خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو

1

بسیاری از ما به موهای زنان چینی، ژاپنی یا به طور کل آسیای شرقی نگاه می‌کنیم که اغلب موهای پُر و مشکی رنگی دارند. در حالیکه ما هر روز با ریزش مو و یا سفید شدن زودهنگام موهایمان مواجه هستیم که گاهی گرانترین شامپوهای موجود در بازار نیز نمی‌توانند تغییری در آن ایجاد کنند. در بسیاری از مواقع از مواد طبیعی که در خانه داریم می‌توانیم برای زیبایی پوست و موی خود استفاده کنیم. یکی از این راهکارهای طبیعی، استفاده از آب برنج است. جالب است بدانید آب برنج قرن‌ها بعنوان یک راهکار طبیعی زیبایی مو در آسیای شرقی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اما آیا آب برنج واقعا تا این حد مفید است؟ با استادکار همراه باشید تا با خواص آب برنج برای مو و پوست، همچنین نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه استفاده از آب برنج برای زیبایی پوست و مو

گفته می‌شود زنان ژاپنی دوره Heian (قرن هفتم میلادی) موهایی تا روی زمین داشته‌اند. آن‌ها برای زیبا و سالم نگه داشتن موهایشان با آب برنج استحمام می‌کردند. اگر کمی بخواهیم به دنیای مدرن‌تر قدم برداریم، می‌توانیم به موهای زنان روستایی در چین به نام Huangluo اشاره کنیم. بلندای موهای آن‌ها تا ۱۸۲ سانتیمتر می‌رسد و رنگ موهای آن‌ها تا هشتاد سالگی تغییری نمی‌کند. گفته می‌شود زنان این روستا نیز برای شستشوی موهایشان از آب برنج استفاده می‌کنند. آیا واقعا آب برنج تا این حد برای مو مفید است؟

خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
گقته می‌شود زنان آسیای شرقی بخش زیادی از زیبایی و رشد موهایشان را مدیون شستشوی موهایشان با آب برنج هستند.

خواص آب برنج چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به خواص آب برنج اشاره کنیم به اینکه دقیقا به چه چیزی آب برنج گفته می‌شود می‌پردازیم. آب برنج به آب باقیمانده از برنج پخته کشیده یا خیس خورده گفته می‌شود. این آب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در دانه برنج است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • آمینو اسیدها
  • ویتامین‌های B
  • ویتامین E
  • مواد معدنی
  • آنتی اکسیدان‌ها

وجود این ویتامین‌ها و مواد معدنی چه فوایدی دارد؟

چطور از آب برنج برای تقویت موهایمان استفاده کنیم؟

روش اول: خیساندن برنج

سریع‌ترین روش برای بهره بردن از خواص آب برنج، خیساندن برنج است. این کار به روش زیر صورت می‌گیرد:

  • ½ پیمانه برنج خام را بشویید و در یک کاسه بریزید.
  • ۲ الی ۳ پیمانه آب به آن اضافه کنید.
  • بگذارید ۳۰ دقیقه خیس بخورد.
  • برنج را در یک کاسه آبکش کنید تا آب و برنج جدا شوند.
خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
برنج را به مدت ۳۰ دقیقه در آب بخیسانید و موهایتان را با این آب بشویید.

پس از اینکه آب برنج را از این طریق جدا کردید به روش زیر برای شستشوی مو از آن استفاده کنید:

  • ابتدا موهایتان را با شامپو بشویید.
  • آب برنج را به آرامی روی سرتان بریزید و ماساژ دهید.
  • بگذارید ۲۰ دقیقه روی موها و پوست سرتان باقی بماند.
  • در نهایت با آب گرم آن را از روی سرتان بشویید.

روش دوم: تخمیر برنج

گفته می‌شود برنج تخمیر شده خواص بیشتری نسبت به برنج خیسانده شده دارد چرا که آنتی اکسیدان‌های موجود در آن بیشتر است. آنتی اکسیدان می‌تواند از آسیب دیدن مو جلوگیری کرده و یا آسیب‌های موجود در پوست یا مو را درمان کند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که محصولات زیبایی آنتی اکسیدان داشته باشند. بنابراین چرا از آنتی اکسیدان موجود در برنج به صورت طبیعی استفاده نکنیم؟

برای این کار همان روش خیساندن برنج را پیش می‌گیریم. با این تفاوت که پس از آبکش کردن برنج، آب برنج را به مدت دو روز در دمای خانه و فضای آزاد قرار می‌دهیم. حتما دقت داشته باشید که کاسه‌ای که آب برنج را در آن میریزید کاملا تمیز باشد.

خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
برنج دارای آنتی اکسیدان است که برای پوست و مو مفید هستند.

روش سوم: پختن برنج

روش دیگر برای تهیه آب برنج، پختن یا جوشاندن آن است. ½ پیمانه برنج را با دو پیمانه آب روی حرارت گاز قرار دهید تا بپزد. بعد از اینکه برنج پخته شد، در حالیکه هنوز آب در آن باقی است، آن را در یک کاسه آبکش کنید تا بتوانید از آب باقیمانده در آن استفاده کنید. سپس به همان روشی که در مورد قبل گفته شد، یعنی پس از شستشوی مو با شامپو، از این مایع نیز برای شستن موهایتان استفاده کنید.

شما می‌توانید مقدری چای سبز نیز به آب برنج اضافه کنید تا به تقویت و براق شدن موها کمک کند. چای سبز همچنین از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند.

خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
می‌توانید از آب برنج پخته شده برای شستن موهایتان استفاده کنید.

آیا آب برنج برای پوست مفید است؟

تا به اینجا به خواص آب برنج برای مو اشاره کردیم، اما باید بدانید آب برنج برای پوست نیز مفید است. همانطور که گفته شد، آب برنج حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای پوست و مو مفید هستند. از آب برنج می‌توانید همانند یک تونر برای شستشوی صورت استفاده کنید. این مایع می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کرده و پوست شما را شفاف و یکدست کند. علاوه بر این‌ها، آب برنج می‌تواند خشکی پوست را نیز برطرف کرده و به روشن شدن رنگ پوست کمک کند.

خواص آب برنج برای زیبایی پوست و مو
اگرچه استفاده از آب برنج بیشتر برای شستشوی مو شهرت دارد اما ویتامین‌های موجود در برنج برای پوست نیز مفید هستند.

سخن پایانی

اگرچه شستشوی سر با آب برنج روشی بود که بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه این روش قدیمی دوباره محبوبیت پیدا کرده و افراد بیشتری سعی می‌کنند از خواص آب برنج بهره مند شوند. اما در نظر داشته باشید اگر می‌خواهید از خواص آب برنج برای مو بهره مند شوید باید استفاده از آن را به یک روال تبدیل کنید. با یک یا دوبار استفاده از این راهکار نمی‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. اگرچه محققان همچنان در صدد یافتن راهی برای استفاده از آب برنج برای محصولات آرایشی هستند و هنوز به طور رسمی در هیچ کجا مفید بودن این مایع برای مو را ثبت نکرده‌اند اما افرادی که از این راهکار پیروی کرده‌اند تا به امروز نتایج خوبی گرفته‌اند.

منبع: medicalnewstoday – healthline

1 نظر
  1. مصطفی می گوید

    سلام
    ممنمون خانم ویدا
    بسیار مفید و درجه یک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =