آیا تنظیم فشار باد لاستیک به صورت دوره‌ای ضروری است؟

0

باد لاستیک خودرو یا فشار تایر میزان هوای موجود در داخل تایر خودرو بر حسب psi ( و یا bar ) می باشد. چک کردن ماهیانه و یا دوره ای باد لاستیک با گیج (درجه مخصوص) حداقل سرویس لازم تایر خودرو است. استفاده از باد تایر مناسب یک توصیه ایمنی جدی است. زیرا پس از ترمزها تایرها مهم ترین دستگاه ایمنی خودرو شما هستند.

فشار باد نامناسب تایر می تواند روی فرمانگیری خودرو در پیچ ها، ترمزگیری و پایداری تاثیر نامناسب بگذارد. همچنین در حالت بدتر می تواند منجر به ترکیدن لاستیک و به وجود آوردن تصادفات جدی شود. فشار باد نامناسب لاستیک خودرو همچنین می تواند روی راحتی، مصرف سوخت و عمر تایر نیز تاثیرگذار باشد.

فشار لازم باد تایر اکثر خودروها به صورت برچسبی بر روی قسمت داخلی درب آن ها (اکثراً درب سمت راننده) قرار داده شده است.

چه اتفاقی در صورت عدم تنظیم باد لاستیک خودرو می افتد؟

اگر باد تایر بیش از اندازه باشد سطح کم تری از لاستیک جاده را لمس می کند. پیامد این امر پرش خودروی شما روی سطح جاده خواهد بود.

وقتی تایرها به جای تماس نرم روی جاده پرش کنند باعث کاهش چسبندگی و به طبع افزایش طول خط ترمز خواهند شد. همچنین متوجه کاهش راحتی سواری نیز خواهید شد.

از طرف دیگر اگر باد تایر کم تر از حد لازم باشد باعث افزایش سطح تماس تایر با جاده و در نتیجه افزایش اصطکاک بین این دو خواهد شد. پیامد این امر گرم شدن بیش از اندازه تایرها و سایش بیش از حد آن ها خواهد بود.
گرم شدن بیش از اندازه همچنین می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ترکیدن لاستیک و تصادفی بسیار شدید شود. یک نشانه واضح باد کم لاستیک شنیده شدن صدای جیغ در هنگام پیچیدن خودرو است.

بیشتر بدانید باد نیتروژن برای لاستیک چیست؟

گرم شدن بیش از اندازه همچنین می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ترکیدن لاستیک و تصادفی بسیار شدید شود.

تاثیر دمای آب و هوا روی باد لاستیک خودرو خودرو

لازم است حتی اگر تایر خودرو شما نشتی ندارد نیز تایر را به صورت دوره ای بررسی کنید. زیرا فشار باد لاستیک خودرو با تغییرات دمای آب و هوا نیز تغییر خواهد کرد.

فشار یا در اصطلاح عامه باد تایر به ازای هر ده درجه کاهش دمای هوای محیط یک درجه psi کاهش پیدا می کند.

پس اگر در ماه های گرم سال فشار تایر خودرو را بررسی و تنظیم کرده اید و هم اکنون در ماه های سرد سال هستیم مطمئن باشید که باد لاستیک خودرو شما کاهش قابل ملاحظه و خطرناکی پیدا کرده است.

از چه طریق می توانیم از فشار باد مناسب تایر خودروی خود مطلع شویم؟

بیش تر افراد فشار حک شده بر روی سطح تایرها را ملاک قرار می دهند ولی در واقع جای اشتباهی را  انتخاب کرده اند. شماره های حک شده روی سطح تایر، ماکزیمم فشار قابل تحمل لاستیک فوق هستند و نبایست با فشار توصیه شده لاستیک وقتی روی خودرو سوار شده اند اشتباه گرفته شوند.

میزان فشار توصیه شده بیش تر اوقات پایین تر از بیشینه فشار قابل تحمل آن تایر است.

بیشتر بدانید علت صدای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

اگر در خودرویی روی هیچ کدام از درب ها برچسب فشار باد لاستیک خودرو موجود نبود، جعبه داشبورد، زیر کنسول مرکزی و دفترچه راهنما خودرو را بازدید کنید.

دفترچه راهنما خودرو خود را برای اطلاع از محل دقیق نصب برچسب تایر جستجو کنید.
برچسب فوق معمولاً روی یکی از درب ها، درب جعبه داشبورد و یا در برخی موارد نادر روی درب باک خودرو چسبانیده شده است.

بیشتر بدانید معنای چراغ فشار تایر در پشت آمپر خودرو چیست؟

درباره گیج و یا همان درجه فشار سنج

پس از اطلاع از فشار توصیه شده کارخانه سازنده خودرو برای چک کردن باد لاستیک خودرو نیاز به یک گیج (درجه تنظیم باد) دقیق خواهید داشت.
برخی از درجات معمول مثل گیج های موسوم به نوع مدادی داری کمی خطا هستند، اما انواع آنالوگ، گیج های عددی و یا دیجیتالی دارای دقت مناسبی هستند.

برای سنجش میزان باد لاستیک خودرو از گیج های آنالوگ، گیج های عددی و یا دیجیتالی که دارای دقت مناسبی هستند استفاده می شود.

زمان مناسب برای  بررسی و تنظیم باد لاستیک خودرو چه موقع است؟

بهترین موقع برای این کار موقعی است که لاستیک سرد باشد. البته این به این معنی نیست که برای این کار مجبور به کوچ کردن به مناطق سردسیر باشید. منظور از لاستیک سرد، لاستیکی است که هنوز با دمای هوا همدما نشده است.

هر موقع از شبانه روز که بخواهید می توانید باد لاستیک خودرو را چک کنید؛ البته این به شرطی است که خودرو برای چند ساعت در یک جا ثابت قرار گرفته باشد و یا حداقل مسافت زیادی را طی نکرده باشد.

به عبارت دیگر شما می توانید تا نزدیک ترین پمپ بنزین به محل زندگی خود (و یا نزدیک مغازه لاستیک فروشی) رانندگی کنید و در آنجا از آنها  بخواهید که باد لاستیک خودرو شما را تنظیم کنند.
البته بعد از رانندگی در بزرگراه تنظیم دقیقی نیز نباید انتظار داشته باشید.

تایر زاپاس موقت برای افزایش فضای صندوق عقب به این صورت ساخته می شود. این نوع تایر زاپاس معمولاً فقط برای مسافت های کوتاه (در حدود ۸۰ کیلومتر) با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت می توانند مورد استفاده قرار بگیرند (پروتون Gen2 ، مزدا۳ و…).

در ادامه به جدول تنظیم باد چند خودروی پرفروش می‌پردازیم:

میزان باد لاستیک ۲۰۶

فشار باد لاستیک‌های جلو psi فشار باد لاستیک‌های عقب psi ابعاد لاستیک
پژو ۲۰۶ ۳۳ ۳۳ ۱۸۵/۶۵ R14

جدول تنظیم باد لاستیک تیبا و پراید

فشار باد لاستیک‌های جلو psi فشار باد لاستیک‌های عقب psi ابعاد لاستیک
تیبا ۳۳ ۳۳ ۱۷۵/۷۰ R13

میزان باد لاستیک نیسان وانت

فشار باد لاستیک‌های جلو psi فشار باد لاستیک‌های عقب psi
نیسان وانت ۲۶ ۵۳

میزان فشار باد لاستیک پژو ۴۰۵

فشار باد لاستیک‌های جلو psi فشار باد لاستیک‌های عقب psi ابعاد لاستیک
پژو ۴۰۵ ۲۹ ۳۰ ۱۸۵/۶۵ R14

سخن نهایی

  • تایرهای رادیال امروزی با داشتن حتی ۱۰ بار فشار کم تر دارای ظاهری معمولی خواهند بود، بنابراین از روی ظاهر قضاوت نکنید و حتماً با گیج مخصوص بررسی لازم را انجام دهید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که هر چهار چرخ باید به صورت همزمان بررسی و تنظیم شوند. اگر سه عدد تایر شما دارای فشاری در حدود ۳۲ هستند دلیلی ندارد که تایر چهارم نیز به همین میزان باد داشته باشد و نزدیک به پنچری نباشد.
  • در آخر، بررسی دوره ای تایر زاپاس را نیز فراموش نکنید. مطمئناً کم باد بودن تایر زاپاس به وقت نیاز سورپرایز لذت بخشی نخواهد بود.
  •  اگر تایر زاپاس شما از انواع موقت (زرد رنگ) باشد (تصویر پایین) دارای فشاری متفاوت با تایرهای معمولی خودرو است. فشار مناسب بر روی این نوع تایرها مشخصاً حک شده است. (این نوع تایر زاپاس در پروتون Gen2 و مزدا۳ و غیره برای افزایش فضای صندوق عقب استفاده شده است)

جهت تعویض لنت خودرو خود می توانید از خدمات تعویض لنت ترمز استاد کار استفاده کنید.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.