آیا نور خورشید مضرتر از کرم ضد آفتاب است؟

0

یک محصول آرایشی وجود دارد که به کرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی آن روزهایی که فرد تصمیم می‌گیرد از سایر لوازم آرایشی از جمله ریمل و رژ استفاده نکند، باز برای ذره‌ای هم که شده از این محصول آرایشی استفاده می‌کند: کرم ضد آفتاب . گفته می‌شود که اشعه‌ای که از نور خورشید روی پوست تابیده می‌شود مضر است و می‌بایست از طریق استفاده از کرم ضد آفتاب با آن مقابله کرد و مانع از آن شد که این اشعه مضرات خود را روی پوست انسان اعمال کند. در این نوشتار می‌خواهیم ببینیم آیا واقعاً به همین گونه است؟ آیا واقعاً آن گونه که کمپانی‌های تولید کننده‌ی لوازم آرایش ادعا می‌کنند اگر از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم بهتر و مفیدتر از آن است که پوست‌مان در برابر آفتاب قرار گیرد؟

چرا بدن به نور خورشید نیاز دارد؟

بدن انسان به ویتامین D جهت حفظ سلامت استخوان‌ها، قلب و پروستات نیاز دارد و نور خورشید منبع اصلی این ویتامین است. این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما وجود ندارد و اگر هم داشته باشد به میزان بسیار کمی است. ضمناً ویتامین دی‌ای هم که از مواد غذایی جذب بدن می‌شود خیلی مفید نیست مگر آن که توسط بدن متابولیزه شود. این متابولیسم، کلسیتریول (شکل فعال‌شده‌ی ویتامین D) را تولید می‌کند که می‌تواند توسط بدن جهت جذب کلسیم مورد استفاده قرار گیرد.

اما در کل، ساده‌ترین و بهترین راه جهت دریافت میزان کافی ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. در صورتی که در معرض نور خورشید قرار نگیرید، مانند ۷۰ درصد مردم جهان، کاملاً در معرض کمبود ویتامین D و عوارض آن قرار خواهید گرفت.

آیا نور خورشید مضرتر از کرم ضد آفتاب است؟
بهترین منبع ویتامین D، نور خورشید است.

بدن دقیقاً به چه مقدار نور خورشید نیاز دارد؟

توصیه می‌شود که تا ۷۰ سالگی روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی ویتامین D دریافت کنید. برای دریافت این مقدار ویتامین D از طریق نور خورشید دقیقاً نمی‌توان گفت که به چه میزان نور خورشید نیاز است.

مثلاً اگر پوستی سفید و لطیف دارید شاید ۵ الی ۸ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم البته بدون استفاده از کرم ضد آفتاب بتواند مفید باشد. اگر پوست قهوه‌ای دارید این میزان ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است و اگر پوست تیره دارید باید مدت زمانی بیش‌تر در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب قرار گیرید تا ویتامین D روزانه‌ی مورد نیازتان تأمین شود.

بهترین زمان برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید چه زمانی است؟

با وجود آن که اکثر متخصصان بر این نظر هستند که بهترین زمان جهت در معرض آفتاب قرار گرفتن ساعت ۱۱ تا ۴ بعد از ظهر است، اما تحقیقات اخیر نشان از آن دارند که بهترین زمان برای دریافت ویتامین D از طریق نور خورشید، دقیقاً ظهر است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعت ۱ ظهر، فقط برای چند دقیقه، می‌تواند نیاز روزانه به ویتامین D را برطرف کند.

البته بهتر است کسانی که در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنند، در این ساعت از روز خیلی در برابر نور خورشید قرار نگیرند چرا که خطر ابتلا به سرطان پوست وجود دارد.

اما چه اتفاقی می‌افتد اگر زیاد در معرض آفتاب قرار گیرید؟

اما اگر قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب دریافت ویتامین D می‌شود، چرا انسان باید خود را از اشعه‌ی نور خورشید محفوظ نگاه دارد؟

زیرا، همان طور که در بالا نیز گفته شد، زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست می‌شود. البته موارد مختلفی هستند که از آن‌ها می‌توان به عنوان علل سرطان پوست نام برد، اما قابل‌پیشگیری‌ترین آن‌ها نور خورشید است.

البته گفتنی است که پوست تمامی افراد واکنشی مشابه به نور خورشید ندارد. همان گونه که در بالا گفته شد، پوست‌های لطیف‌تر و سفیدتر برای جذب ویتامین D باید کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرند، این افراد نسبت به افراد تیره پوست حساسیت بیش‌تری نسبت به دریافت اشعه‌ی مضر UV دارند.

آیا واقعاً  به کرم ضد آفتاب نیاز دارید؟

بله، به کرم ضد آفتاب نیاز دارید. استفاده از کرم ضد آفتاب می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. اما آن چیزی که مهم است این است که یک نوع استاندارد و مناسب از کرمِ ضد آفتاب انتخاب کنید.

کرم‌های ضد آفتاب روی یا تیتانیوم، بر خلاف سایر مواد سمی، به پوست شما نفوذ نمی‌کنند. SPF (فاکتور حفاظت از نور خورشید) کرم آفتابی که انتخاب می‌کنید نیز باید حداقل ۳۰ باشد. (برای آگاهی بیش‌تر در مورد SPF کرم ضد آفتاب از این لینک استفاده کنید: SPF  ضد آفتاب.)

ضمناً به یاد داشته باشید که امکان انتخاب ضد آفتاب‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، کره شیا و روغن هویج را نیز دارید.

آیا نور خورشید مضرتر از کرم ضد آفتاب است؟
SPF کرم ضد آفتابی که استفاده می‌کنید باید حداقل ۳۰ باشد.

اما نکته‎ای که در این بین وجود دارد این است که برخی متخصصین بر این باور هستند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، البته به میزان متعادل، پیش از تشخیص سرطان پوست برای بهبود وضعیت بیماران مبتلا به سرطان پوست مفید است. همچنین گویا برخی تحقیقات نشان از آن دارند که بعضی از ترکیبات موجود در کرم‌های ضد آفتاب از جمله oxybenzone، benzophenones، retinyl palmitate و  vitamin A palmitate خود می‌توانند موجب بروز سرطان پوست شوند و در واقع این موادِ موجود در کرم‌های ضد آفتاب خطرناک‌تر از خودِ آفتاب هستند.

سخن آخر

در حال حاضر تحقیقات درباب فواید و مضرات کرم‌های ضد آفتاب ادامه دارند، اما با وجودی که تحقیقات و نظرات در مورد مضر بودن کرم‌های ضد آفتاب متفاوت اند، سعی کنید روزانه حداقل ۵ دقیقه در برابر نور خورشید قرار گیرید تا ویتامین D به میزان کافی دریافت کنید.

منبع: Curejoy

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − یک =