تعمیر باک بنزین چگونه انجام می‌شود؟

4

انواع باک بنزین کدامند و در صورت سوراخ شدن باک بنزین و یا شکستن آن، تعمیر باک بنزین (با توجه به جنس باک) چطور انجام می‌شود؟ علائم سوراخ شدن یا شکستن باک کدامند؟ چه عواملی منجر به این اتفاق می‌شوند و چطور باید از آن‌ها جلوگیری به عمل آورد؟ از چه ابزاری می‌توان در راستای ترمیم مشکل پیش آمده در باک استفاده کرده و تا چه اندازه تعمیر صورت گرفته، قابل اطمینان است؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود، به آن چه استادکار تخصصی خودرو در ادامه آورده است، دقت نمایید.

باک بنزین معمولا در پایین‌ترین سطح خودرو نسبت به سایر قطعات قرار دارد و به راحتی از زیر خودرو می‌توان آن را مشاهده نمود. باک‌های بنزین معمولا از دو جنس فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شوند و انتخاب سایز باک خودرو با توجه به مصرف بنزین خودرو محاسبه و طراحی می‌گردد.

برای مثال خودرو پراید دارای باک ۴۰ لیتری بوده و برای خودرو سمند، باک ۷۰ لیتری تعبیه شده است. با توجه به عوامل مختلف، احتمال سوراخ شدن باک بنزین وجود دارد و در این صورت باید تعمیر باک بنزین پلاستیکی یا فلزی انجام شود. می‌توان از چسب باک بنزین برای چسباندن باک بنزین پلاستیکی و تعمیر باک بنزین استفاده کرده و یا به کمک جوشکاری باک بنزین خودرو، باک فلزی را تعمیر و ترمیم کرد. به هر ترتیب در ادامه می‌توانید دلایل نشتی و علت سوراخ شدن باک بنزین و روش‌های تعمیر باک بنزین را دنبال کنید.

باک خودرو مستقیما با بنزین در تماس است و همان طور که می‌دانید، با گذشت زمان بنزین باعث خوردگی باک و پوسیدگی آن می‌شود. البته به غیر از این نکته، عوامل دیگری باعث وارد آمدن آسیب به باک خودرو می‌گردند؛ از آن جمله تصادف و برخورد باک با سنگ و اجسامی که به زیر خودرو می‌روند، هستند. از نشانه‌های نشتی باک بنزین، در ابتدا بوی تند بنزین بوده و سپس نشتی که زیر باک خودرو دیده می‌شود.

این نشانه خیلی خوبی است چون بر خلاف تمامی مخزن مایعات خودرو، باک بنزین در انتهای خودرو قرار دارد و نشت آن به سرعت مشخص می‌شود. به طور مثال نشتی باک بنزین پراید و برخی خودروهای دیگر، از این طریق به سرعت قابل تشخیص است. پس از آن با شناخت علت سوراخ شدن باک بنزین خودرو می‌توان به کمک چسب برای باک بنزین و یا  جوشکاری باک بنزین خودرو، تعمیر باک بنزین را انجام داد.

بیشتر بدانید عوارض ریختن شکر در باک بنزین خودرو چیست؟

در صورت سوراخ شدن، شکستگی و یا هر صدمه دیگری به باک بنزین، لازم است که تعمیر باک بنزین خودرو یا تعویض آن صورت بگیرد.
در صورت سوراخ شدن، شکستگی و یا هر صدمه دیگری به باک بنزین، لازم است که تعمیر باک بنزین خودرو یا تعویض آن صورت بگیرد.

علائم سوراخ شدن باک بنزین خودرو

پیش از پرداختن به تعمیر باک بنزین خودرو باید علائم سوراخ شدگی آن را دنبال کرد. از مهم‌ترین علائم سوراخ شدن باک بنزین خودرو از جمله نشتی باک بنزین پراید و خودروهای مشابه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس بوی بنزین در اتاق خودرو
  • کم شدن بنزین در مدت زمان زودتر از حالت معمول
  • مشاهده نشتی بنزین روی زمین در محل پارک خودرو (زمانی که این نشتی از عقب خودرو باشد، می‌توان آن را به عنوان علامت سوراخ شدن باک خودرو در نظر گرفت.)

البته در نظر داشته باشید که هر نشتی علامت سوراخ شدن باک خودرو نیست.

مشاهده نشتی باک بنزین پراید و دیگر خودروها، کم شدن بنزین زودتر از زمان استاندارد و ... از جمله علائم سوراخ شدن باک بنزین هستند و در پی آن‌ها نیاز به تعمیر باک بنزین پیش می‌آید.
مشاهده نشتی باک بنزین پراید و دیگر خودروها، کم شدن بنزین زودتر از زمان استاندارد و … از جمله علائم سوراخ شدن باک بنزین هستند و در پی آن‌ها نیاز به تعمیر باک بنزین پیش می‌آید.

علت سوراخ شدن باک بنزین خودرو

ممکن است در حال گذر از خیابانی باشید؛ در یک لحظه با سنگ بزرگی در وسط خیابان مواجه می‌شوید که راه فراری جز عبور از روی آن وجود ندارد. سنگ به زیر خودرو و آسیب‌پذیرترین بخش آن، یعنی باک بنزین برخورد داشته و بر اثر ضربه، باک خودروی شما ترک می‌خورد یا سوراخ می‌شود و نیاز به تعمیر باک بنزین وجود خواهد داشت. سوراخ شدن باک، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:

  • برخورد جسم سخت از زیر خودرو با باک
  • خوردگی باک بر اثر مرور زمان
  • تصادف خودرو از قسمت عقب

این ۳ مورد، بیشترین عواملی است که در سوراخ شدن باک نقش دارند.

بیشتر بدانید آموزش بهترین روش برای کشیدن بنزین از باک ماشین

در صورت برخورد جسمی سخت از زیر خودرو با باک، احتمال شکستگی باک بنزین وجود خواهد داشت.
در صورت برخورد جسمی سخت از زیر خودرو با باک، احتمال شکستگی باک بنزین وجود خواهد داشت.

تعمیر سوراخ باک بنزین

در صورتی که متوجه شدید باک بنزین خودرو شما به هر دلیلی که در بالا به آن اشاره کردیم یا دلایل دیگر، دچار شکستگی شده یا سوراخ گشته است، باید فورا آن را به کمک چسب برای باک بنزین و یا نحوه جوشکاری باک بنزین تعمیر نمایید. این یک خطر خاموش است؛ زیرا در قسمتی که باک قرار دارد اگزوز خودرو دارای درجه گرمایی بالایی بوده و هر لحظه امکان بروز آتش سوزی و سپس انفجار باک خودرو وجود خواهد داشت.
تعمیر باک بنزین خودرو بسته به نوع جنس آن انجام می‌شود. باک بنزین خودرو می‌تواند فلزی یا پلاستیکی و از جنس پلیمری باشد (باک پلیمری دارای استاندارد های بالاتری نسب به باک خودرو فلزی است. اما چون در کشور ما قیمت حرف اول را می‌زند و ایمنی و جان سرنشینان از اهمیت کمتری برخوردار است، همچنان از باک فلزی استفاده می‌شود).

پیش از هر چیزی به یاد داشته باشید که برای تعمیر باک بنزین باید نزد مکانیک بروید. اما به طور کلی در ابتدا باید بررسی کرده و مطمئن شوید که نشتی از باک خودرو بوده و به اتصالات و لوله‌های آن مرتبط نیست، سپس اقدام به تعمیر باک بنزین نمایید.
جهت تعمیر باک بنزین خودرو، ابتدا باید باک از خودرو جدا شده، سپس تمام بنزین آن تخلیه گردد. پس از تخلیه باک خودرو معمولا مکانیک باک را در گوشه‌ای می گذارد تا بنزین به طور کامل تخلیه گردد، سپس به تعمیر باک بنزین اقدام می‌نماید.

جهت تعمیر باک بنزین خودرو، ابتدا باید باک از خودرو جدا شده، سپس تمام بنزین آن تخلیه گردد.
جهت تعمیر باک بنزین خودرو، ابتدا باید باک از خودرو جدا شده، سپس تمام بنزین آن تخلیه گردد.

تعمیر باک بنزین پلاستیکی با چسب باک بنزین

تعمیر باک بنزین پلاستیکی چگونه است؟ امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نوار چسب‌هایی تولید شده که می‌تواند به سرعت نشتی باک را با چسباندن باک بنزین پلاستیکی برطرف کند. البته باید در نظر داشته باشید زمانی این چسب‌ها موثر خواهند بود که سوراخ باک بنزین خودرو کوچک باشد و نشتی خیلی کم باشد. در صورتی که باک بنزین دچار شکستگی شده باشد، چاره‌ای جز تعویض آن نخواهید داشت.

به علاوه موارد مصرف چسب‌ها معمولا در باک‌های پلیمری است. این قبیل چسب‌ها دارای چند مدل رزین و نوعی الکل برای تمیز کردن سطح باک بوده و سپس می‌توان نوار چسب را در محل چسباند.

در صورتی که در خارج از شهر بوده و باک خودرو شما آسیب دید و دچار نشتی بنزین شد، می‌توانید از تخم مرغ و کمی سیمان سفید و پودر خاک سنگ استفاده نمایید. به این صورت چسبی به سختی بتن را به دست آورده و تجربه خواهید کرد. قدرت چسبندگی این مخلوط دست‌ساز فوق العاده است و بارها دیده شده محل ترمیم سال‌ها بدون نشتی باقی مانده است. فقط کافی‌ است سیمان و پودر خاک سنگ را به جای آّب با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید.

امروزه نوار چسب‌هایی تولید شده که می‌تواند به سرعت نشتی باک را برطرف کند. البته باید در نظر داشته باشید زمانی این چسب برای باک بنزین موثر خواهند بود که سوراخ باک بنزین خودرو کوچک باشد.
امروزه نوار چسب‌هایی تولید شده که می‌تواند به سرعت نشتی باک را برطرف کند. البته باید در نظر داشته باشید زمانی این چسب برای باک بنزین موثر خواهند بود که سوراخ باک بنزین خودرو کوچک باشد.

جوشکاری سوراخ شدگی باک بنزین فلزی

در بالا گقتیم تا زمانی که بنزین داخل باک به طور کامل تخلیه نشده، نباید اقدام به جوشکاری برای تعمیر باک بنزین نمود. بعد از تخلیه و مطمئن شدن از آن، اقدام به جوشکاری محل سوراخ باک بنزین فلزی می‌نمایند. جوشکاری باک خودرو فلزی، به منظور تعمیر باک بنزین ماشین، با جوش آرگون صورت می‌گیرد. در این مدل جوشکاری از یک سر پیک با هوا و گاز را مخلوط نموده و با سرعت می‌دمند و همراه یک الکترود آرگون، جوش زده می‌شود. این چیزی شبیه به لحیم کاری است و باید توسط متخصص انجام شود. الکترود آب شده و با کم کردن گاز، به سرعت محکم می‌شود.

بیشتر بدانید نتیجه ریختن ضدیخ در باک بنزین خودرو چیست؟

تعمیر باک بنزین و جوشکاری سوراخ شدگی باک بنزین فلزی به وسیله جوش آرگون انجام می پذیرد.
تعمیر باک بنزین و جوشکاری سوراخ شدگی باک بنزین فلزی به وسیله جوش آرگون انجام می پذیرد.

در پایان

در صورتی که متوجه نشتی باک خودرو گشتید، به سرعت و قبل از بروز هرگونه اتفاق، اقدام به تعمیر باک بنزین کنید. برای تعمیر سوراخ باک فلزی حتما از جوشکاری استفاده نمایید، اما برای تعمیر باک های پلیمری بهتر است از چسب باک بنزین که برای این قبیل مشکلات و چسباندن باک بنزین پلاستیکی تولید شده‌اند، استفاده کنید. شما چه تجربیاتی در خصوص تعمیر باک بنزین دارید؟ تعمیر باک بنزین پلاستیکی چطور انجام می‌شود؟ آن‌ها را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان وبلاگ استادکار در میان بگذارید.

4 نظرات
  1. محسن می گوید

    سلام و خسته نباشید خدمت شما و ممنون بابت وقتی که میذارید واسه مخاطبتون.
    من یه سئوال داشتم از حضورتون، باک موتور سیکلتم نشتی خیلی ریزی داره، چطوری بفهمم که از کجا داره نشتی میکنه؟ بازش کردم و بنزینش رو خالی کردم، هرجی گشتم نتونستم محل نشتی رو پیدا کنم، اگه ممکنه راهنمایی کنید.
    سپاسگزارم

  2. شهاب صفری می گوید

    باسلام من یک پراید دارم که چند وقتی هست دچار نشتی بنزین از دور درب پمپ بنزین شده چندین بار واشر دور درب را عوض کردم بازم درست نشده حتی دورتادور درب پمپ که روی باک بسته میشه را چسب هل زدم بازم درست نشده امروز پیچ هایی که دورتادور درب پمپ بسته میشه را عوض کردم و حسابی سفتشون کردم ولی بازم نشتی خیلی کمی داره ازتون خواهش میکنم یه پیام بدین بهم بگین چیکارش کنم 0918****23 این شماره منه ازتون خواهش میکنم بهم پیام بدین راهنماییم کنید فقط خواهش میکنم اگه میشه پیام بدید چون امکان چک کردن ایمیل ندارم باتشکر

  3. محممود می گوید

    با درود

    داخل باک فلزی زنگ زده
    چطور می توانم داخلش را مجدد ضد زنگ کنم .

  4. دادارضا می گوید

    دمت گرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 7 =