منجر شده و خرابی های زیادی به بار می آورد.

علائم خرابی واترپمپ ماشین کدامند؟

برای آن که متوجه ضرورت تعویض واترپمپ شوید، روش‌های تشخیصی و عیب‌یابی پیش روی شما قرار دارند. در زیر به این روش‌های عیب‌یابی اشاره می‌کنیم.

بررسی تیغه‌های فن خودرو

نخستین روشی که به کمک آن می‌توانید از سلامت یا خرابی واترپمپ خودرو اطمینان حاصل نمایید‌‌، بررسی تیغه‌های فن خودرو است. در صورتی که تیغه‌های فن خودرو، به درستی کار کرده و مشکلی در حرکت خود نداشتند، این به معنای عملکرد صحیح واترپمپ است و جای نگرانی از بابت آن وجود نخواهد داشت. در غیر این صورت باید نسبت به سلامت عملکرد واترپمپ شک کنید. به همین شکل اگر فن خودروی شما دارای موتور است؛ باید چرخ دنده آن را امتحان کند. اگر این چرخ دنده به درستی عمل می‌کند، نگرانی از بابت عملکرد واترپمپ وجود ندارد.

بیشتر بدانید عایق رطوبتی مایع چیست؟

بررسی تیغه های فن خودرو، یکی از روش های تشخیص خرابی واترپمپ خودرو است و می توان با بررسی آن متوجه خرابی یا سلامت واترپمپ شد.
بررسی تیغه های فن خودرو، یکی از روش های تشخیص خرابی واترپمپ خودرو است و می توان با بررسی آن متوجه خرابی یا سلامت واترپمپ شد.

نشتی آب

نشتی آب نیز یکی از عمده دلایل و اصلی‌ترین علائم خرابی و عیب در واترپمپ خودرو به حساب می‌آید. این آب نشت پیدا کرده از سمت واشرهای واترپمپ دیده می‌شود.

بالا رفتن آمپر

در صورتی که مشاهده کردید آمپر بالا رفته و مطمئن بودید که به اندازه کافی آب در رادیاتور خودرو موجود است، باید به خرابی واترپمپ خودرو شک کنید.

یک تذکر: به خاطر داشته باشید که به وقت جوش آوردن خودرو یا همان بالا رفتن آمپر آب، به هیچ وجه نباید درب رادیاتور را باز کنید.

در صورتی که مشاهده کردید شاخص آمپر خودرو در چراغ های پشت آمپر، بالاتر از حد نرمال رفته است، احتمال خرابی واترپمپ وجود دارد.
در صورتی که مشاهده کردید شاخص آمپر خودرو در چراغ های پشت آمپر، بالاتر از حد نرمال رفته است، احتمال خرابی واترپمپ وجود دارد.

تعویض واترپمپ ماشین

اکنون شرایطی را در نظر می‌گیریم که واترپمپ ماشین دچار مشکلی بوده و باید آن را تعویض نماییم.

  • پیش از هر چیزی باید خودرو را خاموش کرده و صبر کنید تا موتور ماشین کاملا خنک شود.
  • سپس آب رادیاتور را خالی نمایید.
  • پس از خالی کردن آب رادیاتور؛ تمام پیچ‌های آن را باز کرده و شلنگ‌های آب را که در دو بخش بالا و پایین آن قرار دارند نیز جدا سازید.
  • سپس می‌توانید رادیاتور را از موتور خودرو جدا کنید.
  • پس از آن نوبت به باز کردن پیچ‌های فولی و پروانه می‌رسد و در نهایت باید پیچ‌های واترپمپ را باز کنید.
  • سپس واترپمپ فعلی را جدا کرده و واترپمپ جدید را به جای آن قرار دهید. برای آن که کار شما به صورت کاملا حرفه‌ای و عالی انجام پذیرد؛ پیش از بستن کامل واترپمپ جدید، واشر پوسته را به خوبی گریس کاری کنید و تمام پیچ‌ها را در جای خود گذاشته و هر یک را یک و نیم دور بپیچید تا تمام آن ها به میزان یکسان در جای خود محکم شوند.
  • سپس هر یک از پیچ‌ها را محکم نمایید. توجه داشته باشید که می‌خواهیم به این شکل بستن پیچ‌ها، توازن محل قرارگیری واترپمپ حفظ شود. در حالی که اگر ابتدا تنها یک پیچ را محکم کرده و بعد به نوبت سراغ بعدی‌ها بروید، در میزان کردن آن، به مشکل برخورد خواهید کرد.
  • در نهایت نوبت به پیچ‌های رادیاتور و اتصال مجدد شلنگ‌های آب و سفت کردن بست‌های آن‌ها می‌رسد.

بیشتر بدانید تعمیر یخچال ساید بای ساید

برای تعویض واترپمپ ماشین، باید اجازه دهید تا خودرو خنک شود. سپس آب رادیاتور را خالی کرده و آن را بیرون بیاورید. پس از آن با باز کردن پیچ ها به واترپمپ می رسید.
برای تعویض واترپمپ ماشین، باید اجازه دهید تا خودرو خنک شود. سپس آب رادیاتور را خالی کرده و آن را بیرون بیاورید. پس از آن با باز کردن پیچ ها به واترپمپ می رسید.

تعویض واتر پمپ پراید

برای تعویض واترپمپ پراید، توجه داشته باشید که حتما آن قدر صبر کنید تا خودرو کاملا سرد شود و به هیچ وجه این کار را حین گرم بودن موتور ماشین انجام  ندهید. به علاوه نسبت به محکم شدن شلنگ‌ها و بست‌ها در جای خود نیز اطمینان حاصل نمایید.

عکس العمل صحیح حین خرابی واترپمپ

در صورتی که با خرابی واترپمپ مواجه شدید، نخستین توصیه ما این است که از امداد خودرو استفاده کرده و یا خودروی خود را به یک تعمیرگاه مجاز و نزد کارشناس خودرو برای تعویض واترپمپ ماشین برسانید. با خرابی واترپمپ، خودروی شما به حتم به تعمیر نیاز پیدا کرده است. اما تا رسیدن به تعمیرکار، اقدامات زیر را به انجام برسانید:

  • در صورتی که کولر روشن کرده‌اید، کولر را خاموش کنید.
  • بدون خاموش کردن خودرو، آب سرد (نه یخ) به رادیاتور بریزید تا رفته رفته خنک شود. به خاطر داشته باشید که در صورت خاموش کردن خودرو حین جوش آوردن و داغ کردن موتور آن، سرسیلندرها تاب برخواهند داشت و هزینه سنگینی بر شما تحمیل می‌شود.
  • سرعت رانندگی خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که سرویس‌های دوره‌ای خودرو و بازبینی واترپمپ خودرو در این سرویس‌ها، می‌تواند مشکلات مربوط به آن را زودتر نشان داده و پیش از قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی، کارساز باشد. شما چه تجربه‌ای از خرابی واترپمپ ماشین و به طور کلی سیستم خنک کننده خودرو و نیز تعویض واترپمپ ماشین دارید؟

منبع: khodrotak

2 نظرات
  1. بیل گیتس می گوید

    سلام ماشین من پراید۱۳۱ هستش من خودم تسمه تایم و واتر پمپ تعویض میکنم به نظرم کارای که خودت انجام میدی خیلی بهتر از تعمیر کارا در میاد تعمیر کار با وجدان کم پیدا میشه بیشترشون تعویض کار و تیغ زن شدن

  2. مظفر می گوید

    با سلام و سپاس از آموزش تخصصی شما مهندسین بزرگوار .من یک دستگاه پراید 131 که الان قیمتش متأسفانه؟.! جایگزین لامبور گینی شده دارم…حدود سه ماه پیش تر به هر تعمیرکار شهرستانی که مراجعه کردم ، هر کدوم با تبانی لوازم فروشی تیغی زدند و شارژ 350 تومانی گاز کولر هم ی دو روزه تخلیه شد؟.! به هر کدوم که میگفتم استاد عزیز ؛ بنظر خودم مشکل از سر سیلندر و … هست هیچ کدوم زیر بار نمیرفت؟.! تا اینکه دو ماه پیش با اصرار از یکی از بچه های خودی گفتم با قبول هزینه و اجرت، سر سیلندر را برام باز کن ، که حدسم کاملا درست بود و واقعن خرابتر از خراب بود ! ولی نمیدونم چرا گاز کولر دو روز بعد تخلیه شد؟.! برای همین تصمیم گرفتم دیگه خودم دست بکار شم ، تمام لوازم از سپر جلو گرفته ، منهای موتور تا چراغ ترمز آینه عقب را پیاده کردم … و دیروز هم واتر پمپ را درآورده و تمیز کردم … ولی نمیدونم که بلبرینگ آن نیاز به روغنکاری یا گریسکاری داره یا نه ؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید. چون دیگه تصمیم ندارم ماشین دست تعمیرکاران قلابی بدم … از همکاری صمیمانه و صبورانه شما سپاسگزارم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.