مزایا و معایب استفاده از بالم لب

1

همانند پوست و مو و حتی ناخن‌ها، لب نیز نیاز به مراقبت دارد چرا که در اثر سرما یا باد شدید ممکن است خشک و پوسته پوسته شود. بنابراین علاوه بر اینکه لازم است لایه برداری لب انجام شود تا سلول‌های مرده آن از بین بروند، بلکه نیاز به مرطوب کننده نیز دارد که برای این کار می‌توانید از بالم لب استفاده کنید. با استادکار همراه باشید تا درباره مزایا و معایب استفاده از بالم لب و انتخاب بهترین بالم لب بیشتر بدانید.

بالم لب چیست؟

پوست لب بسیار در برابر هوای خشک و سرد حساس است چرا که نسبت به پوست سایر نقاط بدن نازک‌تر است و شرایط آب و هوا و کمبود آب در بدن خیلی سریع به روی لب نمایان می‌شود. بنابراین لازم است نسبت به آبرسانی لب و مرطوب کردن آن، بخصوص در فصول سرد اقدام کند. بالم لب اغلب شکلی شبیه به رژ لب جامد دارد با این تفاوت که از ترکیباتی ساخته شده که برای محافظت از لب و مرطوب کردن آن مناسب است. با این حال می‌توانید مدل مایع و تیوبی آن را نیز در بازار بیابید.

مزایا و معایب استفاده از بالم لب
بالم لب نیز همانند هر محصول آرایشی دیگری انواع مختلف دارد، معمول‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع آن نوع ماتیکی است که حالت جامد داشته و همانند رژ لب جامد استفاده می‌شود.

بهترین بالم لب حاوی چه ترکیباتی است؟

بالم لب از ترکیبات متنوعی تشکیل شده است، بهترین ترکیب برای مرطوب کردن لب، استفاده از Shea butter، وازلین یا لانولین است. به این ترکیب موم یا wax نیز اضافه می‌شود تا ترکیبات موجود در بالم لب به خوبی روی لب بچسبند. علاوه بر این‌ها وجود موم موجب می‌شود بالم لب درخشندگی خاصی داشته باشد به طوری که بتوان آن را جایگزین برق لب کرد. فراموش نکنید که لب‌ها نیز همانند پوست سایر بدن نیاز به مراقبت در برابر خورشید دارند بنابراین اگر بالم لب حاوی ضد آفتاب باشد برایتان مفیدتر خواهد بود. وجود ویتامین C و E نیز می‌تواند پوست لب و کلاژن‌های آن را از آسیب در برابر رادیکال‌های آزاد محفوظ بدارند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در بالم لب به احیای لب کمک می‌کند. بخصوص اگر لبانی خشک و پوسته پوسته شده داشته باشید وجود ترکیباتی نظیر هیالورونیک اسید (Hyaluronic acid) و آتلوکلاژن (Atelocollagen)- که یک مرطوب کننده است- و hydroxyproline – که خطوط و ترک‌های روی لب را پر می‌کند- می‌توانند لبان شما را احیا کرده و خشکی و ترک‌های روی آن را برطرف کنند. بنابراین مطمئن خواهید شد هنگام آرایش کردن، رژ لب به خوبی روی لبانتان قرار می‌گیرد و هیچ ترکی روی لبتان مشخص نمی‌شود.

مزایا و معایب استفاده از بالم لب
به ترکیبات بالم لبی که تهیه می‌کنید دقت کنید تا مطمئن شوید بهترین بالم لب را که مناسب پوست لبتان است انتخاب می‌کنید.

برخی از ترکیبات موجود در بالم لب ممکن است برای پوست‌های حساس مناسب نباشد و آلرژی ایجاد کند. بنابراین اگر پوست حساسی دارید شاید بهتر باشد از بالم لب‌هایی که در ترکیبشان مرکبات، نعنا، روغن درخت چای، اکالیپتوس، کامفور، لانولین یا رنگ و بوی مصنوعی وجود دارد استفاده نکنید. برخی مواقع ویتامین E و ترکیبات شیمیایی موجود در ضد آفتاب نیز ممکن است برای پوست لب شما حساسیت‌زا باشند. بنابراین اگر به طور کل می‌دانید که پوستی حساس دارید از بالم لبی استفاده کنید که فقط حاوی وازلین و شی باتر است.

مزایا و معایب استفاده از بالم لب - بهترین بالم لب
معمولا بالم لب‌های بی رنگ و بی بو که فقط از وازلین و یا شی باتر تهیه شده‌اند بهترین انتخاب هستند چرا که هیچگونه حساسیتی بهمراه نخواهند داشت.

مزایا و معایب استفاده از بالم لب چیست؟

در هر حال همه بخاطر مزایای بالم لب از آن استفاده می‌کنند چرا که اگر هیچ مزیتی برای بهبود لبانمان نداشت تا این حد به محصول محبوبی تبدیل نمی‌شد. اما کمتر کسی است که درباره معایب آن اطلاعاتی داشته باشد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم در کنار مزایای استفاده از بالم لب، از معایب آن نیز بگوییم.

مزایای استفاده از بالم لب

  • مرطوب کردن لب و از بین بردن ترک‌های روی لب – اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از بالم لب مرطوب کردن و از بین بردن ترک‌های لب است. در واقع شاید این دلیل اصلی استفاده از این محصول باشد.
  • براق کردن لب- بالم لب موجب می‌شود لبانتان حجیم و درخشان دیده شود. همین موجب می‌شود بسیاری از افراد به استفاده از این محصول به نوعی معتاد شوند.
  • تغییر رنگ لب- برخی از بالم لب‌ها حاوی رنگ هستند بنابراین می‌توانند جایگزین رژ لب شوند و علاوه بر مرطوب کردن پوست لب به آن رنگی ملایم نیز ببخشند.
مزایا و معایب استفاده از بالم لب
بالم لب‌ها می‌توانند همانند رژ لب رنگ داشته باشند، هرچند شدت این رنگ‌ها به اندازه رژ لب نیست و معمولا ملایم‌تر و کمرنگ‌تر از چیزی که می‌بینید به روی لب دیده می‌شوند.

معایب استفاده از بالم لب

  • خشک یا پوسته کردن لب- شاید این سوال برایتان بوجود بیاید که چطور محصولی که قرار است مشکل خشکی و پوسته شدن لب را برطرف کند ممکن است منجر به بوجود آمدن همان مشکل شود؟ اما لازم است بدانید استفاده بیش از حد و مکرر از این محصول می‌تواند برایتان حساسیت ایجاد کرده و حتی به روی لبانتان خارش بوجود بیاورد. بنابراین علاوه بر اینکه در انتخاب بهترین بالم لب باید دقت داشته باشید بلکه به میزان استفاده از آن نیز باید توجه کنید.
  • مواد شیمیایی- بهتر است از بالم لبی استفاده کنید که حاوی هیچگونه ماده شیمیایی نباشد چرا که این مواد ممکن است به پوست لب شما آسیب برسانند. به ترکیبات محصولی که خریداری می‌کنید دقت کنید و بهتر است محصولاتی که ترکیبات شیمیایی نظیر carcinogens، menthol، salicylic acid و phenol دارند خریداری نکنید یا در صورت خریداری کردن به ندرت از آن‌ها استفاده کنید.
  • آلودگی- وقتی از بالم لب استفاده می‌کنید باید به بهداشت آن نیز توجه داشته باشید. بهتر است بالم لب را با کسی به اشتراک نگذارید چرا که حالت ماتیکی بودن آن موجب می‌شود هرگونه آلودگی روی آن باقی بماند. علاوه بر این‌ها از دست یا هیچگونه قلم آرایشی یا برسی برای زدن بالم به روی لب استفاده نکنید چرا که همه این موارد ممکن است منجر به آلودگی شوند.
  • شکل گرفتن عادت- برخی از افراد این نکته را با اصطلاح اعتیاد به بالم لب زدن بازگو می‌کنند. این نکته درست است، برخی از افراد به استفاده از بالم لب معتاد می‌شوند و این هم از لحاظ روانشناسی هم از لحاظ بهداشتی صحیح نیست. چرا که همانطور که گفته شد استفاده مکرر از بالم لب ممکن است منجر به خشک شدن لب شود بنابراین باید میزان استفاده از آن را تحت کنترل خود داشته باشید و به استفاده از این محصول معتاد نشوید.
مزایا و معایب استفاده از بالم لب - بهترین بالم لب
بالم لب می‌تواند لب را برجسته‌تر نشان دهد همین نکته موجب می‌شود برخی از افراد به استفاده مکرر از آن روی آورند که این مساله خود ممکن است برای پوست لب مضر باشد.

طرز تهیه بالم لب خانگی

شما به راحتی می‌توانید با ترکیبات طبیعی، یک بالم لب خانگی تهیه کنید. برای این کار به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۳ قاشق غذاخوری موم عسل
  • ۲ قاشق غذاخوری شی باتر
  • ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل (روغن زیتون، روغن بادام و روغن دانه انگور نیز می‌توانید جایگزین کنید)
  • ۱۰ الی ۲۰ قطره روغن عصاره گیاهان (عصاره رز می‌تواند گزینه خوبی باشد)

ترکیبات گفته شده را در یک ظرف در کنار هم بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروفر قرار دهید. با این کار مواد کاملا ذوب شده و با هم ترکیب می‌شوند. می‌توانید در مرحله آخر عصاره رز را به آن اضافه کنید و آن را در یک ظرف در دار بریزید و منتظر بمانید خنک شود. سپس می‌توانید از این ترکیب برای مرطوب کردن لبتان استفاده کنید.

مزایا و معایب استفاده از بالم لب - بهترین بالم لب
بالم لب‌های خانگی را می‌توانید با روغن‌های طبیعی و عصاره‌های مختلف و یا رنگ‌های خوراکی تهیه کنید.

سخن پایانی

بالم لب محصولی محبوب برای مرطوب کردن و از بین بردن خشکی لب است، اما باید در انتخاب محصول صحیح و استفاده صحیح از آن نیز دقت داشته باشید چرا که همانند هر محصول آرایشی دیگری، این محصول نیز در کنار مزایا، معایبی دارد که اگر به آن‌ها توجه نکنید ممکن است نتیجه عکس بگیرید.

 

منابع: toptenproducts ، webmd

1 نظر
  1. Pytr می گوید

    سلام
    توی بالم لب رنگی سرب هم بکار رفته؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =