ردیاب خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

2

آیا تابه‌حال در فیلم‌های جنایی دیده‌اید که نیروی پلیس با کمک دستگاه کوچکی که در ماشین دزد نصب‌شده، مسیر او را ردیابی کرده و درنهایت دستگیرش می‌کند؟ نام این دستگاه ردیاب خودرو است و این روزها هر کس که صاحب خودرو است می‌تواند این دستگاه کوچک را روی خودروی خود نصب‌کرده و با کمک اپلیکیشنی که روی تلفن همراهش نصب کرده موقعیت جغرافیایی خودروی خود را بداند. با استادکار همراه باشید تا در این مقاله درباره ردیاب خودرو با شما صحبت کنیم.

دانلود اپلیکیشن استادکار

  • نسخه IOS استادکار
  • نسخه اندروید استادکار
  • دریافت از اپ استور و سیب اپ
  • دریافت از گوگل پلی، کافه بازار و مایکت
دریافت این خدمت از استادکار

ردیاب خودرو چیست؟

ردیاب‌های GPS دستگاه‌های قابل‌حملی هستند که به کارکنان شرکت‌های حمل‌ونقل، صاحبان وسایل نقلیه و پدر و مادرها اجازه می‌دهد تا خودروهای خود را تحت نظارت داشته باشند. ردیاب خودرو انواع مختلفی دارد. بعضی از ردیاب‌های پیشرفته‌تر و گران‌قیمت‌تر می‌توانند هم‌زمان با حرکت خودرو مکان جغرافیایی دقیق آن را به شما نشان دهند. همچنین اگر علاقه مندید بدانید که کدام خودروها مشمول معاینه فنی می شوند مقاله ای در این باره نوشته ایم که به شما کمک خواهد کرد .

درحالی‌که ردیاب‌های ساده‌تر و ارزان‌تر این اطلاعات را ضبط کرده و بعداً در اختیار شما قرار می‌دهند. در بعضی مدل‌های ردیاب خودرو حتی می‌توان هشدارهایی را تنظیم کرد که هرگاه سرعت خودرو از حد خاصی تجاوز کرد یا راننده از مسیر تعیین‌شده دور شد، صاحب ردیاب را باخبر کند.

ردیاب خودرو چیست؟
می‌توان ردیاب‌های خودرو پیشرفته‌تر را طوری برنامه‌ریزی کرد که در صورت وارد شدن ضربه به خودرو، روشن شدن آن، کم شدن باتری ردیاب و جدا شدن ردیاب از محل نصب هشداری را ارسال نماید.

ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟

ردیاب خودرو از GPS شبکه‌ای از ماهواره‌ها برای تعیین موقعیت خودرویی که مخصوصاً برای این هدف مجهز شده است استفاده می‌کند. ایده اصلی این دستگاه‌ها بر این اساس است که ردیاب طی فرآیندی بر مبنای فاصله خودرو موردنظر از سه ماهواره GPS، مکان فیزیکی آن را تعیین می‌کند. این فرآیند مشابه تکنولوژی است که در سیستم مسیریابی خودکار خودروها به کار می‌رود.

تفاوت ردیاب خودرو با سیستم مسیریابی خودرو در این است که سیستم مسیریابی بر اساس مکان و خیابانی که در آن رانندگی می‌کنید جهت و بهترین مسیر را برای شما تعیین می‌کند. درحالی‌که ردیاب خودرو مکان‌هایی که خودرو شما به آنجا می‌رود را ثبت و گزارش می‌کند.

آیا می دانید بهترین روغن موتور پراید چیست ؟

ردیاب‌های خودرویی که توانایی گزارش موقعیت خودرو به‌صورت هم‌زمان را دارند از دقیقه همان تکنولوژی استفاده می‌کنند که گوشی‌های تلفن همراه برای برقراری تماس یا وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند. در ردیاب‌های خودرو سیم‌کارتی قرار داده می‌شود که از GPRS پشتیبانی می‌کند و هنگامی‌که درخواست دریافت اطلاعات را برای ردیاب بفرستیم، اطلاعات موردنظرمان را از طریق اینترنت و پیامک برای ما ارسال می‌کند. به همین دلیل است که ردیاب‌های خودرو را اغلب باید به‌صورت ماهانه شارژ کرد.

ردیاب خودرو چگونه کار می‌کند؟
ماهواره‌های GPS موقعیت جغرافیایی و زمانی خود را به‌طور دائم مخابره می‌کنند و هر یک از آن‌ها مجهز به ساعت اتمی پیشرفته‌ای هستند که برای محاسبات زمانی استفاده می‌شود. ردیاب‌ها زمان و مسافتی که طول می‌کشد تا سیگنال‌های GPS از ماهواره‌ها به سمت موقعیت ردیاب مخابره شود را محاسبه می‌کنند.

کاربردهای ردیاب خودرو چیست؟

هدف اصلی استفاده از ردیاب خودرو  این است که بدانید در هرلحظه خودرو شما کجاست و سناریوهای فراوانی وجود دارد که در آن این ویژگی می‌تواند مفید باشد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که خودرو شما دزدیده شود و ردیاب خودرو روی آن نصب باشد، می‌توانید مکان دقیق خودروی خود را به پلیس اعلام کنید.

ایستگاه‌های آتش‌نشانی و مراکز اورژانس برای سریع‌تر باخبر شدن از موقعیت ماشین‌های آتش‌نشانی و آمبولانس‌های در حال انجام مأموریت می‌توانند از ردیاب خودرو استفاده نمایند.

همچنین افرادی که در پایانه‌های اتوبوس‌رانی کار می‌کنند می‌توانند با کمک ردیاب خودرو موقعیت هر یک از اتوبوس‌ها را بدانند و بتوانند برنامه دقیقی برای رفت‌وآمد اتوبوس‌ها تنظیم کنند. صاحبان وسایل نقلیه نیز میزان مسافت دقیقی که اتوبوس‌ها در هرروز طی می‌کنند را خواهند دانست و میزان هزینه سوخت و سایر هزینه‌ها را به‌خوبی تخمین خواهند زد.

برای پدر و مادرهایی که نگران نوجوان خود که به‌تازگی گواهینامه گرفته است هستند نیز ردیاب خودرو بسیار مفید است. والدین با نصب ردیاب در خودرو فرزند خود می‌توانند مکان‌هایی که به آنجا رفته است را بدانند و اگر او از سرعت مجاز تخطی کرد به‌سرعت متوجه شوند.

در مورد جدیدترین ابزار صافکاری ماشین بیشتر بخوانید .

مانند هر دستگاه پیشرفته‌ای می‌توان از ردیاب خودرو نیز سوءاستفاده کرد. روی تاریک ردیاب‌های خودرو را وقتی می‌توان دید که افراد بدون اجازه صاحب خودرو چنین دستگاه‌هایی را روی خودرو آن‌ها نصب می‌کنند و در اطلاعات دقیق رفت‌وآمد و موقعیت آن‌ها جاسوسی می‌کنند. اگر شما مشکوکید که یک ردیاب خودرو غیرقانونی روی خودروتان نصب‌شده است می‌توانید به افراد متخصص این زمینه مراجعه کنید. کسانی که در زمینه نصب قانونی ردیاب خودرو فعالیت می‌کنند می‌توانند به شما کمک کنند ردیاب غریبه را در خودرو خود پیدا کنید.

کاربردهای ردیاب خودرو چیست؟
ردیاب خودرو را می‌توان در قسمت‌های مختلف خودرو نصب کرد. ازجمله: زیر داشبورد، زیر بدنه، پشت سپر، چسبیده به سقف، زیر صندلی ها، داخل صندوق‌عقب و….

آیا ردیاب‌های خودرو قانونی هستند؟

باوجودآنکه تمام روش‌های استفاده از ردیاب خودرو که در این مقاله بررسی‌شده است در اکثر مراجع قانونی مجاز به‌حساب می‌آیند، اما باید توجه داشته باشید که تحت بعضی شرایط استفاده نادرست از ردیاب خودرو می‌تواند دردسرساز شود. اگر درباره مورداستفاده از ردیاب خودرو شک دارید می‌توانید با یک وکیل دراین‌باره مشورت کنید.

مقررات اصلی استفاده از ردیاب خودرو بر این اساس است که اگر خودرو متعلق و به نام شماست می‌توانید آزادانه ردیاب را روی آن نصب نمایید. این قانون هم برای خودروهای شخصی و هم خودروهایی که به یک شرکت تعلق دارند صادق هست.

اگر خودروی موردنظر به شما تعلق ندارد معمولاً نصب ردیاب خودرو بر آن منع قانونی دارد. استثناهایی در رابطه با پلیسی که مجوز این کار را در دست داشته باشد و کارگاه‌های خصوصی که برای صاحب خودرو کار می‌کنند وجود دارد. در سایر موارد باید پیش از اقدام به نصب ردیاب، مورد از نظر قانونی بررسی شود. در بسیاری از مراجع قانونی نصب غیرقانونی ردیاب خودرو GPS تحت جرائم سایبری دسته‌بندی می‌شود.

سخن پایانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ردیاب خودرو دیگر دستگاه پیشرفته و عجیبی نیست که فقط آن را در فیلم‌های جنایی دیده‌اید. بلکه هر صاحب خودرویی می‌تواند یک ردیاب خودرو را با قیمت مناسب خریده و روی خودروی خود نصب کند. ردیاب خودرو می‌تواند کاربرد فراوانی برای افرادی که صاحب ناوگان‌های حمل‌ونقل هستند، یا افرادی که می‌خواهند با دانستن موقعیت خودروی خود در هرلحظه از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنند، دارد. در آخر برای مطالعه بیشتر می توانید کامپیوتر خودرو چیست؟ را بخوانید .

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

2 نظرات
  1. مریم صادقی می گوید

    سلام ممنون از مقاله خوبتون
    من ۶ ماه پیش یک ردیاب خودرو از سایت ایران رهیاب خریداری کردم و روی ماشینم نصب شده. حالا قصد دارم خودرو رو واگذار کنم و یه ماشین جدید بگیرم. میخواستم بدونم در خدمات استادکار بازکردن و نصب مجدد این ردیاب روی خودروی جدید هست؟ چه متخصصی باید استفاده کنم؟

    ممنونم از شما

  2. محسن می گوید

    سلام،بله امکان جابجایی هست،من برق کارخودرو،هستم.اگرخواستین ما انجام میدهیم،تهران وهومه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 + دوازده =