همه چیز درباره روش صحیح روشن کردن و استفاده از کولر خودرو

2

چقدر برای شما اتفاق افتاده است که بعد از روشن کردن کولر خودرو، حتی پس از گذشتن ۲ الی ۳ دقیقه، هوای داخل کابین را بدون تغییر بیابید؟ تنها دلیل گرم ماندن هوای داخل کابین، این است که شما نحوه درست روشن کردن و نحوه استفاده از کولر خودرو را نمی‌دانید. از آن جایی که فصل استفاده از این کولر ماشین است، در مقاله قبل به اصول نگهداری کولر خودرو پرداختیم اکنون تصمیم گرفتیم در این مطلب، به بررسی باید‌ها و نباید‌های روشن کردن کولر خودرو و نحوه صحیح استفاده از آن بپردازیم. در ادامه با استاد کار همراه باشید .

 

روش صحیح روشن کردن کولر خودرو

اکثر افراد فکر می‌کنند که روشن کردن کولر خودرو کاری بسیار آسان است و تنها با چرخاندن و فشردن چند دکمه می‌توانند عملکردی درست از این سیستم را شاهد باشند؛ اما آیا می‌دانستید که اگر نحوه صحیح روشن کردن کولر خودرو را ندانید، می‌توانید به راحتی انرژی را هدر داده در حالی که خنکی مطلوبی نیز حس نخواهید کرد؟

بله، گام‌های خاصی برای خنک سازی مطلوب و صرفه جویی در انرژی همان زمان وجود دارد. گاهی شما خودروهایی را می‌بینید که سیستم‌های تهویه آن‌ها به اندازه ترمزشان به خوبی کار می‌کنند و این چیزی نیست جز آگاهی درست از عملکرد این سیستم مطبوع!

نحوه استفاده از کولر خودرو روشن کردن کولر خودرو
بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از روش صحیح روشن کردن کولر خودرو، نمی توانند عملکرد درست آن را تجربه کنند.

شما با دانستن چند نکته از روش صحیح روشن کردن کولر خودرو می‌توانید معنی واقعی تهویه هوای مطبوع در اتاق خودرو را حس کنید. کولر اتومبیل برای خنک سازی فضا از سیستم تبخیر آب استفاده می‌کند. آب داخل کولر تبخیر می‌شود و در این فرایند هوای گرم محیط گرفته شده تا آب تبخیر گردد؛ لذا در این حالت هوای داخل اتاق سرد خواهد شد. با این حساب، هرچه رطوبت کمتر باشد، کولر ماشین عملکرد بهتری از خود بروز خواهد داد. پیشنهاد می کنیم مقاله یاتاقان زدن خودرو را مطالعه کنید .

 

شارژ کولر ماشین پراید

شارژ گاز کولر خودرو در محل

  • شارژ گاز کولر انواع خودرو
  • رفع نشتی و شارژ گاز کولر
دریافت این خدمت از استادکار

 

کاهش کارایی کولر معمولا با عدم آگاهی نسبت به روش صحیح روشن کردن کولر خودرو همراه خواهد بود. واقعیت این است که بسیاری از رانندگان شیوه صحیح استفاده از این سیستم را نمی‌دانند و اغلب نمی‌توانند لذت رانندگی با بادی خنک در هوای گرم را تجربه کنند، در حالی که تنها انرژی را هدر می‌دهند. شما با استفاده از این باید‌ها و نباید‌ها روزهای داغ تابستان را در اتومبیل خود، به خنکی سپری خواهید کرد:

بهترین زمان روشن کردن کولر خودرو
بعد از روشن کردن خودرو، شیشه ها را پایین بکشید تا هوای گرم از اتاقک اتومبیل خارج شود.

بایدهای روشن کردن کولر خودرو

پنجره خودرو را کمی باز کنید

این کاملا طبیعی‌ست که در زمان تابش نور خورشید، کابین خودرو بسیار داغ و پر‌حرارت می‌شود؛ تقریبا همه ما شاهد این صحنه طاقت فرسا بوده‌ایم. به دلیل عدم گردش هوا، هوای گرم به وجود آمده از تابش نور خورشید، درون اتاق خودرو حس می‌شود. زمانی که ماشین را روشن می‌کنید، باید شیشه‌های خودرو را پایین بکشید تا هوای گرم از اتاقک خارج شود. اکنون با روشن کردن کولر، با بیرون راندن هوای گرم، زودتر کابین اتومبیل خنک خواهد شد. این یکی از مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای خنک کردن اتومبیل است.

