روش ساخت آچار فیلتر روغن خانگی

5

برای بالا بردن طول عمر خودرو، باید چک لیست نگهداری از اتومبیل را به صورت دقیق رعایت نمایید. تعویض برخی از قطعات به صورت دوره‌ای ضرورت دارد و یکی از این قطعات فیلتر روغن است. برای تعویض فیلتر روغن، معمولا به آچار فیلتر احتیاج پیدا می‌کنیم. آچار فیلتر روغن وسیله ساده‌ای ست که می‌توانید آن را در منزل ساخته و از خرید نوع آماده آن بی‌نیاز شوید.

فیلترهای روغن وظیفه تصفیه روغن خودرو را برعهده دارند و اگر بخواهیم روغن موتور همیشه تمیز و با بالاترین سطح کارایی خود عمل نماید؛ لازم است که به موقع نسبت به تعویض فیلتر روغن اقدام کنید. اگر به خاطر داشته باشید، همین توصیه را در مورد فیلتر هوا نیز داشتیم.

آچار فیلتر روغن

آچار فیلتر روغن برای باز کردن و نصب فیلتر روغن استفاده می‌شود. این آچار در انواع تسمه‌ای، زنجیری، پنجه‌ای و کاسه‌ای تولید شده و به فروش می‌رسد.

اگر چه آچار فیلتر روغن در انواع مختلف آن، به عنوان یکی از ابزار خودرو به فروش می‌رسد؛ اما اگر کمی دست به آچار باشید، می‌توانید خودتان آچار فیلتر روغن بسازید. پس از ساخت این آچار، دوست و آشنا و فامیل و همسایه نیز احتمالا در صف تقاضا قرار خواهند گرفت.

آچار فیلتر روغن خانگی و روش ساخت آن
روش ساخت آچار فیلتر روغن خانگی

پیش از هر چیزی در نظر داشته باشید که فیلتر روغن برای هر مدل خودرویی، مخصوص به آن و در سایزها مختلف ارائه می‌شود. به همین نسبت نیز برای ساخت آچار فیلتر روغن، باید به این نکته توجه کنید که سایز فیلتر روغن شما چیست.

برای اطلاع از سایز فیلتر روغن مورد نیاز برای خودروی خود، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه نموده و یا از مکانیکی‌ها در خصوص آن سوال نمایید.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

مراحل ساخت آچار فیلتر روغن

برای ساختن آچار فیلتر روغن مراحل زیر را دنبال نمایید:

مرحله اول: برای ساخت آچار فیلتر روغن به یک میله فلزی و یک تسمه، زنجیر یا چیزی شبیه به آن نیاز داریم (زنجیر دوچرخه یا موتور کفایت خواهد کرد.)

مرحله دوم: حالا باید دو سر زنجیر یا تسمه را به میله فلزی جوش داده و یا از آن جایی که در منزل به دستگاه جوش دسترسی نداریم؛ آن را پیچ کنیم. (توجه داشته باشید که این پیچ باید برای زنجیر حالت چرخشی ایجاد کرده و بتواند آن را دور فیلتر قفل کند.)

مرحله سوم : این زنجیر را به دور فیلتر می‌اندازیم که در جهت ساعتگرد بسته شده و در جهت پاد ساعتگرد باز خواهد شد.

نکته: شما می‌توانید به جای تسمه از چیزی مانند کمربند ایمنی خودرو نیز استفاده کنید. باید در لبه لوله‌ای که در دست دارید با مته دریل شکافی ایجاد کرده و دو سر کمربند را از داخل آن عبور داده و محکم کنید. در واقع این شکاف لوله به شکل یک قلاب عمل کرده و کمربند داخل آن محکم می‌گردد. سپس دو سر کمربند را در محل سوراخ لوله، به هم محکم بدوزید؛ به شکلی که احتمال باز شدن آن وجود نداشته باشد.

آچار فیلتر روغن، انواع آن و روش ساخت
روش ساخت آچار فیلتر روغن تسمه ای

انواع فیلترهای روغن

فیلترهای روغن به دو گروه کارتریجی و پیچی تقسیم می‌شوند.

فیلترهای کارتریجی به نوعی طراحی شده‌اند که زمان تعویض بخش تصفیه کننده مرکزی و همین طور واشرهای آن‌ها تعویض می‌گردد.

اما در فیلترهای پیچی که نسل بعدی فیلترها هستند، همه چیز ساده تر پیش می‌رود. در این نوع از فیلترهای روغن، تمامی قطعات به صورت یکپارچه بوده و حین تعویض نیز کلیه قطعات یکجا عوض می‌شوند.

بیشتر بدانید نحوه صحیح استارت زدن خودرو

روش ساخت آچار فیلتر روغن خانگی | فیلترهای روغن کارتریجی و پیچی | فیلتر روغن کارتریجی
فیلتر روغن کارتریجی

فیلترهای روغن پیچی اگر چه عملکردی کاملا مشابه با فیلترهای کارتریجی دارند، اما به دلیل یکپارچه بودن قطعات، فرآیند تعویض آن‌ها بسیار راحت‌تر خواهد بود.

آچار فیلتر روغن را در واقع برای تعویض فیلترهای کارتریجی احتیاج خواهید داشت و فیلترهای پیچی با دست به راحتی باز و بسته می‌شوند.

نکته: لازم به ذکر است که بهتر است از آچار فیلتر روغن تنها در صورت لزوم و ضرورت استفاده نمایید؛ زیرا در صورت هرز شدن فیلتر، با مشکلاتی چون ریزش روغن و … مواجه خواهید شد.

تعویض فیلتر روغن خودرو

بهترین زمان برای تعویض فیلتر روغن، همان موعدی ست که جهت تعویض روغن خودرو خود، اقدام می‌کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید شخصا نسبت به تعویض فیلتر دست به کار شوید، ابتدا باید محل فیلتر روغن را در خودروی خود پیدا کنید. برای این منظور کافی ست که دوباره به دفترچه خودرو سر بزنید. سپس فیلتر را با دست یا به وسیله آچار فیلتر روغن باز کرده و اجازه دهید تا روغن به طور کامل تخلیه شود.

به خاطر داشته باشید که پیش از قرار دادن فیلتر روغن جدید، داخل آن مقداری روغن موتور بریزید. حالا فیلتر روغن را در جای خود قرار داده و به خوبی محکم کنید.

دقت کنید که فیلتر حتما باید محکم شده، اما به شکلی آن را در دور پیچ فشار ندهید که حالت هرزی پیدا کند. (مکانیک ها معمولا توصیه می کنند که از آچار فیلتر روغن تنها برای باز کردن فیلتر استفاده کرده و برای بستن تا حد امکان از دست کمک بگیرید. زیرا آچار فیلتر می تواند به فیلتر روغن آسیب زده و از عملکرد کامل و دقیق آن بکاهد.)

روش ساخت آچار فیلتر روغن خانگی | فیلترهای روغن کارتریجی و پیچی | فیلتر روغن پیچی
فیلتر روغن پیچی

سفارش تعویض روغن و فیلتر روغن

اگر چه ساخت آچار فیلتر روغن خانگی جذاب و هیجان انگیز به نظر می‌رسد، اما ساده‌‌ترین و سریع‌ترین راهکار این است که با سفارش تعویض روغن و فیلتر روغن خودرو در محل، خود را از چالش‌های آن خلاص کنید.

منبع: drivinglife

5 نظرات
  1. علی دینادست می گوید

    ممنونم
    خوب بود ولی ای کاش از مراحل کار عکس میگذاشتید تا بهتر متوجه بشیم. باتشکر

    1. رضا رحمتی می گوید

      سلام علی جان
      درخواست شما انجام شد

  2. سجاد می گوید

    سلام..خوب بود..عکس بگذارید..و برای کاربرد ماشین ها هم بگین مثل پراید و غیره

  3. فیصل دهقان می گوید

    باسلام خدمت دوستان گل،اچارفیلتر استاندارد یه شب منو به گریه انداخت تا بازش کردم نه ازبالا نه ازتوچاله نمیدونستم کدوم طرف بازمیشه تا بازش کردم شد سه صب دوشرنگرفتم وسایلمو جمع نکردم ویزا وبلیطم خونه باجناقم هستش؛حالا بستم روغنوبیشترش هم ریخت روش دوتاسوراخ گذاشتم بازم میریخت عصبی شده بودم خدا شاهده((چاقو بهم میزدی یه قطره خون نمی افتاد))مثلدقدیمی ازشخصوعصبی ازیطرفم خانومم دیره بیا وسایل ریخته مدارک نیستن حالا نگاه میکنم روغنش انگار زیاده گیج نگاه میکنم بالاتراز اون علامته هرکجا سنگی سکویی بود میبردمش بالا وپیج زیرشو بازمیکردم کمتربشه خلاصه برگشتم وپوشیدم قراربود پسرداییم باماشین ما منو ببره اسکله وبرگردونه ماشین موقع رفتن گفتم بشین اونطرف تخته رفتم یه شصت هفتادکیلومتر پمپ بنزین زدیم وارد جاده اصلی نشده بودم دیدم صدا میده گفتم درکاپوته ازاد میکردی صدا نبود دنده میدادی حالاصدا میداد رفتم توگوگل گفت ۱۲ دلیل داره یکی نداشتن روغن اول شوتش کردم گفتم بالاتراز سیاهی رنگی نیست بعد گفتم یه درصدم فکر کن ازروغنه هردو دفعه یه بار روغن گیربکس اگه اشتباه نمیگم دو سه لیتر بیشتر نمیخوره تاحالا نشنیده بودم خشک بشه مگه میشه یه سرسوزن نمیریزه رفتم یه اپاراتی باز بود بردیم گفت داغونش کردی باید موتور بیاد پایین. گفتم نگاه کن روغن داره خودم عصبی رفتم دستشویی وسیگار وفلان نیم ساعتی پسرداییم گفت کجایی بیا بریم گفتم صبرکن تکلیف ماشینو روشن کنیم بعد گفت بیا درست شده بال دراوردم خدا میدونه من که میرفتم دبی خانومم نیازداشت محل کارش صدوپنجاه دویست کلیومتره اینقد خوشحال شدم گفتم اوکیه گفت برو رفتم شوت گازدیدم نه خوب شده شکر خدا گفتدخشک خشک سه لیتر زدم روغن خوب لیتری ۲۵خوبه گفتم مهشره هرچی میخوای حساب کن این رمان من اخرشم از کشتی عقب موندیم نرفتیم یعنی ماشین درست شد سروته رفتیم خونه اخرهفته بندر حرکت داشت عوض کردیم یکشنبه کشتی تندرو بود که نرفتیم ولی من نشنیدم خشک بشه وقتی نمیریزه میشه مگه بچه ها دلیلشو هم بگین

  4. فیصل دهقان می گوید

    فکرمیکنن مطلب سایته نمیدونن نظره دیدگاه رمانی شخصی که روغن ماشین عوض کرد راستی شنیده بودم روغن موتور زیاد باشه خطرناکه یادم نیست چی میشد حالا میگفتم خاک توسرم من مقصرم تنبلی کردم نبردم بعدش که فهمیدم ربطی نداشته بهم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × یک =