زمان مناسب لایه برداری پوست و روشهای مختلف آن

0

لایه برداری پوست به عملی گفته می‌شود که به موجب آن سلول‌های مرده سطح پوست از بین می‌رود. لایه برداری از پوست قرار است وضعیت پوست شما را بهبود بخشد و زیباتر کند اما لازم است بدانید این کار برای همه پوست‌ها نتیجه یکسان ندارد و اگر به درستی و در زمان مناسبی انجام نشود، بیش از اینکه بخواهد برایتان سودمند باشد به پوستتان آسیب می‌زند. دانستن اینکه چه زمانی باید لایه برداری پوست انجام شود و بهترین روش‌های انجام این کار کدامند، می‌تواند به شما کمک کند بتوانید پوستتان را زیباتر کنید.

چرا لایه برداری پوست مهم است؟

هر روز که می‌گذرد تعدادی از سلول‌های قدیمی پوست از بین رفته و سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. این سلول‌های قدیمی را سلول‌های مرده پوست می‌خوانند. اما همچنان که سن ما بالاتر می‌رود، روند تولید سلول‌های جدید کندتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد در افراد بزرگسال تقریبا بین ۴۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا سلول‌های پوست به طور کامل بازتولید شوند. این در حالیست که برای جوان‌ترها تولید سلول جدید پوست تقریبا ۲۸ روز طول می‌کشد و حتی برای کودکان نصف این رقم است. مهم‌تر از آن، تولید کلاژن- که یک پروتئین حیاتی برای استحکام و مقاومت پوست به شمار می‌رود- کاهش می‌یابد و در نتیجه موجب می‌شود پوست ضعیف و افتاده به نظر برسد. بدون شک، در چنین مواقعی مراقبت از پوست وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

لایه برداری پوست آلودگی و سلول‌های مرده روی پوست را از بین برده و خشکی پوست، رنگ پریدگی و زبری پوست را نیز به حداقل می‌رساند. این‌ها هر کدام دلیلی بر ایجاد خطوط سن و سال و یا چین و چروک به روی پوست خواهند بود، بنابراین از بین بردنشان و رها کردن پوست از آلودگی‌ها بسیار اهمیت پیدا می‌کند. لایه برداری پوست موجب می‌شود پوست روشن، شفاف، براق و یکدست شود. در نتیجه پوست زنده‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد.

وقتی سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برید به پوستتان این امکان را می‌دهید بهتر تغذیه کند. تاثیر استفاده از کرم‌های مرطوب کننده، ضد چروک، کرم‌های شب و روز و هر محصول آرایشی تقویت کننده‌ دیگری به روی پوست لایه برداری شده بیشتر است.

چه زمانی لایه برداری پوست را انجام دهیم؟

همانطور که گفته شد، پوست در سنین مختلف در مدت زمان مختلفی بازتولید می‌شود. برای مثال اگر در سی سالگی به سر می‌برید احتمالا به طور طبیعی پوست شما هر ۳۰ روز یکبار بازتولید می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر امروز لایه برداری پوست را انجام دادید هیچ فایده‌ای نخواهد داشت اگر فردا یا حتی یک هفته بعد دوباره لایه برداری کنید چرا که هنوز پوست شما در مرحله تولید است و با لایه برداری زیاد و پشت سر هم، در این روند اختلال ایجاد کرده یا حتی به آن آسیب می‌زنید. معمولا لایه برداری پوست، بخصوص با مواد شیمیایی یا روش‌هایی نظیر میکرودرم، هر ماه یکبار مفید خواهد بود. بخصوص اگر پوست شما در حال بازسازی و از بین بردن یک مشکل پوستی است.

همچنین بهترین زمان برای استفاده از لایه بردارها، صبح خواهد بود. چرا که پوست شبانه تولید می‌شود بنابراین صبح زمان مناسبی برای از بین بردن سلول‌های مرده خواهد بود. به همین دلیل است که برخی از افراد اسکراب‌ها یا شوینده‌های صورت را صبح پس از خواب استفاده می‌کنند.

روش‌های مختلف لایه برداری پوست

روش مکانیکی

  • برس لایه بردار. این نوع لایه بردار یک برس با موهای زبر است که برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست به روی پوست صورت و بدن کشیده می‌شود. برخی از این برس‌ها مخصوص شستشوی خشک طراحی شده‌اند و برخی دیگر نیز لایه برداری پوست را به کمک محصولاتی همانند شوینده صورت یا بدن انجام می‌دهند.
زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
برس‌های لایه بردار انواع مختلفی دارند که باید با توجه به نوع پوستتان آن را انتخاب کنید.
  • اسفنج لایه بردار. این روش یک روش ملایم‌تر برای لایه برداری پوست است. اسفنج لایه بردار در حمام استفاده می‌شود و می‌توانید همراه با آن مقداری شوینده صورت یا بدن به پوستتان بزنید و اسفنج را به آرامی به شکل دایره ای روی پوست بکشید تا سلول‌های مرده پوست از بین بروند.
زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
اسفنج لایه بردار را می‌توانید همراه با شوینده صورت استفاده کنید.
  • دستکش لایه بردار. اگر استفاده از برس و اسفنج لایه بردار برایتان دشوار بود، چیزی ساده‌تر از دستکش لایه بردار وجود نخواهد داشت. به روی آن کمی صابون یا شوینده بدن و یا صورت بزنید و در حمام به روی پوستتان بمالید. دستکش لایه بردار برای لایه برداری از نقاطی نظیر دست و پا بسیار مفید خواهد بود.
زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
دستکش لایه بردار بهترین انتخاب برای لایه برداری پوست دست و پا است.
  • اسکراب لایه بردار. اسکراب‌ها محصولات شوینده پوست هستند که خاصیت لایه برداری دارند. همانند هر شوینده دیگری کافیست اسکراب لایه بردار را روی پوست به آرامی بمالید و سپس با آب گرم بشویید.
زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
انواع مختلف اسکراب صورت در بازار وجود دارد. شما همچنین می‌توانید با مواد طبیعی یک اسکراب مناسب پوستتان در خانه تهیه کنید.

روش‌های خانگی لایه برداری پوست

از بسیاری از محصولات طبیعی می‌توانید برای لایه برداری پوست کمک بگیرید:

  • عسل، کمک می‌کند فرآیند لایه برداری طبیعی پوست سرعت بیشتری بگیرد. عسل همچنین خاصیت مرطوب کنندگی دارد بنابراین یک اسکراب صورت عالی برای آبرسانی و مرطوب کردن پوست صورت است. فقط کافیست مقدار کمی عسل را با انگشت به آرامی روی پوست بمالید. بگذارید چند دقیقه بماند سپس با آب گر بشویید.
  • ماست، حاوی اسید لاکتیک است که همان آلفا هیدروکسی اسیدی است که در بسیاری از محصولات مراقبت پوست استفاده می‌شود، با این تفاوت که نسبت به آن‌ها ملایم‌تر است بنابراین آسیبی به پوست وارد نمی‌کند. ماست علاوه بر صاف کردن و نرم کردن پوست به روی یکدست شدن رنگ پوست نیز تاثیرگذار است. مقداری ماست به روی پوست صورتتان بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را بشویید.
  • شکر، منبع طبیعی اسید گلیکولیک است. این نوع اسید نیز همانند اسید آلفا هیدروکسید عمل می‌کند و تولید سلول‌های جدید پوست را بیشتر می‌کند بنابراین بعد از مدت کوتاهی متوجه نرم شدن و یکدست شدن پوستتان خواهید شد. فقط کافیست مقداری شکر سفید یا قهوه‌ای را با روغن زیتون یا روغن دانه انگول ترکیب کنید و به روی پوست صورت خود بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.
  • آبلیمو، یکی دیگر از مواد طبیعی که اسید هیدروکسی آلفای طبیعی محسوب می‌شود و می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. لیمو همچنین به روی روشن شدن رنگ پوست نیز تاثیرگذار است. می‌توانید برای تاثیر بیشتر، آبلیمو و مقداری شکر را با هم ترکیب کنید و با یک تکه پنبه به روی پوست بمالید و پس از ۱۰ دقیقه بشویید.
زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
ترکیب شکر و لیمو می‌تواند یک اسکراب طبیعی مفید برای لایه برداری از انواع پوست‌ها باشد.

لایه برداری پوست بر اساس نوع پوست

  • پوست خشک

پوست خشک بیشتر در معرض آسیب‌ است بنابراین لایه برداری از پوست خشک بسیار اهمیت دارد. اما بهتر است برای این کار از لایه بردارهای مکانیکی استفاده نکنید چرا که ممکن است به پوست آسیب برساند. لایه بردارهای شیمیایی نظیر AHA می‌تواند موثر باشد. اسید  گلیکولیک می‌تواند سلول‌های مرده روی پست را از بین برده و پوست را سالم‌تر کند. اما به دنبال استفاده از لایه بردار برای پوست خشک، حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید و اگر از خانه بیرون می‌روید به SPF ضد آفتاب دقت کنید چرا که پوست لایه برداری شده در برابر نور خورشید حساس‌تر است.

زمان مناسب لایه برداری  پوست و روشهای مختلف آن
بسیار مهم است افرادی که پوست خشک دارند پس از لایه برداری از کرم مرطوب کننده پوست استفاده کنند.
  • پوست حساس

اسکراب‌های پوست و روش‌های مکانیکی لایه برداری پوست برای پوست حساس نیز مفید نیستند. این روش‌ها پوست را قرمز کرده و ملتهب می‌کنند. حتی ممکن است پس از استفاده از این لایه بردارها احساس خارش به روی پوستتان کنید. بهتر است از یک لایه بردار شیمیایی ملایم یا لایه بردارهای خانگی برای پوست حساس استفاده کنید یا به دکتر پوست مراجعه کنید تا روش مناسب‌تری برای پیلینگ پوست به شما معرفی کند.

  • پوست چرب

پوست‌های چرب با ضخیم را می‌توانید با برس لایه بردار یا لایه بردارهای دستی دیگر لایه برداری کنید. پوست چرب یک لایه اضافی دارد که از آسیب دیدن پوست در برابر این نوع لایه بردارها مخافظت می‌کند. از اسکراب صورت یا لایه بردارهای مکانیکی به آرامی روی این نوع پوست استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • پوست معمولی

اگر پوست شما هیچ مشکلی نداشته باشد، نظیر جوش یا حتی خشکی پوست، شما می‌توانید از هر روشی برای لایه برداری پوستتان استفاده کنید. از محصولات مکانیکی گرفته تا شیمیایی و یا روش‌های خانگی، همه برای چنین پوستی موثر خواهند بود. اما در صورتیکه هر روشی که استفاده کردید به روی پوستتان ایجاد خارش یا سرخ شدن کرد، آن روش را کنار بگذارید چرا که ممکن است پوستتان به این نوع لایه برداری حساسیت نشان داده باشد.

سخن پایانی

لایه برداری از پوست هم خوب است هم بد. در هر حال همانطور که از نامش پیداست شما در حال برداشتن یک لایه از روی پوستتان هستید. هرچند این لایه حاوی سلول‌های مرده پوست هستند که دیگر نیازی نیست روی پوست وجود داشته باشند. با لایه برداری به پوستتان کمک می‌کنید ظاهر بهتری بگیرد و مواد مغذی بسیاری از محصولات زیبایی نظیر انواع کرم‌ها را به خوبی تغذیه کند. اما اگر با توجه به نوع پوستتان، از روش مناسب لایه برداری استفاده نکنید ممکن است به جای اینکه نتیجه مثبت این عمل را ببینید با آسیب و خارش به روی پوستتان مواجه شوید.

منابع: mnn ، healthline ، truebotanicals

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × پنج =