۶ روش برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی

0

جوش‌های سرسیاه بینی از ناخوشایندترین جوش‌ها هستند. هرچند در اصلاح این جمله باید بگوییم هیچ جوش خوشایندی وجود ندارد اما جوش‌های سرسیاه بخاطر رنگشان و ظاهری که در چهره ما ایجاد می‌کنند کلافه کننده‌تر به نظر می‌رسند به طوری که ناخودآگاه اغلب افراد به این جوش‌ها دست زده و موجب بدتر شدنشان می‌شوند. اما بهتر است به جای اینکه سرخود با دست بردن به این جوش‌ها موجب نابود شدن پوست صورتتان شوید راهکارهای از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی را امتحان کنید.

چرا جوش‌های سر سیاه بینی بوجود می‌آیند؟

پیش از اینکه بخواهید نسبت به از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی اقدام کنید ابتدا باید آن‌ها را بشناسید و بدانید چرا بوجود می‌آیند. پوست صورت منافذی دارد که به مرور زمان ممکن است با سلول‌های مرده، چربی پوست و آلودگی‌های محیط بسته شود. همین موجب بوجود آمدن جوش‌‍‌های سرسیاه بینی می‌شود. دلیل اینکه این جوش‌ها رنگ سیاه به خود می‌گیرند اکسیده شدن چربی و یا سلول‌های مرده پوست است و ربطی به آلوده بودن پوست ندارد. اما نگران نباشید، راهکارهایی وجود دارد که بتوانید به کمک آن‌ها از شر جوش‌های سرسیاه بینی خلاص شوید.

از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی

  1. لایه برداری از پوست را امتحان کنید

لایه برداری از پوست موجب می‌شود سلول‌های مرده پوست که روی پوست قرار گرفته اند از بین بروند. با این کار مانع از بوجود آمدن جوش سرسیاه در اثر اکسیده شدن سلول‌های مرده می‌شوید. روش‌های مختلفی برای لایه برداری از پوست وجود دارد که اگر می‌خواهید در خانه آن را امتحان کنید می‌توانید یک دستگاه لایه بردار دستی تهیه کنید و هفته‌ای یکبار پوستتان را با استفاده از آن لایه برداری کنید. اما دقت داشته باشید که لایه برداری بیش از حد از پوست می‌تواند مضر باشد و موجب آسیب دیدن و حساس شدن پوستتان شود.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
استفاده از شوینده‌های دستی یا لایه بردارهای الکتریکی می‌تواند به از بین رفتن جوش‌های سرسیاه کمک کند.
  1. از ماسک صورت خاک رس استفاده کنید

ماسک صورت خاک رس در برندهای متنوع در بازار موجود است. اگر به طور کلی پوستی دارید که زیاد جوش می‌زند، استفاده از ماسک صورت خاک رس می‌تواند برایتان موثر باشد. یکبار در هفته این ماسک را به روی صورتتان بزنید تا میزان چربی پوستتان را متعادل کند و از بوجود آمدن جوش‌های سرسیاه بینی در اثر اکسیده شدن چربی پوست جلوگیری کند. پیش از استفاده از ماسک به خوبی پوستتان را تمیز کنید. همچنین لایه برداری از پوست پیش از استفاده از ماسک صورت می‌تواند تاثیر آن را بالاتر ببرد.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
ماسک خاک رس می‌تواند چربی پوست را متعادل کند.
  1. محصولات مراقبت از پوستتان را عوض کنید

کرم‌های آرایشی، ضد آفتاب و شوینده‌های صورتی که استفاده می‌کنید باید مناسب پوست شما باشند. بنابراین ابتدا بهتر است پوستتان را بشناسید سپس نسبت به تهیه محصولات مراقبت از پوست اقدام کنید. از محصولات فاقد چربی استفاده کنید چرا که چربی موجود در کرم‌های آرایشی نیز ممکن است موجب چرب‌تر شدن پوستتان یا حتی بوجود آمدن جوش به روی صورت شود. اگر پوستتان مستعد جوش زدن است بهتر است از کرم‌ها یا ژل‌های سبک و بدون چربی استفاده کنید. می‌توانید در فرمول این محصولات به دنبال ترکیباتی نظیر salicylic، benzyl proxide بگردید.

  1. میکرونیدلینگ را امتحان کنید

اگر می‌بینید مدت زیادیست که جوش‌های سرسیاه باقی مانده‌اند و شما از شرشان خلاص نشده‌اید می‌توانید میکرونیدلینگ را امتحان کنید. میکرونیدلینگ به تولید کلاژن‌های پوست کمک کرده و لایه زیرین پوست را بدون اینکه آسیبی به پوست برسد لایه برداری می‌کند و می‌تواند به از بین رفتن جوش‌های سرسیاه کمک کند.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
میکرونیدلینگ یک روش جوانسازی پوست است.
  1. از ماسک‌های صورت خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی استفاده کنید

بسیاری از مواد طبیعی که می‌توانند برای مراقبت و درمان پوست استفاده شوند در خانه موجود است. ساخت ماسک‌های صورت خانگی هیچ ضرری برایتان نخواهد داشت بلکه این مواد طبیعی هر کدام خواصی دارند که می‌توانند به بهبود مشکلات پوست شما کمک کنند. در ادامه چند نمونه ماسک صورت خانگی برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه به شما معرفی می‌کنیم.

  • ماسک صورت عسل و لیمو

لیمو یکی از مواد طبیعی است که چه برای روشن کردن پوست چه از بین بردن جوش‌های سرسیاه و چه ضدعفونی کردن مفید است. در واقع کاری نیست که لیمو نتواند برای پوست صورتمان انجام دهد. آن را به خوبی می‌تواند یک ماده طبیعی همه کاره دانست. یکی از خواصی که لیمو دارد مرطوب کنندگی است که این ویژگی آن به باز شدن منافذ بسته پوست کمک می‌کند. از سوی دیگر، عسل نیز خاصیت ضد باکتری دارد بنابراین می‌تواند از جمع شدن باکتری‌ها یا مواد اکسیده شده در منافذ پوست جلوگیری کرده و مانع از بوجود آمدن جوش سرسیاه شود یا در صورت وجود آن‌ها را از بین ببرد.

فقط کافیست یک قاشق چایخوری آبلیمو را با نصف قاشق چایخوری عسل ترکیب کنید و به روی جوش‌های سرسیاه بینی بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. این کار را حداقل ۳ بار در هفته انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
عسل و لیمو هر دو از موثرترین مواد طبیعی برای پوست هستند.
  • ماسک صورت جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین یک لایه بردار طبیعی است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد. بنابراین برای جلوگیری از بوجود آمدن جوش‌های سرسیاه بسیار مفید است. لیمو نیز همانطور که گفته شد منافذ بسته پوست را باز می‌کند و می‌تواند این منافذ را از شر جوش‌های سرسیاه خلاص کند.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با نصف قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید و به روی جوش‌های سرسیاه بمالید. بگذارید خشک شود سپس با آب ولرم بشویید.

  • ماسک صورت سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه برای پوستتان نیز فواید بسیاری دارد. سفیده تخم مرغ پوست را سفت می‌کند و منافذ باز پوست را نیز بسته‌تر کرده و جوش‌های سرسیاه را از بین می‌برد.

برای ساخت ماسک سفیده تخم مرغ یک عدد سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کرده و با دو قاشق چایخوری آبلیمو ترکیب کنید و به روی جوش‌ها بمالید. بگذارید بماند تا به خوبی خشک شود. سپس یک لایه دیگر از همین ماسک را روی لایه قبلی بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. در مرحله آخر کافیست صورتتان را با آب ولرم بشویید. البته باید دقت داشته باشید که به خوبی صورتتان را بشویید چرا که ممکن است بوی سفیده تخم مرغ روی پوستتان باقی بماند.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید و از آن در انواع ماسک صورت برای سفت کردن و روشن کردن پوست صورت استفاده کنید.
  • اسکراب شکر

شکر نیز یک لایه بردار طبیعی است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین برده و مانع بوجود آمدن جوش‌های سرسیاه شود. کافیست سه قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یک پیمانه شکر ترکیب کنید و به روی پوستتان ماساژ دهید. سپس آن را بشویید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است هفته‌ای دوبار این کار را انجام دهید. در نظر داشته باشید که می‌توانید از روغن زیتون یا روغن بادام به جای روغن جوجوبا استفاده کنید.

با جوش های سرسیاه بینی مان چه کنیم؟
اسکراب شکر را در یک ظرف در دار در یخچال بگذارید و در طول هفته از آن استفاده کنید.
  1. استفاده از مرطوب کننده پوست را فراموش نکنید

در بسیاری از راهکارهای ارائه شده برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه بینی به لایه برداری پوست اشاره شد. دقت داشته باشید که در این راهکارها سعی بر این بوده تا چربی پوست کم شود اما این بدین معنا نیست که پوست صورت باید خشک باقی بماند. بنابراین استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پوست خود را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید تا همیشه پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.

سخن پایانی

همه ممکن است با جوش سر سیاه به روی بینی خود مواجه شده باشند. اما اولین نکته‌ای که باید در مبارزه با این جوش‌ها بدانید این است که نباید به آن‌ها دست بزنید. از انواع ماسک‌های صورت خانگی استفاده کنید و در صورت از بین نرفتن جوش‌ها به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا در صورت نیاز به شما داروهایی برای از بین بردن این جوش‌ها ارائه دهد. هرچند با مراقبت صحیح از پوست صورتتان و استفاده از محصولات مناسب نوع پوستتان تا حد زیادی می‌توانید از بوجود آمدن این مشکل جلوگیری کنید.

منابع: cosmopolitan ، food.ndtv

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =