میکرونیدلینگ چیست و چه عوارض و فوایدی دارد؟

0

اگر به دنبال جوانسازی پوست و احیای پوست صورت خود باشید حتما بارها کلمه میکرونیدلینگ را شنیده‌اید. این کار که به تحریک کلاژن سازی پوست نیز شهرت دارد یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوانسازی پوست است که شهرت خود را مدیون نتایج خارق العاده‌اش است.  میکرونیدلینگ را می‌توانید در خانه با ابزار مخصوص آن و یا در مطب پزشک متخصص پوست با ابزاری حرفه‌ای‌تر انجام دهید. در این مطلب به شما خواهیم گفت میکرونیدلینگ چیست و چه فواید و عوارضی ممکن است داشته باشد.

میکرونیدلینگ چیست و چطور انجام می‌شود؟

همانطور که از نامش پیداست microneedling با سوزن انجام می‌شود. شاید در ابتدا به نظرتان برسد کار خطرناکیست یا انجام این کار شما را به وحشت بیندازد. اما جای نگرانی نیست چرا که سوزن‌های ابزار میکرونیدلینگ به قدری ریز و نازک هستند که فقط می‌توانند کلاژن‌ها را تحریک کنند و قرار نیست آسیبی به پوست شما وارد کنند.

اگر برای انجام میکرونیدلینگ مراجعه کنید خواهید دید این کار با یک دستگاه چرخشی که به آن «درمارولر» گفته می‌شود انجام می‌گیرد. این وسیله سوزن‌های بسیار ریزی دارد که با چرخاندن آن روی پوست وارد پوست شده و کلاژن‌ها را تحریک می‌کند و در نهایت منجر به کلاژن سازی می‌شود. اگر خودتان بخواهید این کار را در خانه انجام دهید باید دستگاه درمارولر خانگی را تهیه کنید که استفاده از آن برایتان آسان باشد.

بیشتر بدانید مدل آرایش لایت و اروپایی چگونه است؟

برای میکرونیدلینگ از وسیله‌ای غلطکی شکل به نام درمارولر استفاده می‌شود.
برای میکرونیدلینگ از وسیله‌ای غلطکی شکل به نام درمارولر استفاده می‌شود.

هرچند اگرچه انجام میکرونیدلینگ در خانه کار کم هزینه‌تری برایتان خواهد بود اما اگر نتیجه بهتری از انجام این کار می‌خواهید بهتر است نزد متخصص پوست این کار را انجام دهید. درمارولرهای تخصصی که در مطب پزشک از آن‌ها استفاده می‌شود سوزن‌های بلندتری دارند و پزشک متخصص پوست نیز با آشنایی و تسلط بیشتری این کار را انجام می‌دهد بنابراین احتمال اینکه در تعداد کمی از جلسات نتیجه چشمگیری بگیرید بیشتر است. پزشک به شما خواهد گفت چه زمانی نیاز است مجدد برای انجام این کار مراجعه کنید. مراجعه مجدد معمولا هر یکی دو ماه یکبار صورت می‌گیرد تا زمانی که شما به نتیجه دلخواهتان برسید.

برای انجام میکرونیدلینگ در خانه به نکات زیر دقت کنید:

  • برای هر بار استفاده از درمارولر خانگی ابتدا آن را با الکل تمیز و استریل کنید.
  • رولر را روی صورتتان فشار ندهید بلکه باید به آرامی و بدون هیچگونه فشاری آن را روی صورتتان حرکت دهید.
  • رولر را ۵ الی ۱۰ بار در زوایای مختلف روی صورتتان حرکت دهید. این کار را افقی، عمودی و حتی مورب انجام دهید.
  • پس از انجام این عملیات از محصولات مراقبت از پوست یا کرم‌های مرطوب کننده همیشگی خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید ویژگی های سرم پوست چیست و چه خواصی دارد؟

درمارولر خانگی را به خوبی تمیز کنید تا هیچ نوع میکروبی نداشته باشد، همچنین لازم است بدانید نباید به طور مکرر از این وسیله روی پوستتان استفاده کنید و انتظار معجزه نیز از آن نداشته باشید.
درمارولر خانگی را به خوبی تمیز کنید تا هیچ نوع میکروبی نداشته باشد، همچنین لازم است بدانید نباید به طور مکرر از این وسیله روی پوستتان استفاده کنید و انتظار معجزه نیز از آن نداشته باشید.

