چک لیست هفتگی برای نگهداری از خودرو

1

اگر می‌خواهید خودروی شما از طول عمر بالایی برخوردار بوده و تا زمانی که از آن استفاده می‌کنید، اتومبیلی سالم و سرحال باشد؛ لازم است که اصول نگهداری از خودرو را رعایت نمایید. نگهداری از خودرو در شکل کلی و دوره‌های سرویس و هفتگی معنا دارد. در اینجا به چک لیست هفتگی نگهداری از خودرو می‌پردازیم؛ یعنی مواردی که باید هر هفته در خصوص خودروی خود بررسی نمایید.

برای نگهداری از خودرو چه مواردی را بررسی کنیم؟

برای نگهداری از خودرو باید مواردی در دو گروه بدنه و فنی را در نظر داشته باشید.

نگهداری از بدنه خودرو

نگهداری از رنگ بدنه اتومبیل

برای نگهداری از خودرو در بخش بدنه، لازم است که هر هفته تمام سطح بدنه خودروی خود را مورد بازبینی قرار دهید. موارد اجتناب ناپذیری چون ریختن فضولات پرندگان، شیره درختان و یا هر مایع چسبنده دیگری روی بدنه اتومبیل اهمیت زیادی دارد. در صورتی که این مواد را به موقع از روی بدنه پاک نکنید، رنگ بدنه آسیب دیده و دچار خوردگی خواهد شد.
برای نگهداری از رنگ بدنه خودرو، حتما لازم است که تمام سطح آن به طور مرتب چک شده و پاکسازی گردد.

نگهداری از خودرو
برای نگهداری از بدنه خودرو، هر هفته آن را بررسی کنید

بازبینی شیشه‌ها و آینه های خودرو

شیشه‌های عقب و جلو و همین طور هر دو آینه راست و چپ را نیز هر هفته بررسی کرده و از تمیزی آن‌ها اطمینان حاصل کنید. گاهی اوقات یک تکه کثیفی یا چسبیدن چیزی روی شیشه جلو یا عقب، نقطه کور دید برای راننده به وجود آورده و به عاملی سانحه آفرین تبدیل می‌شود.

کارواش نانو بخار در محل

کارواش نانو بخار در محل

  • شستشوی بدنه و سطوح خارجی
  • شستشوی سطوح داخلی با استفاده از بخار خشک
  • روتولوکس انواع خودرو شامل روشویی، جاروبرقی و نظافت داخل کابین و صندوق عقب، شستشوی کفپوش و واکس داشبورد و لاستیک می‌باشد.
دریافت این خدمت از استادکار

نگهداری از بخش فنی خودرو

لاستیک‌های خودرو

لاستیک‌های خودرو می‌باید هر هفته بابت داشتن باد کافی مورد بررسی قرار بگیرند. کم باد بودن لاستیک‌ها می‌تواند خیلی زود از طول عمر آن‌ها کاسته و به ساییدگی زودرس منجر شود. بنابراین برای افزایش عمر لاستیک‌ها مرتبا تک تک آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.

به علاوه توجه داشته باشید که آیا جسمی خارجی چون میخ، سنگ ریزه یا شبیه به آن‌ها در بافت لاستیک فرو رفته است یا خیر.

همین طور آج لاستیک‌ها نیز در چک لیست نگهداری از خودرو قرار دارند. باید آن‌ها را نیز معاینه کرده و مطمئن شوید که لاستیک سایی قابل توجهی وجود ندارد. سرانجام یکی از این هفته‌ها وقت آن است که لاستیک‌ها را با یکدیگر جا به جا کنید.

اصول نگهداری از خودرو به صورت هفتگی
لاستیک های خودروی خود را به صورت هفتگی مورد بازبینی قرار دهید

آب رادیاتور

آب رادیاتور از مواردی ست که در فهرست نگهداری از خودرو جای می‌گیرد. پیش از روشن کردن ماشین یا همان استارت زدن، آب رادیاتور خودرو را چک نمایید. آب رادیاتور باید در سطح میانه باشد، نه بیشتر و نه کمتر.

نکته: برای خرید آب رادیاتور مناسب به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه نمایید.

نگهداری از خودرو به صورت هفتگی
برای نگهداری از خودرو هر هفته آب رادیاتور را چک کنید

روغن موتور

چک کردن روغن موتور از سنتی‌ترین موارد در لیست نگهداری از خودرو به شمار می‌رود. راننده‌های قدیمی نیز عادت به چک کردن روغن موتور دارند و حداقل دو هفته‌ای یک بار میزان روغن موتور را بررسی می‌کنند.

تعویض روغن انواع خودرو های ایرانی و خارجی تعویض روغن گیربکس روغن دنده و روغن ترمز در منزل و محل کار

تعویض روغن در محل

  • تعویض روغن خودروهای ایرانی و خارجی
  • تعویض صافی بنزین
  • تعویض فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین
  • تعویض روغن گیربکس، واسکازین، تعویض روغن ترمز، ریختن ضد یخ و شیشه شور
دریافت این خدمت از استادکار

به یاد داشته باشید اگر در بررسی‌های روغن موتور، کاهش غیرمنطقی و زودهنگام را مشاهده نمودید، باید نسبت به روغن سوزی خودرو مشکوک شده و حتما موضوع را دنبال نمایید.

برای بررسی وضعیت روغن موتور، لازم است که گیج روغن را بیرون آورده و آن را با یک دستمال خشک تمیز کنید. سپس گیج را دوباره در جای خود گذاشته و باز بیرون بیاورید. حالا زمان معاینه گیج روغن است: سطح روغن باید چیزی بین مینیمم و ماکسیمم یا همان Min و Max باشد، اما نه خیلی پایین تر از Max و نه نزدیک به Min! یعنی به زبان ساده‌تر ما انتظار داریم که سطح روغن جایی نزدیک به Max و با فاصله معقولی از آن باشد.

اصول نگهداری از خودرو به صورت هفتگی
برای نگهداری از خودروی خود، روغن موتور را به صورت هفتگی چک نمایید

باتری

اگر چند روزی خودروی خود را استارت نزده و روشن نکرده‌اید، جای دارد که کمی نگران باتری آن باشید. همیشه باتری خودرو را کاملا تمیز و خشک نگه دارید. اگر باتری خودروی شما سربسته نیست و باید مخزن آن پر شود، به خاطر داشته باشید که حتما از آب مقطر به جای آب معمولی، برای پر کردن آن استفاده نمایید.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

برف پاک کن

سلامت تیغه‌های برف پاک کن و عملکرد صحیح آن‌ها، در میان اصول نگهداری از خودرو بسیار ضروری است. به صرف این که مدتی ست از برف پاک کن خودروی خود استفاده نکرده‌اید، نمی‌توانید از سالم بودن آن‌ها مطمئن باشید. ممکن است تیغه‌های برف پاک کن بر اثر مرور زمان و قرار گرفتن در معرض آفتاب، فرسوده شده و به درستی عمل نکنند.

مایع شیشه شور

لازم است که حتما هر هفته مایع شیشه شور خودروی خود را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که سطح آن پایین آمده باشد، دوباره مخزن را کاملا پر نمایید.

چراغ‌های خودرو

رانندگی کردن حتی با یک چراغ سوخته یا کم نور، کار خطرناکی است و به همین دلیل باید هر هفته چراغ‌های خودروی خود را مورد آزمایش قرار دهید. در صورت مشاهده هر چراغ سوخته یا کم نور، بلافاصله نسبت به رفع آن اقدام نمایید. (به خاطر داشته باشید که رانندگی در شب با چراغ سوخته علاوه بر خطراتی که برای خود شما و دیگر خودروهای عبوری دارد، جریمه راهنمایی رانندگی نیز در پی خواهد داشت.)

اصول نگهداری از خودرو به صورت هفتگی
بررسی وضعیت چراغ های خودرو به صورت هفتگی

روغن هیدرولیک فرمان

روغن هیدرولیک فرمان از موارد مهم دیگر در نگهداری از خودرو محسوب می‌شود. شاید لازم نباشد سطح این روغن را هر هفته چک نمایید؛ اما به خاطر اهمیت زیاد حتما آن را در چک لیست خودرو قرار دهید.

تغییرات روغن هیدرولیک اعم از تغییر رنگ، کف کردن یا تغییر گرانروی آن با چشم قابل رویت است.

دود اگزوز

هر هفته به دودی که پس از روشن شدن خودرو و کمی کار کردن آن، از لوله اگزوز بیرون می‌آید؛ دقت کنید. رنگ دود اگزوز و بوی آن می‌تواند علامت مشکلاتی باشد که لازم به پیگیری هستند.

مزایای رعایت اصول نگهداری از خودرو

با رعایت اصول نگهداری از خودرو به صورت هفتگی، خود را از متحمل شدن مخارج سنگین بابت ایرادات جزئی و کوچک می‌رهانید. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید همیشه خودرویی شیک، تمیز و سالم برانید، لازم است که نسبت به نگهداری و سرویس های دوره‌ای آن حساس و دقیق باشید.

1 نظر
  1. نادر سلطانی می گوید

    سلام خانم نقیبی. از مطالب سودمند شما بهره وافر بردیم. امیدوارم همواره سلامت و موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + دو =