دلیل برق دزدی در سیستم برقی خودرو چیست و چگونه آن را رفع کنیم ؟

3

بسیازی از مواقع سوال می شود که برق دزدی ماشین از کجاست؟ و نحوه تشخیص و عیب یابی برق دزدی در خودرو چگونه است در این مقاله به این موارد می پردازیم .

مشکلات مشترکی میان تمامی خودروها رخ می‌دهد که در صورت عدم رسیدگی به آن‌ها، هزینه‌های سنگینی را در پی خواهد داشت. یکی از اصطلاحات عامیانه‌ای که در حوزه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، برق دزدی است. اما برق دزدی در سیستم برقی خودرو چیست و به چه فرایندی گفته می‌شود؟ با استادکار در ادامه مطلب همراه باشید تا با این اصطلاح متدوال آشنا شوید.

برق دزدی در سیستم برقی خودرو

گاهی شما بعد از خالی شدن باتری خودرو، اقدام به تعویض باتری خواهید کرد اما ممکن است مدتی بعد، مجدد باتری اتومبیل‌تان تمام شود. در این حالت چه اتفاقی رخ داده است؟ آیا مشکلی در باتری وجود دارد و یا باید علت را در سیستم دیگری جست و جو نمایید؟

برق دزدی در سیستم برقی خودرو
اگر برق دزدی در سیستم خودرو شما رخ دهد، اتومبیل شما باتری خالی می کند و روشن نمی شود.

برق دزدی در سیستم برقی خودرو زمانی رخ می‌دهد که اتومبیل شما خاموش شده باشد اما یکی از قطعات موجود در خودرو، همچنان مشغول مصرف برق یا همان باتری اتومبیل باشد. به این صورت باتری اتومبیل شما از کار خواهد افتاد و قطعا به سرعت نیاز به تعویض باتری خواهید داشت. بهتر است در مورد زمان تعویض باتری ماشین هم بخوانید تا اطلاعات خود را تکمیل کنید .

ممکن است پیش از خالی شدن کامل باتری، شاهد کم فروغ شدن چراغ و لامپ‌های خودرو شوید و یا اصلا اتومبیل‌تان به سختی استارت بخورد. تا زمانی که مشکل این قطعات برطرف نشود، برق دزدی در سیستم برقی خودرو ادامه پیدا کرده و باتری به طور کامل تمام می‌شود. حتی اگر باتری را تعویض نمایید و بررسی قطعاتی که برق دزدی می‌کنند را به دست فراموشی بسپارید، باتری جدید اتومبیل شما باز هم خالی خواهد شد.

پس بهتر است با خالی شدن باتری خودرو، برای رفع برق دزدی پراید و یا هر خودروی دیگری، عوامل را شناسایی نمایید.

کدام قطعات در خودرو برق دزدی می‌کنند؟

برق دزدی در سیستم برقی خودرو عوامل مختلفی دارد که در صورت عدم توجه به این عوامل، سبب به وجود آمدن هزینه‌های سنگین و تعویض باتری خواهد شد. اما در میان تمامی قطعاتی که در سیستم خودرو وجود دارد، قفل مرکزی، ضبط ماشین، وایر شمع و دزدگیر بیشتر از همه برق دزدی کرده و سبب خالی شدن باتری می‌شوند.

تشخیص برق دزدی خودرو

برای آنکه بتوانید این مشکل را در خودرو تشخیص دهید، می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

راه اول:

سر مثبت باتری را باز کرده و آمپرسنج را میان باتری و سر باتری قرار دهید. با این کار خواهید فهمید که آیا برقی در حال مصرف هست یا خیر. سپس تک تک فیوزها را کشیده فیوزی که برق می‌دزدد را بیابید.

برق دزدی ماشین از کجاست
برای تست مشکل برق دزدی در سیستم خودرو، از آمپرسنج استفاده نمایید و فیوزها را بررسی نمایید.

راه دوم:

خودرو را خاموش کرده و یکی از بست‌های باتری را جدا سازید. سپس صبح هنگام حین حرکت، دوباره آن را جا بزنید. اگر اتومبیل شما به راحتی روشن شد، یعنی مشکلی در سیم‌کشی خودرو وجود دارد و یکی از قطعات برق دزدی می‌کند و این مشکل می‌تواند مربوط به یکی از قطعات دینام، باتری و یا استارت خودرو باشد که می‌‌بایست در سریع‌ترین زمان ممکن آن را رفع نمایید.

