اصول نگهداری کولر خودرو که باید بدانید

0

در حالی که در روزهای سرد زمستان از کولر خودرو استفاده نمی‌کنیم، اما این سیستم به اندازه کافی در روزهای گرم تابستان برای‌مان کار می‌کند. اما حقیقت این است که شما به عنوان صاحب اتومبیل، باید نسبت به نگهداری از سیستم تهویه مطبوع خودرو هشیار باشد. سوال اینجاست: اصول نگهداری کولر خودرو چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با نکات لازم در این رابطه آشنا شوید.

نگهداری کولر خودرو

بی تردید همه ما می‌دانیم که کولر خودرو مانند سایر وسایل و ابزارها نیاز به مراقبت دارد، در غیر اینصورت مجبور خواهیم شد تا روزهای گرم تابستانی را به سخت‌ترین شکل ممکن پشت سر بگذاریم. اتومبیلی را تصور کنید که می‌بایست مسافتی طولانی را زیر تابش نور خورشید، حرکت کند و از اقبال بدتان، شما صاحب این خودرو هستید و اتفاقا مشغول رانندگی! مطمئنا همین حالا از تصورش هم احساس ناخوشایندی داشته‌اید. پس بهتر است روش‌ها و اصول نگهداری کولر خودرو را بدانید تا بدون هیچ دردسری خود را از هزینه‌های اضافه معاف کرده و از طرفی عملکرد خوبی را از این سیستم شاهد باشید.

مراقبت از کولر خودرو در زمستان
برای آنکه بتوانید از سیستم تهویه مطبوع خودرو استفاده نمایید، باید اصول نگهداری کولر خودرو را بدانید.

نگهداری کولر خودرو در تابستان

در همین ابتدا باید بگوییم که در ارتباط با نگهداری کولر خودرو رویکردهای متفاوتی مورد توجه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تمیز کردن سالیانه این سیستم است. در این رویکرد به رانندگان توصیه می‌شود که هر سال کولر خودروشان را تمیز کنند تا از نفوذ و ورود کثیفی و آلودگی به سیستم تهویه مطبوع جلوگیری نمایند.

این تمیز کردن تمامی سطوح را در‌بر می‌گیرد. با این کار، دمنده کولر خودرو را از رطوبت، گرد و غبار حفظ خواهید کرد و در نهایت نیاز به تعویض قطعات کولر نخواهید داشت.
ضمنا می‌بایست قطعاتی مانند اواپراتور و کندانسور از خاک پاک شوند تا تبادل هوا به شکلی موثر در این سیستم صورت گیرد. لوله‌های مسدود شده‌ای که به شیرهای انبساط می‌رسند و می توانند باعث خوردگی و نشت در سیستم شوند، می‌بایست به خوبی تمیز شوند.
به هر حال، طی این فرآیند باید به داخل داشبورد خودرو و پشت آن دسترسی داشته باشید که مسلما این کار با ماشین‌های امروزی، مقداری سخت و دشوار خواهد بود.
اینکه محفظه کولر را برای یک‌بار در سال باز می‌کنید یا خیر تماما بستگی به شخص شما دارد.

اما اگر این سیستم تهویه مطبوع به خوبی عمل نکرد، همیشه راهی برای بازیابی کمپرسور از کار افتاده وجود دارد. همه کارهایی که باید انجام دهید این است که یک متخصص پیدا کرده تا بتواند مدیریت انجام این کار را بر عهده بگیرد و کولر خودرو شما را مجدد راه اندازی کند.

نگهداری کولر خودرو در تابستان چگونه است
قطعات مختلف کولر خودرو از جمله اوپراتور و کندانسور را غبار روبی کرده و محفظه آن را نیز باز کرده و کاملا تمیز نمایید.

نگهداری کولر خودرو در زمستان

یکی از اصول مهم نگهداری کولر خودرو این است که نباید این سیستم را در روزهای سرد سال از یاد ببرید. به این منظور ماهی یک‌بار کولر خودرو را روشن کنید، حتی در فصل زمستان و روزهایی که برف می‌بارد! با این کار روغن موجود در سیستم را به گردش درخواهید آورد، درواقع باید بگوییم با روشن کردن کولر به راحتی واشرها، لوله‌های سیستم و اتصالات را روغن کار می‌کنید. همچنین با روشن کردن کولر از نشت گاز نیز جلوگیری خواهید کرد و این یعنی در فصول گرم سال نیاز به پر کردن این سیستم با گاز مبرد نخواهید داشت.

نگهداری کولر خودرو
لازم است تا در زمستان هر از گاهی کولر خودرو را روشن کرده تا روغن موجود در سیستم به گردش درآید.

تسمه مربوط به کمپرسور را در فصول سرد که نیازی به استفاده از کولر خودرو نیست، باز نکنید و همواره به این موضوع توجه نمایید که تسمه کولر خودرو باید در شرایط استانداردی قرار داشته باشد.

چند نکته کلی در نگهداری از کولر ماشین

  •  از روشن کردن کولر خودرو در سرعت و دور موتور بالا خودداری نمایید.
  •  آب موتور را در روزهای تابستانی بیشتر از روزهای قبل بررسی کنید چرا که اغلب با کار کردن کولر، دمای آب موتور بالاتر می‌رود. چنانچه شاهد بالا رفتن درجه دمای آب موتور بودید، کولر را خاموش کرده و صبر کنید تا دمای موتور کاهش یابد.
  • در سربالایی‌ها و شیب‌های تند با روشن کردن کولر از دنده‌های سنگین استفاده کنید تا بار تحمیلی به موتور کاهش یافته و از افزایش برودت سیستم کاسته شود.
  • قبل از شروع استفاده از کولر خودرو، خوب است که فیلتر را به خوبی مورد بررسی قرار دهید، چرا که در صورت وجود میکروب و قارچ‌های مرده، بوی نامطبوعی با روشن کردن کولر در فضا پخش می‌شود.

معمولا، هنگامی که سیستم تهویه مطبوع خودرویی دچار نقص می‌شود، این سیستم همچنان می‌تواند هوا رد و بدل کند، اما نکته اینجاست که این هوا به هیچ عنوان خنک نیست. این نقص می‌تواند به علت نشست گاز مبرد و یا حتی کمپرسور سیستم تهویه مطبوع خودرو باشد. در هر صورت شما می‌بایست فرایند تخلیه و شارژ را پشت سر بگذارید.

نگهداری کولر خودرو
در استفاده از کولر، به درجه حرارت آب موتور بیش از روزهای دیگر توجه نمایید.

این مراحل را برای اطمینان طی کنید:

  • خطوط گاز مبرد را تخلیه کنید تا دریابید چه میزان از گاز درون سیستم باقی مانده است.
  • سپس باید سیستم را تمیز کنید.
  • اکنون می‌بایست گاز مبرد جدیدی را وارد سیستم نمایید.
  • حال به کمک مقداری رنگ، می توانید منبع نشت احتمالی را پیدا کنید.
  • توجه داشته باشید که گاهی این نشتی‌ها به قدری کوچک هستند که تا چند ماه آینده ردپایی از خود به جا نمی‌گذارند. اما بعضا نشتی‌ها فاجعه‌بار هستند و پس از گذشت تنها چند دقیقه، گاز مبرد تمام خواهد شد.

در هر صورت این فرایند به شما کمک می‌کند تا گام‌های بعدی را برای تعمیر و یا نگهداری کولر خودرو تعیین نمایید. با دانستن این نکات می‌توانید کولر اتومبیل خود را همیشه آماده به کار و سالم نگهداری کرده تا در هر زمان که به خنکی کولر نیاز داشتید، از آن استفاده نماید همچنین می توانید باعث افزایش طول عمر کولر خودرو خود شود .

منبع: topgear

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 − 3 =