کیت اگزوز چیست و نحوه ساخت کیت اگزوز چگونه است؟

1

کسانی که به خودرو علاقه زیادی دارند، از قطعات جانبی مختلفی به منظور تیونینگ، اسپرت کردن آن و … استفاده می‌کنند. یکی از همین قطعات جذاب که طرفداران زیادی دارد، کیت اگزوز است. کیت اگزوز در انواع مختلفی مانند کیت اگزوز برقی، کیت اگزوز ریموت دار و … تولید می‌شود و افراد می‌توانند از آن‌ها برای تیونینگ خودرو استفاده کنند. اما آیا می‌دانید کیت اگزوز چیست؟ در این مطلب ما شما را با این قطعه آشنا می‌کنیم و طریقه ساخت کیت اگزوز را به شما آموزش می‌دهیم، البته همچنان ضرورت سپردن این کار به یک متخصص را یادآوری می‌کنیم. با استادکار همراه شوید.

کیت اگزوز

در خودرو نیز مانند انسان، عمل دم و بازدم صورت می‌گیرد که عمل بازدم در خودرو، بر عهده اگزوز است. هرچه وضعت اگزوز در خودرو بهتر طراحی شود، خروج گاز حاصل از احتراق داخلی به راحتی صورت می‌گیرد و در نتیجه این عمل، افزایش قدرت موتور را شاهد خواهیم بود. برای رسیدن به این هدف، روش‌های مختلفی وجود دارد که علاقه‌مندان به تیونینگ خودرو، استفاده از کیت اگزوز را برمی‌گزینند که اتفاقا این راه، چندان به نفع محیط زیست نیز نخواهد بود.

یکی از اقداماتی که افراد برای تیونینگ خودرو انجام می دهند، نصب کیت اگزوز است تا حجم خروجی دود را کنترل کنند.
یکی از اقداماتی که افراد برای تیونینگ خودرو انجام می دهند، نصب کیت اگزوز است تا حجم خروجی دود را کنترل کنند.

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین قطعاتی که در تیونینگ خودرو از آن استفاده می‌شود، کیت اگزوز است. اما کیت اگزوز چیست؟ کیت اگزوز مجموعه‌ای از قطعات است که به عنوان قطعات جانبی روی اگزوز خودرو نصب می‌گردد. به کمک این قطعه است که راننده می‌تواند حجم و سرعت خروج دود از اگزوز ماشین خود را کنترل نماید.

همان‌طور که گفته شد، این کیت در انواع مختلف کیت اگزوز برقی، کیت اگزوز ریموت دار و … تولید می‌شود، اما آنچه که باید مد نظر داشت این است که کیت اگزوز هر خودرویی، براساس نوع خودرو و سگمنت آن در طراحی موتور متفاوت خواهد بود. از این رو کیت اگزوز سراتو کوپ با کیت اگزوز جنسیس کوپه فرق دارد.

البته لازم به ذکر است که برخی از خودروها، از همان کارخانه به کیت اگزوز مجهز هستند که می‌توان از جمله این خودروها به سری GT اشاره نماییم.

بیشتر بدانید علت صدای انفجار از اگزوز چیست؟

قطعات مختلف کیت اگزوز کدامند؟

برای آنکه بدانید کیت اگزوز چیست باید با قطعات تشکیل دهنده آن آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم، این کیت از مجموعه‌ای از قطعات ساخته شده است که مهم‌ترین آن، هدرز است. هدرز که در انواع مختلفی تولید می‌شود، وظیفه دارد تا گاز ایجاد شده از احتراق درون خودرو را، خروج داده و آن را به داخل لوله خروجی اگزوز، هدایت نماید. هر نوع از هدرز با توجه به سیستم اگزوز در هر خودرو و آن کاربری که افراد مد نظر دارند، انتخاب شده و نصب می‌گردند.

این کیت از مجموعه قطعاتی به نام های هدرز، مخزن و سری اگزوز تشکیل می شود تا بتوانند دود گاز را مطابق با نظر راننده بیرون دهند.
این کیت از مجموعه قطعاتی به نام های هدرز، مخزن و سری اگزوز تشکیل می شود تا بتوانند دود گاز را مطابق با نظر راننده بیرون دهند.

قطعات بعدی در کیت اگزوز خودرو، مخزن و سری اگزوز نام دارند که در کنار هدرز، این مجموعه را کامل می‌کنند.

کیت اگزوز برقی و ریموت دار

یکی از انواع این کیت‌ها، کیت اگزوز برقی است که به کمک یک ریموت، کنترل می‌شود. در این نوع دکمه‌ای کنار فرمان خودرو نصب می‌گردد تا به این طریق رانندگان بتوانند میزان هوایی که از اگزوز اتومبیل خارج می‌شود را کنترل کنند. همچنین لازم به ذکر است که به کمک همین دکمه رانندگان می‌توانند صدای اگزوز را با توجه به سلیقه خود تغییر دهند.

یکی از بهترین انواع کیت اگزوز، کیت برقی و ریموت دار است تا راننده بتواند به کمک یک دکمه، فرایند خروج دود را کنترل نماید.
یکی از بهترین انواع کیت اگزوز، کیت برقی و ریموت دار است تا راننده بتواند به کمک یک دکمه، فرایند خروج دود را کنترل نماید.

قسمت اساسی کیت اگزوز ریموت دار، روی قسمت خروجی هدرز قرار می‌گیرد. در واقع بعد از نصب هدرز، توربین تغییر تنظیم شونده را روی سراگزوزها نصب می‌کنند. بعد به منظور کنترل هوای خروجی و صدای اگزوز، سیسم کشی‌های لازم صورت می‌گیرد و دکمه‌ای کنار فرمان خودرو تعبیه می‌گردد. لازم است بدانید که با توجه به انواع مختلف توربین در این نوع از کیت اگزوز، دکمه‌ای متفاوت نیز کنار فرمان نصب خواهد شد. به عنوان مثال، برخی از مدل‌ها می‌توانند چند نوع حجم هوای خروجی را برای رانندگان به ارمغان آورند در حالی که برخی دیگر تنها می‌توانند یک یا دو نوع حجم هوا ایجاد کنند.

نحوه ساخت کیت اگزوز

برخی از افراد دوست دارند از خلاقیت خود برای ساخت وسایلی که به آن‌ها نیاز دارند، استفاده کنند که ساخت کیت اگزوز نیز شامل همین مورد می‌شود. برای ساخت این کیت، شما به وسایلی نیاز دارید:

وسایل مورد نیاز ساخت کیت اگزوز

  • قوطی چیپس
  • سرنگ
  • چوب بستنی
  • کاتر
  • لوله پلاستیکی
  • موتور کوچک
  • چسب حرارتی یا قطره‌ای
  • لنت
  • بلندگو کوچک
  • هدفون کوچک
  • سیم
  • باتری
  • جای باتری سیم‌دار
  • ام پی تری پلیر
  • آهنربا
  • دکمه فشاری
  • درب بطری

گام اول

یک چیپس قوطی‌دار خرید کرده و پس از میل کردن محتویاتش، داخل آن را با دستمال کاغذی پاک کرده و ته قوطی را به کمک یک کاتر ببرید. به گونه ای که تنها یک استوانه برای شما باقی بماند. سپس یک سرنگ و یک چوب بستنی تهیه کنید و با چسب قطره‌ای، سرنگ را به چوب بستنی بچسبانید. سپس موتور کوچک را به قسمت دیگر چوب بستنی بچسبانید.

گام دوم

لوله بلند توخالی پلاستیکی را آورده و تکه‌ای از آن را جدا کنید. یک سر آن را به سر سرنگ و سر دیگر آن را به موتور کوچک متصل کنید. حال به کمک لنت این‌ها را به هم بچسبانید. درب بطری بلند و پهنی را آورده و سر آن را به صورت دایره‌ای شکل ببرید. رشته سیمی به همراه کلید فشاری تهیه نمایید. یک سر رشته سیم را به انتهای کلید نصب کرده و آن‌ها را به کمک لنت محکم نمایید. سپس کلید را از سوراخ ایجاد کرده در درب بطری عبور دهید و با چسب حرارتی به آن متصل نمایید. بعد قسمت پایینی بطری را چسب بزنید و آن را به دو چوب بستنی که به شکل ضربدر به یکدیگر متصل شده‌اند، بچسبانید.

بیشتر بدانید دلیل سر‌و‌صدای منبع اگزوز خودرو چیست؟

برای ساخت کیت اگزوز به وسایل مختلفی مانند لوله استوانه ای، موتور کوچک، باتری، بلندگو، هدفون و ... نیاز دارید.
برای ساخت کیت اگزوز به وسایل مختلفی مانند لوله استوانه ای، موتور کوچک، باتری، بلندگو، هدفون و … نیاز دارید.

گام سوم

یک بلندگو کوچک تهیه نمایید و باتری را درون آن قرار دهید. هدفون کوچکی را آورده و یکی از گوشی‌های آن را جدا نمایید. حال آن را به پشت بلندگو (در واقع میکروفون بلندگو) بچسبانید. استوانه‌ای که در ابتدا تهیه کرده بودید را نیز به داخل بلندگو بچسبانید. ام پی تری پلیر کتابی را به گونه‌ای روی چوب بستنی بالا پیستون سرنگ بچسبانید که سر پیستون رو به دکمه روشن و خاموش آن باشد. یک سر باقی مانده از سیمی که به کلید وصل شده است را، یک سر جای باتری‌های سیم دار وصل نمایید. سر دیگر جا باتری را به یک سیم از موتور کوچک، و دو سر سیم‌های باقیمانده را به یکدیگر متصل نمایید. درواقع باید این سه وسیله را به کمک انتهای سیم‌هایشان به صورت سلسله‌وار به یکدیگر متصل نمایید.

گام چهارم

حال به طرف دیگر چوب بستنی یک باتری به دو قطب کنار هم وصل کنید و آن را به جاباتری سیم دار متصل نمایید. دو ردیف آهنربا تهیه کرده و آن را در ورودی بلندگو و روی استوانه قرار داده و با لنت به هم بچسبانید. سوکت هدفون را در ام پی تری پلیر قرار دهید تا با فشردن دکمه، صدایی که دوست دارید ( پیش‌تر در ام پی تری پلیر ذخیره کرده‌اید) پخش شود.

سخن پایانی

با توجه به تعاریف بالا، اکنون می‌دانید که کیت اگزوز چست و به چه کاری می‌آید. چنانچه به تیونینگ خودرو علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از کیت اگزوز، قدمی در این راستا بردارید و خودرتان را اسپرت کنید.

منبع: lucapro.com

1 نظر
  1. مهدی پورراهدار می گوید

    باسلام
    جالب بود ممنون از مطالب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 7 =