تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی

0

امروزه، درصد بالایی از زنان (و گاهی مردان) در سراسر جهان از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. حتی تغییر اندکی که یک کرم به روی پوست ایجاد می‌کند می‌تواند به روی شادابی چهره افراد تاثیر بگذارد. شاید به همین دلیل باشد که صنعت آرایشی و مد امروزه به یک صنعت میلیارد دلاری در جهان تبدیل شده است. اما آیا تا به حال هنگامی که جلوی آینه مشغول استفاده از لوازم آرایشی بوده‌اید به این فکر کرده‌اید اولین بار چه افرادی و به چه دلیلی آرایش می‌کردند؟ ما در این مطلب شما را با تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی آشنا می‌کنیم.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی: آرایش کردن صورت از چه زمانی آغاز شد؟

اگر بخواهیم به گذشته‌ی استفاده از لوازم آرایشی بازگردیم بدون شک مصریان باستان اولین اشخاصی هستند که در تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی با آن‌ها برخورد می‌کنیم. در واقع، زیباتر بودن از گذشته یک امری انکار ناپذیر بوده است. مصریان باستان اولین اشخاصی بودند که از سبکی خاص برای آرایش استفاده می‌کردند. اما آرایش در میان مصریان به بانوان ختم نمی‌شد حتی مردان نیز آرایش به چهره داشتند.

برخلاف دنیای آرایشی مدرن امروز، مصریان برای اینکه بخواهند به میهمانی بروند یا از خودشان چهره زیباتری در محل کار نشان دهند آرایش نمی‌کردند. حتی آن‌ها برای جذب جنس مخالف نیز این کار را انجام نمی‌دانند. جالب است که بدانید دلیل آرایش چهره مصریان جلب توجه برای خدایانشان بوده است. آن‌ها بر این باور بودند که ظاهرشان به طور مستقیم با باطنشان در ارتباط است بنابراین هر چه زیباتر و مرتب‌تر بودند در نزد خدایان ارزش بالاتری داشتند. با توجه به این نکته، مصریان از جمله اولین افرادی بودند که در طول تاریخ از لوازم آرایشی استفاده کرده‌اند.

آرایش مصریان باستان

شاید بغیر از سنگ نگاره‌ها و آثار باستانی که باستان شناسان کشف کرده‌اند، تصویری از مصریان باستان وجود نداشته باشد. اما همین یافته‌ها، که شاید در بسیاری از فیلم‌های تاریخی به تصویر کشیده شده‌اند، نشان می‌دهد مصریان باستان از سبک خاصی در آرایش خود استفاده می‌کردند. بیشتر آرایشی که در چهره مصریان می‌بینیم آرایش چشم است که با یک محصول آرایشی دست ساز به نام  mesdement اجرا می‌شد. این لوازم آرایشی از ترکیب مس و سنگ سرب ساخته شده و به دور چشم کشیده می‌شد. رنگ‌های سبز به روی پلک پایین و رنگ‌های مشکی و خاکستری به روی مژه‌ها و پلک بالا استفاده می‌شد. مصریان بر این باور بودند که استفاده از رنگ‌های تیره در آرایش موجب می‌شود آن‌ها از چشم شیاطین دور بمانند.

برای تکمیل این آرایش آن‌ها از پودری که امروزه با نام سرمه شناخته شده است استفاده می‌کردند و زیر چشمانشان را نیز تیره می‌کردند و خطی در امتداد پلکشان می‌کشیدند. سرمه از ترکیب موادی همانند بادام سوخته، مس زنگ زده، سنگ مس، سرب و خاکستر تهیه می‌شد. جالب است که بدانید امروزه بسیار از محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند این ترکیب آرایشی برای مصرف کنندگان آن خاصیت درمانی نیز داشته و در واقع با کشتن باکتری‌ها موجب می‌شده که این افراد چشمان سالم‌تری داشته باشند.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی
بغیر از برخی نقاشی‌ها و سنگ نگاره‌ها تصاویر دیگری از آرایش مصریان باستان وجود ندارد. با توجه به این تصاویر تصور می‌شود مصریان چنین آرایشی به روی صورت داشته‌اند.

زنان مصری از ترکیب خاک رس سرخ یا گل اخرا و آب و همچنین چربی حیوانات برای مزین کردن لب و گونه‌هایشان استفاده می‌کردند. همانطور که امروزه نیز همچنان در گوشه و کنار جهان و همچنین ایران نیز استفاده می‌شود، مصریان نیز با حنا به تزیین دستان و ناخن‌هایشان می‌پرداختند.

آرایش رومیان باستان

ارتباط بین زیبایی و خدایان باستان تا قرن‌ها ادامه داشت تا زمانیکه رومیان قدرت را به دست گرفتند. آن‌ها نیز از بسیاری از فرمول‌های آرایشی مصریان برای آرایش خود استفاده کردند. اما حالا زمانی بود که دیگر آرایش و زیباتر شدن برای رضایت خدایان معنا نداشت بلکه رومیان این کار را برای تحت تاثیر قرار دادن یکدیگر انجام می‌دادند. گفته می‌شود رومیان از کرم‌هایی استفاده می‌کردند که از موم زنبور عسل، روغن زیتون، گل رز و مواد طبیعی ساخته می‌شد. بسیاری از عطرها نیز به مرور زمان از ترکیب همین گیاهان معطر همانند روغن گل رز بوجود آمدند.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی
رومیان نیز سبک آرایشی خاص خود را داشتند، اگرچه بیشتر فرمول‌های آرایشی را از مصریان آموختند اما رفتاری کاملا متفاوت در آرایش کردن داشتند.

آرایش چینی‌ها

در چین باستان نیز از دیرباز رنگ کردن ناخن‌ها، که امروزه به لاک زدن شهرت دارد، مرسوم بود. در واقع این کار اغلب توسط افراد سلطنتی و سطح بالا انجام می‌شد و نشانه کلاس اجتماعی این افراد بود. معمولا بانوان سلطنتی از رنگ طلایی و نقره‌ای استفاده می‌کردند و برای افراد سطح پایین و عمومی نیز استفاده از رنگ‌های روشن ممنوع بود.

آرایش ژاپنی‌ها

گیشاها امروزه همچنان بخاطر طریقه خاص آرایش چهره‌شان مشهور هستند. آن‌ها معمولا از رژ لب‌هایی که از گلبرگ‌های خرد شده تهیه می‌شد استفاده می‌کردند. چهره سفید و پودری شکل این اشخاص نیز با استفاده از پودر برنج آرایش می‌شد. جالب است که بدانید برای مراسم رسمی از یک رنگ مشکی برای رنگ کردن دندان‌ها استفاده می‌شد. این کار هنوز در برخی از مراسم مرسوم است. سنت سیاه کردن دندان‌ها نیز فوایدی داشت و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کرد.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی
سبک آرایش گیشاها از جمله قدیمی‌ترین آرایش‌هایی است که در تاریخچه استفاده از لوازم آرایش در ژاپن دیده می‌شود.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی در ایران

در ایران باستان نیز از دوران هخامنشی استفاده از سرمه برای تیره کردن چشم‌ها و حنا برای رنگ کردن موها، سفیداب برای روشن کردن پوست و وسمه ( گیاهی گلدار از خانواده شب بویان) برای تیره و ضخیم کردن ابروها استفاده می‌شد. حتی در آن زمان داشتن خال نیز جزئی از زیبایی محسوب می‌شد بنابراین بسیاری از زنان در آن دوره در آرایش خود کشیدن خال بر چهره را نیز در نظر می‌گرفتند. هرچند سبک آرایشی در دوره‌های مختلف در ایران تغییر کرد اما آنچه مشخص است در ایران باستان آرایش کردن فقط برای زنان متاهل ممکن بود. همچنین گفته می‌شود این امر بین زنان پادشاهان مرسوم‌تر بوده است به طوری که برای ملاقات با پادشاه مدت زیادی را به آرایش و معطر کردن خود می‌پرداختند.

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی
ایرانیان باستان نیز از دیرباز از لوازم آرایشی همانند سرمه و حنا برای آرایش خود استفاده می‌کردند. تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی در ایران به دوره هخامنشیان باز می‌گردد.
تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی
استفاده از حنا برای طراحی دست‌ها از جمله هنرهای آرایشی است که امروزه نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دیگر نیز انجام می‌شود. این نوع طراحی نیز از زمان‌های بسیار دور مرسوم بوده است.

سخن پایانی

با نگاهی به تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی می‌بینیم استفاده از این محصولات به طور طبیعی و دست ساز به ۷۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. مردمان در نقاط مختلف جهان و در دوره‌های مختلفی از تاریخ به دلایل گوناگونی از آرایش صورت استفاده می‌کردند اما چیزی که امروز در دنیای مد و زیبایی می‌بینیم نمی‌تواند خیلی متفاوت از آنچه در گذشته بوده است باشد. حتی همچنان از برخی لوازم آرایشی همانند سرمه و حنا برای آرایش کردن استفاده می‌شود و استفاده از لوازم آرایش طبیعی نیز برای بسیاری از افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید سبک آرایش از دوره‌ای با دوره دیگر تفاوت داشته باشد اما چیزی که مشخص است انسان‌ها همیشه در تلاش برای زیباتر شدن بوده‌اند و این امر فقط مختص زنان نیز نبوده است.

منابع : mehrnews ، neatorama ، readersdigest

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =