چگونه و چه زمانی روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

0

مناسب‌ترین زمان تعویض روغن گیربکس پس از چند کیلومتر است؟ زمان تعویض روغن گیربکس برای اتومبیل‌های داخلی چقدر است؟ این‌ها می‌توانند سوالاتی باشند که به ذهن هر انسانی که اتومبیل دارد خطور کند. روغن‌ها از جمله موارد حیاتی برای سلامت خودروی شما هستند. اما همین روغن‌ها می‌توانند به راحتی خودروی شما را تا مرز از کار افتادن بکشانند. یکی از مهم‌ترین انواع روغن‌ها روغن گیربکس یا واسکازین است.

زمان تعویض روغن گیربکس برای اتومبیل‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با این مساله که به چه دلایلی بایستی روغن گیربکس عوض شود آشنا کنیم و سپس به شما درباره راه‌های متوجه شدن زمان تعویض روغن گیربکس خواهیم گفت. پس از آن به طور خلاصه نحوه تعویض روغن گیربکس را به طور خلاصه توضیح داده و در انتها شما را با میزان مسافتی که چند نوع از خودرو‌های ایرانی پس از طی آن بایستی واسکازین خود را عوض کنند آشنا خواهیم کرد.

مناسب‌ترین زمان تعویض روغن گیربکس

دانستن این نکته که مناسب‌ترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است می‌تواند به شما در حفظ سلامت اتومبیل کمک کند. استفاده‌های مستهلک‌کننده مانند توقف و حرکت‌های مداوم درون شهری، استفاده از خودرو جهت حمل بار‌های سنگین و موارد دیگر باعث می‌شوند که در مورد تعویض روغن گیربکس حساسیت خاصی به خرج دهیم. کمی جلوتر شما را با عواقب توجه نکردن به مناسب‌ترین زمان تعویض روغن گیربکس آَنا خواهیم کرد. ولی پیش از آن از دلایل این‌که چرا روغن گیربکس فرسوده و مستهلک می‌شود خواهیم گفت.

چرا روغن گیربکس فرسوده می‌شود؟

باید در نظر داشته باشید که روغن گیربکس بر خلاف روغن موتور که به صورت روان‌کننده عمل می‌کند، وظایف روان کنندگی و آسان‌سازی تعویض دنده و همچنین خنک کردن گیربکس را بر عهده دارد. به همین دلیل است که اگر احساس کردید ربه هنگام رانندگی در زمانی خاص فشار زیادی به اتومبیل وارد شده حتما سطح روغن گیربکس را چک کنید و یا آن را به یک مکانیک نشان دهید.

سطح روغن گیربکس را به طور دوره‌ای و با توجه به مسافتی که در دفترچه راهنمای خودرو آمده چک کنید.
سطح روغن گیربکس را به طور دوره‌ای و با توجه به مسافتی که در دفترچه راهنمای خودرو آمده چک کنید.

زمان تعویض واسکازین

به طور عمده واسکازین به رنگ قرمز است ولی ممکن است گاهی به رنگ‌های تیره‌تر در بیاید. یکی از نشانه‌های فرار رسیدن زمان تعویض روغن گیربکس بوی سوختگی است که روغن ممکن است بدهد. یکی دیگر از روش‌های پیشنهادی این است که یک میله نشانگره را به روغن گیربکس خورویتان آغشته کنید و با مالش بر روی یک دستمال تشخیص دهید که آیا روی دستمال را آَشغال و کثیفی فرا می‌گیرد و یا صرفا روغن به رنگ قرمز است.

با این روش می‌توانید متوجه شوید زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده یا خیر.  همان‌طور که گفته شد تشخیصزمان تعویض روغن گیربکس  از روی بوی روغن نیز امکان‌پذیر است، ولی به یاد داشته باشید این روش و روش میله نشانگره بهترین روش‌ها نیستند. برای مثال یکی از مشکلات اکثر خودروها این است که میله نشانگره ندارند. در ادامه شما را با بهترین روش برای تشخیص زمان تعویض روغن گیربکس آشنا خواهیم کرد.

