علت جا نرفتن دنده ماشین یا سخت جا رفتن آن چیست؟

42

جا نرفتن دنده ماشین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به سرنشینان یک خودرو شود و بنابراین نیاز است که در مورد علت بد جا رفتن دنده خودرو بدانیم. علت بد جا رفتن دنده می‌تواند ناشی از دلایلی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس، خرابی سنسور الکترونیکی، اختلال در عملکرد دنده‌ها، استهلاک سیستم کلاچ و … باشد. . اگر شما نیز پراید و 206 دارید و می‌خواهید در مورد علت بد جا رفتن دنده سه پراید یا علت بد جا رفتن دنده 206 بدانید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما موثر باشد.

علت بد جا رفتن دنده

اکثر مردم هنگامی که با مشکل جا نرفتن دنده پراید یا جا نرفتن دنده پژو 405 مواجه می‌شوند، خودرو را بررسی می‌کنند. این بررسی می‌تواند توسط خودتان یا یک فرد مکانیک انجام شود. جا نرفتن دنده ماشین ناشی از علت‌های متفاوتی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش سطح واسکازین گیربکس

کمبود و کاهش سطح این مایع سیال اولین مقصر اصلی در جا نرفتن دنده ماشین است. شاید مایع واسکازین نشتی دارد یا کم است و همین موجب می‌شود روی سیستم انتقال تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال کند. این مایع در اطمینان از اینکه قطعات متحرک خودرو شما به خوبی روغن کاری و گریس کاری شوند نقش اساسی دارد. پیدا کردن درز و محل قرارگیری گیربکس کار سختی نیست.

نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. حواستان به سطح مایع، بو و رنگ مایعات باشد. اگر سطح آن کم است، مقداری واسکازین به آن اضافه کنید. اگر متوجه بوی سوخته یا رنگ قهوه‌ای شدید، آن را تعویض کنید.  هر از گاهی این اتفاق به دلیل کیفیت پایین روغنی که استفاده می کنید نیز می‌افتد. در این حالت حتما باید در نزدیک‌ترین زمان ممکن روغن واسکازین فعلی را با روغن با کیفیت و معتبر تعویض کنید. خواندن مقاله تعویض روغن گیربکس می‌تواند برای شما کاربردی باشد.

روغن واسکازین در خودرو شما می‌تواند علت جا نرفتن دنده باشد و باید سطح آن را مدام بررسی کنید.
روغن واسکازین در خودرو شما می‌تواند علت جا نرفتن دنده باشد و باید سطح آن را مدام بررسی کنید.

علت بد جا رفتن دنده 206

علت بد جا رفتن دنده 206 نیز می‌تواند ناشی از همین موضوع باشد. به طوری که نیاز است هر چند مدت سطح واسکازین خودروی خود را بررسی کنید و از واسکازین مرغوب برای خودروی خود استفاده کنید.

خرابی سنسور الکترونیکی

بیشترین انتقال در خودروهای مدرن توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. هنگامی که در خودرو پس از فشردن پدال گاز نتوانید دنده را جا بیاندازید، ممکن است مشکل از این باشد که سنسور الکترونیکی موجود در خودرو خراب شده است. مکانیک گیربکس‌های اتوماتیک همچنین از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری برای رفع این مشکل استفاده می‌کنند و می‌توانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را که باعث می شود دنده ماشین شما جا نیفتد را شناسایی کند.

اختلال در عملکرد دنده‌ها

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده می‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه باشد. سیستم گیربکس‌های اتوماتیک به گونه‌ای طراحی شده است که چرخ دنده ها باید در ترکیب‌های مختلف به طور روان در کنار هم قرار گیرند. آیا هنگام جابجایی چرخ دنده ها صداهای عجیب و غریبی می‌شنوید؟ این نشان دهنده قرار گرفتن چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه روی هم است.

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده می‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه باشد.
یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده می‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده‌ها به صورت اشتباه باشد.

