علت صدای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟
هر رانندهای ممکن است با صدای نامتعارف لاستیک خودرو روبهرو شود. دلایل مختلفی میتواند باعث ایجاد صدای نامتعارف لاستیک ماشین گردد. با شناخت این دلایل، میتوان نسبت به رفع آنها، اقدامات موثرتری انجام داد. صدای لاستیک میتواند به اندازه و سایز لاستیک، جنسی که شرکت سازنده برای تولید آن به کار برده است و علل متعدد دیگر مربوط باشد.
یکی دیگر از عوامل میتواند میزان گرمی یا سردی هوا باشد و آخرین علت نیز به سطحی که لاستیک روی آن حرکت مینماید، مرتبط خواهد بود. در این مطلب قصد داریم که نگاهی نزدیکتر به دلایل صدای جیغ لاستیک خودرو و سایر صداهای عجیب آن بیندازیم. علت جیغ کشیدن لاستیک خودرو چیست؟ آیا زوزه لاستیک خودرو زنگ خطری برای صدمات جدید در سیستم چرخ خودرو است؟ علت صدای چرخ عقب چیست؟ لاستیکهای کم صدا کدامند؟ باعث صدای وور ور لاستیک چیست؟ و … این ها همه سوالاتی هستند که در ادامه سعی در پیدا کردن پاسخ آن داریم.
با استادکار همراه باشید.
صدای نامتعارف لاستیک خودرو
-
صدای جیغ لاستیک ماشین از انواع صدای نامتعارف لاستیک خودرو
برای دریافت علت صدای جیغ لاستیک ماشین خود، در وهله اول باید به سبک رانندگی دقت کنید. رانندگی پرشتاب و با سرعت زیاد حتما صدای جیغ لاستیک شما را در خواهد آورد. سایر عوامل به شرح زیر هستند:
۱- جنس تایر
تجربه نشان داده بیشتر صدای جیغ لاستیک ماشین مربوط به تایر آن است. جنس تایر میتواند نقش مهمی در شنیدن صدای جیغ لاستیک خودرو داشته باشد. صدای جیغ در تایرهای ژاپنی مانند بریجستون و یوکوهاما و سومیتومو و دانلوپ بیشتر از لاستیکهای دیگر است.
بیشتر بدانید صدمات ناشی از حرکت با لاستیک پنچر چیست؟
۲- سطح خیابان
باید در نظر داشت سطح خیابان تاثیر به سزایی در جیغ کشیدن لاستیک دارد. معمولا این صداها در زمانهایی که شما در حال عبور از خط کشی و یا علایم ترافیکی هستید، به وضوح شنیده میشوند.
۳- سرعت بالا
سرعت بالا نیز میتواند در جیغ کشیدن لاستیک خودرو موثر باشد. تصور کنید با سرعت بالا در حال رانندگی در اتوبان هستید. حال قصد خروج از اولین خروجی را دارید؛ در صورتی که با سرعت بالا بپیچید، قطعا چرخ خودرو شما جیغ خواهد کشید.
-
صدای زوزه لاستیک
صدای زوزه لاستیک از جمله انواع صدای نامتعارف لاستیک خودرو شما، میتواند از بیدقتی شخصی که لاستیک را عوض کرده باشد. در نظر داشته باشید اکثر لاستیکهای امروزی رادیال هستند. لاستیکهای رادیال به دلیل نوع ساختار و مدل آجها، دارای نشانگر جهت گردش هستند. در این حالت شخصی که این لاستیک را عوض میکند، باید به این نکته توجه نماید، در غیر این صورت حرکت باعث ایجاد صدای زوزه میشود. البته میتوان صدای زوزه لاستیک را به عواملی مانند تاب داشتن رینگ خودرو و یا سایز لاستیک نیز مرتبط دانست. در انتخاب تایر باید دقت داشته باشید که معمولا سایز تایر قبلی با تایر جدید متفاوت نباشد.
-
صدای وور ور از لاستیک از انواع صدای نامتعارف لاستیک خودرو
مهمترین عامل صدای وور ور از لاستیک را میتوان سایز لاستیک دانست. لاستیکهای کوچکتر صدای کمتری دارند. برای مثال لاستیک خودرویی با رینگ ۱۳ نسبت به خودرویی با رینگ ۱۵ کم صداتر خواهد بود. باید این مساله را در نظر داشته باشید و در صورتی که دست به تغییر سایز تایر خودروی خود زده و آن را بزرگتر و یا پهنتر نمودید، باید منتظر شنیدن صدای وور ور از لاستیک نیز باشید.
بیشتر بدانید آیا تنظیم دورهای فشار باد خودرو ضروری است؟
-
علت صدا دادن چرخ عقب ماشین
علت صدا دادن چرخ عقب ماشین میتواند از بالانس نبودن آنها باشد. البته میتوان به این نکته اشاره کرد که اگر لاستیک دارای پله باشد، قطعا در حرکت تولید صدا خواهد کرد. بیشترین عامل پله کردن تایر خودرو فرسودگی قطعات جلوبندی و عدم میزان فرمان است. لازم به ذکر است وجود خرابی در اکسل عقب خودرو نیز میتواند باعث عدم ثبات لاستیک روی زمین گشته و باعث تولید صدا گردد (تمام مقطع لاستیک باید روی زمین قرار گیرد.)
-
علت صدای چرخ ماشین
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ معمولا علت صدای چرخ ماشین رابطه مستقیم با سایز آن دارد. سایز لاستیک تاثیر زیادی در صدای آن دارد. نکته دیگری که میتوان مطرح نمود جنس لاستیک است که در تولید صدای نامتعارف لاستیک خودرو نقش مستقیم دارد. معمولا از مواد متنوعی برای تولید لاستیک استفاده میشود، اما پایه مواد تشکیل دهنده لاستیک کائوچو است. هر چقدر کائوچو لاستیک بیشتر باشد به طور یقین لاستیک نرمتر و منعطفتر خواهد بود. در ضمن مدل آج لاستیک نیز از عوامل تاثیرگذار در علت صدای چرخ ماشین به شمار میرود.
در نظر داشته باشید که تغییر ارتفاع لاستیک (فاق) در صدای نامتعارف لاستیک خودرو میتواند تاثیر گذار باشد. لاستیکهایی که از فاق بلندتری برخوردارند، نرمی بیشتری داشته و صدای کمتری از خود حین حرکت تولید میکنند.
-
صدای جیرجیر ماشین
به شکل نادری صدای جیرجیر ماشین به نو بودن لاستیکها مربوط میشود. اما این صدا در صورتی که لاستیکهای نو خودروی شما روی سطح صیقلی چون پارکینگ حرکت کنند، به گوش میرسد و با رسیدن به آسفالت خیابان قطع خواهند شد.
در شرایطی غیر از مورد بالا، صدای جیرجیر ماشین غالبا به تسمه مربوط میشود. در صورتی که تسمه دینام خراب بوده یا پوسیده شده باشد، صدای جیرجیر را حین حرکت از سمت کاپوت خواهید شنید. به علاوه بعضی اوقات علی رغم سالم بودن تسمه، تنظیم نبودن آن، عامل ایجاد چنین صدایی خواهد شد. برخی اوقات نیز تراز نبودن فولیهای تسمه، موجب به گوش رسیدن صدای جیرجیر میشوند و لازم است که این فولیها جدا شده و به خوبی تمیز و روغن کاری شوند. (البته این کار باید توسط کارشناس فنی خودرو صورت بگیرد.)
بیشتر بدانید چگونه لاستیک ماشین را پنچرگیری و عوض کنیم؟
تست تنظیم نبودن تسمه دینام
برای تست تنظیم نبودن تسمه دینام، کافی است که کمی آب روی آن بریزید. در صورتی که با خیس شدن تسمه، صدای آن حین حرکت بیشتر شد، میتوان فهمید که تسمه تنظیم نیست و باید مجدد برای تنظیم آن اقدام کنید. به این شکل تولید صدای نامتعارف لاستیک خودرو شما نیز متوقف خواهد شد.
لاستیک کم صدا
در حال حاضر با پیشرفتهایی خوبی که در زمینه تولید لاستیک شده میتوان انواع لاستیک کم صدا را در بازار یافت. برند ایتالیایی مانند پیرلی به کمک هوش مصنوعی، پیشگام این موضوع است. پیرللی لاستیک کم صدا با مشخصات عالی تولید کرده که صدای اضافی تایرها را به زیر ۳ دسیبل کاهش میدهد. با استفاده از چنین لاستیکهایی، دیگر نباید نگران علت صدای نامتعارف لاستیک خودرو نیز باشید.
خلاصه و نتیجهگیری
برای جلوگیری از تولید صدای نامتعارف لاستیک خودرو باید به چند نکته توجه نمایید:
سایز لاستیک خودرو، عدم تغییر در سایز استاندارد تایر، بررسی بصری ظاهر لاستیک، دقت در جانمایی لاستیک به علت نوع آجهای آن، وزن تایر، میزان باد تایر و در انتها دقت در انتخاب سازنده لاستیک و … . ار نظر شما سایر دلایل صدای نامتعارف لاستیک خودرو کدامند؟ شما چه تجربهای از صدای نامتعارف لاستیک خودرو خود دارید و چطور برای رفع آن اقدام کردهاید؟
دروودبرسمیرانقیبی دروودبرشرف چنین شیرزنانی