مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن

5

برخی از اصطلاحات آرایشی بسیار پرکاربرد و آشنا هستند، اما بسیاری از افراد اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها ندارند. مثلا شاید برای خیلی‌ها این سئوال پیش بیاید که مانیکور ناخن چیست و شامل چه خدماتی می‌شود؟ یا اصلا فرق بین مانیکور و پدیکور چیست؟ یا چرا باید ناخن‌هایمان را مانیکور کنیم؟ آیا این کار برایمان فایده‌ای دارد؟ پاسخ تمام این سئوالات را در این پست به شما خواهیم گفت.

مانیکور ناخن چیست؟

شاید تصور کنید رسیدگی به ناخن‌ها با یک سوهان کشیدن تکمیل می‌شود. اما وقتی برای دریافت خدمات مانیکور ناخن به یک آرایشگاه یا مرکز اسپای برجسته می‌روید متوجه خواهید شد سوهان کشیدن ناخن فقط بخشی از مانیکور ناخن است. با اینکه خدمات مانیکور ناخن ممکن است از جایی با جای دیگر ممکن است متفاوت باشد، معمولا این خدمات شامل ماساژ دست، سوهان ناخن، مرتب کردن شکل ناخن‌ها با گرفتن پوست اضافه دور ناخن، لایه برداری از پوست دست ، تقویت ناخن و در نهایت لاک زدن می‌شود. در حقیقت پکیج خدماتی که برای مانیکور ناخن دریافت می‌کنید برای زیباتر کردن دستان و ناخن‌های شما است و موجب می‌شود احساس خوبی داشته باشید. اگر به طور مرتب برای مانیکور ناخن مراجعه کنید متوجه خواهید شد دستانتان پوستی نرم‌تر از گذشته دارند و همیشه زیبا با ناخن‌های یکدست و مرتب هستند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
سوهان کشیدن ناخن یکی از مراحل پر اهمیت مانیکور ناخن است که اغلب افراد در خانه نیز می‌توانند انجام دهند.

پدیکور ناخن چیست؟

حالا که با مانیکور ناخن آشنا شدیم نوبت به پدیکور ناخن می‌رسد. در واقع پدیکور ناخن نیز همان کارهاییست که برای زیباتر شدن و بهبود وضعیت ناخن و پوست دست انجام می‌شود با  این تفاوت که این بار این خدمات به روی پاها انجام می‌گیرند. پاها قلب دوم هر فرد هستند که روزانه بیش از بخش‌های دیگر بدن فعالیت می‌کنند و نیاز به استراحت و بخصوص ماساژ دارند. علاوه بر این‌ها، ناخن‌های پا اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند چرا که در طول روز دیده نمی‌شوند همین مساله ممکن است موجب ترک خوردن ناخن یا زرد شدن آن شود. در هر حال چه کسی پاهای شما را ببیند چه فقط خودتان آن را ببینید، پا نیز همانند دست نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد و لایق این است که به زیبایی آن نیز توجه شود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که مانیکور و پدیکور ناخن مخصوص بانوان نیست بلکه بسیاری از آقایان نیز برای این کار به مراکز اسپا مراجعه می‌کنند تا به وضعیت دستان و بخصوص ناخن‌هایشان رسیدگی کنند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
در پدیکور نیز تمام مراحلی که برای زیبایی و سلامت دست و ناخن‌های آن انجام گرفت برای پا و ناخن‌های پا انجام می‌شود.

انواع مانیکور ناخن

همانطور که گفته شد، خدماتی که برای مانیکور و پدیکور ناخن ارائه می‌شود از یک مرکز زیبایی با مرکز زیبایی دیگر متفاوت است. هرچند شما در نهایت می‌توانید بگویید چه نوع مانیکوری مد نظرتان است. در ادامه شما را با انواع مانیکور ناخن آشنا می‌کنیم:

  1. مانیکور و پدیکور ساده و اولیه

این نوع مانیکور ناخن شامل موارد اولیه نظیر کرم زدن به دست و پا و از بین بردن سلول‌های مرده پوست و یک ماساژ جزیی می‌شود. برای این کار ابتدا دست یا پای شما را با آب ولرم که با صابون ترکیب شده است خیس می‌کنند. این کار برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست مفید است. سپس ناخن‌هایتان تمیز می‌شوند، اگر نیاز به کوتاهی ناخن داشته باشید به اندازه لازم کوتاه شده و در نهایت سوهان کشیده می‌شود. سپس مانیکوریست دستان شما را کمی ماساژ می‌دهد و در مرحله آخر یک لاک ساده زده و کرم مرطوب کننده و نرم کننده پوست به دستانتان می‌زند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
فرقی نمی‌کند ناخن‌های بلندی داشته باشید یا کوتاه، لاک زدن همیشه دستانتان را زیباتر خواهد کرد.

برای پدیکور نیز همین مراحل طی می‌شود. پاها در یک تشت آب گرم قرار می‌گیرند تا پوست پا نرم شده و سلول‌های مرده پوست از بین برود. سپس تمامی مراحلی که برای مانیکور طی شد، از گرفتن ناخن‌ها، گرفتن پوست اضافه ناخن، سوهان کشیدن و کرم زدن، عیننا برای پا نیز انجام می‌شود.

  1. مانیکور و پدیکور اسپا

مانیکور و پدیکور اسپا شامل خدمات طولانی‌تر و پیشرفته‌تر نسبت به مانیکور ساده می‌شود. این خدمات اضافه شامل لایه برداری از پوست دست و پا با استفاده از وکس پارافین یا گلیکولیک می‌شود. برای این کار یک ژل یا کرم حاوی گلیکولیک به روی پوست مالیده می‌شود تا حین ماساژ دادن پوست جذب آن شده و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. پس از انجام این عملیات، فرد باید دستان یا پاهایش را با یک پلاستیک برای مدتی بپوشاند. مانیکور پدیکور اسپا موجب می‌شود پوستی یکدست و سرحال در دستانتان داشته باشید.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
مانیکور و پدیکور اسپا بیشتر به روی سلامت پوست و بهبود وضعیت آن تمرکز دارد و اغلب از محصولات نرم کننده پوست و لایه بردارهای مختلف برای زیباتر شدن دست و ناخن‌ها استفاده می‌شود.
  1. مانیکور و پدیکور فرانسوی (فرنچ ناخن)

مانیکور و پدیکور فرانسوی در حقیقت یک روش کلاسیک است که به روی زیباتر شدن ناخن تاثیرگذار است. تمامی مراحل آن شبیه به مراحل مانیکور ساده و معمولی است اما تفاوت در نحوه لاک زدن ناخن‌ها است. در این مرحله، مانیکوریست از فرنچ ناخن استفاده می‌کند. یعنی ابتدا یک لاک کمرنگ کرم یا صورتی رنگ پریده به روی ناخن می‌زند و سپس نوک ناخن‌ها را با یک لاک سفید رنگ می‌کند. شاید در تئوری خیلی کار خاصی انجام نشده باشد اما فرنچ ناخن یکی از محبوب‌ترین مانیکورها به شمار می‌رود.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
فرنچ ناخن یکی از محبوب‌ترین طراحی‌های ناخن است که طرفداران بسیاری دارد و در عین سادگی بسیار زیبا و کلاسیک است.
  1. مانیکور پدیکور آمریکایی

تمام مراحل این نوع مانیکور شبیه به مانیکور فرانسوی است با این تفاوت که هنگام سوهان کشیدن، نوک ناخن گرد می‌شود.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
در مانیکور آمریکایی هم خود ناخن گردتر سوهان کشیده می‌شود هم طرح سفید نوک ناخن حالت باریک‌تر و گردتری نسبت به فرنچ ناخن دارد.
  1. مانیکور پدیکور سنگی

مراحل مانیکور پدیکور سنگی نیز همانند مانیکور ساده و معمولی است. با این تفاوت که در مرحله آخر این نوع مانیکور، مانیکوریست از سنگ داغ برای ریلکس کردن دست و پا و از بین بردن خستگی آن‌ها استفاده می‌کند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
در مانیکور و پدیکور سنگی از سنگ‌های مخصوص برای ماساژ دست و پا استفاده می‌شود.
  1. مانیکور پدیکور ژلی

در این روش از مانیکور ناخن نیز تمامی مراحل اولیه و معمولی مانیکور ناخن طی می‌شود. در مرحله آخر از ژلیش ناخن استفاده می‌شود. در حقیقت شاید تفاوت چندانی در ظاهر با مانیکور معمولی نداشته باشد اما ژلیش ناخن ماندگاری بیشتری دارد و بسیار جذاب‌تر از لاک معمولی دیده می‌شود. ژلیش یک نوع لاک همانند لاک‌های معمولی است که باید سه بار روی ناخن زده شود و در نهایت برای خشک شدن نیاز به اشعه UV دارد.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
در مانیکور ژلی از لاک مخصوصی استفاده می‌شود که برای خشک شدن باید زیر اشعه UV قرار بگیرد.

حال که با انواع مانیکور ناخن و پدیکور پا آشنا شدید نوبت به مزایا و معایب این کار می‌رسد.

مانیکور ناخن چه فوایدی دارد؟

  • برای سلامت پوست دست مفید است

دستان ما روزانه در برابر آلودگی‌ها و گرد و غبار قرار می‌گیرد. اگر به پوست دست رسیدگی نشود، پوست دست خیلی زود دچار پیری شده و چروک و لک می‌شود. ماساژی که از مانیکور ناخن نصیب دست و پای شما می‌شود به نوعی پوستتان را احیا کرده و سرزنده می‌کند. لایه برداری از پوست دست و پا و از بین بردن سلول‌های مرده‌شان راهی برای بهبود وضعیت پوست و نرم شدن آن به شمار می‌رود. بنابراین برای اینکه همیشه دستان زیبا داشته باشید، مراجعه به مانیکوریست را فراموش نکنید.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
علاوه بر ناخن‌ها، پوست دستان بسیار پر اهمیت هستند و اگر به آن‌ها رسیدگی نشود خیلی زود دچار خشکی پوست، پیری و در برخی مواقع لک می‌شوند. مانیکور ناخن تا حد زیادی به بهبود چنین وضعیت‌هایی کمک می‌کند.
  • از عفونت و قارچ ناخن جلوگیری می‌کند

بسیاری از افراد به دلیل رسیدگی نکردن به وضعیت ناخن‌هایشان به عفونت یا قارچ ناخن مبتلا می‌شوند. شاید شما در طول روز زمان زیادی برای رسیدگی به ناخن‌هایتان نداشته باشید اما زمانیکه به مانیکوریست مراجعه می‌کنید دیگر شما کنار نشسته‌اید و مانیکوریست شما اگر هرگونه قارچ یا عفونتی روی ناخن‌هایتان ببیند به شما اطلاع داده و نسبت به برطرف کردنشان پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. اما با مراجعه مکرر به مراکز اسپا و مانیکور ناخن می‌توانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
طراحی ناخن نیز می‌تواند در برخی مراکز جایگزین لاک زدن ساده شود. اما لازم است حتما ناخن‌های سالمی برای این کار داشته باشید و نزد یک مانیکوریست حرفه‌ای این کار را انجام دهید.
  • به روی جریان خون تاثیر مثبت دارد

ماساژ دست و پا توسط یک مانیکوریست حرفه‌ای به روی جریان خون بدن نیز تاثیرگذار است. چرا که دست و پا هر دو از اعضای فعال بدن به شمار می‌روند بنابراین ماساژ آن‌ها به روی کل بدن تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر این‌ها، مرطوب کردن پوست، لایه برداری و احیای سلول‌های مرده پوست از جمله موارد دیگری هستند که نه تنها تاثیر خارجی دارند بلکه تاثیر داخلی درون بدنتان نیز خواهند داشت.