سیستم گردش داخلی هوای خودرو را خاموش نمایید

هنگام روشن کردن اتومبیل و کولر، سیستم گردش داخلی هوای خودرو را خاموش کنید. این کار سبب می‌شود که هوای داغ از این طریق زودتر از اتاقک خودرو خارج شده و درون اتومبیل حبس نشود. زمانی که به اندازه کافی هوای درون اتاقک خنک شد، دوباره این سیستم گردش هوای داخلی را فعال سازید. با این کار به هوای خنک موجود در خودرو اجازه گردش خواهید داد. توجه داشته باشید که این یکی از مهم‌ترین قدم‌ها از روش‌های صحیح روشن کردن کولر خودرو است که می تواند کارایی این سیستم را افزایش دهد.

با شروع کار ماشین، درجه کولر را روی سرعت بالا قرار دهید

اگر ماشین خود را در آفتاب سوزان پارک کرده‌اید، این کار ایده‌ای بسیار عالی برای روشن کردن کولر خودرو خواهد بود. کابین در این حالت بسیار مرطوب می‌شود، پس تمامی پنجره‌ها را به طور کامل پایین بکشید و درجه کولر را روی بالاترین سرعت قرار دهید و چند متری را در این حالت به حرکت ادامه دهید. زمانی که کابین تا اندازه مد نظرتان خنک شد، سرعت کولر را کمتر کرده و شیشه‌ها را بالا بکشید. برای کاهش فشار بر سیستم تهویه مطبوع، سیستم گردش داخلی هوای خودرو را فعال نمایید.

درجه کولر را در حالت اتوماتیک روی سرعت کم تنظیم کنید

اگر اتومبیل شما به سیستم خنک کننده و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است، می‌بایست درجه کولر را روی سرعت کم تنظیم نمایید. با این روش دمای اتاقک اتومبیل سریع تر پایین آید. توجه داشته باشید که بعد از این کار، می‌توانید سرعت کولر را مجدد در حالت دلخواه تنظیم نمایید.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده
هرگز در سربالایی‌ها کولر خودرو را روشن ننمایید تا فشاری به اتومبیل و کولر آن تحمیل نکنید

نبایدهای روشن کردن کولر خودرو

روشن کردن کولر در سر بالایی‌ها ممنوع

یکی دیگر از روش های صحیح روشن کردن کولر خودرو در سربالایی این است که اصلا آن را روشن نکنید! با این کار نه تنها روشن کردن خودرو را با مشکل مواجه می‌سازید بلکه کولر نیز عملکرد درستی نخواهد داشت. پس بهتر است در سربالایی فن خودرو را خاموش کنید و شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید و بعد از عبور از سربالایی، از این سیستم سرمایشی استفاده نمایید.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

برخی از افراد مایل هستند تا از کولر ماشین در حالت ایستاده استفاده نمایند. بهتر است بدانید که در این حالت میزان سوخت مصرفی خودروی خود را بالا می‌برید. ضمن آنکه در این حالت، با تحمیل فشار بیشتر به موتور، سبب گرم شدن بیش از اندازه آن می‌شوید. لذا روشن کردن کولر اتومبیل در حالت ایستاده پیشنهاد نمی‌شود و در صورتی که ضرورت زیادی ندارد، از آن اجتناب کنید. (البته در خصوص خودروهای شش سیلندر و بالاتر، ماجرا کمی متفاوت بوده و آستانه تحمل بالاتری وجود دارد.)

نتیجه گیری

همان‌طور که خواندید، روشن کردن و استفاده از کولر اتومبیل زمان مشخصی دارد و استفاده آن در هر لحظه و در هر موقعیتی جایز نیست. برای آنکه بتوانید بهترین عملکرد را از این سیستم سرمایشی دریافت کنید، می‌بایست با روش‌های صحیح روشن کردن کولر خودرو آشنا باشید تا ضمن صرفه جویی در انرژی، از تهویه مطبوع در اتومبیل خود لذت ببرید.

منبع: drivespark ، carfromjapan

شارژ کولر ماشین پراید

شارژ گاز کولر خودرو در محل

  • شارژ گاز کولر انواع خودرو
  • رفع نشتی و شارژ گاز کولر
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. فزیبرز فردین می گوید

    سلام لطفآ در حالت حرکت یا ایستاده را برای روشن نمودن کولر توضیح دهید

  2. عبداله می گوید

    سلام
    سیستم خنک سازی کولر خودرو بر اساس تبخیر آب نیست و با مبردهایی مانند گاز فرئون خنک سازی انجام میشه
    اصولا هر چه رطوبت هم بالاتر باشد عمل خنک سازی بهتر از هوای گرم و خشک انجام میشه (دلایلش طولانیه) تشریف بیارید بوشهر ببینید با استارت زدن کولر خودرو با چه سرعتی کابین خودرو خنک میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده − 5 =