فواید میکرونیدلینگ چیست؟

در هر صورت قرار است این سوزن‌های ریز برای شما فوایدی بهمراه داشته باشند. بنابراین با هم نگاهی به برخی فواید میکرونیدلینگ می‌اندازیم:

  • کاهش خطوط اخم و چین و چروک‌های روی پوست
  • بهبود لکه‌های زخم یا علائم چاقی یا لاغری که روی پوست پدیدار می‌شوند
  • بهبود بافت صورت و یکدست کردن رنگ پوست
  • جلوگیری از بوجود آمدن چروک‌های جدید به روی پوست
  • سفت و محکم کردن پوست‌های شل
  • کوچک کردن منافذ باز پوست

بنابراین اگر روی پوست صورتتان جای زخم دارید، خطوط اخم شما مشخص است و در چهره شما تاثیر گذاشته یا می‌خواهید چروک‌ها یا شل بودن پوستتان را برطرف کنید، یا به طور کلی پوستتان نیاز به جوانسازی دارد، میکرونیدلینگ می‌تواند راهکار شما باشد.

در قیاس با انجام لیزر برای زیبایی پوست، میکرونیدلینگ یک روش ارزان قیمت‌تر و مرقوم به صرفه‌تر است. همچنین مدت زمان ترمیم پوست پس از انجام میکرونیدلینگ کمتر از لیزر است. هرچند در نهایت باید ببینید کدام راهکار مناسب بودجه و نوع مشکلات پوست شماست و همان را انتخاب کنید.

میکرونیدلینگ در قیاس با لیزر روش ارزان قیمت‌تر و مرقوم به صرفه‌تری برای زیبایی پوست است. مدت زمان ترمیم پوست پس از انجام میکرونیدلینگ کمتر از لیزر است.
میکرونیدلینگ در قیاس با لیزر روش ارزان قیمت‌تر و مرقوم به صرفه‌تری برای زیبایی پوست است. مدت زمان ترمیم پوست پس از انجام میکرونیدلینگ کمتر از لیزر است.

بیشتر بدانید راهنمای ایمنی مربوط به ویروس کرونا

معایب میکرونیدلینگ چیست؟

هیچ چیز بی عیب نیست. میکرونیدلینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما معایب میکرونیدلینگ طوری نخواهد بود که شما را از انجام این کار منصرف کند. اما در هر حال نیاز است با معایب آن بیشتر آشنا شوید:

  • نتیجه را بلافاصله نخواهید دید. معمولا طول می‌کشد تا ببینید میکرونیدلینگ به روی پوستتان تاثیر گذاشته است چرا که باید صبر کنید تا کلاژن جدید تولید شود و این ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد. معمولا علاوه بر جلسه اول، دو یا سه جلسه دیگر نیز طی ۴ یا ۶ هفته بعد از جلسه اول مورد نیاز است تا پوست بهترین نتیجه را بگیرد.
  • برای همه مناسب نیست و همه ممکن است از آن نتیجه دلخواهشان را نگیرند. بخصوص اگر پوست حساس دارید یا جوش‌های روی پوست شما فعال و ملتهب هستند نباید از میکرونیدلینگ چه در خانه چه در مطب متخصص پوست استفاده کنید.

اگرچه میکرونیدلینگ یک روش جوانسازی پوست بدون خطر است اما می‌تواند برای برخی پوست‌ها، بخصوص پوست‌های ملتهب و حساس، حساسیت بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌شود پیش از اینکه بخواهید سرخود درمارولر خانگی را خریداری کنید و به انجام میکرونیدلینگ بپردازید، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا با توجه به نوع پوستتان پیشنهاد کند که آیا پوست شما به چنین عملیاتی نیازمند است یا خیر. همچنین استفاده نادرست از درمارولر خانگی نیز ممکن است به روی پوستتان خراش یا زخم ایجاد کند. بنابراین باید بسیار مراقب باشید که به درستی این کار را انجام دهید.