راه سوم:

یک لامپ کوچک ۱۲ ولت ۲ یا ۳ آمپری خریداری کنید. کلید را از روی جاسوئیچی استارت خودرو بردارید تمامی وسایل برقی خودرو از جمله چراغ‌ها را خاموش نمایید. درب‌های خودرو را بسته و کاپوت را باز کنید. اگر اتومبیل شما مجهز به سیستم دزدگیر است، به کمک وسیله‌ای، کلید فشاری مربوط به دزدگیر درپوش موتور را فشرده کرده و در آن حالت نگه دارید تا هیچ‌گونه سیگنالی مربوط به باز بودن درب کاپوت به دزدگیر ارسال نشود.

بیشتر بدانید چگونه دلکو پراید را تعویض کنیم ؟

حال کابل جریان منفی را از محل اتصال خود جدا کرده و آن را به بدنه لامپ بچسبانید و ته لامپ را به قطب منفی باتری متصل نمایید.

اکنون دو حالت رخ می‌دهد:

  • لامپ برای چند ثانیه با نور ضعیفی روشن شده و سپس خاموش می‌شود. نتیجه آن است که در خودرو شما در حالت ساکن برق دزدی ندارد.
  • لامپ روشن باقی خواهند ماند. نتیجه آن است که در سیستم شما برق دزدی وجود دارد و مشکل مربوط به سیستم دزدگیر خواهد بود.

توجه: برای رفع برق دزدی وایر شمع بهتر است آن‌ها را تعویض کرده و وایرهای جدید با جنس خوب را جایگزین وایرهای قدیمی نمایید. همچنین خوب است محل اتصال وایرها را کاملا بررسی کرده تا از اتصال درست آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

چگونه مشکل برق دزدی ماشین را رفع کنیم
در خودروهایی که سیستم برق کشی آن ها مالتی پلکس است، باید بررسی برق دزدی در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرد.

 

تست برق دزدی ماشین با مولتی متر

شما می‌توانید به کمک یک مولتی متر، میزان ولتاژ خروجی باتری اتومبیل را بخوانید و بتوانید عملکرد آن را مورد بررسی قرار دهید. برای این منظور کافی است که انبرهای مولتی متر را به دو سر باتری اتومبیل خود (سیم سیاه را به قطب منفی و سیم  قرمز را به قطب مثبت) وصل نمایید.

 

نکته مهم

اگر سیستم برق کشی خودرو شما از نوع مالتی پلکس است و یا در سیستم انژکتور ECU کارت حافظه قابل دسترس RAM وجود دارد، باید بررسی برق دزدی با سرعت زیاد و ترجیحا طی یک دقیقه انجام شود، چرا که در غیر این صورت با جا کردن کابل منفی، اطلاعات حافظه پاک خواهد شد. البته لازم است که اتصالات باتری را نیز بررسی نمایید تا از شل نبودن آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

سخن پایانی

بدون تردید همه می‌دانیم که مشکلات، خرابی و اختلالات در سیستم‌های مختلف خودرو، امری اجتناب ناپذیر هستند. مهم این است که با شناسایی و عیب‌یابی، نسبت به رفع مشکلات به وجود آمده برای خودرو اقدام نمایید. توجه داشته باشید که در صورت بروز برق دزدی در سیستم برقی خودرو و عدم توجه به آن، باتری اتومبیل شما خالی خواهد شد و در صورت تعویض تا رفع مشکل، بارها و بارها خالی خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم در صورت بروز هرگونه مشکل، از اپلیکیشن استادکار استفاده کرده و بهترین تعمیرکاران را بیابید و از آن‌ها برای رفع مشکل، کمک بخواهید. در آخر به شما پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش طرز صحیح باتری به باتری کردن خودرو را بخوانید .

منابع: javankhodro.ir | khodrocar.com

3 نظرات
  1. محسن م ع می گوید

    باریکلا ب سمیرا.و ممنون از مطالب بسیار مفیدی ک قرار دادید.

  2. hamed.skn می گوید

    س. اره ببدرد منم خورد
    مقاله هم عین خود ایشان زیبا بود

  3. Rashid می گوید

    با سلام خدمت شما. بند یه پراید 93 دوگانه دستی دارم تو ای دو ماه 3بار وایر شمع عموض کردم هرنوع هم وایر شمع میزنم اخرش هم برق دزدی داره گفتن شمع. عوض کن. کردم کویل نو کردم وایرشمع هم نو کردم زمینس هم هست تو رو خدا یکی جواب منو بده ممنون میشم منتظر جوابتون هستم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + 5 =