انواع آلوئه ورا یا آلوورا کدامند؟

49

در مقاله قبل به این پرداختیم که چگونه ژل آلوورا یا آلوئه ورا را درست کنیم و در این مقاله بیشتر به انواع و خواص آلوئه ورا یا آلوورا می پردازیم. چند سالی است که  نام آلوئه ورا یا آلوورا را در تولید کرم و ماسک صورت و دیگر محصولات شرکت های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی می شنوید. این گیاه در حقیقت یک گیاه دارویی است که عصاره برگ های آن می تواند به عنوان نرم کننده و ماسک پوست مورد استفاده قرار گیرد. در زیر با انواع آلوئه ورا در محصولات مختلف آشنا خواهیم شد. در ادامه با استادکار اپلیکیشن درخواست خدمات همراه باشید .

خواص گیاه آلوورا

گیاه آلوئه ورا که به آن صبر زرد هم می گویند، یکی از گیاهان بومی آفریقای شمالی است که خواصی معجزه گر داشته و به عنوان ماده‌ای برای تقویت کنندگی بدن مشهور است. این گیاه برای معالجه آسم و سو هاضمه مفید است. خون را تصفیه و اگزما را درمان می کند. آلوئه ‌ورا ضدآلرژی، ضد سرطان، ضد قارچ و ضد ویروس، کاهش دهنده قند خون، قاعده آور و تقویت کننده معده و کبد است. برگ آلوئه ورا به راحتی در بازار و عطاری ‌ها به فروش می ‌رسد و قیمت گرانی نیز ندارد. در مورد قرص اورژانسی چه می دانید ؟

همچنین برای رفع ریزش مو، می‌توانید شیرابه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید. این گیاه گرفتگی کبدی را درمان می کند و خواص دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می شود.

خواص گیاه آلوورا و انواع آلوئه ورا آلوورا

انواع آلوورا

انواع گیاه آلوورا را می‌توان در دو نوع دارای خواص درمانی و غیر درمانی (سمی) تقسیم بندی کرد. بیش از یک نوع آلوئه ورا وجود دارد که خوشبختانه بیشتر آنها قابل استفاده هستند. اما انواع ناشناخته ای از آلوورا هم وجود دارند که نباید آنها را مصرف کرد.

  • گیاه Aloe vera Barbadensis
  • گیاه Aloe vera var.chinensis

نوع خوراکی و درمانی

گیاه Aloe vera Barbadensis از انواع معمول است که به عنوان مفیدترین نوع آلوئه ورا و حتی به صورت خوراکی یاد می شود.

نوع غیرخوراکی و تزئیتی

گونه های غیردرمانی و تزئینی آلوورا Aloe vera var.chinensis نام دارد.

تفاوت نوع درمانی آلوورا با تزئینی (تصویری)

در این قسمت به تفاوت‌های انواع گیاه آلوورا اشاره می‌کنیم تا با توجه به شکل و اندازه هر کدام، به صورت اشتباهی نوع غیرمصرفی آن را مورد استفاده قرار ندهید.

گیاه Aloe vera Barbadensis معمولی دارای برگ‌هایی پهن و سبز است و گل‌هایی زرد می‌دهد. برگ‌های این نوع آلوئه‌ورا ضخیم بوده و تیغ دارند. ساختار این گیاه به شکل گل رز است و به حالت دایره ای دور برگ‌ها رشد می‌کند.

انواع آلوورا / آلوورا درمانی / آلوورا خوراکی / انواع آلوئه ورا
گیاه Aloe vera Barbadensis

گیاه Aloe vera var.chinensis که نوع غیرمصرفی است دارای برگ‌های خال خالی و ضخامت کمتر است و رنگ گل آلوئه ورا در این گونه، نارنجی است. نوع رویش آنها  انباشته تر از آلوورا خوراکی است. برگ‌های کوچکی که از دل این نوع جوانه می‌زنند هم دارای لک‌ها سفید و زرد هستند و نشانه‌های خود را تا بلوغ حفظ می‌کنند. پس از رسیدن به بلوغ و هنگامی که چهار سال دارند، گل‌های نارنجی می‌دهند که در بهار و تابستان رشد می‌کند.

انواع آلوورا / آلوورا غیر درمانی / آلوورا غیر خوراکی / انواع آلوئه ورا
گیاه غیرخوراکی aloevera chinensisn

یک روش قطعی برای شناسایی این دو نوع آلوورا از هم این است که گیاهان آلوورا درمانی در طول زمان و رسیدن به بلوغ به رنگ کاملا سبز می رسند، اما در نوع chinensis برگ‌های جوان و بالغ با همان خال خال ها رشد می کنند. اندازه برگ‌ها نیز مهم است که در اولی با برگ‌هایی ضخیم و پهن و در نوع غیرخوراکی با برگ‌های باریک و نازک تر مواجه هستیم.

انواع آلوورا / خواص آلوورا / انواع آلوئه ورا / خواص آلوئه ورا

در ادامه تصویر این دو نوع را از نظر شکل و اندازه و رنگ برگ‌ها مشاهده می‌کنید.

مقایسه انواع آلوورا / مقایسه انواع آلوئه ورا
مقایسه دو گیاه از نظر پهنا، رنگ برگ ها و ضخامت

انواع محصولات آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواص ذکر شده بالا را از مشتقات هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌ های A2 و B به میزان ۴۰ الی ۲۵ درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ، A2وB و C به دست می آورد و در انواع مختلفی به مصرف می رسد که در ادامه به آن اشاره می شود.

ژل آلوورا

ژله شفاف و سفتی از قسمت های داخلی برگ ترشح می شود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلول های خاصی حاوی مایعی زرد رنگ و تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک می شود، سبب تولید شیره یا ژله آلوورا می شود. از ژله آلوورا برای مواردی چون سفید کردن پوست، محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV خورشید و از بین بردن جای زخم و جوش استفاده می شود. اگر دوست دارید خودتان ژل آلوورا را درست کنید پیشنهاد می شود برای درست کردن ژل آلوورا این مقاله را بخوانید.

هیدروکسی آنتراسن از جمله آلوئین‌ های A2 و B به میزان ۴۰–۲۵ درصد کل ترکیبات و مشتقات کرومون از جمله آلوئه رزین ، A2وB و C

کرم آلوورا

انواع کرم دست و صورت آلوورا به همراه ویتامین ها و روغن های طبیعی توسط شرکت های مختلف تولید می شود که مناسب پوست های خشک و آسیب دیده است و موجب حفظ رطوبت طبیعی پوست و خاصیت کشسانی آن می شود. همچنین آلوورا دارای خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی است و به افرادی که پوست خیلی خشک و اگزما دارند مصرف این کرم ها برای رفع خارش و التهاب‌های پوستی توصیه می شود.

اما شما می توانید این کرم را با ژل آلوورا و روغن هایی مانند نارگیل نیز خودتان در خانه درست کنید و به عنوان لوسیون مرطوب کننده مورد استفاده قرار دهید. برای این کار این دو ماده را در مخلوط کن یا همزن برقی ریخته و آنقدر هم بزنید تا یک دست شود. همچنین می توانید از اسانس های طبیعی برای عطر دادن به آن نیز استفاده کنید. اکنون این مایع را در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید. این محلول تا چند هفته در یخچال می ماند و حتی می تواند به عنوان نوعی شیر پاک کن برای پاک کننده آرایش نیز مورد استفاده قرار گیرد. اگر می خواهید در زمینه بیماری لیکن پلان بیشتر بدانید مقاله ما در این مورد را بخوانید .

روغن آلوورا

یکی از روغن هایی که به خصوص برای پوست و مو بسیار استفاده می شود، روغن آلوورا است. این روغن ویتامینه بوده و می تواند به عنوان ضد چروک برای پوست نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری اعتقاد دارند که استفاده از روغن آلوورا روشن کننده پوست است و می تواند برای آفتاب سوختگی خصوصا در تابستان به عنوان داروی گیاهی و ترمیمی مورد استفاده قرار گیرد.

خوردن آلوئه ورا

خوردنی های حاوی آلوئه ورای زیادی توسط شرکت های مختلف تولید می شود که از جمله آن می توان به ژله آلوئه ورا اشاره کرد که مانند ژله های معمولی تولید می شود و بی رنگ است، شما می توانید آن را با ژله های دیگر یا بستنی مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می توانید به اندازه مورد نیاز ژل الوورا را همراه با عسل و آب میوه های طبیعی ( سیب، پرتقال و غیره ) و یا با انواع سالادها مخلوط کرده و میل فرمایید.

به بیماران دیابتی، زخم معده ای و گوارشی توصیه می شود که ۱ قاشق از این ژل را به صورت روزانه مصرف کنند. الوورا به شکل کمپوت نیز وجود دارد. خوردن کمپوت آلوئه ‌ورا می ‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. این دارو برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری هایی چون سرماخوردگی و آلرژی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می گیرد.

کپسول آلوئه ورا و قرص آلوئه ورا - خوردن آلوئه ورا و کرم آلوورا

کپسول آلوئه ورا و قرص آلوئه ورا

این گیاه اکنون به صورت کپسول و قرص نیز موجود است. بنابراین اگر در منطقه ای هستید که عطاری های محل زندگی تان آلوورا ندارند، می توانید از کپسول و قرص این گیاه مفید نیز استفاده کنید.

آیا آلوئه ورا سمی هم داریم؟

این گیاه در سال های اخیر به دلیل خاصیت پاک کنندگی و سم زدایی به ماده مصرفی محبوب در بین مردم تبدیل شده است. اما متخصصان پوست نیز توصیه کرده اند که از ژلاتین این گیاه بر روی پوست استفاده نکنید، زیرا یکسری مواد شیمیایی و عناصر دیگری هم در این گیاه است که امکان دارد ایجاد حساسیت روی پوست کند. از نظر آنان آلوئه ورایی مفید است که در کارخانه فرآوری شده و مواد مضری که ممکن است تحریک پوستی را ایجاد کند از آن جدا شده باشد. مقاله استادکار در مورد ژل لاغری خانگی را مطالعه کنید .

همچنین نگرانی هایی نیز در مورد مصرف آن نیز وجود دارد، برای مثال بسیاری خاصیت سمی بودن این گیاه را مطرح کرده اند. پس هنگام استفاده از برگ های آلوئه ورا دقت کنید.

 تشخیص آلوئه ورا سمی

همانطور که در بالا به تفصیل گفته شد، آلوورای سمی و غیر خوراکی دارای نشانه‌هایی است که می‌توانید پیش از خرید به آنها دقت کنید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • برگ‌های خال خالی گیاه
  • ضخامت و قطر کمتر گیاه نسبت به آلوورای درمانی و خوراکی و باریک بودن برگ‌ها
  • تلخ بودن مزه این نوع آلوورا
  • گل‌های نارنجی دادن در هنگام بلوغ

آیا آلوئه ورا سمی هم داریم؟ و تشخیص آلوئه ورا سمی

جمع بندی

این گیاه با خواص ضد پیری خود روی پوست اثر می گذارد و آن را تازه، نرم، بدون چروک و روشن نگه می دارد. اگر شما هم می خواهید از الوورا به طرق بالا استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

49 نظرات
  1. وحید رضایی می گوید

    عالی ممنون از مطالب با ارزشتون

    1. هدی رضایی می گوید

      خوشحالم که مطلب مورد توجه شما قرار گرفته و براتون مفید بوده وحید جان.

