خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می‌کند؟

0

در میان خودروهایی که در بازار وجود دارد، خودروهای هیبریدی علاقه‌مندان مخصوص به خود را دارا هستند. البته باید بگوییم به دلیل آنکه بستر مناسب برای استفاده از این خودروها هنوز فراهم نشده، نمی‌توانیم آن ها را به وفور در خیابان‌ها و جاده‌ها ببینیم. اما یک خودروی هیبریدی چیست؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید و از خودروی هیبریدی بیشتر بدانید.

نگاهی به اتومبیل‌های هیبریدی

هنگامی که اولین ماشین‌های هیبریدی تقریبا دو دهه قبل به نمایشگاه‌ها رسیدند، آنها به عنوان پروژه‌های چندان علمی موفق به نظر نمی‌رسیدند به همین دلیل از سوی بسیاری از سازندگان کنار گذاشته شدند. اما در حال حاضر مشخصات یک خودروی هیبریدی می‌تواند در همه نوع از اتومبیل‌ها مانند خودروهای شخصی، تاکسی‌ها و حتی در وسایل نقلیه تجاری پیدا شود. همان طور که خودروسازان همچنان به نوآوری ادامه می‌دهند و نیروهای الکتریکی بیشتری را با هدف نهایی کردن موتور احتراق داخلی افزایش می‌دهند، هیبریدها در دهه‌های آینده، احتمالا بیشتر در سطح شهرهای مختلف دیده خواهند شد.

ماشین هیبریدی
یک اتومبیل هیبریدی دارای سیستمی است که به کمک منبع الکتریکی کار می کند

اما اگر شما مطمئن نیستید که دقیقا یک اتومبیل هیبریدی چیست و چگونه کار می‌کند، بهتر است ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.
و اگر شما علاقه‌مند به خرید آن هستید، ما چند راهنمایی برای انتخاب بهترین ماشین هیبریدی برای شما داریم.

مشخصات خودروی هیبریدی

به معنای ساده، یک خودروی هیبریدی، خودرویی است که در آن از یک موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی سنتی برای حرکت استفاده می‌شود. این دو سیستم به طور مستقیم با یکدیگر کار می‌کنند تا قدرت لازم برای حرکت چرخ‌ها را تامین کنند.

واضح‌ترین مثال یک وسیله نقلیه هیبریدی، تویوتا پریوس نام دارد؛ که در سال ۱۹۹۷ توانست به خودرویی ترکیبی اقتصادی تبدیل و به بازار عرضه شود و میلیون‌ها نفر از آن لذت بردند.

دلیل اینکه چرا هیبرید‌ها به شدت محبوب هستند، این است که آن‌ها یکی از بالاترین هزینه‌های مالکیت خودروها را کاهش می‌دهند: یعنی کاهش مصرف سوخت، چرا که بیشتر به انرژی الکتریکی نیاز دارند تا بنزین!

صرفه جویی در مصرف سوخت اولین انگیزه برای تولید یک خودروی هیبریدی است. هنگامی که سرعت خودرو تا اندازه‌ای مشخص است، این اتومبیل به کمک موتور الکتریکی حرکت می‌کند و موتور بنزینی خاموش می‌ماند و بنزینی سوخته نمی‌شود.

اما اگر به نیروی بیشتری برای حرکت چرخ‌ها نیاز باشد موتور بنزینی شروع به کار می‌کند تا با سوخت بنزینی بتواند، انرژی مورد نیاز برای حرکت اتومبیل تامین کند.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

خودروی هیبریدی چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه، ممکن است به نظر برسد که تمامی خودروهای هیبریدی به یک شکل کار می‌کنند: یعنی به طور کلی اینطور در نظر گرفته می‌شود که یک اتومبیل هیبریدی، آن‌هایی هستند که انرژی حرکتی‌شان توسط بنزین و برق تولید می‌شود که این به صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می‌کند. این ممکن است شناسه اصلی آنها باشد.
اما در طرح‌ها و گونه‌های هیبریدی های خاص، بسته به نوع خودرو و مدل، تفاوت‌هایی وجود دارد.

در برخی از خودروها، منبع اصلی سوخت همان موتور بنزینی است. موتور الکتریکی همچنین با تولید انرژی جنبشی با بازسازی ترمز، برق را تولید می‌کند. با این وجود، بدون موتور بنزینی، باتری هیبریدی نمی‌تواند انرژی مورد نیاز برای موتور الکترتیکی را برای عملکرد خودرو فراهم سازد. بدین ترتیب، خودرو اساسا تبدیل به یک وسیله نقلیه الکتریکی بسیار محدود و کم قدرت می‌شود.

اما در این میان برخی از خودروها، برای حرکت بیشتر به انرژی الکتریکی نیاز دارند و تنها برای شروع و احتراق اولیه در آن‌ها، از موتور بنزینی استفاده می‌شود.

ماشین هیبریدی
یک ماشین هیبریدی دارای سیستمی است که به وسیله ی باتری الکتریکی کار می کند

انواع خودروی هیبریدی

لازم به ذکر است که این خودروها دارای انواع گوناگونی هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

خودرو هیبریدی سری: این دسته از خودروها، تنها به وسیله انرژی الکتریسیته حرکت می‌کنند. این‌ها خودروهایی پاک محسوب می‌شوند و تنها برای مسافت‌های کوتاه طراحی شده است. لازم به ذکر است که به دلیل سیستم پیچیده‌ای که دارند، بسیار گران هستند.

خودروهای هیبریدی موازی: در این خودروها ابتدا پیشرانه احتراق وارد عمل می‌شود و بعد سیستم الکتریکی به آن متصل شده تا شتاب‌گیری ایجاد شود. لازم به ذکر است که این خودروها می‌توانند به تنهایی به کمک سیستم الکتریکی برای سرعت‌های پایین کار کنند. در صورت اتمام شارژ الکتریکی، امکان حرکت با سیستم احتراق وجود دارد.

خودروی هیبریدی ملایم: این سری شبیه به هیبریدهای موازی هستند، با این تفاوت که برای قدرت بیشتر، همکاری بیشتری با پیشرانه احتراق داخلی دارند. در این خودروها باتری‌های کوچکی قرار داده می‌شود. اما جالب است بدانید که انرژی حین ترمز گرفتن در این سری، تبدیل به انرژی الکتریسیته ذخیره شده در باتری می‌شود تا برای حرکت خودرو مورد استفاده قرارگیرد.

پلاگین هیبریدها: در این سری، باتری‌های بزرگ‌تری قرار داده می‌شود، تا بتوانند از منابع انرژی خارجی برای شارژ شدن، تغذیه کنند.

نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی
انواع خودروهای هیبریدی کدامند؟

آیا من باید یک ماشین هیبریدی بخرم؟

یکی از سوالات اصلی که ممکن است برای هر علاقه‌مندی به خودروی هیبریدی پیش می‌آید، این است که آیا ماشین هیبریدی برای من مناسب است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر شما بیشتر درون شهر تردد می‌کنید و کمتر مسیر شما به راه‌های دور می‌افتد، یک خودرو هیبریدی می‌تواند برای شما مناسب باشد. اما اگر با خودروتان تردد زیادی دارید و به بیرون از شهر به وفور سفر می‌کنید، این خودرو برایتان کارآمد نخواهد بود. چرا که در حقیقت هنوز اتومبیل‌هایی با ظرفیت انرژی الکتریکی بالا تولید نشده است و هنوز در همه راه‌ها و جاده‌ها، امکاناتی برای شارژ این خودروها وجود ندارد. پس عملا یک خودروی هیبریدی هم اکنون برای مسافت‌های طولانی کارآمد نخواهد بود.

من می توانم مثالی درست از یک خریدار مناسب برای یک خودروی هیبریدی باشم، چرا که اغلب به جای گشت و گذار در سطح شهر برای مسافت‌های نسبتا دور، بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنم، به همین دلیل خودروی من چندان نیازی به سوختگیری ندارد. لذا به گمانم خرید یک خودروی هیبریدی برای امثال من به صرفه‌تر است، ضمن آنکه از آلودگی هوای شهر نیز خواهم کاست.
البته امید است که در آینده‌ای نه چندان دور، به زودی ظرفیت استفاده از این خودروها افزایش یابد تا بتوان به کمک این انرژی سبز، به آب و هوای کره زمین کمک کرد.

 

www.digitaltrends.com
www.whatcar.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 5 =