آموزش نحوه تعویض واشر سرسیلندر پراید
برای آن که یک خودرو عملکردی درست و صحیح داشته باشد، میبایست قطعات آن به خوبی کار کنند. یکی از این قطعات مهم که درون موتور قرار میگیرد، واشر سرسیلندر نام دارد. واشر سرسیلندر پراید قیمت زیادی ندارد، اما در عملکرد صحیح موتور، یک قطعه کلیدی به حساب میآید. از این جهت زمان تعویض واشر سرسیلندر پراید و علائم خرابی واشر سرسیلندر پراید را باید کاملا جدی بگیرید. از آن جایی که برخی از افراد اهمیت این قطعه را نادیده میگیرند، ما قصد داریم در این مطلب شما را با وظایف واشر سرسیلندر و زمان تعویض واشر سرسیلندر آشنا کرده و آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید را در اختیارتان قرار دهیم. با وبلاگ استادکار همراه باشید .
تعویض واشر سرسیلندر پراید
قبل از آنکه به آموزش تعویض واشر سرسیلندر پراید بپردازیم، خوب است که با این قطعه و وظایف آن آشنا شوید:
واشر سرسیلندر پراید چیست؟
قطعهای که بین سیلندر و سر سیلندر قرار میگیرد را واشر سرسیلندر گویند. نقش واشر سرسیلندر این است که بین سیستمهای مختلف روغن سازی، آب و احتراق موتور آببندی ایجاد کند و در موتور خودرو واشر سرسیلندر نقشی جدی ایفا خواهد کرد. جنس آن از پنبه نسوز همراه با فولاد و مس است که گاهی دچار سوختگی میشود.
همچنین اغلب خودروهایی را در تعمیرگاهها میبینیم که به دلیل سوختن واشر سرسیلندر به آنجا مراجعه کردهاند. اغلب زمانی که آببندی در این قطعه از بین میرود واشر سرسیلندر از حالت عادی خارج میشود. وجود واشر سر سیلندر نقش بهسزایی را در خودرو ایفا میکند چرا که این قطعه اجازه نمیدهد که روغن و آب هنگام گردش با یکدیگر مخلوط شوند.
بهتر است بدانید که واشر سر سیلندر سه وظیفه اصلی را بر عهده دارد. زمانی که موتور کار میکند، فشار سرسیلندر در موتور بنزینی به راحتی به PSI 700 و در موتورهای دیزلی تا ۲ هزار PSI میرسد. همان طور که میدانید واشر سرسیلندر بین سرسیلندر و بلوک موتور نصب شده است و فشارها را حفظ میکند. اغلب واشرهای فولادی و کامپوزیتی دارای رینگ آب بندی هستند و واشرهای مسی برای داشتن رینگ نیاز به زحمت بیشتر دارند.
بیشتر بدانید علائم خرابی واترپمپ پراید و دیگر ماشین ها
زمان تعویض واشر سرسیلندر پراید
مایع خنک کننده موتور و همچنین روغن موتور جز موارد ضروری در موتور محسوب میشوند. همچنین لازم به ذکر است که مایع خنک کننده وظیفه تنظیم دمای سوپاپ و شمعها و همچنین هدایت مایعات را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که مایع خنک کننده و روغن موتور فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند و واشر سرسیلندر موظف است این دو را از یکدیگر جدا نگه دارد؛ واشر سرسیلندر مانع از ترکیب شدن گازهای احتراق با مایع خنک کننده یا روغن میشود.
حال اگر به هر دلیلی واشر سرسیلندر نتواند یکی از وظایف خود را به خوبی انجام دهد، با توجه به میزان آسیب نتیجه متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است که گاهی شما متوجه آسیب وارد شده به واشر سرسیلندر نخواهید بود. زمانی که واشر سرسیلندر به درستی کار نکند، قادر به اینکه فشار کافی را ایجاد کند نیست.
همان طور که میدانید نشتی قابل مشاهده است، بنابراین میتوانید به راحتی روغن یا آب را ببینید که از شکاف خارج میشوند. گاهی اوقات نشتی داخلی است و مشخص کردن محل آن بسیار دشوار میشود، چرا که قابل مشاهده نیست. حال اگر مایع خنک کننده روغن به یکدیگر برسند، در مخزن ذخیر آب یا روی در رادیاتور مایعی قهوهای همچون سس خواهید دید.
در صورت بروز این عوامل، میتوانید زمان تعویض واشر سرسیلندر پراید را تخمین بزنید:
- مجراهای گذر آب در موتور بسته شده باشد.
- آب رادیاتور کم شده باشد.
- نقص فنی در ترموستات وجود داشته باشد.
- نقص فنی در واتر پمپ وجود داشته باشد.
- آب رادیاتور به دلیل وجود سرب و یا عملکرد نادرست پروانه، خنک نشود.
- فشار زیاد بر موتور و رانندگیهای طولانی در ترافیک داشته باشید.
- شیلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور پیچ خورده دیده شوند.
بیشتر بدانید دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حالت های مختلف
قیمت سرسیلندر پراید
در زمان حاضر؛ هزینه تعمیر واشر سرسیلندر در اتحادیه ۱۶۰ هزار تومان است و کمترین قیمتی که در تهران به عنوان دستمزد دریافت میگردد، ۱۱۲ هزار تومان خواهد بود. بدیهی است که این قیمتها در آینده متغیر خواهند بود. برخی از موارد تعویض واشر سرسیلندر و مشکلات بعدی آن، به یک خرید اشتباه و جنس درجه دوم در این مرحله مربوط میشود. بنابراین برای خرید واشر سرسیلندر دقت کافی داشته باشید.
آموزش تعویض واشر سرسیندر پراید
- برای تعویض واشر سرسیلندر پراید، باید صبر کنید تا ماشین کاملا سرد شود. سپس آب رادیاتور را تخلیه نمایید و با کمک ابزارهای لازم، بست باتری، باتری و سینی باتری ماشین را باز کرده و آن ها را بیرون بکشید.
- بعد نوبت به باز کردن قاب فیلتر هوا میرسد.
- سپس با بکس ۱۳ و جغجغه، ۶ عدد پیچ منیفولد هوا را باز نمایید و آن را به عقب بکشانید.
- در مرحله بعدی با بکس ۱۰ درپوش میل سوپاپ را باز نمایید.
- شلنگ ترموستات، شلنگ بخاری و کوئل دوبل را باز کرده و وایرها را از روی شمع رها سازید.
- بعد میبایست سوکت کوئل دوبل و سوکت فشنگی آب به همراه پیچ نگهدارنده گژ روغن را باز نمایید.
- با پیچ آلن ۸ بالانس تعادل سمت تسمه تایم را باز کرده و با بکس، دوعدد پیچ قاب بالایی تسمه تایم را آزاد کنید. بعد چرخ دنده تسمه تایم را روی تایم گذاشته و آن را آزاد کرده و چرخ دنده را باز نمایید.
- کمی روغن ترمز به پیچ های گلویی اگزوز بزنید و آن را باز نمایید.
- به کمک t55 و دسته بکس، پیچهای سرسیلندر را باز کنید.
- موتور را با جک زدن زیر پیچ کارتر مهار کرده و دسته موتور را باز کنید.
- تمامی پیچ های سرسیلندر را باز نمایید. به محل قرارگیری پیچها توجه کرده تا آنها را سر جای خود قرار دهید.
- از کسی کمک گرفته و سرسیلندر را بلند کرده و بیرون بکشید.
- اکنون می توانید به تعویض واشر سرسیلندر پراید بپردازید.
- توجه داشته باشید که علامت top واشر سرسیلندر به سمت بالا باشد و سوراخهای آن گوشه سسیلندر قرار گیرد.
- مراحلی که در بالا گفته شد را به ترتیب انجام دهید و باقی قطعات را سرجای خود قرار دهید.
سخن پایانی
همان طور که در بالا گفته شد، میبایست به علائمی که از زمان تعویض واشر سرسیلندر پراید حکایت دارند، توجه نمایید تا در زمان لازم برای جلوگیری از خسارات زیاد، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. انجام این کار توسط متخصص از مشکلات بعد از تعویض واشر سرسیلندر جلوگیری به عمل می آورد.
منابع: carstan.ir | خودرو
شما عالی هستید ممنون از اینکه اطلاعاتتون رو به اشتراک میزارید
ممنون از شما
لعنت بر جبر و آنالیز???
ماشاء الله به سمیرا خانم این خیال بافی نیست که ذهن شما به ان مشغول است این استنتاجات بین رشته ای هست که ذهن شما را مشغول کرده و کاملا به ان اهمیت بدهید این افکار موجب ابداعات و اختراعات خواهد شد موفق باشید
سلام من پرایدم مدل 95اب و روغن کم کرده کپک زیادی در موتورشه میدونم واشر سوخته فقط سوالم اینه آیا کم شدن روغن به این دلیله یا نه
ممنون ازشما بسیار مفید بود.
بکس T55مال سر سیلندر پژو هستش مال پراید بکس دوازده دوازده پر هست