  • به روی سلامت ذهن تاثیرگذار است

به طور کلی، انجام مانیکور و پدیکور ناخن یک کار زیبایی و آرامش بخش است. ماساژ دست و پا با آب گرم و رسیدگی به ناخن‌ها و زیباتر کردنشان به روی اعصاب و روان نیز تاثیرگذار است. این کار موجب می‌شود استرس و تنش از شما دور شده و برای ساعاتی احساس کنید دور از این جهان زندگی می‌کنید و فقط آرامش برایتان مهم است. به همین دلیل است که اغلب افراد پس از مانیکور و پدیکور احساس بسیار خوبی دارند و بیش از پیش سرزنده و شاداب هستند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
مانیکور ناخن شاید به نظر یک کار برای زیبایی باشد اما تاثیر بسیاری بر روح و ذهن شما می‌گذارد و پس از انجام آن احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

خطرات و معایب مانیکور ناخن چیست؟

مانیکور و پدیکور ناخن فواید بسیاری برای بدن و دست و پا داشتند، اما این کار بی خطر هم نیست.

  • ممکن است منجر به عفونت شود

بسیار اهمیت دارد که مانیکور ناخن را نزد مانیکوریست‌های حرفه‌ای انجام دهید. گاهی ممکن است استریل نبودن وسایل یا بریدن بخشی از پوست منجر به عفونت شود. بسیار مهم است که سالن زیبایی که به آن مراجعه می‌کنید تمامی وسایل مانیکورش را استریل و ضد عفونی کند. چرا که در هر حال برای انجام برخی مراحل همانند گرفتن پوست اضافه روی ناخن، ممکن است پوست کمی بریده شده و خون بیاید. هرچند این امر تا حدی طبیعیست و در هر حال ممکن است رخ بدهد اما اگر وسایل مانیکور استریل نباشند همین خراش ساده ممکن است به یک عفونت تبدیل شود.

  • دستگاه UV می‌تواند برای سلامتی مضر باشد

دستگاه UV برای ژلیش ناخن استفاده می‌شود، بنابراین برخی مانیکور و پدیکور ژلی را از سایر روش‌ها خطرناک‌تر می‌دانند چرا که این اشعه طولانی مدت ممکن است منجر به سرطان یا دو رنگ شدن پوست دست شود. هرچند سالن زیبایی که به آن مراجعه می‌کنید برای جلوگیری از چنین مشکلی حتما به شما پیشنهاد می‌کند از کرم ضد آفتاب استفاده کنید یا خودش قبل از انجام این کار حتما از کرم ضد آفتاب به روی دستانتان استفاده می‌کند.

مانیکور ناخن چیست؟ مزایا و معایب انجام مانیکور و پدیکور ناخن
ژلیش ناخن بسیار زیبا و جذاب است در عین حال ماندگاری بالایی دارد، اما اغلب به دلیل اینکه برای خشک شدن نیاز به اشعه UV دارد نسبت به سایر روش‌های مانیکور ناخن خطرناک‌تر است و بهتر است به طور مداوم تکرار نشود.
  • احتمال ابتلا به قارچ ناخن وجود دارد

قارچ ناخن خیلی سریع از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد و یکی از بیماری‌های ناخن است که در سالن‌های ناخن کاری بسیار رخ می‌دهد. برای همین همچنان تاکید بر آن است که به سالنی مراجعه کنید که نسبت به استریل بودن وسایل آن مطمئن هستید چرا که قارچ ناخن حتی از تشت آب نیز ممکن است به پوست و ناخن شما منتقل شود.

سخن پایانی

با تمام توضیحاتی که داده شد، استادکار تضمین می‌کند تمامی ارائه دهندگان خدمات زیبایی این سایت تمامی نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کنند تا هیچیک از مشتریانشان با هیچیک از مشکلاتی که گفته شد مواجه نشوند. اگرچه بسیاری از مواقع می‌توانید برخی از مراحل مانیکور ناخن همانند سوهان کشیدن یا لاک زدن را در خانه انجام دهید، اما اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بگیرید و ناخن‌های زیباتری داشته باشید بهتر است همین حالا نسبت به پیدا کردن یک سالن مانیکور حرفه‌ای و باتجربه اقدام کنید.

منبع: epainassist

5 نظرات
  1. sarah می گوید

    این خیلی خوبه که ما دنبال زیبایی باشیم.اما اینکه یک بانوی اصیل ایرانی هر ماه بره دنبال کاشت ناخن ومژه مهم تره یا تربیت فرزندانی خلف برای جامعه؟رنگ موهاش مهم تره یا رنگ افکار وتحصیل علم
    متاسفانه تبلیغات غرب ما رو به ظاهر متوجه می کنه و از خود حیقیمون باز میمونیم…
    حواسمون باشه برای چی خلق شدیم…
    ابدیت درپیش داریم
    برای همه ی شما مهربانو ها ی اصیل وناب ایران زمین آرزوی شادی وسلامتی وعشق دارم.
    بیایین خودمون وباور کنیم واز این تجملات بیهوده ی زمینی رها شیم وبه آرامش برسیم…بیایین تو خوبی کردن ومهربونی ا زهم سبقت بگیریم نه رنگ لباس ومد و…
    بیایین همه انسانیت وتمرین کنیم …
    بیایین دوباره به خود واقعیمون برگردیم..بدون هیچ نقابی بدون هیچ تعصبی
    بااحترام

    1. فاطمه می گوید

      این دو مسئله که شما مقایسه کردین تداخلی با همدیگه ندارن. خانوما میتونن هم به شغل یا تحصیلشون برسن، هم به زیبایی و هم به تربیت فرزندانشون.
      اینکه فکر میکنید یه مادر باید شلخته باشه اصلا قشنگ نیست. چه ایرادی داره که یه مادر، هم موهاشو رنگ کنه هم ناخن بکاره ؟ همزمان به بچه هاش هم رسیدگی میکنه
      اگر مادری کوتاهی میکنه در حق بچه ش، کم کاری خودشه، ارتباطی با رنگ موهاش نداره
      انسانیت و سایر فضایل اخلاقی هم با رنگ مو از بین نمیره

      1. سارا می گوید

        بانو جان بحث کاشت ناخن و دغدغه مندی برای پدیکور ومانیکور با آراسته بودن ومرتب بودن فرق داره ….اینکه من وقت بذارم برای کاشت یه نهال یه گل برای زندگی بهتر بهتره یا وقت بذارم برای وقت گرفتن برای کاشت ناخن؟شاید بهترین مسخره کنین اما یادتون باشه ابدیت در پیشه…همین دو رکعت نماز ناقص من با با کم باشه کلا خدا میزنه تو سرم میگه محتشم برام میذاری؟…بماند که من میتونم مرتب باشم به پوستم برسم حفظ کنم زیبابگو حفظ کنم اما نخواب نقاب بزنم رو زیباییم و بگم من اینی نیستم که آفریده شدم….موفق و شاد باشید

  2. زینب بانو می گوید

    عالیه با نظرتون کاملا موافقم…
    برخی بانوان ایرانی غرق در افکار غربی شدن که این باعث باز ماندن از زندگی میشه و فقط دغدغه آراسته بودن در فکر و ذهنمان است.
    درگذشته ها که اینجور کارها نبوده(مانیکور وکاشت ناخن و… ) زنان آراسته نبودن؟
    بنظرم درگذشته زنان بهتر از پس مسؤولیت های خودشون بر میومدن درعین حال که مادری مربی وعالی بودن همسری بینظیر هم بودن
    پس آیا یک خانوم به تمام معنا با انجام این کارها به آرامش میرسد؟

  3. Elham می گوید

    اره واقعا چیه همش از این قرتی بازیا البته این بد نیست که ادم به خودش برسه کرم های تقویتی صورت یا ارایش های ملایم برای زیبایی یا خوب لباس پوشیدن و اراسته بودن….که ادم مثل گدا ها تو خونه راه نداره… اما بغضی ها خودشونو همش درگیر مزخرفاتی مثل پدیکور و پدیکور و اکستنشن و از این حرفا کردن و فقط فکر میکنن زندگی همش همینه ?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =