تعویض باتری ماشین چگونه انجام می‌شود؟

0

مهم نیست که چقدر با احتیاط و وسواس از وسیله نقلیه خود استفاده می‌کنید و یا تا چه اندازه از آن نگهداری مینمایید، حقیقت این است که باتری‌های خودرو هر چند سال یک بار تمام شده و نیاز به تعویض دارند. حتما می‌دانید باتری تنها یکی از این قطعات مصرفی خودرو است که شما به عنوان دارندگان خودرو با آن سر و کار خواهید داشت. خوشبختانه نصب و تعویض باتری اتومبیل کار آسانی است که ما قصد داریم در این مطلب شما را با بهترین روش تعویض باتری ماشین آشنا نماییم. با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

بهترین روش تعویض باتری ماشین

باتری ماشین شما به عنوان یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر وسیله نقلیه مدرن و قدیمی، طیف گسترده‌ای از کارها و دستگاه‌ها، از زمان شروع کار موتور تا برق رساندن به کامپیوتر درون اتومبیل را مدیریت می‌کند و در واقع عملکرد اصلی باتری ماشین روشن کردن اتومبیل شما است.

اگر برق رسانی در خودرو شما به خوبی صورت نمی گیرد، می توانید به معیوب بودن باتری اتومبیل شک کرده و برای تعویض باتری ماشین اقداماتی را صورت دهید.
اگر برق رسانی در خودرو شما به خوبی صورت نمی گیرد، می توانید به معیوب بودن باتری اتومبیل شک کرده و برای تعویض باتری ماشین اقداماتی را صورت دهید.

لذا لازم است علاوه بر تعویض روغن، جایگزینی فیلترهای هوا و سایر سرویس‌ها، مراقبت از باتری خودروی شما یکی از مؤثرترین راه‌ها برای اطمینان از عملکردی بدون هیچ مشکل ماشین شما است. اما برخی از نشانه‌ها به شما هشدار تعویض باتری ماشین را می‌دهند که ما در ادامه شما را با این نشانه‌ها آشنا خواهیم نمود.

چه زمانی باید نسبت به تعویض باتری ماشین اقدام نمایید؟

برای آنکه بدانید چه زمانی باید باتری خودرو را تعویض نمایید، علائم و هشدارهای زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

اگر چراغ های خودرو کم فروغ شده و یا شیشه ها به سختی بالا و پایین می شوند، وقت تعویض باتری اتومبیلتان فرا رسیده است.
اگر چراغ های خودرو کم فروغ شده و یا شیشه ها به سختی بالا و پایین می شوند، وقت تعویض باتری اتومبیلتان فرا رسیده است.
  • موتور اتومبیل حین ضعیف شدن باتری، کندتر از قبل کار می‌کند
  • چراغ‌های روی داشبور و یا چراغ‌های خودرو، با استارت زدن کم فروغ شده و یا اینکه روشن و خاموش می‌شوند.
  • اگر شیشه‌های خودروتان برقی است، بالا و پایین کردن آن‌ها با سرعت بسیار آهسته‌ای صورت می‌گیرد.
  • با حرکت موتور چراغ‌ها کم نور شده اما در حالت موتور بیکار، چراغ‌ها دوباره پر فروغ می‌شوند.
  • اتومبیل استارت نمی‌خورد.
  • از خود بپرسید آخرین باری که باتری ماشین خود را تعویض کردید چه زمانی بود؟ اگر اتومبیل شما از امکانات جانبی الکتریکی بسیاری استفاده می‌کند و از سوی دیگر مدت‌هاست که باتری اتومبیل خود را تعویض نکرده‌اید، بد نیست که با مراجعه به یک تعمیرگاه، مقدار باتری باقی‌ مانده اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهید.

راهنمای تعویض باتری ماشین

کتابچه راهنمای وسیله نقلیه خود را برای پیدا کردن محل قرارگیری باتری ماشین خود بررسی کنید که البته باید بگوییم که اغلب باتری‌ها درون کاپوت خودرو قرار دارند. با خاموش شدن موتور ماشین، کاپوت را باز کرده و باتری اتومبیل را پیدا کنید. قطب‌های مثبت و منفی و کابل‌های مربوطه را که به هر یک وصل شده اند، را شناسایی کنید.

بیشتر بدانید دلیل کار نکردن ریموت دزدگیر مایجکار

برای یافتن باتری ماشین، ابتدا کتابچه راهنمای اتومبیلتان را مطالعه کنید و سپس با یافتن محل قرارگیری باتری، کار تعویض باتری خودرو را آغاز نمایید.
برای یافتن باتری ماشین، ابتدا کتابچه راهنمای اتومبیلتان را مطالعه کنید و سپس با یافتن محل قرارگیری باتری، کار تعویض باتری خودرو را آغاز نمایید.
  • با استفاده از آچار، مهره یا پیچ را که قطب منفی و کابل را به یکدیگر متصل و محکم می‌کند، شل کنید. هنگامی که پیچ و مهره را شل کردید، ابتدا از ابزار مخصوص استفاده نمایید تا کابل و ترمینال را از قطب باتری منفی جدا کنید و سپس کابل منفی (سیاه) را از باتری رها سازید. به هیچ عنوان از پیچ گوشتی استفاده نکنید، چرا که می‌تواند به کابل باتری اتومبیل شما آسیب جدی وارد نماید.
  • سپس کابل باتری مثبت (قرمز) را با استفاده از همین روش جدا کنید.
  • با استفاده از یک آچار ترکیبی یا یک سوکت و لنگه ، گیره نگهدارنده باتری را جدا نمایید.
  • باتری را از سینی باتری بردارید. توجه داشته باشید که باتری‌ها سنگین هستند لذا برای پایین آوردن آن می‌بایست از هر دو دست خود کمک بگیرید. اگر باتری اتومبیل شما دارای دسته بود، می‌توانید از آن‌ استفاده نمایید اما خوب است که جانب احتیاط را رعایت کنید.
  • پایانه‌های متصل به انتهای کابل‌های باتری را بررسی کنید تا از تمیز بودن و عدم خوردگی آنان اطمینان حاصل نمایید. در غیر این صورت از یک محلول تمیز کردن باتری یا از جوش شیرین و مخلوط آب استفاده کنید تا هرگونه خوردگی که ممکن است روی سینی باتری باقی مانده باشد، را کاملا تمیز کنید.
  • باتری جدید را در سینی نگهدارنده باتری قرار دهید و جای آن را با مهره‌ها محکم نمایید.
  • هر دو انتهای ترمینال را با محلول ضد خوردگی اسپری کنید.
  • کابل باتری مثبت را وصل و محکم کنید (قرمز) و سپس این کار را برای قطب منفی باتری نیز انجام دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که کلیه اتصالات کابل به درستی سفت شده است. با تلاش برای حرکت دادن باتری در جای خود، از محکم بودن آن در سینی باتری، اطمینان حاصل نمایید. اگر باتری و کابل‌های آن به راحتی جا به جا شده و یا منفصل می‌شوند، احتمالا اتومبیل شما به دلیل اتصالات ضعیف الکتریکی، به خوبی کار نخواهد کرد.
خوب است در هر بار سرویس های دوره ای، از متخصصان بخواهید تا میزان شارژ باقی مانده اتومبیل را به شما گزارش دهند.
برای آنکه بتوانید مدت زمان بیشتری را از باتری ماشین خود استفاده نمایید، خوب است وضعیت آن را بعد از هر بار رانندگی در جاده بررسی نمایید. همچنین خوب است در هر بار سرویس های دوره ای، از متخصصان بخواهید تا میزان شارژ باقی مانده اتومبیل را به شما گزارش دهند.

نکات مهمی که برای نگهداری از باتری خودرو باید بدانید:

  1. اتومبیل خود را به طور مکرر سرویس کنید تا از عدم فشار موتور به باتری و سایر قطعات خودرو جلوگیری نمایید.
  2. در هنگام خاموش بودن وسیله نقلیه، چراغ‌ها یا سیستم تهویه مطبوع خود را هرگز روشن نکنید، زیرا باتری را تخلیه می‌کند.
  3. دست کم هفته‌ای یکبار با اتومبیل خود رانندگی کنید، چرا که در غیر این صورت اصطلاحا خودرو شما باتری خالی می‌کند.
  4. باتری خود را بعد از رانندگی در جاده یا راه‌های پر پیچ و خم بررسی کنید، زیرا ضربه‌ها می‌توانند اتصالات آن را سست کنند.
  5. اطمینان حاصل کنید که پایانه‌ها و سیم‌های باتری خودروی شما تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار است.

آیا می‌توانید باتری را با ولت متر تست کنید؟

ولتاژ باتری نشانگر خوبی از وضعیت شارژ باتری است. ولت متر باتری کاملاً شارژ شده با خاموش بودن موتور باید ۱۲٫۶ ولت یا بیشتر را بخواند. توجه داشته باشید که به طور معمول، هر دو الی سه سال یکبار، می‌بایست نسبت به تعویض باتری ماشین اقدام نمایید. در این صورت شما هرگز کنار جاده و خیابان معطل نخواهید شد و یا هنگام خروج از خانه، با یک اتومبیل بدون باتری مواجه نمی‌شوید.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد، شما می‌توانید با در نظر گرفتن علائم و هشدارهایی که از سوی خودروتان دریافت می‌کنید، به سرعت نسبت به تعویض باتری ماشین اقدام نمایید تا بتوانید به راحتی به ادامه دادن راه با اتومبیلتان ادامه دهید. اما اگر به هر دلیلی با یک باتری خالی مواجه شدید، می‌توانید سرویس از تعویض باتری خودرو در محل استادکار استفاده نمایید.

منابع: shop.advanceautoparts.com | pepboys.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 12 =