علت خوابیدن باتری ماشین چیست؟

0

هنگامی که شما برای اولین بار با خوابیدن باطری ماشین مواجه می‌شوید، این مشکل را چندان جدی تلقی نمی‌کنید. اما اگر بارها و بارها هنگام استارت زدن، متوجه شدید که باطری اتومبیل‌تان خوابیده، باید به فکر راه چاره‌ای باشید چرا که احتمالا مشکل جدی‌تر از آن است که بتوانید آن را نادیده بگیرید. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با علت خوابیدن باتری ماشین آشنا شوید. همچنین در ادامه از علت خالی شدن باتری خودرو اطلاع می‌یابید و می‌توانید جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین را در اقدامات خود قرار دهید. با استادکار همراه باشید .

علت خوابیدن باتری ماشین

علت خوابیدن باتری ماشین را لیستی گسترده تشکیل می‌دهد که با ورود به آن راه بی پایانی را در پیش خواهیم داشت. اما به طور کلی می‌توانیم علت خوابیدن باتری ماشین را به سه دسته عمده مشکلات اساسی باتری، مشکلات سیستم الکتریکی و خطاهای ساده‌ای که افراد انجام می‌دهند، تقسیم نماییم. گاهی اوقات می‌توان در خانه علت خالی شدن باتری خودرو را پیدا کرد، اما در بسیاری از مواقع شما می‌بایست به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید.

باطری خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک اتومبیل است که وظیفه رساندن نیروی برق و انرژی  به سایر اجزای خودرو را بر عهده دارد.
باطری خودرو یکی از مهم ترین اجزای یک اتومبیل است که وظیفه رساندن نیروی برق و انرژی  به سایر اجزای خودرو را بر عهده دارد.
  • نکته: توجه داشته باشید که اغلب افراد خالی شدن باتری خودرو را به این گونه تعریف می‌کنند که نمی‌توانند اتومبیل پارک شده خود را روشن کنند. به همین دلیل اگر شما حین رانندگی شاهد اتمام باتری هستید، احتمالا سیستم شما در شارژ رسانی دچار مشکل شده باشد.

برخی از متداول‌ترین دلایلی که یک باتری اتومبیل را خالی می‌کند شامل اتصالات شل یا فاسد شده باطری، تخلیه الکتریکی مداوم، مشکلات شارژ، تقاضای مصرف برق زیاد از طریق امکانات موجود در خودرو و حتی تغییرات آب و هوایی بسیار می‌شود.

بیشتر بدانید روش‌های خش‌گیری ماشین کدامند؟

یکی از علت های خالی شدن باطری خودرو، روشن ماندن چراغ های اتومبیل است که به سرعت سبب از دست رفتن انرژی موجود در باطری می شود.
یکی از علت های خالی شدن باطری خودرو، روشن ماندن چراغ های اتومبیل است که به سرعت سبب از دست رفتن انرژی موجود در باطری می شود.

چراغ‌های روشن

روشن ماندن چراغ‌های جلو و حتی چراغ‌های درونی خودرو را می‌توانیم از مهم‌ترین علت خوابیدن باتری ماشین معرفی نماییم. هنگامی که قصد خروج از اتومبیل را دارید، حتما از خاموش بودن چراغ‌ها اطمینان حاصل نمایید. البته برخی از چراغ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از مدتی، خاموش خواهند شد. اما گاه به دلیل وجود نقص فنی، ممکن است چراغ‌ها روشن باقی مانده و به یک علت خالی شدن باتری خودرو تبدیل شود.

باتری ضعیف شده

باتری ضعیف یا با وضعیت ضعیف ممکن است شارژ رسانی درستی را صورت ندهد. در این حالت ممکن است کوچک‌ترین مصرف باتری آن را تخلیه کند.

تخلیه‌های انرژی که در سیستم‌های الکترونیکی رخ می‌دهد

یافتن سیستم‌های سیم‌کشی شده‌ای که به خوبی کار نمی‌کنند، می‌تواند بسیار دشوار باشد، اما همین سیستم‌ها می‌توانند به علت خوابیدن باتری ماشین تبدیل شوند. این سیستم‌های معیوب می‌توانند به صورت خودکار و زمان‌هایی که لازم نیست، رادیو و یا چراغ‌ها را روشن کنند و سبب تخلیه باتری اتومبیل شوند.

تغییرات آب و هوایی یکی دیگر از عواملی هستند که منحر به خالی شدن باطری ماشین می گردد.
تغییرات آب و هوایی یکی دیگر از عواملی هستند که منحر به خالی شدن باطری ماشین می گردد.

هوای بسیار گرم و یا سرد

هوای بسیار گرم یا بسیار سرد روی عملکرد باتری نو تاثیری ندارد، اما همین تغییرات آب و هوایی می‌تواند سبب تخلیه شدن یک باتری ضعیف شود. در واقع هوای گرم و سرد می‌تواند وضعیت‌های مخرب را تشدید نماید.

جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین

برای جلوگیری از خوابیدن باطری ماشین به این نکات توجه نمایید:

برای آنکه از خالی شدن باطری خودرو جلوگیری کنید، حتما پیش از پیاده شدن از اتومبیل از خاموش شدن چراغ ها اطمینان حاصل نمایید.
برای آنکه از خالی شدن باطری خودرو جلوگیری کنید، حتما پیش از پیاده شدن از اتومبیل از خاموش شدن چراغ ها اطمینان حاصل نمایید.

چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخل و سایر لوازم جانبی را بررسی کنید

باتری‌های اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر وقت موتور خاموش باشد، بتوانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی و لوازم جانبی دیگر را روشن کند، اما باتری‌ها ظرفیت بسیار کمی برای این کار دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید برای یک لحظه خرید از سوپر مارکت چراغ‌های جلو خودرو را روشن نگه دارید، اما روشن ماندن چراغ‌های داخل آن هم از شب تا صبح می‌تواند سبب تخلیه شدن باتری خودرو شود.

مراقبت و تست باتری اتومبیل

اگر مورد واضحی مانند روشن ماندن چراغ‌های جلو یا چراغ داخلی نمی‌بینید، نکته بعدی که می‌بایست مورد بررسی قرار دهید، خود باتری اتومبیل است. بسیاری از باتری‌های اتومبیل را می‌توان با یک تعمیر ساده و جزئی دوباره احیا نمود.

اگر باتری شما پلمپ نشده است، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که هر سلول به درستی با الکترولیت پر شده است. اگر به داخل سلول نگاه کنید و ببینید که سطح الکترولیت از بالای صفحات سرب پایین آمده، به این معنی است که مشکلی در شرف وقوع خواهد بود.

شما میتوانید به راحتی با ابزارهای مختلف نسبت به بررسی کردن میزان باطری خودرو اقدام‌ نمایید.
شما میتوانید به راحتی با ابزارهای مختلف نسبت به بررسی کردن میزان باطری خودرو اقدام‌ نمایید.

شما می‌توانید باتری خود را با یک ابزار ارزان قیمت به نام هیدرومتر تست و بررسی کنید، که به شما امکان می‌دهد وزن مخصوص الکترولیت را در هر سلول بررسی نمایید. اگر بعد از شارژ کامل باتری یک یا چند سطح سلول بسیار کم باشد، به این معنی است که باتری نیاز به تعویض دارد.

بررسی اتصالات باتری اتومبیل گشاد یا فاسد شده

هنگام انجام بازرسی بصری از باتری خود، ممکن است متوجه خوردگی اطراف پایانه‌های باتری، کابل‌ها یا اتصالات شوید. گاهی ممکن است این خوردگی‌ها جزئی و یا حتی بسیار بزرگ باشند. در صورت وجود هرگونه خوردگی در پایانه‌های باتری و اتصال دهنده‌های کابل، در توانایی موتور استارت در ایجاد جریان از باتری و توانایی سیستم شارژ در خاموش کردن باتری تداخل ایجاد می‌شود.

بیشتر بدانید علائم خرابی واترپمپ پراید

از بین بردن خوردگی از اتصالات و کابل‌های باتری

خوردگی باتری را می‌توان با جوش شیرین، آب و یک برس سخت و محکم تمیز کرد. در عین حال باید از ورود جوش شیرین به داخل باتری جلوگیری نمایید. همچنین می‌توان خوردگی را از پایان‌های باتری و اتصالات کابل با کاغذ سنباده یا یک ابزار طراحی شده جدا کرد. این ابزارها معمولاً به صورت برس‌های سیمی استفاده می‌شوند که استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. پس از استفاده از یکی از این ابزارها، پایانه‌های باتری روشن و تمیز به نظر می‌رسند و اتصال الکتریکی بهتری خواهید داشت.

سخن پایانی

درست است که هر باتری طول عمری دارد، اما شما می‌توانید با نگهداری و استفاده مناسب از آن، طول عمر باتری خودرو را افزایش دهید و از تخلیه شدن باتری جلوگیری نمایید. اگر در شرایطی قرار دارید که اتومبیل شما مکرر باتری خالی می‌کند، مطمئن باشید که به زودی باطری خود را از دست خواهید داد.

با مراقبت از باتری خودرو در برابر خوردگی، اطمینان حاصل کنید که اتصالات باتری محکم و ایمن بوده و اجازه نمی‌دهد الکترولیت موجود در باتری از دست رود. در کل باید بدانید که باطری اتومبیل جزئی مهم از یک خودرو است که عملکرد کلی خودرو به آن وابسته خواهد بود. پس لازم است در صورت بروز هریک از علل خالی شدن باتری ماشین به سرعت نسبت به رفع آن اقدام نمایید.

منبع: lifewire

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − 7 =