اشتباهات کوچک، یکی از دلایل جا نرفتن دنده ماشین

ممکن است دنده‌ خودروی شما به دلیل برخی اشتباهات کوچک جا نیفتد. یکی از این اشتباهات، خاموش شدن خودرو است. مطمئن باشید که خودروی شما روشن است، چرا که موتور برخی خودروها آنقدر کم صدا است که مشخص نیست خودرو روشن است یا خاموش. برای گیربکس‌های غیر اتوماتیک یا دستی، اطمینان حاصل کنید که هنگام تغییر دنده‌ها، کلاچ را به طور کامل به پایین فشار دهید. همچنین، سعی کنید ماشین را در دنده‌های مختلف از جمله دنده معکوس استارت بزنید تا مشخص شود که آیا تنها یک دنده است که باعث ایجاد مشکل شده یا خیر.

استهلاک در دنده‌های برنجی

اگر دنده به محض شروع خلاص شود، علت آن می تواند ساییدگی زیاد دنده یا غلاف کشویی آن باشد. برای جلوگیری از این موضوع گیربکس را بررسی کنید و همچنین خرابی بلبرینگ‌های آن را تعمیر کنید. اگر تعمیرکار نصب گیربکس را به درستی انجام نداده باشد نیز این مشکل ممکن است به وجود آید و موجب ساییدگی دنده‌های برنجی و در نهایت جا نرفتن دنده ماشین شود. بسیاری علت بد جا رفتن دنده سه پراید را همین موضوع می‌دانند.

هرگونه ساییدگی و استهلاک در دنده‌های برنجی موجب جا نرفتن‌ دنده‌های خودروی شما می‌شود.
هرگونه ساییدگی و استهلاک در دنده‌های برنجی موجب جا نرفتن‌ دنده‌های خودروی شما می‌شود.

جا نرفتن دنده پراید

علت بد جا رفتن دنده سه پراید می‌تواند استهلاک دنده‌ها باشد. همانطور که می‌دانید دنده‌ها از کمتر به بیشتر (یعنی از دنده 1 به بالاتر) به نسبت سنگین‌تر هستند. بنابراین قدرت و گشتاور پیشرانه را افزایش می‌دهند و به چرخ‌های محرک اعمال می‌کند. اما دنده‌های بالاتر سبک‌تر بوده و در نتیجه قدرت و گشتاور کمتری به چرخ انتقال داده در حالی که سرعت گردش آنها بیشتر است و می‌تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند. مشکل در کشویی و غلاف برنجی هر کدام از این دنده‌ها موجب می شود که نه تنها گیربکس آسیب ببیند، بلکه رانندگی به یک کار آزاردهنده برای راننده تبدیل می‌شود. پس دنده‌ها را بررسی کرده و در صورت مشاهده آسیب در  هرکدام، آن را عوض کنید.

استهلاک سیستم کلاچ

در گیربکس‌های دستی، خراب شدن سیلندر اصلی سیستم کلاچ یا شل شدن آن می‌تواند علت بد جا رفتن دنده تیبا باشد. حتی این مشکل را در جا نرفتن دنده پژو 405 نیز مشاهده کرده‌ایم. اگر دیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. علت جا نرفتن دنده عقب پژو نیز همین دیسک یا میل ماهک است که برای تعمیر آن باید از یک مکانیک کمک بگیرید.

سیلندر اصلی کلاچ با استفاده از مایع هیدرولیک کار می‌کند که با گذشت زمان نشتی‌هایی در آن دیده می‌شود. پس از خارج شدن کامل مایع از این سیستم، پدال کلاچ به درستی جا نمی‌کند و دنده جا نمی‌رود. در صورت شل شدن و افتادن صفحه کلاچ نیز بهتر است از مهارت‌های یک فرد تعمیرکار خودرو بهره ببرید.

با به مشکل خوردن دیسک و صفحه کلاچ، دنده نیز به خوبی جا نمی‌افتد و باید نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.
با به مشکل خوردن دیسک و صفحه کلاچ، دنده نیز به خوبی جا نمی‌افتد و باید نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

جمع بندی

جا نرفتن دنده ماشین به دلیل مختلفی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس و خرابی سنسور الکترونیکی و یا اختلال در عملکرد دنده‌ها و استهلاک سیستم کلاچ و … می‌تواند ایجاد شود. بهتر است علت جا نرفتن دنده ماشین خود را شناسایی کرده و برای تعمیر آن از یک استادکار کمک بخواهید.

منابع: abtransmissions.| columbussubaru


42 نظرات
  1. AMDH می گوید

    سلام .
    من روغن گیربکس 207رو عوض کردم بعد الان دنده ها نرم جا نمی ره قبل از این که عوض کنم دنده ها بهتر عوض میشدن دلیلش چیه ممنون

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام دوست عزیز
      کیفیت روغن واسکازین بسیار مهم است. اگر این اتفاق افتاده بهتر است پس از بررسی دیگر دلایلی که در مقاله ذکر شد نسبت به تعویض روغن گیربکس خود با یک روغن مرغوب و با کیفیت اقدام کنید.

  2. hamid می گوید

    سلام من دندخ پنج جانمیره دیگه بقیه دنده هاجامیره نمیدونم چرا

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از به اشتراک گذاری نظرتان . شما می توانید با راهنمایی کارشناسان استادکار علت دقیق این مشکل را پیدا کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/category/vehicles

  3. پیام می گوید

    سلام چند روزی که دنده ۳ خوب جا نمیره مشکل از کجاست ممنون ؟؟دنا معمولی صفر

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام . می توانید با راهنمایی متخصصان استادکار از دلیل این مشکل مطلع شده و تعمیر آن را به خدمات وسایل نقلیه استادکار بسپارید.
      https://ostadkar.ir/tehran/category/vehicles

  4. حسین می گوید

    سلام ماشین من پرایده و دنده عقب جا نمیخوره اصلا دندها خیلیم نرم شده

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام حسین جان. شاید علت این مشکل نحوه نادرست روغنکاری یا میزان زیاد آن بوده است. بهتر است خودروی خود را به یک فنی کار نشان دهید.

  5. سجاد محمدی می گوید

    سلام ماشین ۲۰۶صندوق دار صفر خشک تحویل گرفتم خوب دنده جا نمیوفته بخصوص دنده ۳ممنون از جواب شما در تعجبم ماشین صفر چرا

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. تشکر از کامنتتون
      بله متاسفانه ماشین های صفر تا از آب بندی دربیان با مشکلاتی همراه هستند. بهتره سطح واسکازین گیربکس را بسنجید.

  6. سعید صحبتی می گوید

    سلام
    ماشین من پراید مدل ۹۳ هستش
    تو راه خونه بودم که ی جا وایستادم و بعد از اینکه خواستم حرکت کنم دنده به هیچ وجه جا نیافتاد
    ولی وقتی ماشین رو خاموش کردم هیچ مشکلی نبود و دنده ها جا میافتادن
    در حالت دنده یک گذاشتم و ماشین رو روشن کردم ک متاسفانه صدای خیلی بدی اومد و دوباره خاموش کردم
    بعد از اینکه دوباره روشن کردم دنده بدون مشکل جا افتاد و حرکت کردم
    جلو در خونه ک رسیدم و خواستم پارک کنم دوباره به همون مشکل بر خوردم
    ممنون میشم علتش رو بگین

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. معمولا اگر دنده به محض شروع خلاص شود، علت آن می تواند ساییدگی زیاد دنده یا غلاف کشویی آن باشد بهتر است بلبرینگ را تعمیر و دنده‌های برنجی را بررسی کنید.

      1. احسان می گوید

        سلام هدی جون عشقم مرسی ازت که دوست داری به کسانی که مشکلات ماشینشونو کامنت میذارن یه جواب خوب بدی ولی این جوابهارو باید کسی بده که عملا و علمی به تعمیر قطعات گیربکس پرداخته باشه تا بتونه به بهترین شکل ممکن دوستانو راهنمایی کنه البته نهایتا دوستان به تعمیرگاه مراجعه خواهند کرد.
        خلاصه کماکان دوستتون داریم و مرسی از زحماتتون.

      2. عاطفه می گوید

        دیسکو صفحه، منم همین مشکل رو داشتم قبلا

        1. هدی رضایی می گوید

          سپس از به اشتراک گذاری تجربه‌تان عاطفه جان

  7. mehrzad می گوید

    با سلام، من سمند lx مدل ۹۵ دارم، دنده عقب به شدت بد جا میره مثلا روی دنده یک هست ماشین یا حتی خلاص هست میخام جا بزنم صدای درگیر شدن شدید دنده ها به گوش میرسه و جا نمیره باید حتما کامل کلاچ رو ازاد کنم بعد بگیرم تا بهتر و کم صدا تر جا بره دلیل ش چی میتونه باشه؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و خسته نباشید.
      می توانید از نظر تخصصی کارشناسان استادکار استفاده کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/carrepair
      کارشناسی این سرویس رایگان است.

  8. سید رضا می گوید

    سلام
    ماشینم پرشیا تیو ۵ دنده یک نرم دنده دوم کمی سخت جامیره ولس سه کلا جا نمیره دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام رضا جان. معمولا در دنده‌های سنگین تر مشکل استهلاک دنده‌ها است و بهتر است آن را پیش یک تعمیرکار ببرید.

  9. مح می گوید

    سلام خسته نباشید ابتدا که ماشینو روشن میکنم دنده راحت جا میره ولی بعد کار کردن خودرو دنده ها به سختی یا بعضا جا نمیره ممنون میشم توضیح بدید

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. هرگونه ساییدگی و استهلاک در دنده‌های برنجی موجب جا نرفتن‌ دنده‌های خودروی شما می‌شود و بهتر است بررسی شود.

  10. رونالدینهو می گوید

    سلام. ماشینم سورن مدل 95 هست. دنده 1 و 2 خیلی سخت جا میرن. واقعا خسته شدم. تازه کلاچش هم سفت شده و وقتی میگیرم ماشین بشدت گاز میخوره، انگار موتور داره منفجر میشه. چکار کنم ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام. برای تشخیص دقیق عیب خودروی خود با متخصصان استادکار مشورت کنید.‌
      https://ostadkar.ir/tehran/service/carrepair

  11. فیصل دهقان می گوید

    اول بنداز دنده دو بعد برو واسه دنده عقب بهتر جا میخوره وقتی وایسادی منظورمه میخوای بری عقب میندازیردو بعدش میاری واسه عقب کلاج شل که بدتره کلاج رو تا بیخ محکم فشار بده هرکدوم جواب داد. اقای محمدی سمند داشت

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از به اشتراک تجربه تان آقای دهقان

  12. فیصل دهقان می گوید

    اقایون مواظب باشین چی میریزن توماشیندسعی کنین دقیقا قبل از ریخته شدن اولین قطره روغن توماشین خودتون رو برسونید کنار ماشین وببینین چی میریزه تو ماشینت چقد روغن پلمپ بود ولی روغنش خالی کرده بودنوسوخته ریخته بودن داخلش بازرس وپلیس اومدن وچقد همون تکه الومینبومی سردرقمقمه روغنی پیدا کردن که روغن سوخته دوباره پلمپ میکردن اتفاقا بازرس با سشواری که داشتن سزشو پلمپ کرد حتی پلاستیک دورش هم زدن دیگه کسی شک نمیکنه دوست عزیزی که میگه بنظرم روغن سوخته بوده وگرنه هرچی بی کیفیت باشه یه ماه راحتی شما تازه قبلا بهتربوده عوض کردی بدتر شده

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام. با تشکر از به اشتراک گذاری تجربه ناب‌تان آقای دهقان

  13. نوید سلمان نصر می گوید

    سلام پراید مدل 86 دارم امروز در اتوبان صیاد دنده دیگه جا نرفت و بعد نیم ساعت که خاموش کردم بعد روشن کردن خیلی سخت و با صدای خیلی شدید جارفت و تا یک جایی رساندم تا ببرم برای تعمیرکار . علت چی میتونه باشه صفحه کلاج تمام شده یا مساله ای دیگه هست ؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام جناب سلمان نصر
      از خدمات کارشناسی تعمیر خودروی استادکار استفاده کنید تا علت دقیق این مسئله را دریابید.
      https://ostadkar.ir/tehran/service/carrepair

  14. امیر می گوید

    چرا جواب سوالارو نمیدید منم یه سمند ایکس ۷ دارم دنده یکش خیلی صدا میده مشکل کجا ایا مهکش خراب شده یا چیز ریگا ای هست

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام امیر جان. مطمئنا متخصص مکانیک با بررسی دقیق خودرو بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند. پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از خدمات استادکار است که کارشناسی رایگان دارد.
      https://ostadkar.ir/tehran/subcategory/car

  15. هورام می گوید

    سلام
    باوجود این که تازه روغن گیربکس تعویض شده و خودرو پارس تندر حدود 20 هزار کیلومتر کار کرده، اما دنده ها هنگام حرکت به سهولت جاه نمی افتند و اذیت می کنند. علت و راهکار را لطفا بفرمایید؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام هورام جان. برای تشخیص دقیق عیب خودروی خود با متخصصان استادکار مشورت کنید.‌
      https://ostadkar.ir/tehran/service/carrepair

  16. شهریار می گوید

    سلام،۲۰۶ اس دی دارم،بعضی اوقات دندهام به کل جا نمیره باید خاموش کنم تو دنده روشن کنم،گاهی اوقتام خیلی نرم جا میره بگیر نگیر داره،سیم کلاجمو عوض کردم تنظیم دستی انداختم باز فرقی نکرد،دیسک و صفحه هم یک ساله عوض کردم،اگه راهنمایی دارید ممنون میشم

    1. هدی رضایی می گوید

      شهریار جان برای بررسی دقیق این مشکل می توانید نظر کارشناسان استادکار را بپرسید.
      پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از خدمات استادکار است که کارشناسی رایگان دارد.
      https://ostadkar.ir/tehran/subcategory/car

  17. محمد می گوید

    سلام به علت روغن ریزی گیربکس پراید به نمایندگی مراجعه کردم. کاسه نمد ها و همچنین کیت کلاچ (دیسک و صفحه نو) و روغن گیربکس تعویض شد. آیا نیاز به آچارکشی موتور یا آچارکشی جلوبندی هست؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام محمد عزیز. مطمئنا متخصص مکانیک با بررسی دقیق خودرو بهتر می‌تواند شما را راهنمایی کند. پیشنهاد ما به شما نیز استفاده از خدمات استادکار است که کارشناسی رایگان دارد.
      https://ostadkar.ir/tehran/subcategory/car

  18. علی می گوید

    سلام پراید 132 دارم که فقط 14 هزار تا کارکرده و آب بندی نشده هنوز. دنده عقبش سفت جا میخوره بعضی اوقات. وقتی ماشین سرد هست روشن میکنم خوبه ولی وقتی مثلا بعد نیم ساعت رانندگی دنده عقب میزنم درموقع داغی روغن دنده عقب سفت میشه و وقتی جا میخوره یک صدای قریجی هم میده آیا ربطی به آب بندی نشدنش داره یا مشکل دیگه ای هست؟

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از به اشتراک گذاری نظرتان . شما می توانید با راهنمایی کارشناسان استادکار علت دقیق این مشکل را پیدا کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/category/vehicles

  19. کامران می گوید

    سلام وقت بخیر ۴۰۵ دارم دنده یکش کم سخت جامیره مشکل از کجاس ممنون میشم راهنمایی کنید باتشکر

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از به اشتراک گذاری نظرتان . شما می توانید با راهنمایی کارشناسان استادکار علت دقیق این مشکل را پیدا کنید.
      https://ostadkar.ir/tehran/category/vehicles

  20. جواد می گوید

    سلام تیبا 2 دارم دنده عقب گاهی وقتا خلاص نمیشه با زور خلاص میشه علتش چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − یازده =