علائم و نشانه های خرابی باتری ماشین را بدانید !

0

در این مقاله به بررسی علائم و نشانه های خرابی باتری ماشین خواهیم پرداخت شاید برایتان پیش آمده باشد که در هر ساعت از شبانه روز سوار خودرو خود شده و متوجه ‌شده ا‌ید که خودرو روشن نمی شود. اگر عجله داشته باشید و تعمیرگاهی هم در نزدیکی شما نباشد اوضاع بدتر است.

روشن نشدن اتومبیل می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. رایج ترین آن، خرابی باتری است. البته ممکن است همیشه باتری، خراب نباشد بلکه تنها نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. نگران نباشید، با خواندن این مقاله چند نشانه خرابی باتری خودرو را به شما توضیح می دهیم.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

۱-زمان خرید باتری را به یاد دارید؟

اول از همه باید به خاطر داشته باشید که میانگین عمر هر باتری بین ۲ الی ۳ سال است. پس اگر زمان بیشتری از خرید باتری شما گذشته است، مطمئن باشید به خرید باتری دیگری نیاز دارید. برای خرید باتری می توانید از متخصصان سرویس خودرو کمک بگیرید.

۲- دیر روشن شدن خودرو

یکی از علائم مهم خرابی باتری خودرو، سرعت استارت زدن است. در این حالت شما برای روشن کردن خودرو مجبورید بارها استارت بزنید. به بیانی دیگر، هر چه تعداد استارت زدن بیشتر شود و از سرعت چرخش موتور کاسته شود، باتری شما به پایان عمر خود نزدیک است.

۳- تغییر رنگ نشانگر باتری

در باتری های امروزی یک نشانگر وجود دارد که با چک کردن آن، می توان دریافت که باتری در چه وضعیتی قرار دارد. نشانگر دارای سه رنگ سبز و زرد و قرمز، است. رنگ سبز نشانه وضعیت مطلوب باتری بوده و هرچه به رنگ زرد نزدیک می شویم، نشان از خرابی باتری می دهد. در نهایت رنگ قرمز به معنای این است که باید به فکر تهیه باتری جدید برای خودرو خود باشید.

۴-خرابی ظاهر باتری

گرم شدن بیش از حد باتری می تواند باعث برآمدگی و خرابی باتری شود. لازم است بدانید که این برآمدگی‌ها، خود را بر روی بدنه باتری نشان می دهند. همچنین ضربه، شکستگی و غیره نیز می تواند باعث خرابی و کاهش عملکرد باتری شود.

۵- سخت روشن شدن مجدد خودرو

وقتی خودرو با زحمت استارت می خورد و بعد از چند ساعت استفاده و خاموش کردن، مجددا به سختی روشن می شود، باتری شما ایراد دارد. این حالت مختص فصل های سرد نیست بلکه در تمامی مواقع، شاهد این مشکل هستید.

۶-استارت نخوردن در هوای سرد

یکی دیگر از علائم خرابی باتری، استارت نخوردن در هوای سرد است. در این حالت، یا خودرو شما به کلی استارت نمی خورد و یا به سختی روشن می شود. البته اکثر اتومبیل ها این مشکل را دارند. زمانی مشکل از باتری است که بیشتر از حد معمول، برای روشن کردن خودرو، وقت بگذارید.

۷- برق پشت آمپر صفحه کیلومتر

از دیگرعلائم خرابی باتری، می توان به نبودن برق پشت آمپر اشاره کرد. البته این مورد می تواند به شکل سوسو زدن چراغ صفحه کیلومتر نیز خود را نشان دهد.

 

باتری ماشین
باتری ماشین

نکاتی که قبل از تعویض باتری باید به آن‌ها توجه کنید

با خواندن توضیحات بالا تا حد کافی با علایم خرابی باتری خودرو آشنا شدید. پیشنهاد ما به شما این است که برای تعویض باتری عجله به خرج ندهید. زیرا ممکن است باتری را تعویض کنید اما باز هم بعضی نشانه ها ادامه داشته باشند. بنابراین متوجه خواهید شد که ایراد از باتری خودرو نیست. ممکن است قطعه ای دیگر آسیب دیده باشد. ما در ادامه به شما می گوییم که کدام یک از قطعات در صورت درست کار نکنند، علائمی مشابه خرابی باتری خودرو دارند.

بیشتر بدانید طرز صحیح باتری به باتری کردن خودرو

  • دینام

وظیفه دینام شارژکردن باتری است. بنابراین ممکن است ایراد از دینام خودرو شما باشد. اگر اتومبیل شما هر کدام از علائم بالا را دارد و با تعویض باتری هنوز هم این نشانه ها وجود دارند، بهتر است دینام خود را به یک تعمیرکار خودرو نشان دهید.

  • بست باتری

قسمت اتصال بست را به قطب های باتری چک کرده و از محکم بودن بست ها اطمینان حاصل کنید. اگر خودتان نمی توانید از تعمیرکار کمک بخواهید که بست های باتری را جدا کرده و آن‌ها را تمیز کند. احتمال دارد که بست ها سولفاته شده باشد. این حالت باعث نارشایی جریان برق یا توقف آن می شود.

  • استارت

یکی از عوامل دیگر، درست کار نکردن قطعه استارت است. در برخی از مواقع تمام شدن ذغال استارت یا خرابی قطعات دیگر آن باعث عملکرد ضعیف یا قطع آن می شود. بد نیست به استارت خود  نیز نگاهی بیاندازید.

بیشتر بدانید علائم خرابی شمع خودرو

  • شمع ها

این قطعات، وظیفه جرقه زنی را در موتور بر عهده دارند. خرابی شمع ها یا تنظیم نبودن پلاتین شمع باعث اختلال در روشن شدن خودرو و عملکرد نادرست موتور می شود. سعی کنید شمع‌ها را زود به زود تعویض کنید.

  • فیوز ها

فیوز های خودرو را چک کنید. در صورتیکه یکی از آن ها سوخته باشد باید برای تعویض آن با فیوز هم آمپرش، اقدام کنید. سوختن یکی از فیوز‌ ها می تواند با از کار افتادن خودرو، مرتبط باشد. بهتر است همیشه چند فیوز با آمپرهای مختلف، در ماشین‌تان داشته باشید.

  • خرابی پایه های نگدارنده باتری

پایه های نگدارنده باتری در تمام خودرو ها وجود دارد. وظیفه این پایه ها همانطور که از نامشان پیداست، نگه داشتن باتری است. ممکن است این پایه ها شکسته باشند و باتری جابه‌جا شده باشد.

نتیجه گیری

با تمامی توضیحاتی که داده شد، بهتر است قبل از اقدام برای خرید باتری نو، تمامی قطعات مربوطه را چک کنید. اگر خودتان نمی توانید از صحت قطعات نام برده اطمینان حاصل کنید، برای این کار از یک تعمیرکار مطمئن کمک بگیرید.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + هفت =