برای برخی از افراد، میکرونیدلینگ ممکن است کبودی، پوسته شدن و یا اندکی خونریزی بهمراه داشته باشد. به همین دلیل است که باز هم پیشنهاد می‌شود این کار نزد یک فرد متخصص انجام شود که از بوجود آمدن چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

همچنین اگر باردار هستید، اخیرا تحت درمان رادیوتراپی بوده‌اید و یا به پسوریازیس مبتلا هستید، میکرونیدلینگ مناسب شما نیست.

گرچه میکرونیدلینگ یک روش جوانسازی پوست بدون خطر است اما می‌تواند برای برخی پوست‌ها، به ویزه پوست‌های ملتهب و حساس، حساسیت بیشتری ایجاد کند.

مراقبت‌های پس از میکرونیدلینگ

پس از میکرونیدلینگ ممکن است پوست صورتتان قرمز شده یا کمی متورم شود. نگران نباشید این مساله عادیست و تا چند ساعت پس از انجام این کار به حالت اولیه خود باز می‌گردد. در هر حال پوست شما تحریک شده و این‌ها نیز نشانه‌های تحریک شدن کلاژن‌ها هستند. اما نیاز است مراقبت‌هایی را پس از میکرونیدلینگ انجام دهید:

  • صورتتان را تمیز کنید. ۷۲ ساعت پس از درمان ،از یک شوینده صورت با قدرت متوسط و آب برای شستن صورت خود استفاده کنید. حتما مراقب باشید که دستانتان هنگام برخورد با پوست صورتتان کاملا تمیز باشند.
  • پوستتان را درمان کنید. از سرم‌های آنتی اکسیدان استفاده کنید، این سرم‌ها خارش پوست را کم کرده و به درمان آن کمک می‌کنند.
  • مرطوب کننده بزنید. مراحل جوانسازی پوست را با استفاده از مرطوب کننده ادامه دهید. چرا که پس از انجام میکرونیدلینگ ممکن است پوستتان کمی خشک شود. از کرمی که حاوی هیالونیک اسید است استفاده کند که تاثیر بیشتری به روی مرطوب شدن پوستتان بگذارد.
  • آرایش نکنید. معمولا پیشنهاد می‌شود تا ۷۲ ساعت پس از انجام میکرونیدلینگ از لوازم آرایشی به روی پوستتان استفاده نکنید.
  • از پوستتان مراقبت کنید. بلافاصله پس از انجام میکرونیدلینگ، متخصص پوست شما از کرم ضد آفتاب UVA/UVB برای مراقبت از پوستتان استفاده می‌کند. اما شما نیز لازم است این کار را تکرار کنید. اگر می‌توانید در روزهای اول (تا ۷۲ ساعت) به هیچ وجه در معرض آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم ضد آفتاب طبیعی با SPF بالا برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

بیشتر بدانید راهکارهای مفید برای بستن منافذ پوست صورت

پوست صورت همیشه در برابر نور خوشید آسیب پذیر است، این آسیب زمانی که میکرونیدلینگ انجام می‌دهید یا از پوست لایه برداری می‌کنید بیشتر نیز می‌شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید.
پوست صورت همیشه در برابر نور خوشید آسیب پذیر است، این آسیب زمانی که میکرونیدلینگ انجام می‌دهید یا از پوست لایه برداری می‌کنید بیشتر نیز می‌شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید.

تا یک هفته پس از انجام میکرونیدلینگ از هیچ نوع لایه بردار پوست یا حتی ماسک‌های صورت استفاده نکنید.

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای جوانسازی پوست پیشنهاد می‌شود که در میان آن‌ها میکرونیدلینگ یکی از روش‌های محبوب به شمار می‌رود که هم می‌تواند با دستگاهی معمولی‌تر و ارزان‌تر در خانه انجام شود هم نزد متخصص پوست. این کار به روی انواع پوست‌ها انجام شده و نتیجه بسیار چشمگیری داشته است. هرچند باید ابتدا اطلاعات کامل درباره این روش و نوع پوست خود داشته باشید تا مطمئن شوید می‌توانید برای از بین بردن چروک‌های پوست خود از میکرونیدلینگ کمک بگیرید.

منابع: huffingtonpostblisscosmeticdermstore

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − هشت =