علت لاستیک سایی خودرو چیست؟

1

فارغ از این که علت لاستیک سایی خودرو در انواع آن، چه می‌تواند باشد؛ به نظر می‌رسد که بتوانیم حداقل این مشکل ساییدگی را به تعویق بیندازیم. در حقیقت شناخت دلایل لاستیک سایی از جمله دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو و یا علت لاستیک سایی یک طرفه و .. می‌تواند از روی دادن آن‌ها تا حدودی جلوگیری به عمل آورد. می‌توان گفت که لاستیک سایی چرخ جلو از داخل آن، به زاویه لاستیک بستگی پیدا می‌کند و  این موضوع با تنظیم صحیح، قابل پیشگیری است. در اینجا علت‌های مختلف ساییدگی لاستیک‌های خودرو برای چند مدل اتومبیل پرطرفدار داخلی را دنبال می‌کنیم. پس با استادکار همراه باشید.

لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک سایی خودرو به حالتی گفته می‌شود که بخشی از آج لاستیک خودرو از بین رفته و تایر صاف شده است. در این حالت رانندگی با خطر زیادی همراه خواهد بود و احتمال سر خوردن در مسیرهای لغزنده و حتی آسفالت‌های معمولی خیابان وجود خواهد داشت. برای تشخیص لاستیک سایی خودرو، تنها کافی است که لاستیک‌ها را مورد بررسی قرار دهید. همین طور در برخی موارد شدید، فرمان پذیری خودروی شما دچار مشکل شده و با کشیده شدن فرمان حین رانندگی به جهتی خاص، می‌توانید متوجه وجود مشکل در لاستیک‌ها، به ویژه لاستیک‌های جلو شوید.

بیشتر بدانید بهترین لاستیک ایرانی برای ماشین های ایرانی کدام است؟

علت لاستیک سایی خودرو

علت لاستیک سایی خودرو تا حدود زیادی به رفتارهای راننده و البته جنس خود لاستیک بستگی دارد. به جز این‌ها شرایط جغرافیایی و سطح آسفالت خیابان‌ها و غیره نیز می‌توانند در نتیجه و طول زمان فرسوده شدن لاستیک‌ها، موثر باشند. اما اگر بخواهیم به طور تخصصی‌تر علت لاستیک سایی خودرو در چرخ‌های جلو و نیز مدل‌های مختلف خودروها را دنبال کنیم، موارد زیر قابل توجه خواهند بود:

علت لاستیک سایی چرخ جلو

با توجه به هدایت خودرو از سمت جلو و متحرک بودن چرخ‌های جلو، لاستیک‌های این قسمت از ماشین دارای استهلاک بیشتری هستند. به دلیل نوع زیربندی و سیستم تعلیق خودرو در جلو که به اصطلاح جلوبندی خودرو گفته می‌شود، لاستیک سایی در چرخ‌های جلو در خودروهای مختلف متغیر است. اصلی‌ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو در خودرو، به تغییر وضعیت شاسی خودرو مربوط است. به طور مثال در تصادفات از جلو، امکان تغییر وضعیت شاسی وجود دارد. این تغییر به وجود آمده، موجب لاستیک سایی چرخ جلو خواهد شد و پس از مدتی حرکت به این شکل، تفاوت فاحشی میان وضعیت لاستیک‌های جلوی خودرو و لاستیک های عقبی مشاهده خواهید کرد. همین طور وضعیت فنرها، زاویه لاستیک‌ها، همراستایی آن‌ها و غیره نیز از عوامل موثر هستند.

علت لاستیک سایی چرخ جلو خودرو می تواند به مشکلات در جلوبندی، فنرها، تغییر وضعیت شاسی و غیره مربوط باشد.
علت لاستیک سایی چرخ جلو خودرو می تواند به مشکلات در جلوبندی، فنرها، تغییر وضعیت شاسی و غیره مربوط باشد.

علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵

عمده علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵ را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تنظیم نبودن فرمان
  • خرابی در جلوبندی
  • معیوب بودن فنربندی در چرخ جلو
  • تغییر وضعیت شاسی
  • بالانس نبودن لاستیک
  • عدم تنظیم باد تایر
علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵ شامل مواردی چون تنظیم نبودن فرمان، خرابی جلوبندی خودرو و ... می شود.
علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۴۰۵ شامل مواردی چون تنظیم نبودن فرمان، خرابی جلوبندی خودرو و … می شود.

علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶

علت لاستیک سایی در پژو ۲۰۶ می‌تواند تا حدودی با دیگر خودروها، متفاوت باشد. در نظر داشته باشید استهلاک لاستیک در این خودرو به طور کلی بیشتر است. علت آن نیز شکل طراحی این خودرو از نظر ایرودینامیک است؛ اگر از دور به اتاق ۲۰۶ نگاه کنید، آن را مانند تخم مرغی خواهید دید. علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ کمتر از سایر خودروها معمولا به سیستم جلوبندی آن مربوط خواهد شد. این خودرو دارای طبق است. طبق باعث ثبات بیشتر خودرو و افزایش طول عمر الباقی قطعات جلوبندی می‌گردد. اما در صورتی که عمر لاستیک‌های طبق تمام شده باشد، با توجه به وزن زیاد خودرو در جلو، می‌تواند باعث لاستیک سایی گردد.

لازم به ذکر است در بسیاری موارد، علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ را می‌توان به عدم تنظیم باد لاستیک‌ها نسبت داد که به ویژه در این خودرو، خیلی زود خود را نشان می‌دهند. با تنظیم نبودن باد تایر، سطح چسبندگی لاستیک با زمین تغییر می‌کند که این خود باعث لاستیک سایی می‌گردد. به جز این، تنظیم نبودن میزان فرمان و تصادفات از جلو که منجر به تغییر وضعیت شاسی شده باشند، نیز در لاستیک سایی چرخ‌های جلو پژو ۲۰۶ موثر خواهند بود.

علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ عمدتا در مشکل جلوبندی آن بوده و نیز می تواند به تنظیم نبودن تایرها نیز مربوط شود.
علت لاستیک سایی چرخ جلو پژو ۲۰۶ عمدتا در مشکل جلوبندی آن بوده و نیز می تواند به تنظیم نبودن تایرها نیز مربوط شود.

علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند

علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند نیز به تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها یا تراز نبودن آن‌ها، مشکل در سیستم جلوبندی، ایراد در فنرها و غیره مربوط می‌شود. در ضمن باید به این نکته توجه داشت که اتاق سنگین سمند که بر روی پلتفرم ۴۰۵ نصب شده، می‌تواند عاملی برای سایش زیاد لاستیک این خودرو باشد . البته شرکت سازنده خودرو با استفاده از سایز لاستیک بزرگتر، تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کرده است، اما همچنان نمی‌توان این فاکتور را نادیده گرفت.

علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند به جز عوامل مشترک با سایر خودروها، تا حدودی به وزن سنگین اتاق آن نیز مربوط می شود.
علت لاستیک سایی چرخ جلو سمند به جز عوامل مشترک با سایر خودروها، تا حدودی به وزن سنگین اتاق آن نیز مربوط می شود.

لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون

لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون را می‌توان شایع‌ترین نوع لاستیک سایی دانست. نخستین علت آن را باید در عدم تنظیم چرخ‌های خودرو، جستجو کرد. به این شکل که بخش پیشین چرخ‌های جلو با انتهای آن‌ها یکی و در یک راستا نباشد. برای رفع این موضوع، باید به سراغ جلوبندی کار بروید. تعمیرکار ابتدا به وسیله یک میله اندازه جلو و عقب لاستیک را بررسی می‌کند. اگر این فاصله‌ها با هم سازگار نبوده و دارای اختلاف باشد، باید مشکل با تنظیم چرخ‌های جلو رفع گردد. به این صورت اصلی‌ترین عامل اصلی لاستیک سایی چرخ جلو از بیرون آن، مرتفع خواهد گشت.

علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل

چیزی که باید در اینجا به آن توجه نمایید، زاویه کستر یا همان زاویه چرخ ها است. زاویه بیرون بودن (کمبر) و زاویه داخل بودن (کستر) چرخ های جلو، علاوه بر این که رانندگی و فرمان پذیری خودرو را تنظیم می کنند، در فرسودگی و لاستیک سایی نیز موثر خواهند بود. در صورتی که این زاویه‌ها به درستی تنظیم نشده باشند، باید این مورد را اصلی ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل بدانیم.

تنظیم نبودن زاویه چرخ های جلو از مهم ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل به شمار می رود.
تنظیم نبودن زاویه چرخ های جلو از مهم ترین علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل به شمار می رود.

علت لاستیک سایی یک طرفه

در صورتی که با بازدید چرخ خودرو متوجه لاستیک سایی یک طرفه یکی از لاستیک‌ها شدید، باید علت را در عدم سلامت سیبک و عدم تنظیم باد لاستیک و وضعیت سلامتی شاسی جستجو کنید. ممکن است تغییر وضعیت لاستیک به سمتی صورت گرفته باشد و درست لاستیک سایی یک طرفه را نیز در همان جهت ببینیم. در صورتی که سیبک خراب شده باشد باید اقدام به تعویض آن نمود. اگر در این کار تعلل گردد، می‌توان شاهد سایش بیشتر لاستیک بود. همین طور تعمیر شاسی و بازگرداندن آن به حالت اول، می‌تواند مشکل را برطرف سازد. مورد بعدی تنظیم باد تایر است که باید حتما به صورت دوره‌ای بررسی گردد.

لاستیک سایی یک طرفه خودرو تا حدود زیادی می تواند به خرابی سیبک ها مربوط باشد.
لاستیک سایی یک طرفه خودرو تا حدود زیادی می تواند به خرابی سیبک ها مربوط باشد.

لاستیک سایی عقب تیبا

در مورد لاستیک سایی در چرخ‌های عقب تیبا باید ابتدا به مدل تیبا دقت نمود. تیبا در حال حاضر در کشور با ۲ تیپ متفاوت ساخته و تولید می‌گردد.

لاستیک سایی عقب تیبا صندوق‌دار

در مورد تیبا صندوق‌دار باید به این نکته توجه داشت که طراحی خودرو در عقب ارگونومی منظمی ندارد و اگر دقیق‌تر به این خودرو نگاه کنید، به طور ناهمگنی در عقب خودرو سایز اتاق تغییر می‌کند. با توجه به نصب اتاق تیبا بر روی پلت فرم ریو، نمی‌توان انتظاری بیشتر از این نیز داشت. لازم به ذکر است این طراحی نامتعارف را در عدم فرمان پذیری این خودرو کاملا مشاهده می‌کنیم. مهمترین عامل لاستیک سایی چرخ عقب در ابتدا کج بودن اکسل عقب خودرو است. اگر اکسل تاب داشته باشد و یا بر اثر ضربات به این وضعیت درآمده باشد، می‌تواند عامل لاستیک سایی عقب خودرو گردد. البته از دیگر عوامل که در اکثر خودروها مشترک هستند نیز می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • نامناسب بودن باد تایر
  • عدم بالانس بوددن تایر
  • خرابی در سیستم تعلیق

لاستیک سایی عقب تیبا ۲ (هاچ بک)

تولد تیبا ۲ بعد از تیبا صندوق‌دار را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ خودرو سازی داخلی دانست . تغییر اتاق و طراحی جدید خودرو در عقب مشکلات مدل قبلی را مرتفع کرد. ولی از مشکلات این اتاق می‌توان به وزن زیاد خودرو در عقب اشاره کرد. با توجه به مدل درب صندوق در این مدل، وزن بالای درصندوق باعث ایجاد فشار به فنر لول خودرو شده و فشار اتاق بروی لاستیک منتقل می‌شود. از این روی در تیبا ۲ شاهد لاستیک سایی بیشتری در چرخ‌های عقب هستیم . البته باید در نظر داشت نوع قرارگیری لاستیک به داخل بوده و این باعث خوردگی لاستیک از داخل می‌گردد.

طراحی غیراصولی بخش عقب خودروی تیبا، عمده علت شایع لاستیک سایی عقب تیبا محسوب می شود.
طراحی غیراصولی بخش عقب خودروی تیبا، عمده علت شایع لاستیک سایی عقب تیبا محسوب می شود.

دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو

مهمترین دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو را باید به خرابی اکسل خودرو مرتبط بدانیم. اغلب خودروهای ساخت داخل دارای قوای محرکه در چرخ جلو هستند. پس باید در نظر گرفت در صورتی که اکسل عقب تاب داشته باشد، می‌تواند باعث لاستیک سایی چرخ های عقب گردد.

علت تاب داشتن اکسل در خودرو به ۲ عامل بستگی دارد:

  • خرابی از ابتدا (نصب جنس معیوب)
  • خرابی بر اثر ضربات (منظور از ضربات افتادن در چاله و تصادفات است.)

سخن آخر

شما چه تجربیاتی از لاستیک سایی خودروی خود داشتید و معمولا علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل یا بیرون و نیز علت لاستیک سایی یک طرفه در اتومبیل شما چه بوده است؟ در خصوص دلیل خوردگی لاستیک عقب خودرو چه نکاتی برای گفتن دارید؟ تجریبات خود در این زمینه را با ما و سایر کاربران وبلاگ استادکار در میان بگذراید.

منبع: samatak

1 نظر
  1. طاها رضایی می گوید

    سیبک یکی از قطعات مهم در سیستم جلوبندی خودرو است که کروی شکل است. وظیفه سیبک کم کردن اصطکاک بین دو قطعه است و در معرض دو نیرو کشش و فشار قرار می گیرد. یکی از علایم خرابی سیبک می تواند لرزش در فرمان باشد.
    اگر مشکل لاستیک سایی دارید، باید حتماً اجزای مختلف سیستم جلوبندی خودرو را بررسی کنید چون سیبک یکی از آنها است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + 7 =