تشخیص بهترین زمان تویض روغن گیربکس استفاده از دفترچه راهنمای خودرو است. شما می‌توانید با استفاده از این دفترچه مشاهده کنید که چه مسافتی حداکثر بایستی طی شود تا خودرو نیاز به تغییر روغن گیربکس پیدا کند. البته اشاره کردیم که که عمر واسکازین به شرایط استفاده از خودرو و همچنین نوع رانندگی بستگی دارد.

به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات این روغن در مسافتی کم‌تر از مسافتی که در دفترچه راهنما آمده است مستهلک شود. البته حالت عکس آن نیز ممکن است. یعنی مسافتی که در دفترچه آمده طی شود ولی روغن واسکازین نیاز به تعویض نداشته باشد. در این حالت یکی دیگر از روش‌ها برای تشخیص، توجه به علایم خودرو هنگام رانندگی است. موارد زیر را در یاد داشته باشید:

  • آیا دنده به راحتی جا نمی‌رود؟
  • آیا هنگامی که خودرو در توقف است از کف ماشین صدای خرد شدگی می‌آید؟
  • آیا هنگام تعویض دنده با وجود گاز دادن خودرو حرکت نمی‌کند؟

اگر موارد بالا در حال رخ دادن باشد می‌توان حدس زد که روغن گیربکس خودروی شما بایستی تعویض شود.

واسکازین کی باید عوض شود
واسکازینی که تاریخ مصرفش تمام شده و قابل استفاده نیست

نحوه تعویض روغن گیربکس

در این بخش قصد داریم شما را با روش تعویض واسکازین خودرو آشنا کنیم. این روش از ۵ مرحله تشکیل شده است که به ترتیب عبارت‌اند از:

  1. ابتدا جک زدن ماشین را انجام دهید؛ بلند کردن ماشین از روی زمین.
  2. سپس تعویض فیلتر را به عنوان یک نکته مهم فراموش نکنید
  3. در مرحله سوم بایستی تعویض واشر سینی گیربکس را انجام دهید
  4. به این مرحله که رسیدید باید سینی گیربکس را نصب کنید
  5. در مرحله آخر بایتسی واسکازین جدید را اضافه کنید
مرحله آخر از مراحل تعویض روغن گیربکس
مرحله آخر از مراحل تعویض روغن گیربکس

زمان تعویض روغن گیربکس چند نمونه از خودروهای تولید داخل

در این بخش قصد داریم زمان تعویض روغن گیربکس برای چند نمونه از خودروهای ایرانی را شرح دهیم:

  • زمان تعویض روغن گیربکس انواع پراید از جمله معمولی و ۱۳۱: زمان تعویض روغن گیربکس پراید معمولا اگر در صورتی که به خودرو فشار‌های غیر عادی .ارد نکرده باشید هر ۳۰۰۰۰ کیلومتر است.
  • زمان تعویض روغن گیربکس ریو ، ۴۰۵ ، ۲۰۶: زمان تعویض این خودروها چیزی حدود بین ۵۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ کیلومتر است. البته این عددی است که نمایندگی اعلام کرده و قطعا مربوط به شرایط و نوع رانندگی خاصی است.

جمع‌بندی

حال که با دلایل تعویض واسکازین آشنا شدید و همچنین علائم مستهلک شدن آن را مطالعه کردید باید این نکته را در نظر بگیرید که در نهایت اگر سلامت خودرویتان برایتان اهمیت دارد همیشه سعی کنید از مشاوران خبره در این مسیر استفاده کنید.

علائمی که در این بلاگ پست برای تشخیص زمان تعوض روغن گیربکس گفته شد را در نظر بگیرید و این نکته را فراموش نکنید که ممکن است مثلا طی یک هفته رانندگی پر‌فشار و اضافه بار زدن به خودرو و استفاده از آن در مسیر‌های سخت و صعب‌العبور زمان تعویض روغن گیربکس را جلوتر بیاندازید. مشاوران و استادکاران ما در استاد‌کار همه روزه آماده هستند تا شما را در جهت تامین سلامت خودرویتان یاری کنند. از این‌که این بلاگ پست را تا انتها مطالعه کردید متشکریم و از نظرات و پیشنهادات شما زیر همین پست استقبال خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 7 =