SPF ضد آفتاب چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟

0

همه ما می‌دانیم باید از پوستمان در برابر آفتاب محافظت کنیم و برای همین است که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنیم . همه نیز با اعداد و ارقام مختلفی که در کنار SPF ضد آفتاب نوشته می‌شود آشنا هستیم. اما تا چه حد می‌دانیم این عدد به چه معناست و کم و زیاد بودن آن چه زمانی تاثیرگذار است؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این اعداد و ارقام کسب کنید.

SPF ضد آفتاب چیست؟

SPF خلاصه شده لغت Sun Protection Factor به معنای «فاکتور محافظت در برابر خورشید» است.SPF ضد آفتاب در واقع مشخص می‌کند تا چه مدت کرم ضد آفتاب می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه ماورابنفش (UVB) خورشید که برای پوست مضر است محافظت کند. در صورتیکه از پوست در برابر اشعه UVB محافظت نکنید به مرور زمان ممکن است با مشکلات پوستی مختلف که مهم‌ترین آن‌ها سرطان پوست است مواجه شوید. ملانوما نیز یکی از انواع سرطان پوست است که در اثر محافظت نشدن پوست در برابر اشعه خورشید رخ می‌دهد.

تا به اینجا متوجه شدیم مهم است که از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم و SPF ضد آفتاب چه معنایی دارد. اما اعداد آن چه تعبیری دارند؟ فرق SPF ضد آفتاب ۱۵ با ۵۰ چیست؟ کدام انتخاب بهتری است؟ این‌ها نیز شاید سوالاتی باشد که درباره SPF ضد آفتاب برایتان پیش آمده باشد.

SPF ضد آفتاب چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟
SPF علاوه بر اینکه به روی کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد، حتی روغن‌هایی که برای برنزه کردن نیز استفاده می‌شوند تا حد کمی SPF دارند که پوست هنگام آفتاب گرفتن آسیب زیادی نبیند. هرچند SPF این محصولات معمولا باید خیلی پایین باشد چرا که با وجود SPF 50 باید ساعت‌ها در آفتاب بنشینید تا پوستتان تیره شود.

اعداد SPF چه تعبیری دارند؟

پوست به طور معمول پس از اینکه ۱۰ دقیقه بدون محافظت در برابر اشعه خورشید قرار بگیرد شروع به سوختن می‌کند. حالا اگر از یک ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کرده باشید یعنی ۳۰ برابر معمول بیشتر طول می‌کشد تا آسیبی به پوستتان برسد. یعنی پوست شما ۳۰۰ دقیقه در برابر اشعه خورشید در امان است که می‌شود ۵ ساعت.

اما این تصور که یکبار ضد آفتاب زدن در طول روز کافیست غلط است. بیشتر متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که اگر به طور مستقیم مدت زمان طولانی را در معرض نور خورشید هستید بهتر است هر دو ساعت یکبار مجددا کرم ضد آفتاب بزنید. بخصوص در فصل‌های گرمی مثل تابستان که هم اشعه خورشید شدیدتر است هم ممکن است پوست شما زودتر عرق کند. مواقعی که به استخر و یا شنا در دریا هم می‌روید باید به این مساله دقت داشته باشید و از کرم ضد آفتاب‌هایی با SPF بالاتر استفاده کنید.

این نکته نیز بسیار مهم است که بدانید هیچ کرم ضد آفتابی از پوست شما صد در صد محافظت نمی‌کند. مثلا یک کرم ضد آفتاب که کمترین حد SPF را دارد (۱۵) در بهترین حالت ۹۳ درصد از پوست شما در برابر اشعه UVB محافظت می‌کند. حتی اگر SPF ضد آفتاب شما ۱۰۰ نیز باشد باز هم به معنای محافظت صد در صد از پوست نیست و در بهترین حالت می‌تواند ۹۹ درصد از پوست شما محافظت کند. بنابراین اگر در مناطقی هستید که نور آفتاب شدید است، بخصوص در فصل‌های گرم، علاوه بر کرم ضد آفتاب بد نیست از کلاه لبه دار استفاده کنید که روی صورت شما سایه‌ای ایجاد کند و محافظت بیشتری از آن صورت بگیرد.

SPF ضد آفتاب چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟
حتی اگر از کرم ضد آفتاب با بالاترین SPF هم استفاده می‌کنید مهم است در سایه قدم بزنید و یا از کلاه لبه دار استفاده کنید تا روی صورت و دستانتان سایه ایجاد کند و کمی از شدت آفتاب بکاهد.

چه کرم ضد آفتابی بخریم؟

با وجود کرم‌های ضد آفتاب متنوعی که در بازار وجود دارد شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که باید به چه فاکتورهایی هنگام خرید کرم ضد آفتاب دقت کنیم؟ یکی از مواردی که به آن اشاره شد SPF ضد آفتاب بود. به طور معمول پیشنهاد می‌شود از کرم ضد آفتابی که حداقل SPF آن ۳۰ است استفاده کنید. اما مثلا افرادی که پوست تیره‌تری دارند، مدت زمان بیشتری در آفتاب قرار می‌گیرند، بیماری‌های پوستی دارند یا می‌خواهند به فعالیت‌هایی نظیر کوهنوردی یا اسکی بپردازند، مهم است که از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتری استفاده کنند. همچنین دقت به این نکته نیز مهم است که در هر صورت استفاده یکبار از کرم ضد آفتاب، بخصوص برای افرادی که مدت زمان طولانی را در ساعات آفتابی روز بیرون از خانه هستند مهم است که هر چند ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنند.

اما یک مساله مهم دیگر محافظت در برابر اشعه UVA است. نور خورشید دو نوع اشعه ماورا بنفش دارد که با کمک SPF می‌توانید در برابر UVB محفوظ بمانید اما UVA نیز باید در نظر گرفته شود. UVA اشعه‌ای است که موجب تیرگی پوست می‌شود، تیرگی که در فصل تابستان بسیار محبوبیت دارد اما در حقیقت آسیب رساندن به پوست است. UVA همچنین موجب ایجاد چروک روی پوست و پیری پوست می‌شود. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند برای محافظت از پوست در برابر این اشعه بهتر است از کرم ضد آفتابی که برچسب Broad Spectrum دارند استفاده کنید. این بدین معناست که کرم ضد آفتاب علاوه بر محافظت از پوست در برابر UVB از پوست در برابر UVA نیز محافظت می‌کند.

SPF ضد آفتاب چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟
بسیار مهم است که کرم ضد آفتاب را هر چند ساعت تجدید کنید. بخصوص اگر در طول این ساعات در معرض نور خورشید و آفتاب بوده‌اید.

آیا باید در زمستان هم کرم ضد آفتاب بزنیم؟

شاید تصور اینکه در فصل زمستان آفتابی وجود ندارد که بخواهیم از پوست در برابرش محافظت کنیم موجب شود تصمیم بگیریم در فصل زمستان از کرم ضد آفتاب استفاده نکنیم. این اشتباه را مرتکب نشوید. پوست در تمام فصول سال باید در برابر اشعه خورشید محافظت شود. حتی در ابری‌ترین روزها که هیچ خورشیدی در آسمان دیده نمی‌شود نیز اشعه UV خورشید وجود دارد. بنابراین اینکه ما در فصل زمستان برنزه نمی‌شویم دلیل بر این نیست که پوستمان در برابر اشعه خورشید در امان مانده است.

همچنین پوست ما در فصل زمستان حساس‌تر از فصل تابستان است. بنابراین حتی نور کم خورشید نیز می‌تواند به روی آن تاثیر بگذارد. بخصوص زمانیکه در فصل زمستان برای اسکی و کوهنوردی می‌روید، شدت نور خورشید با رفتن به ساحل در یک روز تابستان برابری می‌کند. بنابراین بسیار مهم است که در فصل زمستان نیز از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.

SPF ضد آفتاب چیست و دانستن آن چه اهمیتی دارد؟
استفاده از ضد آفتاب با حداقل SPF30 در فصل زمستان الزامیست. ولی اگر می‌خواهید به کوهنوردی یا اسکی در زمستان بروید از کرم ضد آفتاب با SPF بالاتری استفاده کنید.

سخن پایانی

کرم ضد آفتاب از پوست ما در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند. SPF ضد آفتاب به ما می‌گوید تا چه مدت می‌توانیم با استفاده از این کرم در فضای باز و زیر نور آفتاب قدم بزنیم. هرچند دانستن این نکته که کرم ضد آفتاب در بهترین حالت همچنان موجب می‌شود یک درصد نور خورشید به پوست برخورد کند نیز مهم است بنابراین بهتر است علاوه بر اینکه کرم ضد آفتاب می‌زنید در سایه قدم بزنید یا کلاه لبه دار بگذارید تا محافظت بیشتری از پوست شما صورت بگیرد.

همچنین فراموش نکنید هنگام قدم زدن در آفتاب حتما عینک آفتابی بزنید که به خوبی از اطراف چشمان شما محافظت کند. به هیچ عنوان از کرم دور چشم هنگامی که بیرون می‌روید استفاده نکنید و در عوض اطراف چشمتان را کرم ضد آفتاب بزنید. بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه کرم ضد آفتاب بزنید تا به خوبی جذب پوستتان شود.

منابع: consumerreports ، news.psu ، healthista

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =