تکنیک‌های خنک‌تر کردن کولر ماشین کدامند؟

2

با توجه به قدم‌های سریعی که فصل گرما برداشته و موج‌های بزرگ‌تر نسیم‌های داغ و نفس‌گیر، ضرورت استفاده از کولر خودرو را بیشتر احساس خواهیم کرد. اما با استفاده از تکنیک‌های خنک‌تر کردن کولر ماشین و افزایش بهره‌وری آن، می‌توانیم شرایط بهتری در کابین ایجاد کرده و احساس خنکی افزون‌تری داشته باشیم. در ادامه با استاد کار همراه باشید .

کولر ماشین از چه اجزایی تشکیل شده است؟

کولر ماشین از یک شبکه رادیاتور به همراه محفظه آن، واتر پمپ، فن، ترموستات، منبع انبساط، مجاری آب و … تشکیل شده است. هر یک از این اجزاء وظایف مخصوص به خود را داشته و با عملکرد صحیح و بدون اشکال، بادی خنک به داخل کابین پمپاژ می‌کنند.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
علت کم شدن باد کولر ماشین و علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین ممکن است از خرابی اجزای کولر ماشین باشذ .

خنک‌تر کردن کولر ماشین

سلامت اجزای تشکیل دهنده کولر خودرو

در صورتی که هر یک از اجزاء تشکیل دهنده کولر خودرو، به درستی کار نکرده و یا مشکلی داشته باشند؛ عمکرد کلی کولر دستخوش تغییر شده و حجم پرتاب باد آن و همین طور میزان خنکی آن، افت کیفیت خواهند داشت. و در اکثر موارد علت کم شدن باد کولر ماشین و علت کم شدن پرتاب باد کولر ماشین ممکن این مورد باشد .

در صورتی که تمامی اجزای کولر سالم بوده و مشکلی با قطعات آن نداشته باشیم، روش‌های موازی جهت خنک‌تر کردن کولر ماشین توصیه می‌شوند.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
وجود مشکل در هر یک از اجزای کولر ماشین، موجب کم شدن شدت خنکای باد آن خواهد شد.

کاهش ورود گرما به داخل کابین خودرو

پیش از هر چیزی باید نسبت به کم کردن ورود گرما به داخل کابین و داغ شدن فضای آن، پیشگیری به عمل آورید. شما می‌توانید تا حد امکان از پارک کردن خودروی خود در معرض تابش آفتاب مستقیم، خودداری ورزید. اگر به پارکینگ مسقف، دسترسی ندارید؛ بهتر است محلی در سایه انتخاب کرده و یا از آفتابگیرهای خودرو، استفاده کنید.

به این شکل میزان گرمای دریافتی داخل کابین، کاهش پیدا کرده و حین سوار شدن به دمای کمتری وارد می‌شوید. اما در صورتی که چاره‌ای جز پارک کردن در آفتاب نبود، بهتر است به محض سوار شدن، شیشه‌ها را پایین داده و کمی با همین وضعیت برانید تا هوای داغ، خارج شود.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
برای خنک تر کردن کولر ماشین از پارک در آفتاب خودداری کرده و یا از سایه بان و آفتابگیر استفاده نمایید.

پس از روشن کردن کولر و شروع جریان باد خنک، شیشه‌ها را بالا کشیده و از رد و بدل هوای گرم و سرد جلوگیری کنید.

تنظیمات دریچه‌های کولر

مطمئن باشید که تنظیمات دریچه‌های کولر به شکلی‌ست که مستقیم به سمت شما می‌وزد. دمیدن بی‌هدف دریچه‌ها، باعث هدررفت نیروی خنک سازی کولر خودرو شده و در نهایت راننده و سایر سرنشینان، خنکی کمتری احساس می‌کنند.
دریچه‌ها را به شکلی تنظیم کنید که پرتاب باد به سمت سر و بدن شما باشد، به ویژه وزش آن به سمت صورت؛ بالاترین تاثیر خنک کنندگی را خواهد داشت.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
با تنظیم صحیح دریچه های کولر، خنکای بیشتری دریافت کنید.

کنار گذاشتن روکش چرمی و پلاستیکی صندلی‌ها

صندلی‌ها با روکش چرمی یا پلاستیکی در هوای گرم، گرمای بیشتری تولید کرده و موجب داغ شدن هوای کابین می‌گردند. به علاوه خود این روکش‌ها نیز بسیار گرم شده و با نشستن روی آن‌ها، احساس ناخوشایندی خواهید داشت.

به واقع این روکش‌های پلاستیکی یا چرمی، به عنوان فرساینده‌هایی مقابل کولر خودرو، ظاهر شده و سیستم خنک رسانی آن را تضعیف می‌سازند. بهتر است در فصول گرم سال، روکش‌های چرمی یا پلاستیکی را کنار گذاشته و از انواع خنک‌تر استفاده کنید.

تمیز کردن دریچه‌های پرتاب باد کولر

با تمیز کردن به موقع دریچه‌های پرتاب باد کولر، خنک‌تر کردن کولر ماشین نیز با راحتی بیشتری محقق می‌شود. خاک و غبار گرفتن دریچه‌ها و گرفتگی مسیر آن‌ها، موجب می‌شود که پرتاب باد ضعیف‌تری صورت گرفته و در نهایت خنکی کمتری احساس کنیم. برای خنک‌تر کردن کولر ماشین و دریافت بهره‌وری حداکثری، لازم است که به صورت هفتگی دریچه‌ها را تمیز کرده و هر گونه خاک و غبار را از شیارهای آن بزدایید.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
برای خنک تر کردن کولر ماشین باید دریچه های پرتاب باد را به صورت دوره ای تمیز کرده و غبارروبی کنید.

به این شکل حداکثر دریافت باد خنک را از کولر خودرو در اختیار داشته و با سرعت بیشتری داخل کابین خنک می‌شود.

تمیز و تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای تهویه خودرو

با تمیز کردن و تعویض به موقع فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، نیز بهره‌وری بالاتری از سرمادهی کولر ماشین، خواهید داشت.

شارژ کولر ماشین پراید

شارژ گاز کولر خودرو در محل

  • شارژ گاز کولر انواع خودرو
  • رفع نشتی و شارژ گاز کولر
دریافت این خدمت از استادکار

روش تمیز کردن فیلترهای تصفیه سیستم تهویه

برای این منظور کافی‌ست که به بخش زیر داشبورد رفته و از آن جا با باز کردن چند پیچ کوچک، فیلترها را بیرون بیاورید. در صورتی که امکان تمیز کردن آن‌ها وجود داشته باشد، با تمیز کردن، مشکل مرتفع خواهد شد. اما اگر مدت زمان زیادی، مثلا یک سال، از زمان استفاده فیلترها گذشته باشد، لازم است که حتما نسبت به تعویض آن‌ها و قرار دادن فیلترهای نو اقدام کنید.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
با تعویض به موقع فیلترهای تصفیه سیستم تهویه خودرو، باد خنک تری از کولر دریافت خواهید کرد.

خنک‌تر کردن کولر خودرو به روش سریع

بعضی اوقات آستانه تحمل ما برای قرار گرفتن در محیط گرم کابین خودرو پایین بوده و یا همراه داشتن کودک و سالمند، موجب می‌گردد تا بخواهیم خیلی سریع‌تر به هوای مطلوب داخل خودرو دست یابیم. در این شرایط باید به سراغ سریع‌ترین روش خنک کردن کابین خودرو، روی بیاوریم.

برای این منظور لازم است تا شیشه‌ها را پایین داده و کولر را روی بالاترین درجه آن قرار دهیم. سپس به حرکت پرداخته و اجازه دهید تا هوای گرم داخل کابین به کمک جریان باد ایجاد شده با کولر خودرو، به سرعت خارج شود. سپس شیشه‌ها را بالا داده و بگذارید برای چند دقیقه‌ای کولر روی دور تند، کار کند. پس از آن و زمانی که هوای داخل خودرو، کاملا خنک شد؛ می‌توانید درجه کولر را کمتر کرده و به شرایط ایده آل و البته پایدار برسید.

خنک‌تر کردن کولر ماشین
برای داشتن باد خنک تر از کولر خودرو، سرویس های دوره ای را فراموش نکنید.

سرویس‌های دوره‌ای، مطمئن‌ترین روش برای خنک‌تر کردن کولر ماشین

اما سرویس‌های دوره‌ای به موقع کولر خودرو و تعویض به موقع گاز آن، باعث می‌شوند تا هرگز با مشکل کم بودن میزان خنک دهی، روبرو نشده و همیشه دمای مطبوعی داخل کابین خودروی خود داشته باشید. در واقع این مطمئن‌ترین روش برای پیشگیری از شرایطی‌ست که برای خنک‌تر کردن کابین، به سراغ ترفندهای گوناگون بروید؛ زیرا کولر قوی و کاملا سالم ماشین، باید توانایی خنک‌سازی در هر شرایطی را داشته باشد!

منبع: acprocold ، removeandreplace

2 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام،
    خوب بود که در خصوص نقش دکمه ورودی هوا و تاثیر آن در تهویه و ایجاد سرما هم صحبت می شد.

  2. یارجانلو می گوید

    یکی از علت های شایع خنک نکردن کولر کثیف بودن اواپراتور هستش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − نه =