عیب یابی خودروهای دوگانه سوز

7

خودروهای دوگانه سوز با استفاده از سوخت ترکیبی این امکان را برای صاحبان خودرو فراهم می‌کنند که مصرف بنزین و سوخت را کاهش دهند و در صورت لزوم از گاز به جای بنزین استفاده کنند. به منظور عیب یابی خودروهای دوگانه سوز باید بدانید که مشکلات رایج در این نوع خودروها با توجه به اینکه به صورت فابریک و از کارخانه دوگانه سوز هستند یا به وسیله مبدل‌هایی امکان استفاده از گاز در آن‌ها فراهم می‌شود، متفاوت است. معمولاً تعمیر ماشین گازسوز به دانش و مهارت خاصی نیاز دارد. در ادامه این مقاله با استادکار همراه باشید تا با عیب یابی خودروهای دوگانه سوز و همچنین تعمیر ماشین گازسوز آشنا شوید.

عیب یابی خودروهای دوگانه سوز و طریقه رفع آن

در بسیاری از خودروهای دوگانه سوز مشکلات مکانیکی بروز می‌کند که ممکن است به صورت دوره‌ای در ماشین ایجاد شوند و هزینه این نوع خودروها را به نسبت بیشتر کنند. اما برای افرادی که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند، عیب یابی خودروهای دوگانه سوز می‌تواند به نگهداری و مراقبت از این نوع ماشین‌ها کمک زیادی کند. تا چند سال پیش همه خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای نیز عملکردی شبیه به خودروهایی که بعداً دوگانه سوز می‌شوند، داشتند. اما امروزه سیستم انژکتوری این ماشین‌ها باعث شده تا قدرت و شتاب بیشتری داشته باشند و مشابه به ماشین‌های بنزینی عمل کنند.

عملکرد خودروهای دوگانه سوز کارخانه‌ای به این صورت است که در صورت اتمام گاز یا بنزین در ماشین شما با نگه داشتن دکمه‌ای می‌توانید خودرو را در حالت استفاده از بنزین یا گاز تنظیم کنید؛ اما عملکرد و تعمیر ماشین گازسوز در خودروهایی که بعداً گازسوز می‌شوند کمی متفاوت است. این ماشین‌ها معمولاً بیشتر دچار مشکلات مکانیکی می‌شوند و باید هزینه زیادی را صرف تعمیرات آن کرد.

بیشتر بدانید علائم سوختن واشر سرسیلندر

در بسیاری از خودروهای دوگانه سوز مشکلات مکانیکی بروز می‌کند که ممکن است به صورت دوره‌ای در ماشین ایجاد شوند و هزینه این نوع خودروها را به نسبت بیشتر کنند
در بسیاری از خودروهای دوگانه سوز مشکلات مکانیکی بروز می‌کند که ممکن است به صورت دوره‌ای در ماشین ایجاد شوند و هزینه این نوع خودروها را به نسبت بیشتر کنند

ساییده شدن سیت و سوپاپ

فشار، دما و انتقال حرارت زیاد در کنار خشک بودن گاز می‌تواند به سوپاپ‌ها آسیب وارد کند و اگر در کنار آن آب‌‌بندی موتور نیز به موقع انجام نشود این آسیب می‌تواند شدیدتر نیز باشد.

برطرف کردن مشکل: برای رفع این مشکل طبق پیشنهاد خودروسازان، یک قطعه برای انجام عملیات حرارتی روی سر سیلندر اضافه می‌شود و برای اینکه حرارت کمتری به آن منتقل شود، از جنس‌های سخت‌تری در سیت استفاده می‌شود. برای رفع مشکلات مربوط به سوپاپ با گاز خشک نیز می‌توان از یک سامانه هیدرولیکی با قابلیت حرکت در سوپاپ استفاده نمود.

سوختگی واشر سرسیلندر

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مورد عیب یابی خودروهای دوگانه سوز بدانید مربوط به واشر سرلیندر این ماشین‌هاست که وظیفه آب‌بندی بلوک سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد و اگر آسیبی به آن وارد شود می‌تواند منجر به کاهش توان موتور و یا خرابی آن شود. بیشترین علت آسیب به این واشر در خودروهای دوگانه سوز به دلیل حرارتی است که به آن منتقل می‌شود و امکان سوختگی آن را فراهم می‌کند.

برطرف کردن مشکل: از آنجایی که نمی‌توان میزان دمای احتراق را کم کرد، برای رفع این مشکل باید راهی پیدا کرد تا حرارت کمتری به سرسیلندر منتقل شود. می‌توان سرسیلندر و سیستم خنک کاری خودرو را تقویت نمود یا توان سیستم برای دفع حرارت را افزایش داد. به این منظور باید مجاری آب موجود در سرسیلندر طوری باشند که حرارت اضافی را جذب و مانع از گرم شدن و سوختن سرسیلندر شوند. اعمال این کار چندان پیچیدگی ندارد و به راحتی می‌توان آن را اجرا نمود.

یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد خودروهای دوگانه سوز مربوط به واشر سرلیندر این ماشین‌ها است
یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد خودروهای دوگانه سوز مربوط به واشر سرلیندر این ماشین‌ها است

خورده شدن سرسیلندر

این مورد نیز در عیب یابی خودروهای دوگانه سوز اهمیت زیادی دارد و خودروهای دوگانه سوز زیادی با این مشکل مواجه می‌شوند. احتمال خوردگی سرسیلندر در اثر حرارت زیادی که در ماشین وجود دارد بسیار زیاد است.

برطرف کردن مشکل: راه حلی که کارشناسان خودرو برای این موضوع ارائه می‌دهند، استفاده از ضد یخ با مواد پایه آلی است.

خرابی سنسور اکسیژن

این موضوع که گاهی توسط دستگاه‌های عیب‌یاب هم نشان داده نمی‌شود، می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی در خودروی دوگانه سوز شما شود. عواملی مثل ریپ زدن موتور، گاز نخوردن موتور و افت کردن آن در دور آرام.

برطرف کردن مشکل: قبل از هر کاری با بروز این مشکلات باید کانکتور مرتبط با سنسور اکسیژن را جدا نمود و اگر در این حالت ماشین گاز بخورد و افت دور موتور برطرف شود، یعنی نیاز به تعویض این قطعه است.

بیشتر بدانید دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟

در خودروهای گازسوز امکان بروز مشکلات در موتور خودرو بسیار زیاد است
در خودروهای گازسوز امکان بروز مشکلات در موتور خودرو بسیار زیاد است

 اشغال فضای زیاد در صندوق عقب

این موضوع شاید در عیب یابی خودروهای دوگانه سوز جایی نداشته باشد اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی است که از خودروهای دوگانه سوز استفاده می‌کنند. در این ماشین‌ها معمولاً ۵۰ درصد فضای صندوق عقب توسط مخزن گاز اشغال می‌شود.

برطرف کردن مشکل: برای حل این موضوع می‌توان از مخازن استانداردی که توسط شرکت‌های سازنده تولید می‌شود، استفاده نمود و با قرار دادن آن در فضاهای مرده ماشین فضای کمتری را اشغال کرد.

مشکلات رایج در ماشین‌های دوگانه سوز پراید، سمند و ۴۰۵

در این بخش قصد داریم تا به رایج‌ترین مشکلات خودروهای دوگانه سوز در محبوب‌ترین مدل ماشین‌ها بپردازیم. معمولاً ماشین‌هایی که از کارخانه به صورت دوگانه سوز هستند با مشکلات کمتری نسبت به ماشین‌هایی که بعداً به گاز سوز تبدیل می‌شوند، مواجه هستند. برای ایجاد تغییرات و گاز سوز کردن این خودروها تغییرات زیادی بر روی موتور خودرو ایجاد نمی‌کنند و این موضوع موجب می‌شود تا در مدت زمان کوتاهی مشکلات زیادی در ماشین بروز کند.

اگر شما یک پراید یا ۴۰۵ دوگانه سوز دارید یا قصد عیب یابی سمند دوگانه سوز را دارید بهتر است بدانید که ایجاد مشکل در موتور و کاهش کارایی آن یکی از اولین مشکلاتی است که با گاز سوز کردن خودروی خود خواهید داشت. مشکلات ذکر شده در اتومبیل‌های گاز سوز که پیش‌تر ذکر شد را نیز در نظر داشته باشید و به آن اضافه کنید. به همین دلیل بهتر است اول همه جوانب گاز سوز کردن ماشین را در نظر بگیرید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

سمند یکی از محبوب‌ترین خودرهای گاز سوز است.
سمند یکی از محبوب‌ترین خودرهای گاز سوز است.

تفاوت خوردهای گازسوز کارخانه‌ای و دستی

بهتر است بدانید گاز سوز کردن خودروهای بنزینی با مقیاسی که امروزه انجام می‌شود کار فوق‌العاده راحتی است و تنها چند ساعت طول می‌کشد. تنها کافی است که یک ECU گاز به ECU بنزین اضافه شود و خودروی بنزینی شما از این پس دوگانه سوز خواهد شد. برای تنظیم خودرو روی حالت گاز شما باید ای سی یو خودرو را از حالت بنزینی روی گاز قرار دهید و مشکلات تازه از همین‌جا شروع می‌شود.

در خودروهایی که به صورت فابریک دوگانه سوز هستند ECU مشترکی برای بنزین و گاز وجود دارد و عملکرد تعویض حالت بسیار ساده‌تر انجام می‌شود و همه قطعات خودرو نیز بر مبنای دوگانه سوز بودن طراحی شده است. بلوک سیلندر و سرسیلندر در این ماشین‌ها ساختار نسبتاً متفاوتی دارند و بر روی سیستم سوخت رسانی و جرقه‌زنی و خنک کاری و روغن و مخازن و … نیز تغییراتی ایجاد شده تا توانایی ماشین متناسب با شرایط آن باشد. اما زمانی که یک فرد ماشین خود را از حالت بنزینی به گازسوز تبدیل می‌کند، هیچ‌کدام از این تغییرات در سیستم ماشین ایجاد نمی‌شود و برای همین مدام مشکلاتی برای صاحبش به وجود می‌آورد.

در خودروهایی که به صورت فابریک دوگانه سوز هستند همه چیز از قبل برای گازسوز بودن خودرو اماده شده است.
در خودروهایی که به صورت فابریک دوگانه سوز هستند همه چیز از قبل برای گازسوز بودن خودرو اماده شده است.

از آنجایی که خودرویی مثل سمند بیشتر در سیستم تاکسیرانی کشور مشغول به کار است، عیب یابی سمند دوگانه سوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. قبل از هر چیز باید بدانید که بهترین روش برای استفاده از خودروهای دوگانه سوز این است که آن را به صورت فابریک از کارخانه تهیه کنید تا سیستم استانداردی داشته باشد. به یاد داشته باشید که در کنار خرج کمتری که برای سوخت این ماشین‌ها پرداخت می‌کنید، بروز ایراد و مشکلات فنی در این خودروها به نسبت بیشتر هستند و باید منتظر مشکلاتی که این خودروها دارند نیز باشید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که گاز سوز کردن خودروی شما شاید در ظاهر موجب شود که هزینه کمتری برای بنزین مصرف کند، اما اگر درست و اصولی اجرا نشود، شما را متحمل پرداخت هزینه بیشتری برای تعمیرات و برطرف کردن مشکلات گاه و بیگاه آن خواهد کرد. بهتر است از مدل‌های گاز سوز کارخانه‌ای استفاده کنید و یا در صورتی که قصد گازسوز کردن خودروی خود را دارید، این کار را به متخصصانی با تجربه بسپارید که قادر به انجام همه امور به بهترین نحو برای خودروی شما هستند. اگر برای انجام کارهای مربوط به خودرو و گازسوز کردن آن به کمک افرادی ماهر نیاز داشتید، می‌توانید با همکاران ما در استادکار در تماس باشید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

7 نظرات
  1. جهان دارابی می گوید

    سلام چرا همزمان هر دوسوخت بنزین و گاز مصرف میشود وچه باید کرد مثلا گاز مصرف میکنیم و روی گاز بنزین هم مصرف نشه ممنونم راهنمایی کنید

  2. هادی می گوید

    سلام.
    من ماشینم تیبا بنزینیِ دوگانه بیرون هستش و ای سی یوش تو حالت petrol قرار داره و قابلیت تبدیل به حالت bi-fuel رو هم داره. خواستم بدونم بعد از تبدیل ای سی سو به حالت دوگانه، چه سیم کشی هایی به ای سی یو باید بشه؟کارش زیاده یا نه؟

  3. صمد می گوید

    سلام دوست عزیز قطع کن بخوبی عمل نمیکند هم بنزین هم گاز مصرف میکند

  4. امین می گوید

    سلام سمند xu7 ندارم با ایسیو s2000 ماشین رو دوگانه دستی کردم. رو گاز خوب کار می‌کنه ولی متاسفانه رو بنزین بد کار می‌کنه . بعد از ریست ایسیو. رو بنزین خوب کار می‌کنه ولی یکی دو روز فقط بعدش دوباره روبنزین بد کار می‌کنه و دود سیاه میده از اکزوز . خطا گیر ایسیو بستم روش ولی کار درد ماسیمو دوا نکرد والا یک روز در میان باطری سازی میرم برای ریست ایسیو لطفا راهنمایی بفرمایید چی کارش کنم

  5. ناصر می گوید

    سلام و خسته نباشید.سمند ۸۶ تاکسی دوگانه دو کامپیوتره زیمنس دارم که متاسفانه یک کامپیوتر CNG نداره و آمپر بنزین نشون نمیده چکاری میشه بدون خرید کامپیوتر گاز انجام داد تا آمپر بنزین نشون بده ممنون میشم کمک کنید و یا اینکه آیا میتونم سیم کشی دسته موتور تک بندازم که آمپر بنزین نشون بده با همین کامپیوتر

  6. محمد می گوید

    سلام ماشین من پراید دوگانه سوز دستی هست چند وقته روی گاز که میزارم بنزین مصرف میکنه باید چیکار کنم

  7. هدایت می گوید

    سلام دوستان.من پراید دوگانه فابریک دارم.مشکلش اینه وقتی چند ساعت استفاده نکنم،مثلا شب تا صب،رو گاز نمیره.باید یک ساعتی ماشین کار کنه و چندبارخاموش و روشنش کنم تا بره رو گاز.اگه کسی مشکلشو میدونه لطف کنه بگه.ممنون
    ۰۹۱۳۱۰۷۰۶۰۸

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.