راهنما و آموزش طرز تنظیم آینه های خودرو

2

در مقاله قبلی به آموزش تنظیم چراغ جلو خودرو پرداختیم در این مقاله آموزش طرز تنظیم آینه های خودرو را بررسی می کنیم . آینه های خودرو از کلیدی‌ ترین ابزارهای ایمنی خودرو هستند که در عین سادگی، بسیار کاربردی بوده و نقص هر یک از آن‌ها، به بالا رفتن ریسک در رانندگی می‌انجامد. متاسفانه برخی از راننده‌ها نسبت به آینه‌های خودرو بی‌ اهمیت بوده و از جهت حرفه ای دانستن خود، تنظیم آینه های خودرو و دقت به آن‌ها را نادیده می‌گیرند. اما حرفه‌ای بودن در رانندگی به معنای آن است که علم استفاده از آینه‌های ماشین را به خوبی دانسته و در ظریف‌ترین مواقع از آن‌ها بهره‌مند شوید. با استادکار همراه باشید تا با نحوه تنظیم دقیق آینه بغل خودرو

معرفی آینه های خودرو و اصول تنظیمات

اگر چه کنترل خودرو با فرمان و پدال‌های گاز و ترمز انجام می‌شود، اما آینه‌ها ابزاری کمکی هستند که فرمان بصری کنترل ماشین را ایجاد می‌کنند. چه در حال رانندگی در مسیر مستقیم بوده و چه سر پیچ‌ها یا حین دنده عقب گرفتن باشید، شناخت صحیح از کاربرد آینه‌ها برایتان ضروری خواهد بود.

راهنما و آموزش طرز تنظیم آینه های خودرو
آینه های خودرو در سه وضعیت سمت راست، سمت چپ و میانه جای گرفته و هر یک منطقه ای مستقل را پوشش بصری می دهند.

در اینجا نگاهی به آینه‌های اتومبیل و کاربرد آن‌ها می‌اندازیم:

آینه وسط

آینه وسط میدان دید خوبی از بخش عقبی اتومبیل و خودروهایی که در پشت حرکت می‌کنند، ایجاد می‌نماید. البته به وسیله این آینه می‌توانید مقداری از میدان دید کناری عقب خود را نیز پیش چشم داشته باشید. در گوشه سمت راست و سمت چپ این آینه، دو سمت کناری خیابان یا بزرگراه پشت سری خود را مشاهده می‌کنید.

تنظیم آینه وسط

برای تنظیم آینه وسط گام‌های زیر را دنبال کنید:

  • صندلی خود را به درستی از لحاظ تکیه‌گاه و ارتفاع، تنظیم نمایید.
  • اکنون درست روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی خود را ببندید تا محل قرار گرفتن بدن شما، به طور دقیق مانند زمان رانندگی باشد.
  • آینه وسط را به شکلی تنظیم کنید که میدان دید کاملی در بخش عقبی خودرو، داشته باشید. لازم است که از طریق
  • آینه وسط، کلیه فضای شیشه عقب خودرو و بخش‌های کناری مسیر پشت سر، دیده شوند. (منظور از دیدن فضای پشت سر، دو یا سه خودروی عقبی نیست؛ بلکه باید دید کاملی نسبت به مسیر در دوردست داشته باشید.)
آموزش تنظیم آینه های خودرو - تنظیم آینه وسط خودرو
با تنظیم آینه وسط خودرو، باید دید کاملی نسبت به فضای پشت سر خود حین رانندگی داشته باشید.

آینه‌های کناری

آینه‌های کناری یا جانبی باید خودروهایی که در راستای اتومبیل شما و مقداری عقب‌تر، حرکت می‌کنند را نشان دهند. به واقع آینه‌های کناری، میدان دید محدود، اما بسیار حساسی دارند و باید در تنظیم آن‌ها دقت و وسواس کامل داشته باشید.

تنظیم آینه‌های کناری

اهمیت زیادی دارد که حین تنظیم آینه های خودرو در دو بخش راست و چپ، میدان دید شما با آینه وسط تداخل نداشته باشد و در این میان بخشی از فضای دید را از دست ندهید.

مراحل تنظیم آینه های خودرو در دو بخش کناری به شرح زیر هستند:

تنظیم آینه کناری سمت راست

  • پیش از هر چیزی صندلی را در جای صحیح خود که قرار است حین رانندگی مورد استفاده قرار دهید، تنظیم نمایید.
  • کمربند ایمنی خود را ببندید.
  • سر خود را به سمت میانی خودرو و نزدیک به خط وسط کنسول نزدیک کنید.
  • اکنون آینه سمت راست را به قدری به راست تغییر وضعیت دهید تا گوشه انتهایی شیشه عقب خودرو، در آن بیفتد. به واقع می‌خواهیم در این حالت بدنه خودرو در آینه دیده نشود.
نقطه چین روی آینه بغل ماشین برای چیست
با تنظیم صحیح آینه سمت راست، باید خودروهای موازی اتومبیل خود را در آینه مشاهده کرده و هیچ نقطه کوری برجای نگذارید.

تنظیم آینه کناری سمت چپ

  • برای تنظیم آینه کناری سمت چپ نیز باید سر خود را به سمت شیشه چپ برده و به آن مماس نمایید.
  • اکنون آینه چپ را تا اندازه‌ای حرکت دهید که بخش انتهایی گوشه شیشه عقب در آینه جانبی سمت چپ خودرو بیفتد.
    چیزی که می‌خواهیم آن است که پس از بیرون رفتن خودروهای عقبی از میدان دید آینه وسط، آن‌ها را از سمت‌های کناری راست یا چپ، در آینه‌های جانبی ببینیم.

البته همان طور که در مطالب قبلی نیز اشاره کرده‌ایم، آینه‌های کناری دارای نقطه‌های کور هستند و راننده قادر به مشاهده تمامی فضای کناری خود نخواهد بود. برای پوشش دادن این نقص، استفاده از سنسور نقطه کور آینه‌های جانبی، پیشنهاد می‌شود.

 طرز تنظیم آینه خودرو  تنظیم دقیق آینه بغل خودرو
برای تنظیم آینه سمت چپ، لازم است که سر خود را به شیشه چپ چسبانده و بخش انتهایی گوشه شیشه عقب را در آینه بیندازید.

حذف نقطه کور در تنظیم آینه های خودرو

اگر مایل به استفاده از سنسور نقطه کور در آینه‌های جانبی خودرو نیستید، راه حل ارزان‌تر و به واقع رایگانی نیز پیش روی شما وجود دارد. با تنظیم صحیح و اصولی آینه‌های خودرو، می‌توانید نقطه کور را از بین برده و دید کاملی نسبت به فضای پشت و کناری خودروی خود داشته باشید.

برای این منظور نیاز داریم که هیچ گونه اشتراک فضا میان سه آینه وسط، آینه راست و آینه چپ وجود نداشته باشد. به واقع آینه راست و آینه وسط نباید هیچ منطقه مشترکی را پوشش داده و اجتماع میدان دید آن‌ها، کل مساحت عقب و کناری خودرو را تحت تسلط قرار دهد. برای رسیدن به چنین چیزی، نباید کمترین سطحی از بدنه خودرو را در آینه‌های کناری داشته باشیم. برای حذف نقطه کور می‌توانید مراحل زیر را طی نمایید:

  • صندلی خود را به درستی تنظیم نمایید.
  • اکنون سر خود را به شیشه سمت چپ نزدیک کرده و آینه چپ را طوری تنظیم نمایید که در آن تنها جداره و بدنه خودرو دیده شود.
آموزش تنظیم آینه های خودرو
برای حذف نقطه کور باید آینه ها را به شیوه ای خاص تنظیم کرده و هیچ نقطه و محدوده اشتراکی میان میدان دید اینه های جانبی و آینه وسط وجود نداشته باشد.
  • حالا سر خود را به میان کنسول آورده و آینه راست را نیز طوری تنظیم کنید که بدنه سمت راست خودرو در آن قرار بگیرد.
  • سپس می‌توانید در جای صحیح خود روی صندلی راننده بازگشته و در هر دو آینه دید کاملی از فضای جانبی در اختیار داشته باشید.

علت خط نقطه چین روی بعضی از آینه‌های جانبی خودرو چیست؟

اگر دقت کرده باشید، روی برخی از آینه‌های جانبی خودروها، خط نقطه چین دیده می‌شود. اما علت نقطه چین روی آینه ماشین چیست؟ بعضی از آینه‌ها دارای بخش محدبی هستند که دید بهتری در کناره‌ها ایجاد کرده و نقاط کور کمتری برجای می‌گذارند. نقطه چین مزبور نیز درست در مرز بین قسمت محدب و معمولی آینه قرار می‌گیرد. خط نقطه چین روی آینه ماشین، بدان معناست که راننده هشیار باشد؛ وسیله نقلیه‌ای که در آن محدوده در آینه جانبی خودرو مشاهده می‌کند، نزدیک‍تر از فاصله واقعی آن با خودرو است. اگر دقت کرده باشید، روی آینه برخی از خودروها نیز این عبارت نوشته شده است که “اجسام از آن چه در آینه می‌بینید، به شما نزدیک‎‍‎تر هستند.”
این عبارت در واقع مصداق لغوی همان نقطه چین است که مرز بین فاصله واقعی در بخش معمولی آینه و فاصله کمتر از واقعیت در بخش محدب را نشان می‌دهد.

خطرات رانندگی بدون استفاده از آینه های خودرو

در صورتی که بدون استفاده از تنظیم صحیح آینه‌ های خودرو، به رانندگی بپردازید؛ ریسک‌های زیادی در محیط اطراف خود به وجود می‌آورید. نزدیک شدن خودروهای عقبی به اتومبیل شما، با نادیده گرفتن آینه وسط، از دید پنهان مانده و حتی قادر به مشاهده چراغ هشدار راننده‌های پشتی نخواهید بود. ممکن است خودرویی قصد سبقت گرفتن داشته باشد و بخواهد این موضوع را با چراغ زدن به شما هشدار دهد و باید آن را از طریق آینه وسط مشاهده کنید.

علت نقطه چین روی آینه ماشین چیست؟
نبود تنظیم درست در آینه های خودرو، ریسک تصادف با خودروهای دیگر و حتی تصادف با عابر پیاده را به وجود می آورد.

ریسک‌ها با نادیده گرفتن آینه‌های جانبی یا تنظیم نبودن آن‌ها، شدت پیدا می‌کنند. اگر قصد پیچیدن به سمتی داشته و یا حتی تصمیم به سبقت گرفتن بگیرید، چک کردن آینه‌های جانبی ضروری هستند. اگر در این شرایط آینه‌های جانبی تنظیم نباشند، ممکن است قرار گرفتن خودرویی در مسیر پیچ خود را ندیده و تصادفی جبران ناپذیر رقم بخورد. چنین حالتی حین سبقت گرفتن نیز تکرار می‌شود. بنابر این در صورت تنظیم نبودن آینه‌های جانبی، هر گونه تکان خوردن و جابه جایی خودرو از مسیر مستقیمی که در آن حرکت می‎کند، پرریسک و خطرآفرین خواهد بود.

 نحوه تنظیم آینه بغل 206  نقطه چین روی آینه ماشین
برای کاستن از خطرات حین رانندگی، پیش از حرکت، آینه ها را تنظیم کرده و در طی مسیر و به ویژه در زمان تغییر مسیر، توجه کافی به آن ها داشته باشید.

توصیه نهایی

برای داشتن شرایط رانندگی ایمن و حفظ سلامت خود و سایرین، به هیچ عنوان موضوع تنظیم آینه های خودرو را کم اهمیت تلقی نکنید. به علاوه از آن جایی که حین باز و بسته کردن آینه‌های جانبی، امکان برهم خوردن تنظیم هر یک وجود دارد، لازم است که هر بار با نشستن در خودروی خود، تنظیم بودن تک تک آینه‌ها را بررسی نمایید.

منبع: khodrotak

2 نظرات
  1. safa می گوید

    سلام.بنده مربی آموزش رانندگی هستم.با احترام به خانوم نویسنده :در مورد تنظیم آینه ها کلی دقت کردم و خوندم کمی هم سر درد گرفتم نهایتاٌ نتیجه خاصی دریافت نکردم.عکسهایی که گذاشتن خارجی هست و فرمان سمت شاگرد ماشین های داخلی و خودمانی هست.یه جایی گفتن شیشه عقب (شیشه عقب که پشت سر قرار داره یا شیشه دربهای عقب)کنسول وسط سر نزدیک شود ؟؟؟.کجای دیگر گفته شده بدنه در آینه دیده بشه کجای دیگه دیده نشه.
    حالا یه مبتدی اینو بخونه احتمالا قید رانندگی رو بزنه.بهتر بود با نشانه گذاری یا ترسیم خطی و توضیح ساده تر استفاده میشد نتیجه خیلی بمراتب بهتر بود
    اقدام و دست بکار شدن شما قابل تحسین هست.اما ایرادات هم رفع کنید.همه ایراد داریم.موفق باشید.

  2. نوشین می گوید

    سلام، خیلی مطلب مهم و اساسی ایی بود. شما با آموزش این مطلب کمک بسیار مهمی به من و امثال من کرده اید. من دو ماه است که رانندگی می کنم و متوجه شده بودم که با وجود اینکه آینه ام را طبق آموزش مربی ام تنظیم می کنم نقاط کور اساسی دارد. با خواندن این مطلب متوجه شدم که مربی من که ادعای با تجربگی هم می کرد، همین دستورات را به من داده بود با این تفاوت که من باید درجای خودم بر طبق همین علامت ها آینه های جانبی را تنظیم می کردم!!!!! بدون اینکه سرم را به شیشه مماس کنم یا سرخود را به وسط کنسول نزدیک کنم!!!!! واقعا از شما تشکر می کنم بسیار آموزنده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 17 =