تسمه تایم خودرو | نشانه های پارگی یا خرابی تسمه تایم

2

تسمه تایم خودرو قطعه ای ست که حرکت چرخشی بین میل لنگ و بادامک را تنظیم می کند. جنس تسمه تایم لاستیکی بوده و می توان گفت که استحکام خوبی دارد.

اما به دلایل خاص و بالا بودن عمر مصرف، تسمه تایم ممکن است پاره شده یا خرابی هایی داشته باشد.

خرابی یا پارگی تسمه تایم خودرو به صورت مستقیم روی سوپاپ ها تاثیر منفی گذاشته و حتی می تواند پیستون را دچار آسیب نماید. در نظر داشته باشید که در خودروهای گوناگون، خرابی و پارگی تسمه تایم نمودهای متفاوتی داشته و آسیب های شدیدتر یا سطحی تری در پی خواهد داشت.

اما در حالی که با خیال راحت در حال رانندگی با خودروی خود هستید، چطور عیب یابی خودرو خود را انجام داده و متوجه خرابی یا پارگی تسمه تایم شوید؟

علائم پارگی یا خرابی تسمه تایم خودرو کدامند؟

پیش از هر چیزی لازم به ذکر است که زمان نرمال برای تعویض تسمه تایم خودرو، روی کیلومتر ۶۰ تا ۱۴۰ هزار پیشنهاد شده و توصیه می گردد. البته این کیلومتر بسته به شرایط رانندگی افراد متفاوت بوده و در صورتی که فشار زیادی به اتومبیل خود وارد کرده باشید، حتی ممکن است لازم باشد که روی ۴۰ هزار کیلومتر یا کمتر از آن، نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کنید.

به طور مثال زمان تعویض تسمه تایم برای خودروی پراید روی ۸۰ هزار کیلومتر در نظر گرفته شده است. این زمان برای تندر ۹۰ به هر ۴۵ هزار کیلومتر می رسد. رانا نیز روی هر ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به بازدید و تعویض تسمه تایم دارد.

علائم و نشانه های خرابی و پارگی تسمه تایم

علائم و نشانه های خرابی تسمه تایم کدامند؟ چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کنیم؟از طرفی دیگر باید این را در نظر بگیرید که به جز استفاده ی کیلومتری، تسمه تایم ها عمر مفید به لحاظ طول زمانی دارند. مکانیک ها و سازنده ها توصیه می کنند که از هر تسمه تایم بیش از ۳ سال استفاده نشود. زیرا ماهیت جنس آن، در زمان بیشتر از ۳ سال دچار فرسودگی و پوسیدگی فارغ از کیلومتر مصرف شده و مستعد پارگی خواهد بود.

این عدد چیزی است که در خودروهای مختلف، تفاوت دارد و برای اطلاع از آن باید به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید.

تغییر ظاهر تسمه تایم

نخستین چیزی که برای حفظ سلامت تسمه تایم و در پس آن، سلامت فنی خودرو توصیه می شود، تست و بازرسی دوره ای آن می باشد. ظاهر تسمه تایم به خوبی سلامت و یا خرابی را نشان می دهد. تسمه تایم های خراب، خوردگی دندانه داشته و یا شما قادر به مشاهده ی پارگی در قسمت های مختلف آن خواهید بود.

ظاهر طبیعی یک تسمه تایم خودرو که مشکل پارگی و پوسیدگی ندارد

ظاهر طبیعی یک تسمه تایم سالم

خاموش شدن ناگهانی خودرو

خرابی تسمه تایم باعث می شود که با وجود استارت زدن، خودروی شما روشن نگردد. حتی ممکن است که شما صدای استارت خوردن اتومبیل را بشنوید، اما خبری از روشن شدن خودرو و به کار افتادن موتور آن نخواهد بود.

برای روشن شدن خودرو و حرکت آن نیاز داریم که با هر بار چرخیدن میل بادامک، میل لنگ نیز دو بار بچرخد. بنابراین اگر تسمه تایم خودرو خراب باشد، این تنظیم به هم ریخته و در پس آن سوپاپ ها نیز به موقع عمل نخواهند کرد!

دقت داشته باشید که تسمه تایم های با طول عمر بالا و در شرف پارگی، خطر بزرگتری برایتان به همراه دارند. به این شکل که این تسمه تایم ها غالبا در زمان روشن بودن خودرو پاره شده و می توانند به سرسیلندرها صدمات جدی وارد کرده و هزینه های سنگینی را ایجاد کنند.

 

خاموش شدن ناگهانی خودرو یکی از علائم خرابی یا پارگی تسمه تایم خودرو
استارت نخوردن و خاموشی ناگهانی خودرو از علائم پارگی تسمه تایم

 

لرزش و صدای موتور در دور آرام

تسمه تایم خراب موجب می گردد تا پس از استارت خوردن، موتور اتومبیل فشار مضاعفی به خود وارد کرده و حرکات میل لنگ و بادامک با اختلال همراه شود. به همین دلیل لرزش غیر عادی و نیز صدایی آزاردهنده را دریافت می کنیم. اگر دقت بکنید، این صدا چیزی شبیه به تیک تیک می باشد که از داخل کاپوت و از محفظه ی موتور به گوش می رسد.

به خاطر داشته باشید که این صدا می تواند نشانه ی پایین بودن سطح روغن یا فشار کم آن نیز باشد. این موضوعی ست که یک مکانیک می تواند واقعیت آن را به شما بگوید.

افزایش مصرف سوخت و به هم خوردن تنظیم اگزوز

اگر کمی دقت داشته باشید، حین خرابی تسمه تایم متوجه خروج دود اضافه و بیش از حد طبیعی از لوله اگزوز خودروی خود خواهید شد. در این حالت موتور برای حرکت فشار مضاعفی به قطعات خود وارد کرده و ضمن بالا رفتن میزان مصرف سوخت، دود اضافه ای نیز تولید می کند.

البته این مشکل اگزوز می تواند دلایل فنی دیگری نیز داشته باشد، که در مطالب آینده به آن ها خواهیم پرداخت. اما حتما در صورت مشاهده ی چنین وضعیتی با یک مکانیک ماهر و متخصص مشورت نموده و تسمه تایم را مورد بازبینی قرار دهید.

دود زیاد از حد اگزوز خودرو به عنوان یکی از علائم خرابی یا پارگی تسمه تایم شناخته می شود

دود زیاد اگزوز از علائم خرابی تسمه تایم

مشکلات شتاب خودرو

همیشه حین رانندگی نیاز است که به دور موتور خودروی خود توجه داشته باشید. اگر در حالی که سرعت موتور را بالا برده و انتظار دریافت شتاب بیشتری را دارید، مشاهده نمودید که دور موتور به ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ نزدیک می شود، باید به خرابی تسمه تایم شک کنید. دور موتور خودروی شما بالا می رود، در حالی که شتاب مورد نظر را از آن دریافت نمی کنید. در صورتی هم که خودرو شتاب مناسبی داشته باشد، دور موتور به شکلی غیرمنطقی بالا می رود. این موضوع می تواند به خرابی تسمه و یا شل شدن آن مربوط باشد.

با این حساب برای حفظ سلامت خودروی خود و اجتناب از بروز هزینه های گزاف و پیش بینی نشده، حتما نسبت به علائم خرابی و پارگی تسمه تایم خودرو دقت داشته و نسبت به تعویض به موقع آن اقدام نمایید.

2 نظرات
  1. قهرمان می گوید

    سلام من یک پژو ۴۰۵ دارم اول صبح خیلی بد روشن میشه همراه با لرزش اگر پام از روی گاز بردارم خاموس می کنه خام سوزی شدید افتاده البته لازم به ذکر است این علایم بعد از واشر سرسیلندر عوض کردم این جوری شده هر مکانیک میبرم سردرنمیاره ممنونم اگر راهنمایی کنید

  2. Jahanmamadi می گوید

    سلام داداش منم پژو ۴۰۵دارم صبح ها مخصوصا وقتی هوا سرد باشه اونطور میشه مشکل از کویل است باید کویل رو عوض کنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × سه =