آموزش تعمیر و تقویت سیستم جلوبندی پراید

0

خراب شدن جلوبندی پراید یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای این خودروی وطنی رخ می‌دهد. البته اگر پیشتر نسبت به تقویت سیستم جلوبندی پراید اقدام کرده باشید و به موقع به عیب‌یابی جلوبندی پراید بپردازید، هزینه جلوبندی پراید برایتان کاهش می‌یابد. مشکلاتی در سیبک‌ها، پلوس، چرخ‌ها، سیستم ترمز و غیره می‌توانند به ایراد در جلوبندی پراید منجر شوند.

تعمیرات جلوبندی پراید آن قدرها پیچیده نیست، اما در صورتی که وخامت اوضاع زیاد شود، هزینه‌های بیشتری به شما تحمیل خواهد شد. در این مطلب قصد داریم به عیب‌یابی و آموزش تعمیر جلوبندی پراید بپردازیم که می‌تواند تا حدودی کار شما را برای نگهداری و رسیدگی به موقع، ساده‌تر سازد.

بدون غرض ورزی باید گفت که جلوبندی پراید نسبت به سایر خودروهای موجود، از ضعف بیشتری برخوردار است و باید به همین تناسب نگهداری بالاتر و تقویت جلوبندی پراید را در دستور العمل قرار دهیم.

عیب‌یابی جلوبندی پراید

برای عیب‌یابی جلوبندی پراید، باید به قطعات مربوط به جلوبندی این ماشین یعنی سیبک‌ها، کمک فنرها، بوش‌ها، پلوس‌ها و غیره بپردازید. برای چک کردن این قطعات نیازمند بازبینی و بررسی خودرو به صورت دوره‌ای هستید و این موارد چیزی نیست که با یک نگاه غیرتخصصی، متوجه مشکل در آن‌ها شوید. اما شما می‌توانید به کمک علائمی از وجود مشکل در سیستم جلوبندی پراید مطلع شوید. در اینجا به اتفاقاتی در خودرو که به عنوان زنگ هشدار در خصوص خرابی جلوبندی پراید هستند، اشاره می‌کنیم.

بیشتر بدانید تعمیر طلق شکسته چراغ ماشین

ایراد در جلوبندی پراید می تواند به قطعاتی چون کمک فنرها، بوش ها، پلوس ها، سیبک ها، چرخ های جلو و غیره مربوط باشد.
ایراد در جلوبندی پراید می تواند به قطعاتی چون کمک فنرها، بوش ها، پلوس ها، سیبک ها، چرخ های جلو و غیره مربوط باشد.

وقتی فرمان نرمی بیش از حد دارد

فرمان خودروهای هیدرولیک باید تا حد قابل قبولی نرمی داشته باشند، اما زمانی که متوجه نرمی و روانی بیش از حد فرمان خودرو می‌شوید، احتمال خرابی جلوبندی بسیار زیاد است.

در صورت نرم شدن بیش از حد فرمان پراید یا سفتی غیرطبیعی آن، باید به ایراد در سیستم جلوبندی پراید شک کنید.
در صورت نرم شدن بیش از حد فرمان پراید یا سفتی غیرطبیعی آن، باید به ایراد در سیستم جلوبندی پراید شک کنید.

سفت شدن غیرطبیعی فرمان از علائم ایراد در جلوبندی پراید

همین طور در صورتی که فرمان را به صورتی غیرعادی سفت یافتید، باز هم مشکل می‌تواند به عیب در جلوبندی پراید مربوط باشد.

خارج شدن خودرو از تعادل

در حال رانندگی به وضعیت تعادل خودرو توجه داشته باشید. اگر خودروی شما تعادل مناسبی ندارد و به ویژه در سرعت های بالا، نامیزانی از خود نشان می دهد، به سراغ تعمیر جلوبندی پراید بروید.

صداهای اضافی از علائم خرابی جلوبندی پراید

وقتی در حال حرکت در مسیر هستید، به صداهای ایجاد شده توسط خودرو توجه کنید. گاهی اوقات بدون آن که از مانع یا دست‌اندازی رد شوید، خودروی شما صداهای اضافی تولید می‌کند. فارغ از این که صدا مربوط به کدام قطعه از جلوبندی باشد، باید به سراغ عیب‌یابی جلوبندی رفته و مشکلات احتمالی را برطرف سازید. معمولا صداهای اضافی به کمک فنرها یا پلوس‌ها مربوط است.

کشیده شدن فرمان به یک سمت

اگر موقع رانندگی مشاهده می‌کنید که بی‌جهت فرمان خودروی پراید شما به جهتی (راست یا چپ) کشیده می‌شود، باید به خرابی جلوبندی آن مشکوک شوید. معمولا با وجود ساییدگی نامتوازن در چرخ‌های پراید، این مشکل به وجود می‌آید. اما با این وجود احتمالات دیگری در جلوبندی نیز می‌توانند به بروز چنین مشکلی منجر شوند.

بیشتر بدانید هزینه تعمیر اساسی موتور پراید

در صورتی که حین رانندگی، فرمان خودروی پراید شما به سمت راست یا چپ کشیده می شود
در صورتی که حین رانندگی، فرمان خودروی پراید شما به سمت راست یا چپ کشیده می شود، به احتمال زیاد عیب در سیستم جلوبندی وجود دارد.

عوامل آسیب‌رسان به جلوبندی پراید

اما باید دید چه عواملی به جز طول زمان و عمر مصرف، به جلوبندی پراید آسیب رسانده و موجب بروز ایراد در آن می‌شوند. از جمله این موارد می‌توان به عوامل زیر به صورت فهرست‌وار اشاره کرد:

  • ایراد در کمک فنر
  • خرابی فنر
  • مشکل در بلبرینگ چرخ‌های جلوی پراید
  • مشکل در پلوس‌ها و سرپلوس‌ها
  • ساییدگی آج لاستیک‌ها (به ویژه ساییدگی نامتقارن)
  • ساییدگی بوش‌ها
  • ایراد در سیستم ترمز پراید
  • ایراد در سیبک‌ها
  • تصادف شدید از جلو

با این حساب با عیب‌یابی سیستم جلوبندی، می‌توانید تعمیرات جلوبندی را به شکلی هدفمند انجام داده و از انباشته شدن بیشتر هزینه‌ها جلوگیری نمایید.

عیب در کمک فنرها، پلوس ها، سیبک ها، بوش ها، سیستم ترمز و غیره می تواند به مشکل در جلوبندی پراید منجر شود
عیب در کمک فنرها، پلوس ها، سیبک ها، بوش ها، سیستم ترمز و غیره می تواند به مشکل در جلوبندی پراید منجر شود و از این جهت نیاز به سرویس و بازبینی دوره ای این قطعات وجود دارد.

هزینه تعمیر جلوبندی پراید

در مورد خودروی پراید همیشه یک خوش‌شانسی با مالک آن همراه است و آن هم هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین این ماشین محسوب می‎‌شود. هزینه تعمیرات جلوبندی پراید نیز به همین تناسب ارزان‌تر از هزینه تعمیر جلوبندی سایر خودروها است و می‌تواند آن را از ارزان‌ترین‌ها دانست. اما در صورتی که به موقع اقدام نکرده و اجازه دهید که عیب‌های اولیه به سایر بخش‌ها نیز آسیب وارد کنند، بدیهی است که باید انتظار افزایش هزینه‌ها را داشته باشید. به طور مثال اگر مشکل در ساییدگی لاستیک و یا تنها سیبک‌ها باشد، بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام کرده و اجازه ندهید که مشکلات جلوبندی عمقی‌تر گردد.

روش تقویت جلوبندی پراید

برای تقویت جلوبندی پراید باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • ساده‌ترین روشی که برای تقویت جلوبندی ماشین باید به کار بگیرید، توجه به تایرهای خودرو است. تایرهای آسیب دیده، ساییده و مانند آن، به جلوبندی پراید ضربه مستقیم وارد می‌کند
  • همیشه در زمان پارک خودرو، چرخ‌ها را صاف قرار دهید. به ویژه زمانی که قرار است خودروی شما برای مدت طولانی‌تری در محل پارک و بدون حرکت بماند، این مورد را رعایت نمایید.
برای تقویت جلوبندی پراید، همیشه چرخ های خودروی خود را صاف پارک کنید و از کج رها کردن آن ها بپرهیزید.
برای تقویت جلوبندی پراید، همیشه چرخ های خودروی خود را صاف پارک کنید و از کج رها کردن آن ها بپرهیزید.
  • از آن جایی که مشکل در سیستم ترمز به جلوبندی پراید صدمه وارد می‌کند، در صورتی که سیستم ترمز خودروی شما مشکلی دارد، حتماً و فورا برای برطرف‌سازی آن اقدام کنید.
  • هرگز حین عبور از دست اندازها، روی پدال ترمز نزنید. بیشتر ما حین رد شدن از دست اندازها برای کم کردن فشار وارد بر اتومبیل، پدال ترمز را فشرده و سعی در کاهش سرعت داریم، در حالی که این نتیجه معکوس خواهد داشت. اگر تصمیم به کاهش سرعت اتومبیل خود دارید، باید پیش از رسیدن به دست انداز، اقدام کنید. حین رد شدن از دست‌انداز پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، زیرا این کار به فنر و کمک فنر و به طور کلی جلوبندی آسیب وارد خواهد کرد.
برای تقویت جلوبندی خودرو، هرگز حین رد شدن از دست اندازها، پدال ترمز را فشار نداده و نگه ندارید.
برای تقویت جلوبندی خودرو، هرگز حین رد شدن از دست اندازها، پدال ترمز را فشار نداده و نگه ندارید.
  • همین طور بازبینی دوره‌ای و سرویس خودرو حداقل سالی یک بار، به کاهش آسیب‌های وارده به جلوبندی پراید یا هر خودروی دیگر کمک کرده و هزینه تعمیرات را کاهش می‌دهد.

کلام آخر

با توجه به موارد فوق، می‌توان گفت که ما امکان تقویت جلوبندی ماشین و حداقل پیشگیری از برخی آسیب‌ها را داریم. به این شکل طول عمر جلوبندی افزایش یافته و دیرتر برای تعمیرات جلوبندی پراید اقدام خواهیم کرد. شما چگونه از خودروی خود و سیستم جلوبندی آن نگهداری می‌کنید؟

منابع: turboyadak | pride.powerset

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − چهار =