تاثیر ریختن تینر در باک خودرو چیست؟

11

آیا ریختن تینر در باک خودرو کار عاقلانه‌ای است؟ آیا می‌توان با ریختن هر ماده‌ای مانند تینر در باک بنزین کارایی اتومبیل را بهبود بخشید و سیستم سوخت‌رسانی آن را ارتقا داد؟ برخی افراد تمیز کردن مسیر سوخت‌رسانی را از جمله فواید ریختن تینر در باک بنزین برمی‌شمارند،

اما آیا متخصصان خودرو نیز با ریختن تینر فوری داخل باک بنزین موافقند؟ برای آگاهی از تاثیر تینر در باک بنزین ابتدا باید ویژگی‌ها و خواص تینر را بشناسیم تا بدانیم این کار چه مزیت‌ها یا پیامدهایی برای سیستم سوخت‌رسانی خودرو و عملکرد بخش‌هایی مثل موتور به همراه خواهد داشت. لازم به توضیح است که فارغ از نحوه ریختن تینر در باک بنزین، به هیچ وجه نمی‌توانیم برچسب مجاز بر این کار بزنیم و باید پیش از آن نسبت به عوارض ریختن تینر در باک بنزین آگاهی کامل به دست آوریم. اگر این پرسش‌ها ذهن شما را هم به خود مشغول کرده است، با استادکار همراه باشید تا درباره طریقه ریختن تینر در باک بنزین و عواقب آن بیشتر بدانیم.

تاثیر ریختن تینر در باک خودرو

برخی از افراد به منظور بهبود کارایی خودرو اقدام به انجام کارهایی می‌کنند که چندان برای سلامت خودرو مناسب به نظر نمی‌رسد و می‌تواند نتایج کاملا عکس و سوئی را در پی داشته باشد.

تاثیر ریختن تینر در باک خودرو
برخی از افراد بر این باورند که ریختن تینر در باک بنزین می‌تواند رسوبات و آلودگی ها را از سیستم سوخت‌رسانی بزداید.

همان‌طور که در بالا گفته شد، برخی از افراد بر این باورند که با ریختن تینر در باک بنزین خودرو می‌توانند مسیر سوخت‌رسانی اتومبیل خود را پاکسازی نمایند. در واقع آن‌ها گمان می‌کنند که اگزوز خودرو به راحتی به کمک تینری که درون باک می‌ریزند، پاک و تمیز شده و تمامی رسوبات و آلودگی‌های آن از بین خواهند رفت. اما آیا واقعا ریختن تینر در باک خودرو تاثیر مثبتی دارد که بخواهیم به دنبال طریقه ریختن بنزین در باک خودرو باشیم؟

فواید ریختن تینر در باک بنزین

در خصوص فواید و تاثیر ریختن تینر در باک خودرو باید در ابتدا جنبه علمی آن را مورد بررسی قرار دهیم؛ البته این موضوع نه تنها در هیچ تحقیق علمی ثابت نشده، بلکه ریختن تینر فوری داخل باک بنزین ضررهای بسیاری را برای اتومبیل شما به همراه خواهد داشت.

از آنجایی که تینر خاصیت اشتعال‌زایی دارد، لذا ریختن تینر در باک تنها سبب بهتر سوختن بنزین خواهد شد.
از آنجایی که تینر خاصیت اشتعال‌زایی دارد، لذا ریختن تینر در باک تنها سبب بهتر سوختن بنزین خواهد شد.

خوب است بدانید که تینر ماده‌ای حلال است و خاصیت اشتعال‌پذیری بسیار بالایی دارد. درست است که ریختن تینر در باک بنزین خودرو سبب بهتر سوختن بنزین می‌شود، اما این هیچ ارتباطی به عملکرد بهتر در موتور اتومبیل نخواهد شد. از سوی دیگر هیچ یک از آلودگی‌ها و رسوبات نیز از بین نمی‌رود و تنها شیوه سوختن بنزین در باک خودرو است که تغییر می‌کند.

اما این تمام ماجرا نیست. حلال بودن تینر سبب می‌شود که باک بنزین شما استحکام خود را به دلیل خورندگی مواد موجود در تینر از دست داده و به سرعت فرسوده شود. از سوی دیگر اگر به طور طولانی مدت تینر را درون باک بنزین بریزید، اورینگ‌های خودرو از بین می‌روند.

تینر به هیچ عنوان خاصیت شویندگی در برابر رسوبات ندارد، بلکه تمامی آن‌ها را در خود حل کرده و مشکلات جدیدتری را به وجود می‌آورد.

همچنین لازم است بدانید که ریختن تینر در باک بنزین خودرو سبب کوتاه شدن عمر سنسور اکسیژن شده و رفته رفته آن را از بین می‌برد. یعنی با این کار باعث به وجود آمدن خطاهایی در سنسور اکسیژن خواهید شد که برای برطرف کردنشان می‌بایست سرمنشا اصلی آنها را پیدا کنید.

بیشتر بدانید تعمیر آمپر بنزین خودرو چگونه انجام می‌شود؟

اگر به طور مداوم درون باک بنزین تینر بریزید، سرعت فرسودگی و از بین رفتن باک بنزین را به سبب وجود مواد خورنده افزایش خواهید داد.
اگر به طور مداوم درون باک بنزین تینر بریزید، سرعت فرسودگی و از بین رفتن باک بنزین را به سبب وجود مواد خورنده افزایش خواهید داد.

اگر تصور می‌کنید که ریختن تینر در باک خودرو سوزن‌های انژکتور را تمیز می‌کند، باید بگوییم که تصورتان اشتباه است. در واقع، رسوبات تشکیل شده در هر بخشی از خودرو به قدری ضخیم هستند که حلالی مانند تینر قادر به تمیز کردن آن نخواهد بود و با این کار تنها باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده دیگری می‌شوید؛ به عنوان مثال، با این کار سبب عبور بیش از اندازه بنزین خواهید شد که در پی آن دبی خروجی نیز افزایش یافته و در نهایت سیستم را با مشکل مواجه خواهد ساخت.

عوارض ریختن تینر در باک بنزین پراید

ریختن تینر در باک بنزین پراید مانند هر خودروی دیگری مشکلاتی از قبیل فرسودگی باک بنزین، افزایش میزان عبور بنزین، افزایش دبی خروجی و… را در پی خواهد داشت. این موارد همگی در نهایت سبب از کار افتادگی سیستم سوخت‌رسانی خودرو خواهد شد.

سخن پایانی

با توجه به تمام نکاتی که گفته شد، بهتر است از ریختن بنزین در باک خودرو خودداری نمایید و برای پاکسازی مسیر سوخت‌رسانی، انژکتورها و… از مواد پیشنهادی کارشناسان متخصص در این زمینه استفاده نمایید. همچنین خوب است تا با مراجعه به موقع به تعمیرگاه‌های مجاز از ایجاد رسوبات در بخش‌های مختلف خودرو جلوگیری کنید. بنابراین ریختن تینر در باک خودرو هیچ پیامد مثبتی را در پی نخواهد داشت و تنها به فرسوده شدن سیستم سوخت‌رسانی می‌انجامد. همواره به یاد داشته باشید که ریختن تینر در باک تنها در شیوه سوختن بنزین تغییر ایجاد می‌کند و نقشی در بهبود عملکرد موتور خودرو نخواهد داشت. به علاوه با توجه به عوارض ریختن تینر در باک بنزین پراید و سایر خودروهای ایرانی، این موضوع را می‌توان به خودروهای خارجی نیز تعمیم داد.

در انتها پیشنهاد میکنم عوارض ریختن شکر در باک بنزین خودرو را نیز بخوانید.

منبع: mashin3.com

11 نظرات
  1. احمد زرگر می گوید

    سلام
    ضمن احترام به نظر نویسنده محترم سرکار خانم نقیبی، باستحضار میرساند که استفاده از تینر در فواصل زمانی کوتاه و پیوسته برای اتومبیل ضرر دارد اما من سالی یک بار 500 میلی لیتر تینر 20000 را در 60 لیتر بنزین میریزم و تاکنون نیازمند تمیز کردن سنسور نشدم و مصرف نیز افزایش پیدا نکرده در عین حال سیستم سوخت رسانی هم طی 10 سال گذشته ایراد پیدا نکرده و مهمتر از همه کارآئی موتور اتومبیل من نیز عالی ارزیابی میشود و کم نشده است.مثل همیشه سرحال کار میکند. متشکرم

  2. جواد می گوید

    باسلام.سخن پایانی رو دوباره مطالعه بفرمایید نوشته بهتر است از ریختن بنزین در باک خودرو خودداری کنید.!!!!!¡!!!!!!!!!!!!

  3. رضا می گوید

    روش شستشو و نوسازی کاتالیزور و انژکتور در منزل
    این روش را خودم انجام دادم و کاملا جواب داد و بعد چند سال سختی در گرفتن معاینه فنی اینبار براحتی در تست آلایندگی قبول شد
    تنها قسمت سختش باز و بست اگزوز بود چون جک مناسب یا چاله سرویس نداشتم

    وسایل مورد نیاز
    تینر ۲۰۰۰۰ دو تا سه عدد
    بنزین ۳ تا ۴ لیتر
    جرمگیر یک لیتر
    چسب مزدا یک تیوپ
    واشر گلویی یک عدد
    انژکتور شور یک عدد

    روش کار
    اگزوز را از موتور جدا کرده و بعد از آزاد کردن بستها آنرا خارج میکنیم
    بستهای میان لوله اگزوز را باز میکنیم تا اگزوز به دو سه سه قطعه تقسیم شود
    همه قسمتها را با بنزین فراوان میشوئیم تا دوده ها پاک شوند
    از اینجا به بعد فقط روی تمیز کردن کاتالیزور کار میکنیم
    بعد شستشو با بنزین ، یکطرف لوله کاتالیزور را با نایلون مسدود میکنیم و کل کاتالیزور و لوله ها را پر از تینر ۲۰۰۰۰ میکنیم و چند ساعت بحال خود میگذاریم و فقط هر نیم ساعت آنرا تکان تکان میدهیم که بهتر تمیز شود و بعد تینر را تخلیه میکنیم
    با بنزین و سپس آب با فشار شلنگ کاتالیزور را میشوئیم
    حال جرمگیر را از طرف خروجی کاتالیزور روی همه جای آن میپاشیم و بلافاصله با آب فراوان میشوئیم چون هم خورندگی دارد و هم دیر پاک میشود. من خودم از جرمگیر “من” استفاده کردم.
    بعد دوباره با بنزین میشوئیم و سپس یک قوطی انژکتور شور را یکجا از طرف خروجی کاتالیزور به داخل آن اسپری میکنیم (کل کاتالیزور و لوله ها بشدت سرد میشوند)
    (البته شستشو با اسید سولفوریک و یا جوهرلیمو هم در اینترنت بود که امتحان نکردم)
    بعد با آب میشوئیم و میگذاریم خشک شود
    برای بستن مجدد اگزوز در محل همه اتصالات از چسب مزدا استفاده میکنیم تا اگزوز نشتی نداشته باشد و اگزوز را با واشر گلویی چسب کاری شده سرجایش میبندیم
    بعلت گرفتگی سوراخها و وجود آب در اگزوز اولش ماشین بد کار میکند اما کمی که گرم شد با گاز فراوان کمی حرکت میکنیم تا هم گرما و هم شدت گاز خروجی مسیر را خشک و باز کند
    هر چند دقیقه یکبار کلاچ گرفته و محکم گاز میدهیم تا دور موتور تا ۵ و ۶ بالا رود. اگر زمین یا دیوار سفیدی پشت اگزوز باشد خروج مقدار قابل توجهی جرمهای اگزوز قابل مشاهده است.
    نیم تا یکساعت با گاز بالا و دنده کم حرکت کنید تا کاتالیزور بهترین کارايی را پیدا کند.

    تجربیات اینجانب برای قبولی در معاینه فنی
    کاتالیزور هرچه داغتر باشد بهتر عمل میکند
    روشن کردن کولر ماشین باعث کاهش آلایندگی خودرو میشود
    استفاده از یک باک بنزین سوپر یا ریختن یک لیتر تینر ۲۰۰۰۰ در یک باک پر بنزین
    شستشوی انژکتورها
    تمیز و فیلر کردن شمعها
    فیلرگیری و تنظیم موتور

    شستشوی انژکتور در منزل
    مجموعه انژکتورها را باز میکنیم
    ترجیحا بوسیله آدابتور ۱۲ ولت یا اگر نبود از طریق کابلی که به دوسر باتری وصل است میتوان انژکتور فعال و غیر فعال کرد
    اسپری انژکتور شور را در طرف ورودی انژکتور فیکس و سپس اسپری میکنیم
    حال با قطع و وصل کردن برق ۱۲ ولت دریچه انژکتور باز و بسته شده و با چشم میزان خروجی و نحوه پاشیدن آنرا میبینید. هر وقت تمیز شد به سراغ انژکتور بعدی بروید

  4. امید می گوید

    8ساله تینراستفاده میکنم موتورآچارنخورده هیچ عین موتورصفر کارمیکنه اکتان وموتورشویی وانژکتورشور خراب میکنه موتوررو نه تینراگه تینرخورنده بودالان باک من کف اسفالت بود

  5. هادی می گوید

    خود تعمیر کارا انژکتور رو با تینر می شورن ۲۰۰۰۰
    ۲۰۰۰۰ خیلی فراره اصلا با ۲۰۰۰ قابل مقایسه نیست یه سری ۲۰۰۰ می ریزن ماشین نابود می شه
    بازم تو باک ریختن خطر داره ولی می شه انژکتور رو در اورد با تینر شست

  6. سعید می گوید

    با سلام خدمت اساتید محترم ،دوستانی که نظرشون در مورد ریختن تینر منفی هست و از نظر علمی حلال بودن رو ، مد نظر دارن،ا اگر کسی هر بار که بنزین بزنه و بخواد از تینر استفاده کنه ،شاید از نظر علمی … باعث خرابی سیستم سوخت و… بشه ولی کسی که سالی یک بار تو ۶۰ لیتر بنزین بخواد یک لیتر اسید هم بریزه فکر نمیکنم انقدر وحشتناک باه که میگن ،اخه ۶۰ لیتر به یک لیتر چیزی نیست اونم سالی یه بار یا دو با،انقدر خود این تانکر ها ات و اشغال داره که اگه زمان تخلیه مآهده کنید اصلآ بنزین نمیزنید ،این داستان ها برای کمپانی های بنز و بی او هست و در کشورهای اروپایی که صد تا استاندار برای پمپ بنزین هاشون دارن ،نه ایران و شمال ایران که ۶۰ لیتر بنزین ۵ لیترش اب هستاونم نه اینکه مالکان پمپ بنزین اب قاطی کنن شمال به خاطر رطوبت وقتی منبع اصلی خالی میشه ،داخل تامنبع بخار جمع میشه مخصوصآ زمانی که بارو هست و انومات اب داخل منبع هست

  7. رضا می گوید

    سلام من ماشینم پراید ۸۷ هست وقتی باسرعت مثلا ۶۰تا درحرکتم وقتی که کلاچ رو میگیرم و یه دنده میخوام کم کنم.بدون اینکه ترمزبگیرم یهویی توان ماشین خودبه خود کم میشه انگار یکی ماشینو نگه داشت آمپردور موتور یهویی پایین میاد راهنماییم کنیین دردش چیه ممنون.درضمن مشکلم کلا از برق خودرو نمیباشدومثتثنی است

  8. فرزاد می گوید

    استپر گیر داره خرابه

  9. حسین می گوید

    سلام. ممنون از مطلبتون ولی به نظر من عجیبه که بگیم تینر مواد و آلودگی رو تمیز نمی کنه ولی فلز باک و قطعات دیگر رو خراب می کنه. مگر این که در مسیر بنزین قطعات پلاستیکی وجود داشته باشه که بنزین مستقیماً بهش برخورد بکنه که اون هم بعیده. قطعه پلاستیکی توی مسیر بنزین!!! شاید اسباب بازی اینطوری باشه. تخصص ندارم ولی به نظرم این حرفها عجیبه.

  10. پیمان می گوید

    پیمان هستم من حدودا هشت ساله که تینر هر سه ماه نیم لیتر اضافه میکنم و ماشین تا این لحظه مثل صفر کار میکنه و سوزنها تا حالا هیچ مشکلی نداشته تینر فقط اوکتان بنزینو زیاد میکنه و مصرف سوخت در نتیجه میاد پایین کارشناس محترم سوادت زیاد فنی نیست عزیزم تجربه کردیم که میگیم

  11. استاد شفیق می گوید

    من قبل از مسابقه مقدار 10لیتر تینر فوری به بنزین اضافه میکنم و موقع استفاده شهری 3لیتر تینر با 40لیتر نفت سفید،البته ماشین من کاتال نداره و به جای شیلنگ بنزین لوله مسی هست،بعد از 13سال استفاده هیچ خرابی مشاهده نشده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش − چهار =