فشنگی آب چیست و چرا خراب می‌شود؟

54

تصور کنید در جاده‌ای به سمت شمال رهسپار هستید و در میان راه برای لحظه‌ای توقف می‌کنید و ناگهان متوجه می‎شوید که دمای آب رادیاتور ماشین به‌ شدت زیاد شده است. زمانی که قبل از رانندگی‌های طولانی از سالم بودن فشنگی آب رادیاتور خود اطمینان نداشته باشید و از طرفی ندانید علائم خرابی فشنگی آب چیست، قطعاً به‌عنوان فردی که دائم با ماشین در حال رانندگی هستید به مشکل بر خواهید خورد. در این مقاله قصد داریم تا با جای فشنگی آب و همچنین نحوه تعویض فشنگی آب آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور قبل از هر سفر تست فشنگی آب را انجام دهیم؛ با استادکار همراه باشید.

فشنگی آب چیست؟

آب رادیاتور ماشین شما وظیفه خنک کردن موتور را بر عهده دارد و عملکرد آن به این صورت است که با رد شدن از منافذ موجود در سیلندر، گرمای داخل ماشین را به خود جذب می‌کند و موجب خنک شدن آن می‌گردد. قطعه‌ای که درست در کنار ترموستات قرار گرفته و وظیفه سنجش دمای آب ماشین شما را بر عهده دارد، فشنگی آب رادیاتور نام دارد که در گذشته به آن شمع آب گفته می‌شد. جای فشنگی آب درست در مسیر مایع خنک‌کننده آب رادیاتور قرار دارد و دمای آب در هر لحظه توسط این حس‌گر کنترل می‌شود.

قطعه‌ای که وظیفه سنجش دمای آب ماشین شما را بر عهده دارد، فشنگی آب نام دارد
قطعه‌ای که وظیفه سنجش دمای آب ماشین شما را بر عهده دارد، فشنگی آب نام دارد

نحوه عملکرد فشنگی آب رادیاتور چگونه است

فشنگی آب رادیاتور درواقع با مقاومت معکوس در برابر دمای آب موجب تعادل دما در موتور می‌شود. زمانی که دمای پیرامون آن کاهش یابد مقاومت آن بیشتر می‌شود و با افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند و در دمای حدود ۹۷ درجه از خود هیچ مقاومتی نشان نداده و موجب راه‌اندازی فن ماشین می‌گردد. تمام این اطلاعات از طریق جریانات فشنگی آب به آمپر منتقل شده و به راننده اطلاع می‌دهد که ماشین داغ کرده است و فن در حال خنک‌سازی است. درواقع این حس‌گر بر اساس میزان مقاومت خود، ولتاژی را به ECU ماشین منتقل می‌کند که بیانگر دمایی خاص است. در این هنگام ECU نیز تشخیص می‌دهد تا در چه زمانی فن تند و کند ماشین شروع به فعالیت کند.

بیشتر بدانید علائم سوختن واشر سرسیلندر پراید

با انتقال دما از فشنگی آب به نمایشگر ماشین این اطلاعات در نمایشگر آمپر ماشین نشان داده می‌شود.
با انتقال دما از فشنگی آب به نمایشگر ماشین این اطلاعات در نمایشگر آمپر ماشین نشان داده می‌شود.

در هر ماشین چند فشنگی آب وجود دارد

در این مورد باید بدانید که تعداد فشنگی آب در ماشین‌های مختلف، متفاوت است. برخی از ماشین‌ها مثل سمند و پژو جی‌ال‌ایکس و پژو پارس سه عدد حس‌گر فشنگی آب وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیز رنگی جداگانه دارد. فشنگی آب قهوه‌ای به‌منظور راه‌اندازی فن، رنگ سبز در جهت اطلاع دادن دما به ECU و رنگ آبی مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در خودرو پراید دو عدد حس‌گر برای کنترل دمای آب رادیاتور وجود دارد که یکی از آن‌ها برای انتقال دما به ECU و دیگری مربوط به نمایشگر پشت آمپر است.

در ماشین‌های پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ نیز یک حس‌گر دمای آب وجود دارد و همه کنترل‌ها توسط سیستمی به نام BSI کنترل می‌شود و کنترل کننده‌هایی در این ماشین‌ها وجود دارد که اطلاعات را به تمام قسمت‌ها منتقل می‌کند و برای همین هم این ماشین‌ها نیازی به حس‌گر بیشتر ندارند.

بیشتر بدانید راهنمای تصویری نصب دزدگیر ماشین

تعداد فشنگی آب در ماشین‌های مختلف، متفاوت است.
تعداد فشنگی آب در ماشین‌های مختلف، متفاوت است.

علائم خرابی فشنگی آب

خراب شدن فشنگی خودرو علائم متفاوتی دارد که باید از طریق مشاهده مشکلات زیر اقدام به تست فشنگی آب نمایید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.

  • زمانی که متوجه شدید دمای آب نمایش داده نمی‌شود
  • در زمان بررسی کردن آمپر با دیاگ عدد متفاوتی نسبت به عدد مشخص شده در نمایشگر نشان داده می‌شود
  • مصرف خودروی شما افزایش پیدا کرده است و از آن دود بلند می‌شود
  • خودرو مخصوصاً در هوای سرد، به راحتی روشن نمی‌شود
  • خودرو داغ می‌کند و فن دیر روشن می‌شود

به‌علاوه زمانی که سوکت فشنگی آب سولفاته شده باشد و یا میزان آب رادیاتور موجود در ماشین کم شود و از طرفی سیستم خنک‌کننده هواگیری شده باشد، دمای آمپر درست نمایش داده نمی‌شود.

به علاوه از دیگر علائم خرابی فشنگی آب علت یک‌سره کار کردن فن ماشین و نیز جدا شدن سوکت فشنگی است که معمولاً به دلیل جوش آوردن ماشین اتفاق می‌افتد.

داغ کردن مکرر ماشین یکی از علائم خرابی فشنگی آب است
داغ کردن مکرر ماشین یکی از علائم خرابی فشنگی آب است

دلایل خرابی فشنگی آب

فشنگی آب ممکن است به دلایل متفاوتی خراب شود. سوختن فشنگی و بروز اختلالاتی همانند قطع شدن اتصالات و سیم‌ها، همچنین ایجاد رسوب و زنگ زدگی بر روی حس‌گر و یا قطع سوکت و عدم برقراری برق می‌تواند موجب از کار افتادن عملکرد فشنگی آب شود.

نحوه تعویض فشنگی آب

قبل از هر چیز و زمانی که علائم خرابی فشنگی آب را مشاهده کردید، باید بدانید که در هنگام تعویض فشنگی آب ماشین باید سرد باشد. این فشنگی‌ها معمولاً پشت سر سیلندر و سمتی که باتری ماشین قرار گرفته، واقع شده‌اند. برای تعویض باید ابتدا خرطومی هواکش را باز کرده و باتری را جدا کنید. سپس سوکت‌های فشنگی را جدا نموده و به ‌وسیله آچار فشنگی را باز کنید و فشنگی جدید را جایگزین نمایید.

تعویض فشنگی آب بهتر است توسط یک فرد کارشناس انجام شود.
تعویض فشنگی آب بهتر است توسط یک فرد کارشناس انجام شود.

کلام آخر

برای اینکه در سفرهای طولانی کمتر با مشکلات ماشین روبرو شوید، سعی کنید حتماً از سالم بودن قطعات و درست کار کردن همه قسمت‌های ماشین خود مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که حتماً آمپر ماشین و میزان آب رادیاتور را بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی می‌توانید از کارشناسان استادکار کمک بگیرید.

خدمات مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

مکانیکی سیار و تعمیر خودرو در محل

  • تعمیر تخصصی خودرو در محل توسط مکانیک سیار
  • خدمات تخصصی مکانیکی، باطری سازی و تعمیرگاه سیار خودرو
  • تعمیرات اتومبیل ایرانی و وارداتی
  • دیاک و تعمیر موتور خودرو، تعمیر گیربکس، دیفرانسیل و جعبه دنده
دریافت این خدمت از استادکار

54 نظرات
  1. یوسف می گوید

    سلام ماشین من دما میره بالا ولی فن روشن نمیشه علت خرابی چیه

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام دوست عزیز. مشکل شما می تونه به دلایلی مختلفی مثل قطع شدن سیم فن، بروز مشکل در اتصالات فن و یا حتی سوختگی فن اتفاق بیفتد. به شما پیشنهاد می کنم برای بررسی دقیق این موضوع حتما از یک استادکار کمک بگیرید.

      1. عباس حسینی می گوید

        سلام پژو پارس مدل ۸۱ دارم زمانی که آمپر میره بالا کمپرسور قطع میکنه درصورتی که دمای اب پایینه ورادیاتور هم خنکه دستگاه که میزنم دمای اب رو ۷۵ نشون میده ولی آمپر بالاس همه چیزش رو عوض کردم موتور صفر رادیاتور نو بازم همین مشکل دارم فشنگیارو هم عوض کردم از هر نمونه تو بازار بوده گذاشتم ولی بازم امپر بالا نشون میده

  2. حمید می گوید

    سلام 405 جی ال ایکس دوگانه دستی دارم صبح ها باید سه چهار بار استارت بزنم تا روشن بشه ..واشر سر سیلندر کویل شمع و وایرشمع و سوزن انژکتور و تسمه تایم هم تازه عوض شده مشکلش چیه؟

  3. هوشنگ صفی پور می گوید

    سلام ماشین من 405
    وقتی ماشین داغ میشه همیشه سر یه درجه معین فن روشن میشه از روی تجربه ای که با نگاه کردن به آمپر دارم اینو میگم
    ولی الان یه مدته که هنوز زیاد خنک نشده فن خاموش میشه
    حدودا چند درجه کمتر از قبل اب ماشین خنک میشه و فن خاموش میشه
    و دوباره سر اون درجه معین فن روشن میشه
    و مشکلم اینه که فن نسبت به قبل زودتر خاموش میشه لطفا راهنماییم کنید

  4. هوشنگ صفی پور می گوید

    ماشین من پژو 405 مدل 90
    برخلاف اطلاعاتی که درمورد ماشین های خانواده پژو دارم که همگی سه فشنگ دارند
    ماشین من دو تا فشنگی روی حوضینگ داره
    برای تعویض باید چه رنگهایی رو بخرم؟

  5. محمد می گوید

    سلام‌ماشینم‌پژورواست‌امپرماشین‌پایینه‌ولی‌ماشین‌جوش‌میادوقتی‌کولرروشن‌میکنم‌امپررویه یک‌خطیازیرنصبه‌ولی‌ماشین‌جوش‌میاره‌‌خواهشن‌کمکم‌گنید

  6. محمد می گوید

    ماشین‌‌درجش‌زیره‌نصبه‌ولی‌بازجوش‌میاره‌بخارمیزنه‌ازموتوربیرون‌

  7. hossein می گوید

    دوست عزیز اگر ماشینت روا هستش واتر پمپت رو چک کن احتمالا خرابی از اون ناحیه هستش

  8. رضا می گوید

    چراغ چک ماشین روشن میشه و فن دور کُند کار ننیکنه و میره روی دور تند
    موتور فن رو عوض کردم ولی تاثیری نداشت

  9. نورزاد امیدی درکه می گوید

    شما مقاومت فن رو عوض کن

  10. محمود می گوید

    سلام آمپر ماشینم تا وسط میاد وموقعی ک فن۲۰ثانیه روشن میشه بعد خاموش میشه زیاد سرد نمیکنه همین امر باعث شده تا هر ۳ ماه شیلنگ های رادیاتور عوض کنم

  11. علیرضا می گوید

    سلام، وقت بخیر
    من یه سمند ef7 مدل ۹۰ دارم که موقع کولر گرفتن آمپر تا وسط بالا میاد ، قبلا تا خونه اول بالاتر نمیومد ، مشکل چیه؟ هزارجا بردم سر در نمیارن

  12. مجید می گوید

    سلام پژو پارس معمولی دارم سر سیلندر عوض کردم نو استاندارد رادیاتور نو عوض کردم ماشین وقتی که فن روشن میشه امپر اب از وسط پایین تر نمیاد وفن کار میکنه تا آخر مجبور میشم روی رادیاتور اب بریزم بعد خنک میشه و فن خاموش میشه.قبل از تعویض سر سیلندر و رادیاتور این مشکل وجود نداشت.ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. مژده عاشوری می گوید

      سلام دوست عزیز با توجه به اینکه تازه رادیاتور و سرسیلندر رو عوض کردید این موضوع میتواند طبیعی باشد اما به هر حال عوامل زیر موجب بالا رفتن آمپر ماشین میشود:
      1. عملکرد نادرست رادیاتور
      2 . اشکال در ترموستات
      3. عملکرد نادرست واتر پمپ
      4. فن رادیاتور
      5. سفت بودن سوپاپها
      6. مسدود بودن خروجی اگزوز
      7. کثیف بودن بدنه موتور
      8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
      9. تنظیم نبودن موتور
      بهتر است حتما از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید و از طرفی ریختن آب روی رادیاتور هم کار اشتباهی است و باعث می‌شود تا در داخل و بیرون موتور اختلاف دمایی به وجود بیاید و از نظر فیزیکی، شانس ترک خوردن موتور هم بیشتر شود.

    2. محمد می گوید

      منم همین مشگل داشتم اصلا درست نمیشه فقط میتونی با رادیاتور سمند ای اف سون مشگلو حل کنی

    3. ایمان می گوید

      سلام از قطب منفی باطری یه کابل قوی اضافی به بدنه اضافه کن .باعث میشه هم فن ماشین در حالت عادی زودتر و قوی تر عمل کنه هم اینکه موقع کولر گرفتن دمای آب بالا نره

  13. رضا الماسی می گوید

    سلام من پراید مدل ۸۹ دارم
    ترموستات واتر پمپ فشنگی اب و امپر رو عوض کردم رادیاتور رو هم دادم تعمیر
    فن هم کار میکنه تو ۹۰ فن باز میشه تو ۸۴ خاموش
    اما تو اتوبان تو هوای سرد هم تو سرعت بالا اصلا امپرم پایین نمیاد و برا خودش میره ۹۰ و فن باز میکنه

  14. پیمان می گوید

    سلام من تازگی ۲۰۶ تیپ ۲خریدم دیروز برای تعویض روغن موتور به تعمیر گاه مراجعه کردم هنگام کار متوجه شدم شاگرد داره با آچار رنگی چیزی رو باز می‌کنه که ربطی به تعویض روغن نداشت جلو رفتم و متوجه شدم فشنگی آب دستشه به همین سادگی من باید کجا پیگیر شکایت بشم ممنون.

  15. میثم می گوید

    سلام
    من ماشین پرایدمدل۹۴موتوریورو۴دارم،هرچنددقیقه فن میزنه،رادیات،ضدیخ واب رادیاتورهم ریختم،تمام ورودی وخروجی لوله هارچک کردم،هرموقع وایسادم فن قطع بشه،قطع نمیشه تایه گازبدم فن قطع بشه
    تشکراگه راهنمایی کنید

  16. fn می گوید

    من یک پراید ۱۴۱دارم
    بله درسته واقعا از داغ گردن ماشینم کلافه بودم خیلی..وخیلی جاها هم بردم ماشینو ولی تشخیص ندادن کلی هم خرج روی دستم گذاشت تا اینکه ی تعمیرکاری ک تو محله خودمون بود متوجه شده ک فشنگی آب خرابه و باتعویض کردن فشنگی درست شده خدا پردومادرشو بیامرزه … کار را باید دست کاردان سپرد.بعضیا فقط خرج تراشن .نه تعمیر کار.درضمن .مطالب شما هم بسیار درست و راه گشا بوده لطف عالی کم مباد

  17. Alireza می گوید

    سلام ماشین من پژو۴۰۵موقع روشن کردن موتور سرده چراغ امپر آب و stopروشن و خاموش میشه فن دور تند میزنه موقعی ک موتورگرم میشه قطع میشه.دیگه رو دور موتور ۴به بالا دوباره روشن میشه .فن موتور و ایسیو و یونیک فن رودادم چک کردن. دیاگ هم چیزی نشون نداد.چندین جا بردم نفهمیدن مشکل چیه؟؟

  18. منصور می گوید

    سلام طریقه عوض کردن فشنگی ۲۰۶ مدل ۹۶ به چه صورت است

  19. عاملی فرد می گوید

    سلام به نظر من از فشنگی آب هست اگه عوض کنی درست میشه.

  20. شهباز می گوید

    سلام
    مطالب خوبی بود.
    لطفا در مورد تعویض سیم رابط ( سوکت بالای سنسور 206) راهنمایی بفرمایید.
    آیا قطع و وصل سوکت می تواند ایجاد خطا نماید؟
    بسیارسپاسگزارم

  21. رضا می گوید

    سلام
    تیبای من داغ میکنه. ۴۰۰ کیلومتر بیشتر کار نکرده و صفره. بردم نمایندگی رله فن رو عوض کرد. بهتر شد ولی وقتی ماشین رو خاموش که میکنم زود بالا میره و با روشن شدن ماشین پایین میاد. لطف میکنید دلیلش رو بفرمایید.

  22. امین می گوید

    با عرض سلام یه سوال داشتم من تازه سرسیلندر و بوش و پیستون ماشینم که 405 هست رو عوض کردم و سوکت طوسی رنگ رو هم عوض کردم در بعضی مواقع امپر اب در جاده های صاف که سرعت. ماشین صد هست تا وسط بالا میاد خواستم ببینم علتش می تونه جابجایی سیم سوکت باشه؟ یا مشکل از ترموستات هست؟ مشکل دوم هم اینه که روی گاز که ماشین کار میکنه وقتی کولر روشن هست ماشین که کلاچ میکنم بعضی مواقع خاموش میشه ، ممنون میشم کمک کنید

  23. علی می گوید

    سلام
    پراید 111 دارم امپر اب نشون نمیده
    سوکتو قطع میکنم باید بره بالا یا فن استارت بشه بازم نمیشه
    به نظرتون از فشنکیه یا مسیر قطعی داره؟
    یه مشکل دیکه هم هست امپر کیلومتر بعضی مواقع قطع میشه و بعضی مواقع درسته
    علتش چیه؟

  24. مهندس می گوید

    سلام پژو405کاربراتور دارم. زمانی که باسرعت 50یا60تا میرم خوبه. ولی وقتی دور موتور میره بالا و سرعت 90تا 120کیلومتر میرم فن دورتند یسره کار میکنه تا دوباره دور موتور بیاد پاین یا مثلا ایست کامل کنم بعد2دقیقه خاموش میشه دورتند
    ب نظرتون فشنگی آبه؟ هواگیری هم کردم

  25. مهندس حمید می گوید

    سلام پژو405کاربراتور دارم. زمانی که باسرعت 50یا60تا میرم خوبه. ولی وقتی دور موتور میره بالا و سرعت 90تا 120کیلومتر میرم فن دورتند یسره کار میکنه تا دوباره دور موتور بیاد پاین یا مثلا ایست کامل کنم بعد2دقیقه خاموش میشه دورتند
    ب نظرتون فشنگی آبه؟ هواگیری هم کردم

  26. Jata می گوید

    سلام من خودرو پراید مدل ۸۴ انژکتور دارم صبح اول وقت که استارت میزنم و هنوز آب سرد است من شروع به کار کردن می کند ممنون میشم اگه بگویید عیب از کجاست

  27. محمدرضا می گوید

    سلام
    من پژو پارس دارم.توی ترافیک امپر آب از وسط رد میشه و وقتی ماشین سرعت میگیره آمپر برمیگرده پایین.فن به خوبی کار میکنه.ماشین آب کم نمیکنه و ترموستات هم تازه عوض کردم.
    دوسه تا تعمیرگاه هم بردم میگن مشکلی نداره.لطفا راهنمایی کنید

  28. محمدرضا می گوید

    سلام
    من پژو پارس دارم.توی ترافیک امپر آب از وسط رد میشه و وقتی ماشین سرعت میگیره آمپر برمیگرده پایین.فن به خوبی کار میکنه.ماشین آب کم نمیکنه و ترموستات هم تازه عوض کردم.
    دوسه تا تعمیرگاه هم بردم میگن مشکلی نداره.لطفا راهنمایی کنید.ممکنه مشکل از مهره اب یا همون فشنگی باشه؟

  29. reza می گوید

    سلام
    من ۴۰۵ مدل ۸۸ دارم صبح سرکارم که میرفتم چراغ امپر اب واستپ روشن شد ولی امپر بالا نبود وفن ها هم روی دور تند کار میکردن میخواستم بپرسم اینکه مشگل کجاست ودر این مواقع چه کار بهتره انجام دهیم من خودم خاموش کردم سرباطری روبرداشتم وبعد یه هوا گیری کردم البته امپر پایین بود در رادیات رو باز کردم بعد هواگیری سرباطری گذاشتم وروشن کردم یه ۲۵ کیلومتر اومدم دیگه روشن نشد ولی فکرمو مشغول کرده اگه جواب بدین ممنون میشم.
    باتشکر.

  30. فیروز زارعی می گوید

    سلام صبح در ماه مهر بعد 1 کیلومتر دمای آب ماشیم 206مدل 86 تیپ 2 به 80 میره وسریع داغ میشه علت چیست.

    1. ایمان می گوید

      فقط ترموستات روعوض کن.مدت 1 سال مشکل من همین بود .که با قطع و وصل کردن کابل مثبت باری فن قطع میشد.ترموستات رو عوض کن .ببین مشکلت که حل میشه بماند.شتاب ماشین توی جاده بیشتر میشه

  31. مهدی می گوید

    ۲۰۶ دارم تازه تعمیز کردم.در حرکت مدام آمپر ماشین بالا پایین میشه,آمپر یهویی میچسبه به بالا باز برمیگرده رو دمای واقعی موتور
    چیکار کنم

  32. علی می گوید

    سلام..من یه slxموتور tu5 دارم. فقط زمستون صبح ها که میخوام روشن کنم گاهی اوقات موتر شروع میکنه به سه کار کردن و چراغ چک روشن میشه….دوسه بار باید سوئیچ و باز و بسته کنم بعد خوب میشه…
    کویل عوض کردم..باز خوب نشد..
    بهم گفتن از فشنگی آبه.. توی سرما خطا میدا به ای سی یو….درسته؟

  33. نیما می گوید

    با سلام پژو پارس 91دارم تازگیا یه مشکلی پیش اومده هنگامی که موتور سرد خودرو روشن میکنم نزدیک 1ربعه موتور گاز میخوره وقتی امور اب رفت بالا درست میشه استپر عوض کردم درست نشده

  34. عالمی می گوید

    با سلام بنده یک خودرو ۴۰۵ مدل۹۰ دارم
    زمانی ک موتور سرد است استارت زیاد میبرد
    لطفا مرا راهنمایی کنید علت را جویا شوم با تشکر

  35. رضا وحیدی می گوید

    سلام من یه سمند ef7مدل نود دارم وقتی ماشین گرمه صبر میکنم که فن خاموش بشه بعد ماشین رو خاموش میکنم ولی بعد از چند دقیقه که سوایچ رو باز میکنم امپر نزدیک به اخر امده دلیلش چی میتونه باشه لطفا جواب بدبن با تشکر

    1. هادی می گوید

      این مورد ایراد حساب نمیشه وقتی ماشین رو خاموش میکنید موتور گرم ولب لع علت خاموشی دیگه گردش اب ضورت نمیگیره و دمای اب میره بالا به محض روشن کردن اگر دمت خیلی بالا باش ترموستات باز میشع فن شروع به خنک کردن میکنه که تو مدت کمی خنک میشه

  36. مجید می گوید

    سلام خسته نباشید ماشیننم ال 90 ی چند روز خوب بوده ولی 1هفته ای میشه امپرم می‌چسبه ولی جوش نمیارره بعد خاموش شدن فن 3خط میاد پایین دلیلش چیه

    1. مسعود می گوید

      ماشین منم همین مشکلو داره چه کنم—مخصوصا موقع کولر گرفتن

  37. پویا می گوید

    سلام . من پژو 405 دوگانه مدل 96 دارم . وقتی که نظر اکثریت رو خوندم لازم دونستم حرف خودمو بگم . ماشین من 30 هزار کار کرده . چند وقت پیش دیدم آمپر آبم بالاست . وقتی توقف میکنم خیلی میره بالا حتی تا وسط هم میره . فن ها خیلی دیر روشن میشد ، زود هم خاموش میشد زیاد خنک هم نمیکرد . اعصابم به خاطرش خراب شده بود . حتی وقتی صبح ماشین روشن میکرد تا میرفتم سر کوچه آمپر ماشین میامد وسط . بردمش تعمیرگاه ، همه میگفتن هیچ مشکلی نداره و ماشین درست کار میکنه . حتی به دیاگ هم وصل کردم ترموستات هم عوض کردم ولی ماشین درست نشد . تا اینکه تو سایت سرچ کردم که دلیلش فشنگی آبه . امروز عوضش کردم فشنگی آب رو فشنگی قهوه ای . ماشین اومد رو تیم قبل ، همه چی خوب شد آمپر آب اومد پایین . خواستم به اون مکانیک دوتا حرف بزنم بگم شما چه جور مکانیکی هستی که ندانستی درد ماشین من چیه حتی ترموستات هم عوض کردی . الان من فشنگی آب رو عوض کردم ماشینم سرحال سرحال شد . به شما هم پیشنهاد میکنم همین کار رو بکنید به چیز های دیگه دست نزنید به حرف مکانیک و باتری ساز هم گوش ندید .

  38. کوروش می گوید

    سلام.یه نسیم مدل ۸۶ دارم.آمپر آب خیلی پایین وامیسته.نمیدونم از فشنگیه یا از ترموستات.لطفا راهنمایی کنید؟؟

  39. رضا می گوید

    با سلام و وقت بخیر.
    دوستان عزیزی که محصولات ایران خودرو مدل بالا دارن و شاکی از بالا رفتن دمای آب روی صفحه جلو امپر هستن لازمه حتما این متن و بخونن.
    توی خودروهای پژو پارس و ۴۰۵ و سمند معمولی که سیستم مالتی پلکس ندارن نگران بالا رفتن دمای آب توی صفحه جلو امپر نباشن . متاسفانه این ایراد توی جریان راه اندازی سنسور دمای آب از سمت خود جلو امپر هست و مقدار دمایی که شما ملاحظه میکنید دمای واقعی نیست. هیچ جای نگرانی وجود نداره و الکی به تعمیرگاه و هزینه اضافی خودتون و توی دردسر نندازید.

  40. مهدی ملکی می گوید

    با سلام خودرو پارس مدل 96دارم متاسفانه هنگام صبح و یا در مناطقی که هوا سرده. بعد مدتی که مسافتی رو رفتم درجه آمپر آب به صفر می رسه و چراغ استپ روشن میشه و فن یکسره عمل می کنه و تنها راه حلش کندن سر باتری هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

  41. حمید می گوید

    سلام.من یه ۴۰۵ مدل۸۴دارم تقریبا هر دو ماهی بخاطر اینکه چراغ استپ و چراغ اب روشن میشه و فن دور تند کار میکنه مجبور میشم فشنگی اب سبز رو عوض میکنم.بنظرتون دلیل خرابی مدام فشنگی چیه؟

  42. علی می گوید

    سلام پیکان 83 دارم انژکتور ماشین سر صبح دود سیاه میکرد که طبق گفته تعمیر کار فشنگی آب عوض شد و فشنگی ایساکو اصلی که به سختی گیر آوردم بستم و الان با این فشنگی نو با اینکه ماشین دماش سرده ولی آمپر آب میاد آخر نزدیک قرمز و اینکه فشنگی قبلی خودش دما رو دقیق نشنون میداد ولی سوخت بالا بود لطفا راهنمایی کنین ممنون

  43. بهزاد می گوید

    سلام خسته نباشید
    خواستم بدونم علت بد روشن شدن و خارج شدن دود سفید از اگزوز بمدت 10ثانیه خودروی پراید در اول صبح از چی می‌تونه باشه؟

  44. مرتضی می گوید

    سلام پراید دارم آمپر آب خیلی بالا رفت و فن هم کار می‌کرد اما جوابگو نبود، بعد خنکشدن نگاه کردم ذره ای آب کم نکرده بود علتش چیه

  45. حسین می گوید

    سلام ماشین من پژو 405 میباشد دمای اب بالا رفته بود ولی فن شروع نکرد به کار کردن بردم پیش باطری ساز فشنگی سرسبز ماشین رو عوض کرد فن درست شد ولی از اون روز وقتی فن شروع میکنه به کار کردن یا خاموش نمیشه یا خیلی طول میکشه خاموش بشه میخوایتم بدونم مشکل از کدوم قسمت میتونه باشه ممنون.

  46. عليرضا می گوید

    سلام، من یک 405 مدل 90 دارم، در یک سال گذشته سه بار فشنگی فن(مشکی رنگ) سوخته، کلافه شدم، بدون هیچ علتی میسوزه، ماشین جوش میاره و الی آخر…
    باطریساز فقط تعويض میکنه و نمیتونه مشکل اصلی را پیدا نمیکنه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 5 =