عوارض خوابیدن با موی خیس چیست؟

0

اینقدر از کارهای روزانه‌تان خسته هستید که بعد از دوش گرفتن با همان موهای خیس و نمناک به رختخواب می‌روید؟ آیا تا به حال چیزی درباره عوارض خوابیدن با موی خیس شنیده‌اید؟ به نظرتان تا چه حدی قابل اطمینان هستند؟ با ما همراه باشید تا با برخی از این عواقب آشنا شوید.

دلایل و عواقب: چرا افراد با موهای خیس می‌خوابند؟

هر کسی برای خوابیدن با موهای خیس دلیل خاص خودش را دارد اغلب آقایان کوتاهی موهای‌شان و خانم‌ها خستگی و بی حوصلگی برای خشک کردن موها را بهانه می‌کنند. وقتی آخرین ساعات شب بعد از فارغ شدن از کارهای خانه و رسیدگی به بچه‌ها موهای خودتان را می‌شویید؛ سعی می‌کنید کمتر سر و صدا ایجاد کنید تا سایرین از خواب بیدار نشوند یا تصور می‌کنید که گرمای زیاد برای خشک کردن موها میتواند به تار موی‌تان آسیب بزند. اما در نهایت ممکن است با این دیدگاه دچار عواقب به مراتب ناخوشایند‌تری بشوید. احتمالاً دوست ندارید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید موهایتان شبیه برق گرفته‌ها شده باشد. در ادامه ۱۱ عوارض خوابیدن با موی خیس را با هم مرور می‌کنیم:

۱- شکنندگی مو را تشدید می‌کند

زمانی که موهای‌تان مرطوب است در ضعیف‌ترین وضعیت خود قرار دارند. بنابراین تعجبی ندارد که یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس افزایش شکنندگی موها باشد. قابلیت اصطحکاک موهای‌تان در صورتی که خیس باشد به مراتب بیشتر از زمانی است که خشک شوند و همین باعث افزایش شکنندگی موها می‌شود. آیا هنوز هم عقیده دارید که خشک کردن مو در برابر هوا بهتر از گرمای سشوار است؟!

عوارض خوابیدن با موی خیس
روبالشی‌های خود را از جنس ابریشم انتخاب کنید زیرا باعث کاهش اصطحکاک موها و در نتیجه کاهش شکنندگی مو می‌شود.

۲- ایجاد احساس سرما

اگر در هوای سرد پاییز و زمستان با موهای نمناک بخوابید؛ در بدنتان بیشتر احساس کاهش دما و سردی می‌کنید. این حس مشابه زمانی است که لباس مرطوب و نمناک می‌پوشید. بنابراین یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس به ویژه در زمستان را میتوان سرماخوردگی دانست.

۳- از بین رفتن حالت مو

اصطلاح «موی بعد از خواب» را شنیده‌اید؟ این واژه به صورت ویژه‌ای برای خانم‌ها آشنا است. موهایی که پیچ در پیچ و گره خورده است و هیچ حالت و فرم خاصی ندارد برای مرتب کردن این موها باید زمان زیادی را سپری کرد تا فرمی مناسب بگیرند. در حالی که تنها با خشک کردن موها پیش از خواب میتوانید به سادگی از این آشفتگی ناخوشایند در امان بمانید.

در این وضعیت تنها راه برای فرم‌دهی به موها مرطوب کردن مجدد و فرم‌دهی با گرما یا باد خنک سشوار است. البته با استفاده از واکس مو و ژل هم میتوانید فرم بدهید ولی باید مراحل قبل را نیز طی کنید.

۴- سیستم ایمنی بدن‌تان را ضعیف می‌کند

درست است که یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس کاهش سطح سیستم ایمنی بدن است ولی این عمل به تنهایی نمیتواند ویروسی را به بدن شما منتقل کند. تنها در صورتی که در معرض ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا باشید (که در فصل‌های سرد سال شایع‌تر است) زودتر مبتلا می‌شوید و بدن‌تان مقاومت کمتری در برابر آن خواهد داشت.

۵- رشد باکتری‌ها و عوارض باکتریایی

ترکیب رطوبت و گرما برابر است با رشد سریع باکتری‌ها. اگر با موهای خیس بخوابید، روبالشی شما به محل مناسبی برای رشد باکتری‌های مضر تبدیل می‌شود. آیا هر شب میخواهید سرتان را روی پناهگاه باکتری‌ها بگذارید؟ یا با عارضه‌های پوستی آن دست و پنجه نرم کنید؟!

عوارض خوابیدن با موی خیس
پیش از خوابیدن حتما رطوبت اضافی موهای‌تان را بگیرید حتی میتوانید این کار را با یک تیشرت انجام دهید زیرا زبری حوله ممکن است به موهای‌تان آسیب بزند.

۶- شوره سر یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس

گرمای بدن‌تان (سر) و رطوبت موها؛ باعث افزایش و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در سر و بالشت شما می‌شود. همچنین یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس جدا شدن روغن‌های طبیعی از موها است. زیرا آنها به راحتی با مالش پارچه همراه با رطوبت بیش از حد جذب می‌شوند. ترکیبی از رشد باکتری‌ها و از دست رفتن روغن‌های طبیعی پوست و موی سر میتواند آسیب شوره سر را ایجاد کند. چه کسی واقعا این را دوست دارد!

۷- خشکی بیش از حد مو

هنگامی که رطوبت موی شما توسط بالشت جذب شده و روغن طبیعی موی‌تان نیز از دست رفته باشد. موهای‌تان خشن و زبر می‌شوند. موهای خشک احتمال شکنندگی را افزایش می‌دهند.

بخاطر داشته باشید؛ بین موهایی که جنس خشکی دارند و موهایی که به دلیل از بین رفتن روغن‌های طبیعی مو دچار خشکی شده‌اند تفاوت از زمین تا آسمان است.

۸- دچار آکنه می‌شوید!

اگر بالشت شما دارای باکتری‌های مضر باشد، احتمالا به زودی در معرض بروز عفونت‌های پوستی و آکنه خواهید بود. مطمئن باشید پوست‌تان بخاطر خشک کردن موها پیش از خواب از شما تشکر می‌کند.

عوارض خوابیدن با موی خیس
اگر با موهای خیس می‌خوابید حتما از روبالشی‌های ضد آب استفاده کنید از روز بعد میتوانید به روبالشی سابق خود باز گردید.

۹- ریزش مو یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس

تا به حال به ذهن‌تان خطور کرده بود که یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس میتواند به قیمت از دست دادن موهای پر پشت، بلند و زیبایتان تمام شود؟! رطوبت میتواند زمینه رشد باکتری‌ها و بیماری‌های قارچی را افزایش دهد. پس باید خیلی مراقب چیزی‌هایی باشید که با پوست سرتان تماس دارد.

بیماری‌های قارچی پوست، مسری هستند و امکان دارد به سایر افرادی که از روبالشی و رختخواب شما استفاده می‌کنند نیز انتقال پیدا کند.

۱۰- خوابیدن با موهای مرطوب و آغاز سردرد

سردرد‌های بعد از خوابیدن با موهای خیس بین افراد شایع است. در هنگام خواب درجه حرارت طبیعی بدن افزایش پیدا می‌کند و اختلاف دمایی که بین بدن و سرتان (به واسطه موهای خیس) وجود دارد باعث می‌شود در سرتان احساس درد داشته باشید.

۱۱- دردهای عضلانی

ایجاد اختلاف دمایی در بدن که یکی از عوارض خوابیدن با موی خیس است؛ میتواند باعث دردهای عضلانی، گرفتگی یا فلج و بی‌حسی صورت شود. در بعضی موارد خیلی نادر ممکن است عارضه فلج کلی بدن یا مرگ رخ دهد.

نظرات و پیشنهادات

در این پست برخی از مهم‌ترین دلایل و عوارض خوابیدن با موهای خیس را مرور کردیم. شما چطور؟! آیا هیچ وقت با موهای خیس به تخت خواب می‎روید؟ با کدام عوارض خوابیدن با موی خیس مواجه شده‌اید؟ نظرات و تجربیات خودتان را در کامنت‌های پست استادکار با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: Experthometips | Newsely

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + هفت =