  2. مریم می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون….من یه ساقه آلوورا گرفتم که از ژلش روی پوستم استفاده کنم متاسفانه هم مزه تلخی داره هم روی پوستم التهاب ایجاد کرده…در حالیکه من سابقا هم استفاده میکردم ولی اینطور نبود حتی گاها میخوردمشون…اینم بگم که ژلش استفاده کروم

    1. هدی رضایی می گوید

      با تشکر از نظر شما. دوست عزیز نشانه های آلوورا غیر خوراکی در این مقاله ذکر شده است. با کمی دقت در هنگام خرید، نوع آلوورای درمانی – خوراکی که دارای برگ هایی سبز و پهن و بدون خال است را انتخاب کنید.

    2. فاطمه می گوید

      سلام ببخشید من چند گلدان آلوورا دارم ک با توجه ب توصیحاتتون از نوع غیر خوراکی هس ک خال خالی هس و بعضی اوقات ازش میکنم و ژل داخلش رو روی پوستم میزنم میخاستم بدونم این نوعش هم ایا برای پوست نباید استفاده بشه؟؟؟

      1. هدی رضایی می گوید

        سلام فاطمه جان . معمولا توصیه می شود که ژل آلوورا را مستقیم به پوست نزنید و از مشتقات آن مانند کرم و … استفاده کنید تا دچار حساسیت پوستی نشوید. چنانچه به هر علت اصرار به این کار دارید، بهتر است پایین گیاه را برش داده و چند ساعت داخل آب بگذارید تا مایع زرد رنگ حساسیت زای آن خارج شود.

  3. Sara می گوید

    بسیار عالی ومفید بود لطف خداوندهمیشه شامل حالتان باشد

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از دعای خوبتون سارا جان

  4. iman می گوید

    ابتدا می بایستی بخاطر زحمتی بسیار برای آگاه کردن مردم از این گیاه بسیار مفید و همچنین نوع مضر آن تشکر کنم بخاطر جمع آوری و نقد تجربیات گرانبهایتان نیز بسیار سپاسگزارم بنده نیز اطلاعاتی را داشتم که در سفرم به آمریکا در مورد نوع خوراکی و غیر خوراکی آن بدست آوردم که کمی بیشتر از نکات کلی که مطرح فرمودید بود لذا حقیر از جنابعالی خواهشمندم بخاطر زحمتی که می کشید و خودتان نیز علاقمند هستید در خصوص انواع مضر آن که متاسفانه در ایران مردم بدون توجه به آن نکات خاص و نوع زخمی که در بدن بخصوص زخم های باز دارند نکاتی را جهت مطلع کردن عوام بفرمایید

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس ایمان جان. ما نیز در این مقاله سعی کردیم که با هدف آگاه سازی، افراد را به نسبت به این تمایز آگاه کنیم.

  5. حمید رضا عبداللهی می گوید

    سلام وسپاس فراوان بابت مطالب ارزنده ای کاش راهکار هایی رو در مورد تجاری سازی محصولات مشتق شده از این گیاه رو نیز با سایرین به اشتراک میگذاشتید .

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و خواهش میکنم. منظور شما تجاری سازی محصولات دست ساز آلوورا است؟

  6. مهتا می گوید

    سلام یعنی از نوع خال خالیش نمیشه برای هیچی استفاده کرد ؟! من این نوعشو دارم و همیشه استفاده میکنم … یعنی مضره !!

    1. هدی رضایی می گوید

      مهتا جان اگر نوع خال خالی دارای شرایطی که در بالا ذکر شد باشد یعنی رنگ گل، ضخامت و … مانند قسمت شرح داده شده باشد، بهتر است مصرف نشود.

  7. محمد می گوید

    بسیار عالی.ممنون از مطالب مفیدتون

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس محمد جان. خوشحالم که این مفید براتون مفید و مثبت واقع شده.

  8. نازیلا کریمی می گوید

    سلام و عرض ادب
    خیلی ممنون از به اشتراک گذاری مطالب مفید
    میشه لطف کنید یک ژل الوورا آماده که خوب باشه برای پوست و مو معرفی بفرمایید .
    بنظرتون ژل آلوورا سیگل مناسب هست؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام و تشکر
      نازیلا جان ژل آلوورا سی گل که به ژل بعد از سوختگی هم معروف است برای آفتاب سوختگی پوست مناسب است.
      اگر از برندهای ایرانی خرید می کنید، ژل آلوورا سینره، شون و … برندهای معروف ایرانی هستند.

  9. عمار می گوید

    کاش تصویر خرا کی وقیر خرا کی کنار هم میگذاشتین برای بهتر تشخیص دادن

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از دیدگاه شما

  10. سید جمشید می گوید

    سلام.ممنون از مطالب جالبتون.تو تصویر هفتمی خودتون ژله غیر خوراکیشو گذاشتید.یا خالدارش هم خوراکی داره؟

    1. هدی رضایی می گوید

      سلام.
      خیر دوست عزیز جهت مصرف خوراکی نیست.

  11. Marziyeh می گوید

    سلام ممنونم بابت اطلاعات بسیار مفید و کامل و آموزنده تون.
    موفق باشيد

    1. هدی رضایی می گوید

      تشکر از فیدبک ارزشمند و مفید شما. رضایت شما باعث افتخار ماست دوست عزیز.

  12. Marziyeh می گوید

    سلام اطلاعات بسیار مفید و کامل و آموزنده ای بود.
    تشکر می کنم
    موفق باشيد

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از حسن توجه شما دوست گرامی

  13. F می گوید

    ایا از گونه غیرخوراکی و سمی بعنوان ژل برای صورت میشه استفاده کرد؟

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست گرامی، همانطور که در پاسخ به دیگر دوستان ذکر شد، از تماس مستقیم این قبیل آلوورا ها روی پوست خودداری کنید تا دچار حساسیت های پوستی نشوید.

  14. لیلی می گوید

    سلام. خسته نباشید. من چندین ساله که یک گیاه دارم که خیلی شبیه الوئه ورا هست ولی مطمعن نیستم الوئه ورا طبی
    و خوراکی هست یا نه چون برگاش و ظاهرش شبیه الوئه ورا خوراکی هست و هر سال گل های کوچک زرد رنگ خوشه ای میدهدو برگاش خال خالی نیست ولی وقتی برگاهاش رو میبرم داخلش اصلا ژل مانند یا لزج و چسبناک نیست و اصلا داخل برگ ها آب دار نیست وگوشتی و شفاف مایل به سفید رنگ هست و طعمش بسیار تلخ می باشد. آیا این همان الوئه ورا خوراکی که برای مصارف طبی (برای صورت یا کرم ها)است؟

    1. هدی رضایی می گوید

      با توجه به تفاسیر و اینکه ژل چسبناک داخل برگ ها نیست، احتمال اینکه این گیاه از نوع کاربردی و درمانی باشد کم است.

  15. هیراد می گوید

    ما از اون خال دارا داریم ولی داییم استفاده کرده تعصییر داره

    1. هدی رضایی می گوید

      دوست عزیز ذکر نکردید که برای چه مواردی استفاده کردید و نتیجه گرفتید.

  16. شاهین می گوید

    این مطالب کاملا اشتباه و نادرست است

    1. هدی رضایی می گوید

      با سلام دوست عزیز ذکر نکردید به نظر شما ژل آلوورا سمی یا غیر خوراکی چه ویژگی هایی دارد؟

  17. احمدرضا اصغری می گوید

    آیا آلوورا غیر خوراکی همان آلوورا سمی است و برای پوست مضر است ؟ لطفا به سوال جواب دهید

    1. هدی رضایی می گوید

      الوورا غیرخوراکی لزوما همیشه سمی نیست. اما بهتر است از مصرف مستقیما آن روی پوست یا خوردن ان به صورت خوراکی خودداری شود.

  18. akbari می گوید

    salam , mamnun az shoma. man ta be hal har alovera ra ke didam khordam bahash sharbat dorost kardam, merci

    1. هدی رضایی می گوید

      سپاس از تجربه ارزشمندتون. چه جالب که با آلوورای خوراکی شربت درست کردید. در صورت تمایل طرز تهیه ش رو با خوانندگان استادکار به اشتراک بگذارید. 🙂

  19. حمید می گوید

    سن بلوغ الوورا کی هست ودر چه سنی شروع به گلدهی وپاچوش دادن مینماید؟ ممنون.

  20. مهتاب می گوید

    من در گیلان زندگی می کنم. تصمیم دارم آلوورا پرورش بدم. خودم الان سه نوع آلوورا دارم نمی دونم کدومش برای کسب کار بهتره. میشه راهنمایی کنید که چه نوع الوورایی از نظر کسب کار بهتره ?

  21. اسماعیل می گوید

    سلام وقت بخیر..ممنون از توضبحات کاملتون..فقط یه سوال..برگ تازه و جوون خال داره..بعد که بزرگتر شد خالها از بین میره…میشه اونو خورد؟ چون جایی خوندم برا ترک اعتیاد خوبه..ممنون میشم جواب بدید..

  22. آرزو می گوید

    سلام.وقتتون بخیر.
    بسیار ممنونم از مطالب ارزنده تون
    یسوال داشتم
    متاسفانه من به تازگی فهمیدم دو نوع الوورا داریم و من مدت ها اون نوع غیر خوراکیش رو خوردم
    میشه بفرمایین عوارضش چی میتونه باشه؟

  23. فاطمه زهرا می گوید

    سلام ممنون از راهنمایی تون یه سوالی داشتم من یک الوئه ورا خریدم ولی متاسفانه خیلی بوی بدی میده میخواستم علتش رو بدونم

  24. Ava می گوید

    سلام کدام نوع الوورا برای مو خشک مناسب است

  25. ستاره می گوید

    سلام مقاله شما مفید بود اما بعضی جاهاش به نظر من درست نبود
    من این گیاه رو دارم ازش استفاده میکنم چند ساله و هیچ مشکلی ندارم اتفاقا سبز و خال خالی هست و گلی که میده نارجی نزدیک به نیلی هست شیره زرد رنگی هم نداره برعکس الوئه ورا بدون خال با برگ پهن و کلفت هم دارم که وقتی چند بار اصلاحش کردم شیره زرد رنگ داده و بوی بدی داشته و به خاطر بوی بدش ازش استفاده نکردم.
    منظورتون از این مقاله به طور کلی اینه که الوئه ورای که بوی بدی میده و شیره زرد رنگ هم داره ؟
    چون اون طوری که من گل هام رو میبینم توضیحات شما برعکس شده

  26. حق شناس می گوید

    من حق شناس هستم از راهنمایی تشکر می کنم ما چندتا گلدان الورئه دارم اول که جوان هستند خال خالی هستند بعدها مد تی میگذرد خالش ازبین میرود ایا خوراکی است یا نه تشکر ازشما

  27. نرگس می گوید

    سلام ممنون از زحماتتون من یه آلورادارم برگاش پهنه سبزه خال نداره یک ساله دارم گل نداده بو نداره وقتی برگش رومی بری ژلش کمه مزش تلخه به نظر شمااز کدوم نوعه تشخیصش واقعا سخته راهنمایی کنید لطفا

  28. غلامحسین درویشی می گوید

    سلام وقت شما بخیر، استادکارمحترم.
    ضمن تشکر و سپاس از اطلاع رسانی شما در خصوص اطلاعات کلی در خصوص آلوورا و خواص آنها.
    من در استان بوشهر هستم، در صورتیکه اقدام به پرورش آلوورا نمایم و به تولید انبوه برسانم ، آیا مرکزی وجود دارد تا در این خصوص با آنها وارد معامله شود.

  29. مریم می گوید

    سلام من سوال داشتم موارد مصرف و بازار فروش الورا کدام نوع است ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =