اگر چراغ باتری ماشین روشن شد، چه کنیم؟

2

در کنسول خودرو، چراغ های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها، ناقل هشدارها و خبرهایی هستند که می‌بایست جدی گرفته شوند. یکی از همین چراغ ها، چراغ باتری خودروست. آیا برای شما پیش آمده که با روشن شدن این چراغ مواجه شده باشید؟ با ما باشید چرا که قصد داریم به بررسی نکات، حین روشن شدن چراغ باتری ماشین بپردازیم.

روشن شدن چراغ باتری ماشین

چراغ باتری ماشین، خبر از اتفاقاتی می‌دهد که همگی به باتری خودرو مربوط می‌شود. روشن شدن این چراغ که شبیه با باتریست، حاکی از وجود اشکالاتی در سیستم برق و یا باتری خودرو است. پس اگر با این چراغ روشن مواجه شدید، به نوعی خرابی باتری وجود داشته و می‌بایست به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کرده و آن را برطرف سازید. اما آیا می‌دانید چرا چراغ باتری ماشین روشن می‌شود؟

دلایل روشن شدن چراغ باتری ماشین چیست؟

شل شدن بست های باتری خودرو
در صورتی که بست های باتری خودرو شل شده باشد، ممکن است سبب روشن شدن چراغ باتری شود

رسوب گرفتن باتری و یا شل شدن بست های آن

شل شدن بست های باتری خودرو، یکی از علل شایع روشن شدن چراغ باتری ماشین است. اما در موارد دیگر هم ممکن است این بست ها رسوب بگیرند که این از عبور جریان الکترونیکی به طور مناسب جلوگیری کند. در وهله ی اول کافیست تا با بررسی این وضعیت، از احتمال وجود این مشکلات، اطمینان حاصل نمایید.

بست سیم دینام به باتری قطع شده است

بعد از آنکه خودرو روشن شود، دینام شروع به حرکت می کند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این انرژی به باتری هدایت شده و سبب شارژ باتری خودرو می‌شود. چنانچه در هر یک از این مسیرها خللی وارد شود، چراغ باتری ماشین روشن می‌شود. در این صورت می‌توانید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکل خود را مطرح نمایید.

اشکال در تسمه دینام و دینام

هر گونه اشکال در تسمه دینام و یا شل شدگی آن، ارتباط را برای انتقال انرژی مکانیکی مختل می‌نماید. در این صورت جریان رفت انرژی از باتری قطع و چراغ پشت آمپر روشن می‌شود. وجود اشکال در دینام هم می‌تواند سبب روشن شدن چراغ باتری ماشین شود.

بیشتر بدانید آشنایی با انواع باتری خودرو و روش نگهداری از آنها

تمام شدن عمر باتری ماشین
اگر عمر باتری خودرو شما به پایان رسیده باشد، چراغ پشت آمپر روشن می شود

عمر باتری خودرو تمام شده است

هر باتری خودرو، طول عمری دارد و پس از طی مسافتی مانند هر باتری دیگری، عمر آن به پایان می‌رسد. پس اگر مدت هاست که باتری اتومبیل خود را تعویض نکرده اید، می‌بایست به تمام شدن آن شک کنید. از سویی استفاده ی بیش از توان باتری، می‌تواند مشکلاتی را سبب شود. به طور متوسط هر باتری چیزی بین ۱۲ الی ۱۴ ولت برق تولید می‌کند. چنانچه میزان مصرف اتومبیل شما بیش از این باشد، چراغ باتری روشن می‌شود.

تعویض باتری

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • 6 ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی
دریافت این خدمت از استادکار

 

حتما بخوانید: نشانه های خرابی باتری خودرو چیست

در صورت روشن شدن چراغ باتری ماشین چه کنیم؟

همان طور که گفتیم، به محض روشن شدن چراغ باتری، می بایست به تعمیرگاه مراجعه کنید تا بتوانید عملکرد خوبی را از خودروتان شاهد باشید. اما بهتر است واکنش شما به این اتفاق اینگونه باشد:

  • تمام ابزارهایی که برق مصرف می‌کنند را خاموش کنید: مثل ضبط، برف پاک کن، چراغ ها و…
  •  اتومبیل خود را به گوشه ای امن برانید تا بتوانید بررسی های ابتدایی را شروع کنید.
  • ماشین خود را خاموش کرده، کاپوت را بالا بزنید و با توجه به مواردی که در بالا گفته شده، عیب یابی را آغاز کنید. ( برخی از عیوب به راحتی با چشم قابل رویت هستند)
  • فیوز، بست های باتری ماشین و دینام را بررسی کنید. در صورت شل شدن بست های باتری با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارید، آن ها را سفت نمایید. اگر پایه فیوزها دارای گرفتگی است، آن ها را به کمک یک مسواک قدیمی با مخلوط نوشابه و آب بسیار داغ، تمیز کنید تا انسداد برطرف شود.
  • در صورت مشکلاتی در دینام، فیوز، تسمه و … می‌بایست به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید.
  • گاهی اگر اشکالی در جعبه فیوز وجود داشته باشد، به راحتی با تعویض فیوزهای متورم می‌توانید سیستم برقی اتومبیل خود را به جریان بیندازید. پس بررسی این قسمت را نیز فراموش نکنید.

نکته:

تعمیرگاه های مجاز، از دستگاه های مدرنی استفاده می‌کنند که به راحتی مشکلات باتری خودرو شما را بدون دخالت نیرو و خطاهای انسانی تشخیص می‌دهند.

جامپ استارت کردن
باتری به باتری کردن خودرو میتواند به شارژ کردن باتری خودرو کمک کند

گاهی به دلیل استفاده نکردن طولانی مدت از خودرو، باتری ماشین به اصطلاح می خوابد و چراغ باتری ماشین روشن می‌‌شود. در این حالت می‌توانید از جامپ استارت کردن استفاده نمایید. در این روش که آن را باتری به باتری کردن اتومبیل می‌نامند، شما به کمک باتری خودرویی دیگر، باتری اتومبیل خود را شارژ می‌کنید. برای این کار می‌باست مراحل زیر را انجام دهید:

  1. قسمت جلویی هر دو خودرو را به یکدیگر نزدیک کنید، اما به هم نچسبانید.
  2. هر دو اتومبیل را خاموش کرده و کاپوت ها را بالا بزنید.
  3. گیره های مثبت و همرنگ را به دو سر باتری ها در هر اتومبیل وصل کنید.
  4. سپس گیره منفی را به سر منفی باتری پر وصل کنید و آن سر گیره منفی روی بلوک موتور اتومبیل خراب متصل نمایید. توجه داشته باشید که هیچ جرقه ای نباید حین اتصالات صورت گیرد.
  5. اکنون با ماشین خراب استارت بزنید. در صورتی که باتری خالی شده باشد، خودرو به راحتی روشن خواهد شد، در غیر این صورت می بایست به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و مشکل را با یک استاد کار مطرح نمایید.
  6. توجه داشته باشید که در ابتدا می‌بایست کابل منفی را از اتومبیل خراب و سپس از اتومبیل سالم جدا کنید. این کابل های مثبت هستند که می‌بایست در آخر از باتری ها جدا شوند.

حتما بخوانید: استارت نخوردن ماشین چه دلایلی دارد؟

همان طور که مشاهده کردید، سیستم برق رسانی و باتری خودرو بسیار مهم است، چرا که بدون آن ها، عملا خودرو شما از حرکت باز می ایستد و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین لازم به ذکر است که در صورت مشاهده روشن شدن چراغ باتری ماشین ، به سرعت مشکل را برطرف نمایید، چرا که هر لحظه ممکن است خودرو شما از حرکت در یک اتوبان شلوغ باز بایستد. این یعنی شما می‌بایست خود را برای حوادث و خطرات فوق العاده ای آماده کنید. پس بی درنگ به جای سعی بر پیمودن ادامه مسیر، خودرو را به گوشه ای امن برانید و با یک تعمیرگاه سیار تماس حاصل کنید.

منابع: carfromjapan

2 نظرات
  1. بهزاد می گوید

    من ۲۰۶ تیپ ۵ دارم چراغ دینام روشن میشه. وقتی که ماشین را خاموش و روشن میکنیم چراغ کلا خاموش میشه و بعد از چند دقیقه باز روشن میشد باطری سالمه و دینام را عوض کردم و کلی خرج کردم مشکل حل نشد اخر سر متوجه شدم از اتصال سیم هست ۷-۸ سانت بالاتر از سوکتی که میخوره به دینام روکش سیم اب کرده بود اتصال میکرد با ی نوار چسب مشکلم حل شد

  2. موسی رستمی می گوید

    سلام ماشین من تو اتوبان چراغ پشت آمپر باطری روشن شد بعد از مدتی چراغ ای بی اس و چراغ ایربگ هم روشن شد و چراغهای روشنایی ماشین کم نور و موتور شروع به ریپ زدن کرد ماشین رو خاموش کردم ولی دیگه روشن نمیشه ایراد از کجاست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =