راهکارهای خانگی جلوگیری از ریزش مو

1

ریزش مو یکی از مشکلاتیست که اغلب خانم‌ها و حتی آقایان با آن درگیر هستند. هرچند ریزش مو به تعداد ۱۰۰ تار مو در روز کاملا طبیعی است و هیچ مشکلی ندارد اما ریزش موی شدیدتر از آن به طوری که خودتان متوجه کم شدن موهایتان شوید باید بررسی شده و برای جلوگیری از آن اقدام شود. در این مطلب سعی بر این داریم تا برخی راهکارهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو را در اختیار شما قرار دهیم اما پیش از هر چیزی باید بدانیم علت ریزش مو چیست تا بتوانیم نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم.

علل ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. تشخیص علت اصلی ریزش مو می‌تواند به ما کمک کند بهتر نسبت به درمان یا جلوگیری از ریزش مو اقدام کنیم. پیشنهاد من به شما این است پیش از اینکه بخواهید هر یک از راهکارهای خانگی جلوگیری از ریزش مو را که در ادامه ارائه می‌شود امتحان کنید به علت ریزش مو پی ببرید. برای این کار شاید لازم باشد به پزشک مراجعه کنید و آزمایشاتی انجام دهید.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟
موهای هر فرد به طور متوسط در روز به تعداد ۱۰۰ رشته می‌ریزد، این مساله ممکن است برای افرادی که موهای بلندتری دارند بیشتر به نظر برسد و افرادی که موهای کوتاهی دارند متوجه ریزش آن نشوند.
  1. نامتعادل بودن هورمون‌ها

عدم تعادل هورمون‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برای پوست و مو ایجاد کند. همچنین این عدم تعادل ممکن است موجب بالا رفتن وزن نیز شود. نامتعادل بودن هورمون‌ها می‌تواند به روی کل بدن تاثیر بگذارد اما یکی از نشانه‌های آن ریزش مو است. این مساله با آزمایشات پزشکی مشخص شده و پزشک داروهایی را برای برقراری تعادل هورمون‌ها تجویز خواهد کرد. اما هرگز خودتان هیچ دارویی را برای تعادل هورمون‌ها سرخود مصرف نکنید.

  1. استرس

استرس یکی از مواردیست که ریزش مو را افزایش می‌دهد. استرس میزان هورمون آندروژن (هورمون مردانه) را افزایش می‌دهد. افزایش این هورمون در بدن موجب ریزش مو می‌شود. علاوه بر این‌ها، استرس می‌تواند مشکلات دیگری از جمله شوره سر نیز ایجاد کند. بنابراین بسیار مهم است که سعی کنید استرس را در خودتان کنترل کنید تا چنین آسیب‌هایی به بدن شما بخصوص موهایتان وارد نشود.

  1. کم خونی و کمبود آهن

یکی از معمول‌ترین دلایل ریزش مو در خانم‌ها کمبود آهن است. آهن برای تولید پروتئین و سلول‌های رشد مو مورد نیاز است بنابراین کمبود آن می‌تواند موجب ریزش مو و ضعیف شدن تارهای مو شود.

  1. کم کاری و پرکاری تیرویید

غده تیرویید با کنترل تولید پروتئین به کنترل متابولیسم بدن کمک می‌کند. هرگونه عدم تعادل تیرویید می‌تواند به روی فولیکل‌های مو تاثیر بگذارد. همچنین، اگر پرکاری تیرویید درمان نشود ممکن است به کم خونی منجر شود و همانطور که گفته شد، کم خونی نیز خود به ریزش مو ختم خواهد شد.

  1. کمبود ویتامین B12

اگر در بدن شما ویتامین B12 کم باشد احساس خستگی و کمبود انرژی خواهید کرد. اما همه چیز به این علائم ختم نمی‌شود. کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند به روی موها نیز تاثیرگذار باشد چرا که کمبود B12 به روی سلامت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌ها می‌رسانند تاثیر می‌گذارد. این مساله در افرادی که وگان هستند بیشتر به چشم می‌خورد چرا که معمولا این ویتامین از طریق پروتئین‌های حیوانی جذب بدن می‌شود. هرچند می‌توانید با مصرف قرص‌های مکمل این ویتامین را به بدنتان برسانید.

  1. کاهش سریع وزن

اغلب افرادی که وزن بالایی دارند و رژیم‌های غذایی سرسخت می‌گیرند پس از چند هفته متوجه ریزش مو خواهند شد. بسیار مهم است در رژیم غذایی خود تمامی ویتامین‌ها را داشته باشید چرا که کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند به روی سلامت بخشی از بدن شما تاثیرگذار باشد. بنابراین رژیم غذایی برای لاغری را تحت نظر افراد متخصص انجام دهید تا با این مشکلات موجه نشوید.

  1. سن

در خانم‌ها، وارد شدن به دوران یائسگی می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد چرا که این تغییرات در بدن شما به روی موهایتان تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان گفت سن می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. ریزش مو در سنین بالاتر یک امر طبیعی است، هرچند در هر حال با کنترل ویتامین‌های بدن و یا استفاده از مواد طبیعی برای تقویت مو می‌توانید تا حدی جلوی ریزش شدید موها را بگیرید.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟
ریزش مو در آقایان نیز بسیار شایع است، حتی افرادی که در جوانی موهای پرپشتی داشته‌اند نیز ممکن است در دوران میانسالی دچار ریزش مو شوند.

چطور از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

حالا که می‌دانید چه مواردی می‌تواند به روی ریزش مو تاثیرگذار باشد می‌توانید با رعایت نکاتی از ریزش مو جلوگیری کنید:

علت ریزش مو را تشخیص دهید

ریزش مو خیلی سریع رخ نمی‌دهد. اما به مرور زمان که متوجه ریزش مو شدید باید به سبک زندگی خود نیز توجه داشته باشید. آیا رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده‌اید؟ یا تغییری در زندگیتان منجر به ایجاد استرس یا افسردگی شده است؟ دانستن این نکات می‌تواند به تشخیص علت ریزش مو کمک کند.

رژیم غذاییتان را تغییر دهید

  • پروتئین بیشتری مصرف کنید. بخش عظیمی از موهایمان را پروتئین تشکیل می‌دهد، بنابراین مصرف به اندازه پروتئین در طول روز می‌تواند موها را تقویت کرده و راهکاری برای جلوگیری از ریزش مو باشد. غذاهایی که سرشار از پروتئین هستند را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • کربوهیدرات سالم برای مو مفید است. موها برای رشد نیاز به انرژی دارند که از طریق مصرف کربوهیدرات‌ها بدست می‌آید. میوه‌های تازه یا نان هفت غله می‌تواند انتخاب خوبی برای یک اسنک در روز باشد.

به مدل دادن موهایتان توجه کنید

اغلب خانم‌ها به بستن موهایشان بالای سر یا گیره زدن به آن علاقه مند هستند. اما این کار در طولانی مدت به موهایتان آسیب خواهد زد و موجب کشیده شدن مو خواهد شد. هر چه موها بیشتر کشیده شوند ضعیف‌تر شده و بیشتر می‌ریزند. همچنین بهتر است از سرم‌های موی خیلی چرب که ممکن است وزن زیادی روی موهایتان ایجاد کنند استفاده نکنید. اگر احساس کردید موهایتان به یک شامپو، نرم کننده یا اسپری مو حساس است آن را تعویض کنید تا خیلی سریع‌تر از ریزش مو جلوگیری کنید.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟
هرزمان متوجه ریزش شدید موهایتان شدید سعی کنید در مرحله اول علت را پیدا کنید، شاید با تغییر رژیم غذایی یا حتی شامپویی که به سرتان می‌زنید بتوانید مشکل را برطرف کنید.

مکمل‌های ویتامین مصرف کنید

اگرچه مکمل‌ها جایگزین جذب ویتامین از طریق مواد غذایی طبیعی نمی‌شوند اما می‌توانند تا حد زیادی به جذب ویتامین‌های مختلف در بدن کمک کنند. مکمل‌های غذایی که حاوی ترکیباتی نظیر آهن، ویتامین C، ویتامین B12، ویتامین D3، مس، زینک، سلنیوم و آمینواسیدهای مورد نیاز بدن هستند انتخاب بهتری برای شما خواهند بود.

راهکارهای خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

هرچند همانطور که گفته شد موارد مختلفی به روی ریزش مو تاثیرگذار هستند، اما این راهکارهای خانگی نیز می‌توانند تا حد زیادی به تقویت موهایتان کمک کرده و ریزش مو را کاهش دهند.

  1. شیر نارگیل

برای جلوگیری از ریزش مو به کمک شیرنارگیل به یک پیمانه شیر نارگیل احتیاج دارید. با استفاده از برس رنگ مو، شیر نارگیل را به ریشه موها و پوست سرتان بمالید. سپس سرتان را با یک حوله بپوشانید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید و شامپو بزنید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟
شستن موها با شیرنارگیل می‌تواند موها را تقویت کرده و ریزش آن را کاهش دهد.
  1. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه بسیار مفید برای پوست و مو است. برای تهیه ماسک مو با استفاده از آلوئه ورا به یک برگ متوسط آلوئه ورا نیاز دارید. ژل داخل آن را جدا کنید و به روی موهایتان بمالید. آلوئه ورا نقش اساسی در ایجاد تعادل در  pH مو و پوست سر دارد و با نفوذ به پوست سر می‌تواند به تقویت و رشد مو کمک کند.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟ ژل آلوئه ورا برای مو
آلوئه ورا یکی از مفیدترین گیاهان برای پوست و مو است.
  1. ماست یونانی

دو قاشق غذاخوری ماست یونانی را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک عدد لیمو ترکیب کنید. با استفاده از برس رنگ مو آن را به روی ریشه و ساقه موهایتان بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید. ماست یونانی می‌تواند موهایتان را تقویت و نرم کند. این ماست حاوی ویتامین B12 و پروتئین‌هایی است که برای مو مفید هستند. عسل نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و از مو در برابر آسیب محافظت می‌کند.

راهکارهای درمان  ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟
ماسک موی خانگی ماست یونانی، عسل و لیمو می‌تواند یک تقویت کننده بسیار مفید برای موهایتان باشد.
  1. آب پیاز

شاید استفاده از پیاز برای برخی افراد ناخوشایند باشد. اما پیاز دارای خواص آنتی باکتریال است که می‌تواند باکتری‌هایی که ممکن است موجب عفونت در پوست سر و ریزش مو شوند را از بین ببرد. همچنین پیاز سرشار از سولفور است که می‌تواند جریان خون را در فولیکول‌های مو افزایش داده و به رشد مو کمک کند. یک عدد پیاز را رنده کرده یا له کنید تا آب آن خارج شود. به آن یک یا دو قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. برای از بین بردن بوی بد پیاز می‌توانید چند قطره عصاره گل رز به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را روی سرتان بمالید و بگذارید ۴۰ الی ۵۰ دقیقه بماند. سپس آن را بشویید. هنگام شستن موهایتان با آب ولرم حتما سرتان را به آرامی ماساژ دهید.

جلوگیری از ریزش مو با استاده از پیاز
ممکن است از بوی پیاز خوشان نیاید اما از تاثیری که به روی موهایتان خواهد گذاشت حتما راضی خواهید بود.
  1. چای سبز

دو عدد چای سبز کیسه‌ای را در ۲ یا ۳ پیمانه آب داغ قرار دهید و صبر کنید تا آب خنک شود. سپس موهایتان را با آن بشویید و سرتان را ماساژ دهید. از چای سبز می‌توانید بعنوان یک نرم کننده موی سر پس از شامپو زدن در حمام استفاده کنید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید. چی سبز می‌تواند به تولید و رشد مو کمک کرده و فولیکول‌های مو را تقویت کند.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو - علت ریزش مو چیست؟ جای سبز برای ریزش مو
شستشوی مو با چای سبز می‌تواند به تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

سخن پایانی

همه ما به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو هستیم. اما لازم است بدانید مهم‌ترین کاری که برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید انجام دهید فهمیدن علت آن است. تا وقتی ندانید به چه علت موهایتان شروع به ریزش می‌کند، خوردن ویتامین با استفاده از راهکارهای خانگی هیچ تاثیری نخواهند داشت. اگر ریزش موهای شما شدید است به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایشاتی که برای شما تجویز می‌کند به علت ریزش موهایتان پی ببرد.

منبع: cosmopolitan

1 نظر
  1. karan می گوید

    کیان کاشت
    کاشت مو
    کاشت ابرو
    کاشت ریش و سیبیل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =