راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه

0

در کودکی حتما شما نیز دوست داشتید یکی از مژه‌هایتان زیر پلکتان بیفتد و کسی به شما بگوید حالا دیگر زمان آرزو کردن است! اما الان دیگر فرق کرده است. با دیدن ریزش مژه روی گونه‌هایمان به دنبال آرزو کردن نیستیم بلکه در صدد پیدا کردن راهکاری برای جلوگیری از ریزش مژه خواهیم بود. دلایل مختلفی برای ریزش مژه‌ها وجود دارد که در ابتدا باید آن‌ها را شناسایی کنید. اما در کنار این مساله، همیشه راهکارهایی برای تقویت مژه و جلوگیری از ریزش مژه وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید مطمئن باشید مژه‌های زیبای شما دیگر نخواهد ریخت.

علت ریزش مژه‌ها چیست؟

یکی از عمده‌ترین دلایل ریزش مژه‌ها آلرژی به ریملی است که استفاده می‌کنید. حتما دقت داشته باشید اگر با تغییر برند ریمل متوجه ریزش مژه شدید احتمالا به این محصول حساسیت دارید. بنابراین لازم است آن را کنار بگذارید. همچنین پاک نکردن آرایش چشم بخصوص ریمل نیز به مرور زمان موجب خشک شدن مژه‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود. اگرچه این‌ها معمول‌ترین دلایل ریزش مژه هستند اما در برخی مواقع خاص نیز ممکن است ریزش مژه دلیل پزشکی داشته باشد. بنابراین اگر متوجه شدید که مژه‌هایتان بیش از حد ریزش دارد یا پشت پلکتان التهاباتی احساس کردید بهتر است به پزشک مراجع کنید تا اگر مشکل جدی است زودتر برطرف شود.

اگر تحت شیمی درمانی باشید نیز احتمال اینکه با ریزش مژه مواجه شوید وجود دارد.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
گاهی ممکن است به ریملی که می‌زنید حساسیت داشته باشید و موجب ریزش مژه‌هایتان شود. همچنین بسیار مهم است که ریمل و سایر لوازم آرایشی را تا مدت زمان تاریخ مصرفشان استفاده کنید.

به طور طبیعی مژه‌ها هرچند وقت یک بار رشد می‌کنند؟

این طبیعیست که مژه‌ها به مرور زمان بریزند و مژه جدید جایگزین آن شود. یک فرد بزرگسال به طور متوسط ۱۰۰ الی ۱۵۰ مژه در پلک بالا و ۵۰ تا ۷۵ مژه در پلک پایین خود دارد. دوره رشد هر مژه معمولا دو هفته طول می‌کشد. یعنی اگر امروز متوجه ریزش مژه شدید می‌توانید دو هفته دیگر شاهد بازگشت آن باشید. طولانی‌ترین مدت زمانی که مژه‌ها بدون ریزش روی پلکتان باقی می‌مانند ۱۱ ماه است. اما در هر حال در طول روز شاهد ریزش مژه هستید حتی اگر متوجه آن نشوید.

بیشتر بدانید کانسیلر چیست؟

چطور از ریزش مژه جلوگیری کنیم؟

شما به طرق مختلفی می‌توانید به تسریع رشد مژه‌ها و جلوگیری از ریزش آن‌ها کمک کنید:

  1. رژیم غذایی سالمی داشته باشید

رژیم غذایی مناسب به روی کل بدن شما تاثیرگذار است. مژه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای اینکه رشد مژه شما بیشتر شود باید موادغذایی زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

  • پروتئین– مژه‌ها نیز همانند موهایتان برای بقا به پروتئین نیازمندند. بنابراین رژیم غذایی که پروتئین دارد می‌تواند به رشد مژه کمک کند. پروتئین، اسید آمینه‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و در نهایت به تقویت مژه کمک می‌کند.
  • بیوتین- بیوتین نیز به تولید کراتین کمک می‌کند. کراتین نیز برای رشد مو و مژه مفید است. بیوتین در مواد غذایی همانند کلم بروکلی، خشکبار، پیاز، کاهو و غلات موجود است.
  • ویتامین A و C- میوه‌ها و سبریجاتی که سرشار از این دو ویتامین هستند می‌توانند به رشد و تقویت مژه کمک کنند چرا که تولید کلاژن‌ها را تسریع می‌کنند. بنابراین میوه‌هایی همانند پرتقال، انواع توت‌ها و آووکادو برای تقویت مژه مفید خواهند بود.
  • نیاسین- ویتامین B3 یا نیاسین جرین خون را بهبود می‌بخشد و به فولیکل‌های مو می‌رساند در نتیجه می‌تواند به رشد موها نیز کمک کند. مواد غذایی نظیر ماهی، مرغ، بادام و آووکادو می‌توانند برای تقویت مژه نیز مفید باشند.
  • آهن- یک رژیم غذایی که در آن کمبود آهن وجود داشته باشد به طرق مختلفی برای بدنتان مضر است که یکی از نشانه‌های آن ریزش مژه است.

 

  1. مولتی ویتامین مصرف کنید

با خوردن مکمل‌های ویتامین می‌توانید اطمینان حاصل کنید که ویتامین‌های مورد نیاز به بدنتا می‌رسد. با مشورت با پزشک داروها یا برندهایی را تهیه کنید که مختص تقویت ناخن، تقویت مو یا پوست هستند. اینگونه مکمل‌ها می‌توانند به تقویت مژه‌ نیز کمک کنند.

  1. آرایش چشمتان را به آرامی پاک کنید

وقتی ریمل می‌زنید باید حتما پیش از خواب آرایش چشم خود را پاک کنید. از آرایش پاک کن مخصوص چشم استفاده کنید و این کار را به آرامی و با ملایمت انجام دهید. مالیدن چشم‌ها هنگام پاک کردن آرایش نه تنها به مژه‌ها آسیب می‌زند بلکه به مرور زمان موجب بوجود آمدن چروک در اطراف چشمانتان می‌شود. بهتر است از ریمل‌هایی که ضد آب نیستند استفاده کنید.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
ریمل‌هایی که ضد آب هستند به دلیل ماندگاری بالایی که دارند ممکن است موجب خشک و شکننده شدن مژه‌ها شوند بنابراین بسیار مهم است که کمتر از چنین محصولاتی استفاده شود و حتما از آرایش پاک کن مخصوص آرایش چشم برای پاک کردن آن استفاده شود.
  1. مژه مصنوعی یا اکستنشن مژه را با آرامی و با دقت از سایر مژه‌ها جدا کنید

مژه مصنوعی و اکستنشن مژه دو محصولی هستند که به مژه‌های شما می‌چسبند تا آن‌ها را پُرتر نشان دهند. این در حالیست که هنگام جدا کردن این محصولات مصنوعی ممکن است موجب ریزش مژه شده و به آن‌ها آسیب بزنید. بنابراین فقط در مواقع ضروری از این محصولات استفاده کنید و هنگام جداکردن آن‌ها از مژه بسیار دقت کنید. اگر عجله می‌توانید صبر کنید تا اکستنشن مژه به خودی خود جدا شود.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
اکستنشن مژه ماندگاری بالایی دارد اما از سوی دیگر در هر حال همراه با یک چسب به مژه‌های شما چسبیده است. بنابراین در عین حال که مژه‌های زیباتری برایتان ایجاد می‌کند به مژه‌های طبیعی خودتان آسیب می‌زند.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه

از آنجایی که مژه‌ها به چشمان شما بسیار نزدیک هستند باید مراقب محصولاتی که برای تقویت مژه استفاده می‌کنید باشید. بنابراین نباید هر چیزی به مژه بزنید. در ادامه شما را با چند راهکار خانگی که برای رشد و تقویت مژه مفید هستند آشنا می‌کنیم.

  1. سرم ویتامین E برای تقویت مژه

برای تهیه این سرم به یک عدد کپسول ویتامین E نیاز دارید. فقط کافیست کپسول ویتامین E را ببُرید و از روغن داخل آن به روی مژه‌هایتان استفاده کنید. بگذارید ۳ الی ۴ ساعت بماند. بهتر است این کار را شب پیش از خواب انجام دهید تا هنگامی که خواب هستید ویتامین E به راحتی به تقویت مژه‌هایتان بپردازد.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
روغن موجود در کپسول‌های ویتامینE می‌تواند برای تقویت مژه مفید باشد.
  1. سرم روغن کرچک برای رشد مژه

برای تهیه این سرم به یک ظرف خالی ریمل نیاز دارید. بنابراین اگر ریمل بلا استفاده دارید آن را به خوبی بشویید و یک قاشق چایخوری روغن کرچک و چند قطره روغن عصاره گل اسطوخودوس بریزید. از آنجایی که روغن کرچک بوی بدی دارد، عصاره اسطوخودوس می‌تواند این بو را از بین ببرد. همانند ریمل زدن این سرم را روی مژه‌هایتان بزنید و بگذارید تا صبح بماند. اگر می‌توانید این کار را هر شب انجام دهید تا نتیجه آن را زودتر ببینید.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
اگرچه روغن کرچک بسیار بدبو است اما می‌توانید از عصاره گل رز یا عصاره اسطوخودوس برای از بین بردن بوی بد آن استفاده کنید.
  1. استفاده از چای سبز برای تقویت مژه

چای سبز فقط برای لاغری نیست بلکه می‌تواند برای رشد و تقویت مژه نیز مفید باشد. یک قاشق چایخوری برگ چای سبز را در یک پیمانه آب داغ بریزید تا به خوبی دم بکشد. وقتی دم کشید و آب آن نیز خنک شد، با استفاده از پنبه آن را به روی مژه بزنید. حتما مقداری از این ترکیب باقی خواهد ماند. بنابراین نیاز نیست مقدار زیادی از این محلول را به مژه بزنید چرا که این اندازه برای سه یا چهار دفعه مالیدن روی مژه کافیست. حتما محلول باقی مانده را در یک ظرف در دار قرار دهید.

بیشتر بدانید میکروپیگمنتیشن چیست؟

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
حتما از برگ چای سبز برای تهیه سرم تقویت کننده مژه استفاده کنید.
  1. پوست لیمو و روغن زیتون

یک لیمو ترش را پوست بگیرید. پوست آن را درون ¼ پیمانه روغن زیتون قرار دهید و بگذارید تا سه روز باقی بماند. سپس روغن زیتون را با پنبه به روی مژه‌هایتان بزنید. این ترکیب موجب می‌شود مژه‌هایتان ضخیم‌تر و مستحکم‌تر شوند.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
لیمو به تقویت و رشد مژه کمک می‌کند.
  1. وازلین

ژل وازلین یک نرم کننده خارق العاده است که وقتی به مژه بزنید موجب صاف و بلندتر دیده شدن آن می‌شود. از سوی دیگر این ماده می‌تواند به تقویت مژه و رشد مژه کمک کند. پیش از خواب با دقت مقداری وازلین به روی مژه‌ها بزنید تا مژه‌هایتان بلند و قدرتمند شوند.

راهکارهای خانگی رشد و تقویت مژه وجلوگیری از ریزش مژه
وازلین را با دقت به نوک مژه‌ها بمالید تا به بلندشدن مژه‌ها کمک کند.

سخن پایانی

مژه‌ها نیز همانند پوست و مو نیاز به مراقبت دارند. هرچند ریزش مژه تا حدی طبیعی است اما نباید این ریزش به شکلی باشد که شما متوجه آن شوید. بنابراین اگر متوجه شدید مژه‌هایتان کم شده یا ریزش آن شدیدتر از معمول است بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر به طور کل مژه‌های کم پشتی دارید نیز می‌توانید از راهکارهای خانگی برای رشد و تقویت مژه کمک بگیرید.

منابع: stylecraze ، healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − چهارده =