خواص حنا در سلامتی و پوست و مو

0

ما ایرانی‌ها با حنا بسیار آشنا هستیم چرا که حتما در اطرافمان افرادی را داشتیم که از حنا برای رنگ کردن مو یا نقش و نگار کشیدن به روی دستانشان استفاده کنند. هرچند وقتی نگاهی به تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی بیندازیم خواهیم دید که حنا از دیرباز یک محصول محبوب برای آرایش مو بوده است. اما آیا همه چیز به رنگ کردن مو و یا نقش کشیدن روی دست ختم می‌شود یا استفاده از حنا فایده دیگری نیز دارد؟ بد نیست بدانید خواص حنا بیش از تغییر رنگ مو است و چه بسا افرادی که در گذشته از حنا برای رنگ کردن موهایشان استفاده می‌کردند موهای سالم‌تری نسبت به مردمان امروزی داشتند. شما فکر می‌کنید اینچنین باشد؟ پاسخ این سوال را بعد از دانستن خواص حنا برای مو و پوست خواهید گرفت.

حنا چیست؟

اگرچه تصور اغلب ما از حنا آن چیزی است که مادربزرگانمان به سر می‌زدند اما واقعا حنا چیست؟ حنا در حقیقت رنگی است که از دانه‌های گیاهی به همین نام (یا نام علمی Lawsonia Inermis) تهیه می‌شود. این دانه رنگ‌های مختلفی دارد که می‌تواند رنگ مشکی، قهوه‌ای، نارنجی یا قرمز ایجاد کند. گیاه حنا از طریق گل‌های صورتی یا سفیدی که دارد قابل شناسایی است. این گیاه رنگی خواص بسیاری دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خواص حنا در سلامتی و پوست و مو
گیاه حنا به حالت پودری در بازار موجود است و می‌توان با ترکیب آن با مواد دیگری نظیر تخم مرغ یا آلوئه ورا، علاوه بر رنگ مو از آن یک ماسک موی طبیعی و مفید برای موها ساخت.

خواص حنا برای مو و پوست

همانطور که اشاره شد از حنا برای رنگ کردن مو استفاده می‌شده است، با هم نگاهی به خواص حنا برای مو خواهیم انداخت.

  1. حفظ سلامت پوست سر

حنا می‌تواند پوست سر را خنک کند. در کنار خواص ضد میکروبی که حنا دارد می‌تواند برای سلامت پوست سر مفید باشد. از خواص حنا می‌توان به مبارزه با شوره سر اشاره کرد.

  1. تعادل چربی و سطح pH مو

نه تنها حنا می‌تواند شوره سر را از بین ببرد بلکه یک ماده طبیعی عالی برای تعادل ایجاد کردن در تولید چربی و pH پوست سر است. حنا می‌تواند چربی اضافی پوست سر را از بین برده و فولیکول‌ها را نیز تقویت کند. در نهایت حنا موهایتان را به حالت طبیعی خود باز می‌گرداند.

  1. رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

هر چه سلامت پوست سر بالاتر برود و سطح pH مو متعادل‌تر شود، ریزش مو نیز کمتر شده و رشد مو بیشتر می‌شود. نه تنها حنا موجب می‌شود موهایتان سریع‌تر رشد کند بلکه به روی بهبود شکل و بافت مو نیز تاثیرگذار است.

خواص حنا در سلامتی و پوست و مو
حنا برای رشد و تقویت مو بسیار مفید است.
  1. ترمیم و تقویت کردن مو

از خواص حنا می‌توان به تقویت و تغذیه مو اشاره کرد. همین مساله موجب می‌شود مشکلات و آسیب‌هایی که به مو وارد شده است سریع‌تر ترمیم شود و مو حالت بهتری به خود بگیرد.

  1. حالت دادن به مو

حنا یک لایه محافظ به دور ساقه موهایتان ایجاد می‌کند که این لایه مو را به خوبی مرطوب نگه داشته و از خشک شدن آن جلوگیری می‌کند در نتیجه مو حالت بهتری خواهد داشت. این خاصیت حنا زمانیکه در کنار سایر ترکیبات مرطوب کننده استفاده شود بیشتر نیز خواهد شد. وقتی از حنا به روی موهایتان استفاده کنید، موهایتان دیگر حالت شکنندگی نخواهد داشت یا انتهای موهایتان به دو قسمت تقسیم نمی‌شود.

  1. ترمیم کننده زخم

از خواص حنا برای پوست می‌توان به خاصیت ترمیم کننده بودن آن اشاره کرد. حنا می‌تواند از پوست در برابر زخم و عفونت محافظت کند و التهابات پوستی را کاهش دهد. خاصیت خنک کنندگی این ماده طبیعی موجب شده که هنگام سوختگی یا ایجاد زخم، استفاده از حنا برای پوست مفید باشد چرا که نه تنها یک لایه محافظ به روی زخم ایجاد می‌کند بلکه به طور طبیعی ناحیه زحم را خنک کرده و التهاب آن را کاهش می‌دهد. همانند ژل آلوئه ورا، حنا نیز برای درمان آفتاب سوختگی بسیار مفید است.

خواص حنا در سلامتی و پوست و مو
از حنا برای تزیین دست و کشیدن نقش و نگار به روی پوست استفاده می‌شود اما خواص حنا برای پوست بیش از زیبایی آن است.

چند نکته که باید هنگام استفاده از حنا برای رشد موهایتان بدانید

  • اطمینان حاصل کنید که حنایی که استفاده می‌کنید ۱۰۰% اورگانیک است. چرا که در برخی پودرهای حنای موجود در بازار مواد شیمیایی قوی همانند PPD (Paraphenylenediamine) دارند که رنگ آن را تقویت کند.
  • PPD ممکن است در اثر برخورد با پوست، حساسیت ایجاد کند. شاید این حساسیت در استفاده اول یا دوم حنا احساس نشود اما اگر پوستتان دفعات بیشتری در برابر این ماده شیمیایی قرار بگیرد ممکن است عکس العمل نشان داده و حساسیت ایجاد شود.
  • مواد شیمیایی که به حنا اضافه می‌شوند ممکن است خشک کننده باشند. در نهایت ممکن است شما رنگ بهتری به روی موهایتان ببینید اما از سایر خواص حنا برای مو، همانند مرطوب کردن پوست سر بود دور بمانید.
  • اگر حنا با چشمتان تماس پیدا کند ممکن است موجب سرخ شدن چشم، خارش، اشک و سوزش شود. اگر این اتفاق افتاد خیلی سریع چشمتان را با آب سرد بشویید. اگر مشکل برطرف نشد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

همانطور که دیدید، خواص حنا برای مو و پوست بسیار زیاد است. شاید به همین دلیل باشد که در گذشته برای رنگ کردن مو از حنا استفاده می‌شده است چرا که یک ماده طبیعی برای رنگ کردن مو است که خواص بسیار زیاد برای پوست سر و مو دارد. هرچند شاید امروزه به اندازه گذشته برای رنگ کردن مو از حنا استفاده نشود، اما همچنان می‌توانید با ساخت چند ماسک موی طبیعی از حنا به رشد مو و تقویت موهایتان کمک کنید.

منابع:  stylecraze ، organicfacts

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × سه =