چه موادی به رنگ خودرو آسیب می‌زند؟ کابوس روغن ترمز و رنگ ماشین

9

زمانی که از نعمت داشتن پارکینگ محروم بوده و مجبور هستید اتومبیل خود را در کوچه و خیابان پارک کنید، کابوس تخریب رنگ خودرو همیشه با شما همراه خواهد بود. جدای از این حتی اگر منزل شما دارای پارکینگ باشد، باز در رفت و آمدهای خود ممکن است خودرو را در محل‌های مختلفی که چندان امن هم نیستند، پارک نمایید. به هر حال همیشه استرس و ریسک صدمه دیدن رنگ خودرو وجود دارد. از خود می‌پرسیم چه چیزهایی به رنگ خودرو آسیب می‌زنند؟

عوامل آسیب رسان به رنگ خودرو

عوامل آسیب رسان به رنگ خودرو را باید به دو بخش عوامل محیطی و عوامل انسانی تبدیل کنیم.

عوامل محیطی آسیب رسان به رنگ خودرو

عوامل محیطی شامل مواردی چون فضله پرندگان، شیره درخت، باران‌های اسیدی، گرد و خاک، تابش مستقیم نور خورشید و … هستند.
در اینجا به صورت اختصاری هر یک از این عوامل که می‌توانند به رنگ خودروی شما صدمه بزنند، را بررسی می‌کنیم.

فضله پرندگان

مشاهده فضله پرندگان روی بدنه خودرو، چیزی‌ست که همه صاحبان وسایل نقلیه با آن مواجه می‌شوند. اما مهم است که چه برخوردی با این تصویر (که طبق ضرب المثل قدیمی قرار است خوش شانسی بیاورد!) داشته باشیم.
پیش از همه بگوییم که فضله پرندگان به دلیل ترکیبات اسیدی یکی از آسیب رسان‌های جدی به رنگ خودرو می‌باشد. در صورتی که به موقع برای پاک کردن آن اقدام نکنید، اثر خوردگی دائمی رنگ را برجای می‌گذارد.

معمولا یک یا حداکثر دو روز برای پاک کردن اثر فضله پرندگان فرصت دارید. این زمان بستگی به شرایط آب و هوایی و نوع پرنده خواهد داشت. اما هر چه زودتر این اقدام را انجام دهید، احتمال خوردگی رنگ بدنه کمتر خواهد شد.

 

خدمات کارواش سبز روشویی و توشویی ماشین های سواری و شاسی بلند در منزل و محل کار

کارواش سبز در محل

  • شستشوی انواع خودروهای شاسی بلند
  • شستشوی انواع خودروهای سواری
  • توشویی و روشویی انواع خودرو
  • واکس و پولیش داشبورد و لاستیک
دریافت این خدمت از استادکار

 

در صورتی که مشاهده کردید فضله پرنده به رنگ خودرو چسبیده است، ابتدا کمی آب روی آن ریخته و بگذارید خیس بخورد. سپس با یک دستمال نرم به آرامی فضله را از روی بدنه ماشین پاک کنید. در صورتی که به این شکل موفق نشدید، می‌توانید از کمی شوینده ماشین نیز استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه: ۵ راهکار مفید برای شستشوی خودرو

فضله پرندگان از عوامل آسیب رسان به رنگ خودرو
فضله پرندگان در صورت ماندن طولانی روی رنگ خودرو، به آن آسیب خواهند رساند

شیره درخت

شیره درخت نیز عملکرد مشابهی دارد. با پارک کردن خودروی خود زیر درختان، همیشه این ریسک را می‌پذیرید که شیره درخت روی رنگ بدنه ریخته شود. برای پاک کردن و زدودن شیره درخت نیز باید زود دست به کار شوید. در صورتی که به موقع و قبل از کاملا خشک شدن شیره، نسبت به شستشوی ماشین اقدام نمایید؛ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

اثر شیره درختان روی رنگ خودرو
اثر شیره درختان روی رنگ خودرو را باید بلافاصله شسته و پاک کنید

باران‌های اسیدی

باران‌های اسیدی یا برف می‌توانند روی رنگ بدنه خودرو لکه های کدر بر جای بگذارند. این باران ها با جذب آلودگی‌های هوا از جمله سولفوریک و نیتریک اسید، چنین وضعیتی بر جای می‌گذراند. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما پس از اتمام بارش، خودروی خود را شسته و خشک نمایید. شما می توانید از کارواش های حرفه ای یا کارواش بخار بهره مند شوید.

آثار باران های اسیدی روی رنگ خودرو
آثار باران های اسیدی روی رنگ خودرو می باید شسته شوند

گرد و خاک

گرد و خاک اگرچه بی ضرر به نظر می رسد، اما با ماندن طولانی مدت آن روی بدنه ماشین، خش افتادگی‌هایی را مشاهده خواهید کرد. بنابراین همیشه به موقع خودروی خود را شستشو داده و اجازه ندهید گرد و خاک و آلودگی برای مدت زیادی روی آن بماند.

تابش خورشید و اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن اتومبیل در معرض تابش مستقیم نور خورشید، می‌تواند به رنگ آن صدمه بزند. این صدمه به شکل کدر شدن رنگ و یا سایه افتادن در جهتی خاص روی آن دیده می‌شود. برای حل این مشکل چاره جز پارک کردن خودرو در سایه یا استفاده از روکش‌های مخصوص نخواهید داشت. در صورت رنگ پریدگی بدنه خودرو، ناچار به کمک گرفتن دوباره از پولیش کار حرفه ای خواهید شد.

استفاده از روکش برای جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو
برای جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ خودرو، از روکش های محافظ استفاده کنید

عوامل انسانی آسیب رسان به رنگ خودرو

عوامل انسانی آسیب رسان به رنگ خودرو، یعنی همان عواملی که به صورت اتفاقی معمولا رخ نمی‌دهند. مثلا امکان ندارد یک کلید یا وسیله تیز دیگری به صورت اتفاقی در مسیر خود، دور تا دور خودروی شما را نقاشی کند. همین طور روغن ترمز به صورت اتفاقی از آسمان بر بدنه خودرو ریخته نمی‌شود.

برای جلوگیری از خط کشی و میخ کشی روی بدنه خودروی خود، باید از پارک کردن آن در محل امنی اطمینان داشته باشید. (غالبا چنین وضعیتی را در خیابان ها پیدا نمی‌کنیم!)

میخ کشی روی رنگ خودرو و آسیب دائمی
خط و خش و میخ کشی روی بدنه خودرو و آسیب دائمی به پوشش رنگ

در صورتی که احیانا مشاهده کردید در بخشی از بدنه خودروی شما خط و خش قابل توجهی که از لایه پولیش (یعنی لایه براق رویی) گذشته و به رنگ اصلی صدمه رسانده است؛ حتما سریعا برای قلم گیری آن اقدام کنید.

زیرا تعلل در قلم‌گیری و رفع خط و خش‌ها موجب زنگ زدگی محل شده و مشکلات بزرگتری به همراه می‌آورد.

تشخیص رسیدن خط و خش به رنگ بدنه

برای این که متوجه شوید آیا خط و خش به رنگ اصلی خودرو آسیب رسانده یا نه، با دقت به محل نگاه کنید. اگر عمق خط و خش به حدی‌ست که لایه فلزی زیرین مشاهده می‌شود، پس رنگ اصلی خودرو آسیب دیده است. همین طور با انگشتان خود روی محل خط و خش بکشید. اگر فرورفتگی احساس می‌کنید و دست شما شیاری فرورفته را لمس می‎کند، باز هم باید گفت که رنگ خودرو آسیب دیده است. اما اگر با لمس محل خط و خش فرورفتگی احساس نمی‌کنید، شانس آورده‌اید و تنها لایه رویی صدمه خورده است. در این صورت کار با یک واکس و پولیش تمام خواهد شد.

روغن ترمز

اگر به هر دلیلی روغن ترمز روی بدنه خودرو ریخته شود، باید خیلی سریع آن را با آب بشویید. روغن ترمزهایی که دارای پلی اتیلن گلیکول در ترکیب خود هستند، بدترین فاجعه را به بار می‌آورند. این نوع روغن ترمزها به راحتی رنگ خودرو را بلند کرده و تنها راه حل در دستان یک صافکار و نقاش ماهر اتومبیل خواهد بود.

اما روغن ترمزهایی که دارای ساختار سیلیکونی هستند، به شما فرصت می‌دهند تا با شستشوی سریع و کامل، تا حدود زیادی رنگ بدنه خودروی خود را نجات دهید.

روغن ترمز آسیب رسان به رنگ خودرو
روغن ترمز به رنگ خودرو آسیب جدی وارد می کند

به هر صورت در صورت ریخته شدن روغن ترمز روی بدنه، بلافاصله آن را با آب شستشو داده و حتما به یک کارشناس رنگ خودرو مراجعه کنید. زیرا به احتمال زیاد شستشوی تنها با آب کافی نخواهد بود. در اغلب موارد لکه گیری‌های عمقی یا سطحی مورد نیاز خواهد بود.

حفاظت از رنگ خودرو

به موازات هر آن چه در بالا بررسی کردیم، برای حفاظت از رنگ خودرو باید همیشه از پارک کردن آن در محل مناسب اطمینان داشته باشید. در صورت تمایل، شما می‌توانید از چادرهای محافظ خودرو استفاده نمایید. همین‌طور بازبینی روزانه رنگ بدنه و چک کردن اثر عوامل تخریب کننده رنگ می توانند از آسیب‌های ماندگار جلوگیری به عمل آورند.

منبع:

https://farmooon.ir

http://www.javankhodro.ir

9 نظرات
  1. پیمان می گوید

    سلام،گرد و خاک چطور آسیب میزنه به ماشین.

  2. محمد می گوید

    سلام همش علکیه

    1. صادق می گوید

      چرا به رنگ ماشین آسیب میزنه من خودم ۱ماه ماشین نشستم فضله بزرگی هم روی کاپوت بود توجه نکردم و پاکش نکردم بعدا که ماشین شستم فضله رو سریع بدون دقت پاک کردم که الا جاش رو ماشین مونده یه چاپ بزرگ رو کاپوت الان هست
      ماشینم هم النود

  3. فرهاد می گوید

    اسپری انژکتور شور قاتل رنگ ماشینه، کابوسه، هیچ وقت نزارین روی رنگ ماشین پاشیده بشه،

  4. مهدی می گوید

    روغن ترمز فقط برای اون دسته از راننده هاکه هرجای میرسن نگاه نمیکنن پارک میکنن خوبه باید ریخت روی سقف ماشین تادرس عبرتی بشه هرجای جای پارک نیست

  5. نیکا می گوید

    چند روز کفی پلاستیکی ماشین روی در صندوق عقب بود، احتمالا بخاطر آفتاب و گرمایی که بود رنگ سفید ماشین تغییر کرده و زرد شده، با پولیش هم درست نشد، دوستان اگه اطلاع دارن که چطور میشه تمیزش کرد ممنون میشم راهنماییم کنن

  6. کاوه می گوید

    باشعله آتش میشه تمیزکرد

  7. مسعود می گوید

    چسب دوطرفه آسیبی به رنگ خودرو میزنه ؟

  8. اکبر نوشادی می گوید

    سلام مطالب خوبی گفته شده تشکر از اطلاعات خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 3 =