آموزش پولیش کردن ماشین و بدنه خودرو (برای انواع رنگ ها)

0

توانایی انجام برخی کارهای فنی توسط خود افراد در منزل و معاف شدن از پرداخت هزینه‌های بالا برای آن موارد، مهارتی بسیار مفید و کارامد در زندگی است. پولیش کردن ماشین یکی از کارهایی است که انجام‌ آن در منزل امکان‌پذیر و مقرون به صرفه‌تر است، زیرا این روزها قیمت پولیش زدن ماشین نیز شامل هزینه پایینی نمی‌شود.

البته پولیش رنگ ماشین در منزل خیلی هم کار سختی نیست. در این مطلب سعی ما بر این است که برای یادگیری طریقه پولیش زدن ماشین به شما کمک کنیم. در این نوشتار به طور کامل به آموزش پولیش کردن ماشین می‌پردازیم.

سعی بر آن خواهد بود که مرحله به مرحله جلو برویم و هر یک از مراحل را نیز به صورت ساده و قابل فهم توضیح دهیم. اگر برای رفع خط و خش خودروی‌تان آماده هستید با ما همراه باشید. مطمئن باشید که پس از مطالعه این مطلب ماشینی کاملا نو و براق مثل روز اول خواهید داشت.

روش‌های پولیش کردن ماشین

پیش از آن که به آموزش پولیش زدن ماشین بپردازیم، ذکر چند نکته لازم است. نخست آن که پولیش کردن بدنه خودرو عمدتاً به دو روش صورت می‌گیرد: پولیش کردن دستی خودرو و استفاده از دستگاه برای پولیش کردن ماشین.

دوم آن که عبارات «دستی» و «ماشینی» نباید سریعا موجب سوء تفاهمِ برتری روش ماشینی به روش دستی شوند. در واقع انتخاب بین این دو روش باید بر اساس دلایل صورت بگیرد. زیرا هر یک از این دو روش کاربردها و شرایط خاص خود را دارند و نمی‌توان گفت که یکی از آن‌ها کاملاً برتر از دیگری است.

به عنوان مثال، زمانی که قسمتی از بدنه‌ خودرو دچار تو رفتگی شده باشد استفاده از روش ماشینی پولیش مفید نیست، بلکه اتفاقاً در این وضعیت روش پولیش با دست مفیدتر و کاربردی‌تر است.

پولیش کردن ماشین
پولیش کردن بدنه خودرو همواره به سبب آن نیست که بدنه عاری از خط و خش شود، بلکه مواردی دیگر نیز وجود دارند که هر یک می‌توانند دلیلی برای پولیش کردن بدنه باشند.

در ادامه به آموزش هر دو نحوه پولیش زدن خودرو می‌پردازیم و خواهیم گفت که برای انجام هر یک از این روش‌ها به چه مواد و وسایلی نیاز دارید و چه کارهایی باید انجام دهید.

اما قبل از آموزش نحوه پولیش کشیدن ماشین، بهتر است به دلایلی که ممکن است پولیش کردن بدنه ماشین را به امری ضروری تبدیل کنند هم نگاهی داشته باشیم.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

دلایل پولیش کردن ماشین

گاه برخی از صاحبان خودرو، خصوصاً کسانی که حساسیت بیش‌تری نسبت به زیبایی خودروی خود دارند، تصمیم به حذف گرد و غبارهای موجود بر روی بدنه خودرو به بهترین شکل ممکن می‌گیرند تا با این کار رنگ و رخساری تازه به بدنه‌ خودرو ببخشند. در این شرایط، یکی از بهترین کارها پولیش کردن بدنه خودرو است. با استفاده از پولیش زدن خودرو می‌توان بدنه ماشین را درخشان نموده و کاری کرد که بدنه در هر مکان و زمان براق بوده و از جلایی چشم‌گیر برخوردار باشد.

یکی دیگر از دلایل نیاز به پولیش زدن خودرو این است که گاه کارخانه‌ها خودرو را آن چنان که باید و شاید پولیش نمی‌کنند و از این رو خریدار خودروی صفر کیلومتر، پس از آوردن خودرو به منزل و پیش از آن که اولین استفاده را از آن داشته باشد مجبور است اقدام به پولیش کردن بدنه ماشین کند تا واقعا احساس استفاده از خودرویی نو و تازه را داشته باشد.

مورد دیگری که می‌تواند باعث نیاز به پولیش کاری شود، وجود خط و خش بر روی بدنه‌ خودرو است. این خط و خش می‌تواند از هر طریقی به بدنه وارد شده باشد، اما در هر صورت در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از پولیش کردن بدنه ماشین، نسبت به رفع این خط و خش‌ها اقدام کرد.

حال با این مقدمه نوبت به آن رسیده که به طور کامل به آموزش پولیش کردن ماشین بپردازیم. ابتدا پولیش کردن با دست و سپس با دستگاه را مرور خواهیم کرد.

آموزش پولیش کردن ماشین با دست

برای پولیش کردن ماشین به روش دستی، باید مراحل زیر را طی کنید:

۱-تهیه‌ لوازم اولیه

پیش از آن که کار پولیش کردن خودرو را آغاز کنید باید یک قوطی پولیش و همچنین چند دستمال نرم و لطیف آماده کنید. دستمال‌های میکروفایبر و یا حوله‌ نرم گزینه‌های مناسبی هستند. باید حداقل دو دستمال یا پارچه داشته باشید، چرا که قرار است در دو مرحله از دستمال‌ها استفاده کنید. گفتنی است که امکان استفاده از سنباده نرم نیز وجود دارد. ضمناً سعی کنید از بهترین انواع پولیش جهت پولیش کردن خودرو خود استفاده کنید.

۲- شستن خودرو

پس از تهیه‌ پولیش و دستمال، نوبت به آن رسیده که خودرو را به خوبی بشویید و با دقت پاک کنید. دقت کنید که شستن خودرو پیش از پولیش کردن امری ضروری است، زیرا در صورتی که بر روی بدنه‌ خودرو ماده‌ای مانند گِل و مواردی از این دست وجود داشته باشد، احتمال آن که روی بدنه خط و خش بیفتد زیاد خواهد بود.

پولیش کردن ماشین
بهتر است پولیش کردن ماشین زمانی انجام گیرد که بدنه‌ی خودرو از دمای متعادل برخوردار است، یعنی آن که بهتر است بدنه نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد. مواقعی که خودرو تازه خاموش شده و یا آن که مدت زمانی طولانی در برابر نور خورشید قرار داشته مواقعی مناسب برای پولیش کردن بدنه خودرو نیستند.

۳- مالیدن پولیش با دستمال

در این مرحله برای آغاز فرآیند اصلی پولیش کردن بدنه خودرو، یک مقدار از پولیش را روی نقطه‌ای از بدنه که قصد پولیش کاری آن را دارید گذاشته و سپس با استفاده از یکی از دستمال‌هایی که آماده کرده‌اید آن مقدار پولیش را با اندکی فشار بمالید.

پولیش کردن ماشین
سعی کنید مالیدن پولیش به بدنه‌ی خودرو با سرعتی ثابت و به صورت دایره‌ای باشد. چنان چه دستمال را به صورت خطی مالیدید، بهتر است تا انتهای کار نیز همان به صورت خطی بمالید و حتماً باید از تغییر رویه اجتناب نمایید.

۴- در این مرحله باید در نظر داشته باشید که قصد و هدف شما از پولیش کردن بدنه خودرو چیست. اگر هدف شما این است که خط و خش را از بین ببرید باید پولیش کردن را تا جایی ادامه دهید که خط و خش‌ها از بین بروند، اما اگر قصد شما صرفاً رفع گرد و غبار و افزایش درخشندگی بدنه خودرو است، پولیش را تا زمانی بمالید که پولیش روی بدنه تمام شود و سپس به تدریج دیگر نقاط بدنه را نیز پولیش بزنید و به همان ترتیب با استفاده از دستمال بمالید.

۵- در پنجمین مرحله از آموزش پولیش کردن ماشین – یعنی پس از اتمام پولیش زدن به بدنه – با استفاده از یک حوله نرم و یا یک دستمال میکروفایبر، سطح بدنه را با دقت تمیز کنید. علت انجام این کار این است که ممکن است در مرحله‌ قبلی مقداری پولیش روی بدنه باقی مانده باشد که البته با استفاده از تمیز کردن دوباره می‌توان آن را از بین برد.

خسته نباشید. تا اینجا بدنه خودرو را پولیش کاری کرده و احتمالاً به هدف‌تان رسیده‌اید.

آموزش پولیش کردن ماشین با دستگاه

برای پولیش کردن ماشین با دستگاه نیز ابتدا لازم است که خودرو را بشویید تا هیچ ماده‌ اضافی‌ و برآمده‌ای روی بدنه‌ خودرو نباشد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- یک پد پولیش نرم تهیه کرده و آن را اندکی مرطوب کنید. در نظر داشته باشید که نیازی به خیس‌کردن کامل پد نیست، صرفاً مقداری رطوبت کافی است.

۲- در مرحله‌ بعد، پد را روی پولیشر یا همان دستگاه پولیش قرار داده و مواد لازم برای پولیش کردن را روی پد بزنید. همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، باید از پولیشی که برای بدنه‌ خودروی شما مناسب‌تر است استفاده کنید. جهت انتخاب بهتر می‌توانید با فروشنده مشورت کنید.

۳- در این مرحله دستگاه را به بدنه نزدیک کرده و آن را روشن کنید. سعی کنید خیلی دستگاه را فشار ندهید. قرار نیست رنگ بدنه را اسکراب کنید!

پولیش کردن ماشین با دستگاه
پولیش کردن ماشین با دستگاه

۴- تا زمانی که خط و خش یک منطقه از بین نرفته دستگاه را به منطقه‌ای دیگر نبرید. ضمناً بهتر است دستگاه را به صورت طولی حرکت دهید و نه دایره‌ای.

چند نکته برای پولیش زدن ماشین با دستگاه

  • پس از پولیش زدن، بار دیگر بدنه ماشین را بشویید.
  • اگر واکس تهیه کرده‌اید، می‌توانید پس از شستشو از واکس نیز استفاده کنید. برای زدن واکس باید از یک پد نرم استفاده کنید. ضمناً چه بهتر که پس از استفاده از واکس، بدنه خودرو را با یک پارچه‌ میکروفایبر تمیز کنید.
  • جاهایی از بدنه خودرو که حساسیت بیش‌تری دارند را کم‌تر پولیش بزنید.
  • سعی کنید به‌هنگام استفاده از دستگاه، فشار ثابتی به بدنه وارد کنید.
  • به لبه‌های دستگاه پولیش دقت کنید. ممکن است لبه‌های دستگاه، به سبب سرعت بیش‌تر، موجب بروز آسیب به برخی از مناطق بدنه شوند.
  • بار دیگر تأکید می‌کنیم که نیازی به فشار دادن زیاد دستگاه نیست.

آموزش پولیش کردن ماشین‌های مشکی و سفید رنگ

از آن جایی که خودروهای مشکی و سفید رنگ، از خودروهای پر طرفدار در ایران هستند، در این بخش مشخصا درباره نحوه پولیش ماشین سفید و پولیش ماشین مشکی توضیح می‌دهیم.

پولیش خودروی مشکی

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که نگهداری خودروی رنگ مشکی نسبت به رنگ‌های روشن، ساده‌تر است. اما واقعیت این است که ماشین‌های رنگ مشکی دائما به پولیش و واکس نیاز دارند و تنها با شست و شو، ظاهری براق و درخشان به خود نمی‌گیرند. حتی ممکن است با شست و شوی غیر حرفه‌ای، ردهای نازیبایی روی ماشین بماند که به خصوص در نور روز بیشتر دیده می‌شود.

  • برای پولیش زدن ماشین مشکی به صورت صحیح، حتما ماشین خود را با مواد مخصوص شست و شوی خودرو شسته و سپس رد هرگونه خط و خشی را از بین ببرید.
  • بعد از آن با یک پولیش خالص مخصوص رنگ مشکی، ماشین مشکی را به صورت متوازن پولیش کنید و دقت کنید که پولیش به صورت یکدست در نقاط مختلف خودرو پخش شود.
  • سپس با یک دستمال میکروفایبر بدنه را برق بیندازید.
  • بسیار مهم است که پس از اتمام پولیش ماشین مشکی، بدنه را با یک واکس مخصوص برق بیندازید. واکس مخصوص خودرو می‌تواند از آن در برابر برخی عوامل مخرب نیز محافظت کند.البته دقت کنید که پس از پخش واکس مخصوص، مقادیر اضافه‌ای از آن روی خودرو نماند.
ماشین‌های رنگ مشکی دائما به پولیش و واکس نیاز دارند و تنها با شست و شو، ظاهری براق و درخشان به خود نمی‌گیرند.
ماشین‌های رنگ مشکی دائما به پولیش و واکس نیاز دارند و تنها با شست و شو، ظاهری براق و درخشان به خود نمی‌گیرند.

پولیش خودروی سفید

پولیش‌هایی که روی خودروهای مشکی و یا رنگ‌های دیگر به خوبی کار می‌کنند، ممکن است روی رنگ سفید، اثر مناسبی نداشته باشند. بنابراین باید برای رنگ سفید و یا سایر رنگ‌های روشن مثل نقره‌ای، یک پولیش مخصوص رنگ روشن تهیه کنید.

  • برای پولیش زدن خودروی سفید، قبل از هرچیزی مانند سایر خودروها، باید آن را  به خوبی بشویید. با این فرق که مرحله شست و شو در خودروهای سفید از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا در صورتی که کوچک‌ترین کثیفی‌ای به بدنه ماشین بماند، هنگام پولیش با رنگ ترکیب شده و پاک کردن آن در زمان‌های بعدی، بسیار سخت خواهد بود.
  • پس از شست و شوی دقیق می‌توانید ماشین خود را با ماده مخصوص رنگ سفید، پولیش کنید. معمولا خودروهای سفید را تنها زمانی که دچار خط و خش شده‌اند پولیش می‌کنند نه به صورت دائم.
  • می‌توانید پس از پولیش از یک لایه واکس نیز برای برق بیشتر و محافظت از پولیش استفاده کنید.
بهتر است حتما برای پولیش رنگ سفید، یک پولیش مخصوص رنگ روشن تهیه کنید.
بهتر است حتما برای پولیش رنگ سفید، یک پولیش مخصوص رنگ روشن تهیه کنید.

انواع پد پولیش و ماده پولیش خودرو

از آن جایی که پد پولیش و ماده پولیش، ملزومات اصلی برای پولیش زدن خودرو هستند، در اینجا به صورت جداگانه به معرفی این دو مورد می‌پردازیم:

پد پولیش

پد پولیش، قطعه‌ای از جنس فوم و یا پوست بره است که برای پولیش کردن خودرو بر روی دستگاه پولیش نصب می‌شود.

رایج‌ترین نوع پد پولیش از جنس فوم است که روی دیسک‌های چسب دار نصب می‌شود و قابل تعویض است. پد پولیش فومی، معمولا برای دستگاه پولیش ۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دور در دقیقه استفاده می‌شود. این نوع پد سطحی صاف و لبه‌ای خمیده داشته و قابل شست و شو است. همچنین خط و خش بدنه خودرو با پد فومی بهتر از پولیش‌کاری دستی از بین می‌رود.

پد فوم نرم برای براق کردن خودرو و معمولا در آخر کار استفاده می‌شود. پد فومی با زبری متوسط برای خط و خش‌های سطحی و جلا و صیقل دادن سطوح به کار می‌رود و فوم زبر هم برای از بین بردن خط‌های عمیق استفاده می‌شود.

رایج‌ترین نوع پد پولیش از جنس فوم است که روی دیسک‌های چسب دار نصب می‌شود و قابل تعویض است.
رایج‌ترین نوع پد پولیش از جنس فوم است که روی دیسک‌های چسب دار نصب می‌شود و قابل تعویض است.

مایع پولیش خودرو

مایع پولیش خودرو برای از بین بردن خط و خش‌ها و آلودگی‌های سطح بدنه خودرو استفاده می‌شود و حاوی موادی سایا است که با برداشتن یک لایه نازک از رنگ، خط و خش‌ها را از بین می‌برند. بهتر است مایع پولیش خودروی خود را با توجه به زنگ ماشین انتخاب کنید زیرا معمولا پولیش‌های رنگ‌های مختلف بر اساس رنگدانه‌های همان رنگ ساخته شده‌اند و ممکن است در صورت استفاده بر رنگی دیگر، اثر خوبی به جا نگذارند.

مایع پولیش خودرو برای از بین بردن خط و خش‌ها و آلودگی‌های سطح بدنه خودرو استفاده می‌شود.
مایع پولیش خودرو برای از بین بردن خط و خش‌ها و آلودگی‌های سطح بدنه خودرو استفاده می‌شود.

سخن آخر

در این مطلب نحوه پولیش زدن ماشین با دستگاه و همچنین پولیش زدن به روش دستی را با یکدیگر مرور کردیم. پیش از آن که بحث به پایان برسد نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که اگر خط و خشی که روی بدنه‌ خودرو وجود دارد عمق نسبتاً زیادی دارد، بهتر است که از پولیش زبر استفاده کنید. یعنی ابتدا مقداری پولیش زبر را با استفاده از دستمال به بدنه بمالید و مراحل بالا را طی کنید و سپس بار دیگر از پولیش نرم بر روی پولیش زبر استفاده کنید. احتمالاً با استفاده از پولیش زبر بتوانید خراش عمیق به وجود آمده را ترمیم کنید.

دیگر آن که اگر تجربه‌ای خاص از پولیش کردن بدنه خودرو دارید، لطفاً آن را با ما و خوانندگان این مطلب در ارتباط با آموزش پولیش کردن ماشین در میان بگذارید.

منابع: wikihow | autopia-carcare

خدمات کارواش سبز روشویی و توشویی ماشین های سواری و شاسی بلند در منزل و محل کار

کارواش سبز در محل

  • شستشوی انواع خودروهای شاسی بلند
  • شستشوی انواع خودروهای سواری
  • توشویی و روشویی انواع خودرو
  • واکس و پولیش داشبورد و لاستیک
دریافت این خدمت از استادکار
کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 17 =